صبح امروز سرهنگ زینی وند در برنامه شهر امن در استودیوی پلیس پایتخت شبکه پنج سیما حضور یافت و در خصوص قوانین و امنیت عابر پیاده توضیح داد.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، سرهنگ زینی وند رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به سؤال مجری برنامه شهر امن مبنی بر اینکه مهندسی ترافیک چقدر در امنیت عابر پیاده مؤثر است، گفت: بررسی شش ماهه اول شهر تهران نشان میدهد که 45 درصد از آمار فوتی ما مربوط به عابر پیاده است. همچنین 43 درصد به موتورسواران و 12 درصد هم به خودروها مربوط میشود.بررسیها نشان میدهد از سال 96 تا کنون سه بزرگراه آزادگان، امام علی علیه السلام و شهید یاسینی بیشترین تصادفات را داشتند که در این میان سهم آمار تصادفات با عابر پیاده در این سه محور قابل توجه بوده است.
زینی وند افزود: در این بازه زمانی از 218 تصادف بزرگراه آزادگان 49 درصد به عابر پیاده اختصاص دارد. این در حالی است که بزرگراه آزادگان محوری کمربندی است و باید فقط نقش جابجایی برای خودروها را داشته باشد اما شاهد پیشی گرفتن میزان تصادفات با عابر پیاده نسبت به تصادفات خودرویی صرف هستیم.
وی ادامه داد: منطقه 18 و 19 شهرداری در بزرگراه آزادگان بیشترین سهم در آمار تصادفات بخصوص با عابر پیاده را دارد. دلیل این موضوع هم کاربری این مناطق و مناطق مسکونی بسیار در یک سوی بزرگراه و مناطق اداری و کاری در سوی دیگر آن است.
زینی وند در ادامه با تاکید بر استفاده از کانال خطکشی عابر پیاده گفت: بزرگترهای خانوادهها نقش مهمی در آموزش فرزندان خود در زمینه رعایت قوانین عبور و مرور عابر پیاده در خیابانها و بزرگراهها دارند از این رو خواهشمند است به کودکان خود بیاموزند که برای عبور، از خطکشیهای تعبیه شده برای آنها با رعایت و توجه به چراغ راهنمایی نصب شده در چهارراهها و تقاطع ها یا پل های عابر پیاده استفاده کنند. رانندگان خودروها باید توجه داشته باشند که همیشه و همه جا باید مراقب عابران پیاده باشند.
رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ افزود: رانندگان و عابران پیاده باید تلاش کند تا هم خوب ببیند و هم خوب دیده شوند به عنوان مثال انتخاب رنگ لباس مناسب برای تردد پیاده در مواقع تاریکی یکی از راههای بهتر دیده شدن از سوی رانندگان است.
زینی وند افزود: تابلو گذاری، مناسب سازی پیاده رو ها و ایمن سازی ورودیها و خروجیهای خودروها در معابر گوناگون از دیگر راههای ممانعت از افزایش تصادفات با عابر پیاده است.
زینی وند در مورد طرحها و فعالیتهای پلیس برای کاهش تصادفات با عابر پیاده گفت: کاهش عرض معابر خودوریی به منظور عبور آسوده تر عابر پیاده، ایجاد جزیره میانی برای عابر پیاده و احداث گذرگاه برجسته تنها مواردی از طرحهایی است که به منظور ایمن سازی عابر پیاده اجرا شده است.