تغییر اولویتهای سیاسی در تهران، آغازگر مجموعه تحولاتی از ریاض و بیروت تا بغداد و دمشق بود؛ تحولاتی پرشتاب که در صورت تثبیت و تداوم میتواند پس از سالها آتش آشوب در خاورمیانه را خاموش کند و فرصتی برای همراهی سرزمینها در مسیر توسعه باشد.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، با تغییرات در عرصه دیپلماسی و بهویژه تحولات سیاسی اخیر، شاهد تغییر در فضای رسانههای کشور هستیم و رادیو تلویزیونهای معاونت برونمرزی صدا وسیما نیز در رویکرد جدید با تغییرات همداستان شدهاند.
با محمد اسماعیلی، مدیر گروه سیاسی الکوثر گفتوگو کردهایم تا بیشتر با راهبرد رسانهای جدید آشنا شویم.
محمد اسماعیلی، مدیر گروه سیاسی شبکه الکوثر، دانشآموخته رشته روابط بین الملل، مدیریت رسانه و علوم ارتباطات و از فعالان حوزه فضای مجازی است. وی نزدیک به دو دهه فعالیت رسانهای و روزنامهنگاری دارد و دهها مقاله منتشر شده در حوزه دیپلماسی و رسانه و نزدیک به یک دهه سابقه مدیریت در بخشهای مختلف سازمان صداوسیما و دیگر مراکز فرهنگی و رسانهای را درکارنامهاش میتواندید.
اسماعیلی درباره تحولات صورت گرفته در برنامههای شبکههای تلویزیونی بینالمللی گفت: بهخوبی در مییابیم که بخش درخور توجهی از برنامهها با اهداف دیپلماتیک کشورها تطبیق پیدا کردهاست و سعی میشود یک نوع ارتباط هدفمند و از پیش طراحی شده با ملتها و آحاد مردم در کشورهای مختلف برقرار شود. در همین زمینه شبکه الکوثر نیز گامهایی موثر در مخاطب قرار دادن عرب زبانان در دورترین نقاط جهان برداشته و توانسته است جای خود را در میان مردم کشورهای عربی باز کند.
اوضاع سیاسی و موقعیت جمهوری اسلامی ایران در ایفای نقشهای منطقه ای و بین المللی نیز اقتضا میکند که بیش از گذشته شبکههای برون مرزی از بالندگی و توسعه کمّی و کیفی برخوردار شوند تا بتوانند در پاسخگویی به امواج ایرانهراسی از یک سو و اسلام هراسی از سوی دیگر به رسالت رسانهای خود به نحو شایسته عمل کنند.
مدیر گروه سیاسی شبکه الکوثر در ادامه افزود: گروه سیاسی شبکه الکوثر با برنامههای متنوع از جمله«قضیه ساخنه»، «حول العالم»، «تصفح معی»، «فتو نیوز»، «النهج القائد»، «مع المراسلین» و همچنین بخشهای متعدد خبری تلاش کرده تا بتواند در کنار سایر گروههای برنامه ساز با ارائه اخبار بهموقع در بخشهای مختلف و همچین تحلیل و تفسیر رویدادها و تحولات منطقه در تنویر افکار مخاطبان عرب زبان و حضور در میدان دیپلماسی کوشا باشد.
یکی از پر بینندهترین برنامههای این گروه، «قضیه ساخنه» است که با قدمتی نسبتا طولانی از برنامههای سیاسی شناخته شده در جهان عرب محسوب میشود و تاکنون توانستهاست با استفاده از ظرفیت کارشناسان داخلی و خارجی و با تمرکز ویژه بر تحولات منطقه به تحلیل و بررسی موضوعات سیاسی روز بپردازد. به عنوان نمونه بعد از اغتشاشات و ناآرامیهای سال گذشته شبکه الکوثر توانست با پرداخت بهموقع و اختصاص چندین برنامه، حقیقت ماجرا و افشای دستهای پشت پرده در دامن زدن به ناآرامیها را مورد موشکافی قرار دهد و در جهت روشنگری افکار عمومی ایفای نقش کند.
میانجیگری رسانهای در شبکه الکوثر
محمد اسماعیلی همچنین در ادامه اظهار داشت : یکی از مهمترین وظایف رسانهها تلاش برای ایجاد روابط دوستانه میان کشورهای منطقه و رفع تخاصمات بین دولتهاست. رسانه میتواند از طریق فراهم آوردن کانال ارتباطی که پیشنیاز حل منازعات است به رفع سوء تفاهمهای موجود بپردازد و این در حالی است که مروری بر بسیاری از برنامههای سیاسی در شبکههای بینالمللی نشان می دهد که این قبیل برنامهها بیشتر آتش بیار معرکه هستند و هدفی جز شعلهورتر کردن آتش منازعات ندارند.
اما برنامه«قضیه ساخنه» شبکه الکوثر در مواقع بروز التهاب و مناقشه سعی کردهاست تا با دعوت از طرفین منازعه تا حد ممکن به رفع اختلافات و یافتن راهی برای حل مسالمتآمیز اختلافات بپردازد. برای ورود موفقیتآمیز یک برنامه تلویزیونی قبل از هر چیز طرفین مناقشه باید پذیرای دخالت و میانجیگری یک رسانه و یا یک دولت از طریق رسانه باشند؛ یعنی اگر چنانچه حتی یکی از طرفین، ورود یک دولت یا رسانه مربوط به آن دولت را به موضوع مورد مناقشه به رسمیت نشناسد عملا تلاشها منجر به نتیجه مطلوب نخواهدشد، ولی آنچه اکنون شاهد آن هستیم این است که برخی از رسانهها از چنان قدرتی برخوردارند که میتوانند از طریق فضا سازی افکار عمومی، میانجیگری خود را به طرفین تحمیل کنند. به عبارت سادهتر، طرفین یک مناقشه ناگزیر به پذیرش میانجیگری یک رسانه میشوند. البته پر واضح است که صرف قبول یک میانجی به معنای پایان یافتن درگیری و حل شدن موضوع نیست.
در مجموع میتوان گفت: امروزه رسانهها وارد عرصه دیپلماسی شده و بخش درخور توجهی از ترافیک مراودات دیپلماتیک از طریق رسانهها به انجام میرسد و کشورها پیامهای دیپلماتیک خود را در برنامههای سیاسی و از طریق کارشناسان بستهبندی و با هزینه بسیار کم، برای کشورهای دیگر ارسال میکنند و گیرنده پیام نیز پس از دریافت پیام، پاسخ خود را در قالبهای گوناگون رسانهای از قبیل گفتوگوهای کارشناسی و مصاحبههای اختصاصی با سیاستمداران و شخصیتهای برجسته برای طرف مقابل آماده میکند.
شبکه الکوثر در این عرصه نیز کارنامه قابل قبولی دارد و در طول سالهای اخیر در مواقع گوناگون و بروز وقایع سیاسی توانسته است با دعوت از کارشناسان مبّرز و برجسته در میدان دیپلماسی رسانهای نیز ظاهر شود.
در پایان میتوان به این نکته اشاره کرد که یکی از ملاکها و معیارهای امروز برای اعتبار کشورها برخورداری از رسانههای قدرتمند و تاثیرگذار در عرصه برونمرزی و جذب مخاطبان خارج از مرزهای جغرافیایی است و خوشبختانه معاونت برونمرزی رسانه ملی با دارا بودن بدنه کارشناسی قدرتمند و شبکههای متعدد رادیویی و تلویزیونی و همچنین ارتباط با خبرنگاران متعدد در کشورهای مختلف توانستهاست در میان رسانههای منطقه خودنمایی کند.