امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
در برنامه شهر امن کاری از گروه اجتماعی شبکه پنج سیما :
در برنامه شهر امن کاری از گروه اجتماعی شبکه پنج سیما :

آیا نداشتن کلاه ایمنی باعث توقیف موتورسیکلت می‌شود؟

مشاهده ۲۰۰۵
۱۴۰۱/۰۵/۲۲- ۱۰:۵۰
تعداد بازدید:2005

فرمانده یگان عملیات پلیس راهور تهران بزرگ در برنامه شهر امن از طرح تشدید برخورد با تخلفات موتورسیکلت سواران به ویژه مخدوشی پلاک در سطح معابر شهر تهران خبر داد و گفت : این موتورسیکلت ها با کفی به پارکینگ منتقل و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، سرهنگ حمید طریقت صبح امروز در برنامه زنده شهر امن در استودیو پلیس پایتخت که از شبکه پنج سیما پخش می‌شد حضور یافت و در خصوص استفاده راکب  و سرنشین موتور از کلاه ایمنی و حمل بار  توسط  موتورسواران  توضیح داد .
سرهنگ حمید طریقت گفت: برابر آیین نامه راهنمایی و رانندگی که  از سال 1384 مدون هست ، از  ماده 164 تا ماده 172  درباره مقررات اختصاصی موتورسوارن بحث شده و توصیه می‌شود راکبان موتورسیکلت این چند ماده را حتما مرور  و مطالعه کنند .
وی افزود: ماده 164 این آیین نامه مقرر  دارد که رانندگان و سرنشینان هر نوع موتور سیکلت (برقی  و سایر ) باید مجهز به کلاه ایمنی  باشند و در طول مسیر از  کلاه ایمنی  استفاده نمایند که در قانون صراحتا اشاره شده که سرنشین و راننده می‌بایست در طول از  کلاه ایمنی استفاده نمایند نه اینکه کلاه را روی  قاب  کیلومتر  بگذارند و بگویند که کلاه همراه من هست ولی استفاده نمی  کنم .
سرهنگ طریقت  گفت : ماده 20  قانون رسیدگی  به جرایم راهنمایی و رانندگی به 9 مورد از  تخلفات موتورسیکلت سواران اشاره دارد که هر  کدام از  این موارد را اگر راننده ای  مرتکب  شود ، برای مدت حداکثر  یک هفته موتورسیکلت وی توقیف  شده و برای  بار دوم می تواند توقیف  طولانی مدت موتورسیکلت وی  را در  پی داشته باشد.
فرمانده یگان عملیات  پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص موارد توقیف  موتورسیکلت ها گفت: از  جمله مواردی که باعث توقیف موتورسیکلت ها می  شود حرکت در پیاده رو ها ، حرکت در  جهت خلاف  مسیر ، ایجاد عمدی  صداهای ناهنجار ، حمل بار  غیر  متعارف ، حرکت مارپیچ، تک چرخ زدن ، استفاده نکردن از  کلاه ایمنی  و حرکت در خطوط  می‌باشد که اگر  راننده ای  مرتکب  آنها شود برای  بار  اول یک هفته توقیف  و برای  بار دوم می  تواند تا یک ماه هم توقیف داشته باشد.
وی  گفت: بند 92 ماده 1 آیین نامه راهنمایی و رانندگی مصوب  سال 1384 بیان می دارد : موتورسیکلت وسیله ای است برای  حمل انسان است و دو یا سه چرخ دارد . به هر  حال باری  که بنابه ضرورت، موتورسواران حمل می‌کنند و بارهایی که نامتعارف است حمل آن ممنوع است .
سرهنگ طریقت  بیان داشت : دلیل و حساسیت پلیس راهور در خصوص برخورد با تخلف  بار  نامتعارف  به این دلیل است که سه موضوع برای موتورسواران روی  می دهد که اولین آن حجم زیاد بار است که باعث  ترکیدگی ناگهانی لاستیک  موتور می‌شود و باعث تصادف می  گردد و نیز عملکرد ترمزها را ضعیف  می‌کند و زمانی  که موتور سوار  می خواهد موتور را متوقف  کند این اتفاق  نمی  افتد و باز  هم موجب  تصادف  می  گردد و مورد سوم این است که تعادل  موتور سیکلت بر هم می  خورد و به چپ و راست منحرف  شده و هم به خود و به دیگر خودروها آسیب  می زند .

طی  دو هفته اخیر  تخلفات پلاک کمتر  شده است
سرهنگ  حمید طریقت همچنین از طرح تشدید برخورد با تخلفات موتورسیکلت سواران به ویژه مخدوشی پلاک در سطح معابر شهر تهران گفت و از انتقال این موتورسیکلت ها با کفی به پارکینگ و معرفی به مراجع قضایی خبر داد .
فرمانده یگان عملیات  پلیس راهور تهران بزرگ گفت:  بیشترین تخلفاتی  که موتورسوارن در سطح شهر تهران مرتکب آن می‌شوند تخلفات پلاک هست که مخدوشی  و پوشش پلاک را شامل می‌شود .
وی افزود : البته طی  این دو هفته که اطلاع رسانی شد که کفی  ها در سطح شهر  تهران مستقر  شده اند و برخورد با اینگونه تخلفات بیش  از  پیش  در دستور  کار  پلیس قرار گرفته است و به جهت تشدید برخورد با تخلفات ، تخلف  پلاک ( پوشش ، مخدوشی  و نداشتن پلاک ) کمتر صورت گرفته است.
سرهنگ طریقت  گفت: اگر موتورسیکلتی  پلاک ندارد و یا اگر مخدوشی پلاک دارند و می خواهند در سطح راه قرار بگیرند ابتدا وضعیت پلاک موتورسیکلت خود را مشخص کرده و از ورود به سطح معابر با چنین وضعیتی جدا خودداری  نمایند تا درگیر سیر مراحل  قانونی  این تخلف نشوند.
فرمانده یگان عملیات  پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص پوشش و مخدوشی پلاک افزود: رانندگانی  که از  قانون تمکین نمی‌کنند توقیف  موتورسیکلت های آنان در دستور  کار  پلیس قرار دارد و یک سری مراحل قضایی نیز  برای  برخی  رانندگان که مجرم هستند و پلاک را مخدوش می‌کنند انجام می‌شود. 
وی  گفت: تخلف پلاک را رانندگانی  انجام می دهند که بتوانند تخلفات دیگر خودشان را مانند اینکه می  خواهند به خط  ویژه داخل شوند بپوشانند.

طرح موتوریار به قوت خود در سطح شهر  تهران در حال اجراست
فرمانده یگان عملیات  پلیس راهور تهران بزرگ در بخشی دیگری از این گفت و گو گفت: متاسفانه در سه ماهه اول  سال 1401 حدود 42 درصد از  تصادفات فوتی شهر تهران مربوط به موتورسیکلت سواران بوده است .
سرهنگ طریقت افزود : علت بیشتر  فوت موتورسیکلت سواران در تصادفات فوتی  ضربات وارده به سر  بوده است که علت اصلی آن استفاده نکردن از  کلاه ایمنی است . 

سرهنگ طریقت گفت: بیشترین تخلفات موتورسواران که موجب  تصادفات نیز  گردیده است تغییر  مسیرهای ناگهانی  و حرکت در خلاف  مسیر بوده است که این دسته از تخلفات باعث آمار  42 درصدی  فوتی  راکبین موتورسیکلت شده است .
فرمانده یگان عملیات  پلیس راهور تهران بزرگ افزود: متاسفانه آمار تصادفات نشان می دهد که سن رانندگان بین 20 تا 35 سال است که بیشتر آنها هم بدون گواهینامه رانندگی هستند و آموزش های  لازم را هم ندیده اند و مرتکب  تخلفات شده و آگاهی  لازم را در خصوص عواقب این نوع تخلفات هم ندارند و در نهایت موجب  بروز آمار  42 درصدی  تصادفات می‌شوند.
وی  در خصوص اجرای طرح موتوریار نیز  بیان داشت: موتورسواران به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی  احترام گذاشته و رعایت نمایند چرا که اولا به خود آسیب  زده و در ادامه با اعمال قانون ، موتورسیکلت به کفی و در نهایت به پارکینگ منتقل خواهد شد و طرح موتوریار  نیز  از  سال 1399 تا به امروز  در حال اجراست که این طرح در سطح پایتخت در حال انجام است.

امتیاز شما