امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ایوب آقاخانی از «رادیوتئاتر» می‌گوید
ایوب آقاخانی از «رادیوتئاتر» می‌گوید

جریان مستمر اجرای رادیو در صحنه

مشاهده ۵۳۷
۱۴۰۲/۰۶/۱۱- ۱۴:۰۰
تعداد بازدید:537

مدیر کارگروه تولید مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری که مسئولیت دفتر کارگروه مشترک میان مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و اداره کل هنرهای نمایشی رادیو را نیز برعهده دارد ماه گذشته، نوزدهم مردادماه از آغازبه‌کار و راه‌اندازی جریان مستمر اجراهای رادیوتئاتر خبر داد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، ایوب آقاخانی، هنرمند شناخته شده که در کارنامه کاری‌اش نویسندگی، کارگردانی رادیو، بازیگری و تدریس تئاتر و رادیو به چشم می‌خورد، در گفت‌وگویی که باخبرنگار هفته‌نامه صداوسیما انجام داد، جزئیاتی از به ثمر رسیدن تلاش‌های چندین ساله برای راه‌اندازی مرکزی دائمی‌برای اجراهای رادیویی در صحنه ارائه کرد.
 وی با بیان اینکه قالب اجراییِ زنده نمایش رادیویی برای مخاطبان حاضر در سالن به‌طور رسمی از سال 1384 بانام بومی «رادیو تئاتر»مطرح شد اظهار کرد: این مسیر پیرو یک جریان جهانی آغاز شد و می‌خواستیم نمونه بومی‌اش را هم در کشورمان داشته باشیم. این کار با تجربیات پراکنده‌ای شروع شد و با ورود به جشنواره تئاتر فجر تا میزانی رسمیت و قوام پیدا کرد و بسیار هم مورد استقبال واقع شد.
مدیر کارگروه تولید مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری افزود: پس از آن چند تجربه غیرجشنواره‌ای را هم پشت سرگذاشتیم و ضمن ورود به جشنواره در طول این ادوار که آغازگرش چندنفر به عنوان هدایتگران این جریان بودند و بنده هم افتخار داشتم در این  مجموعه سه چهار نفره حضور داشتم، چند تجربه متفاوت را پشت سرگذاشتیم.
آقاخانی با اشاره به اینکه نهایتاً باید تاکید کنم که در تمام این تجارب و حضورهایی که در جشنواره‌های و اجراهای مختلف داشتیم اقبال مخاطبان خوب بود گفت: در سالیان گذشته این موضوع را مطرح کردم که رادیوتئاتر نیازمند تثبیت و فضایی برای اجراهای دائمی است. مدیران وقت هم استقبال کردند و هیچ کدام با قاطعیت تا به امروز علی‌رغم اینکه این میل را داشتند تا این ایده را اجرایی کنند نتوانستند کار عملیاتی در این زمینه انجام دهند.
وی ادامه داد: در سال 92 با کمک بنیاد رودکی یک سالنی را در مجموعه تالار حافظ با نام «تجربه حافظ» طراحی و تجهیز کردیم و کار تقریبا به فرجام رسید که در مراحل نهایی کار با تغییر مدیریت بنیاد رودکی مواجه شدیم و کاری که تقریباً به پایان رسیده بود متوقف و تعطیل شد و بنده نیزمدیریت این تالار استعفا کردم.
این هنرمند تئاتری تاکید کرد: در واقع می‌خواهم بگویم که مدیران همیشه استقبال کرده‌اند؛ اما تاکنون حرکت عملیاتی درستی که بتواند به این جریان که از سوی مخاطبان دیده شده و موفقیتش در انجام ماموریت و رسالت رسانه‌ای‌اش مشخص بود، کمک کند اتفاق نیفتاده بود.
آقاخانی با بیان اینکه در نهایت به عنوان کسی که 27 سال است بی‌وقفه در حوزه نمایش رادیویی تکاپو می‌کنم و یکی از بانیان رادیو تئاتر در ایران  هستم با کمک  کورش  زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و مشارکت و همیاری محسن سوهانی، مدیرکل هنرهای نمایشی و شبکه رادیویی نمایش توانستم یک تفاهم منطقی میان این دونهاد به عنوان واسطه برقرار کنم اظهار کرد: برآن شدیم که تماشاخانه مهر حوزه هنری را تا جایی که بضاعت زمانی و نیاز گروه‌های متقاضی ایجاب می‌کند به اجراهای مستمر رادیو تئاتر اختصاص دهیم.
وی تصریح کرد: به این ترتیب مخاطب جدا از صلاحدید و سلیقه فردی دبیران جشنواره‌های مختلف تئاتری، می‌تواند از این گونه  موفق و امتحان پس داده تئاتری رادیویی که در یک سالن دائمی در دسترس قرار دارد بهره ببرد و دیگر نیازمند آن نیست که به عنوان مثال در سیاست‌های سلیقه‌ای و موسمی یک دبیر درنگ و صبر کند که دبیر فلان جشنواره بالاخره صلاح بداند که این بخش را در جشنواره تئاتری خودش داشته باشد یا خیر.
مسئولیت کارگروه مشترک مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و اداره کل هنرهای نمایشی رادیو با بیان اینکه امیدوارم این جریان مستمر تداوم یابد و تلاش‌های 18 ساله به بار بنشیند گفت: تا زمانی که بنده می‌توانم عنصر موثری در این فضا باشم سعی می‌کنم این اتفاق بیفتد.
آقاخانی ادامه داد: نمایش زنده رادیویی روی صحنه از دهه 40 میلادی در امریکا و کشورهای اروپایی به عنوان سنت مناسبت‌های تقویمی‌برقرار بوده و بسیار جاافتاده و مردم آن را دوست دارند. این گونه نمایشی در ایران با نام رادیو تئاتر شناخته می‌شود و ما سعی می‌کنیم بتوانیم این جریان جهانی را در قالب بومی خودمان داشته و پاسدار ریشه‌هایی باشیم که در این سال‌ها در خاک هنرهای نمایشی کشور رشد کرده است.
وی با اشاره به اینکه مخاطب رادیوتئاتر را دیده و پسندیده و این گونه نمایشی قد و قواره خودش را نشان داده و عرض اندام کرده است گفت: اکنون زمان آن شده که با نهادینه کردن چنین اجراهایی از آن بهره‌ور شویم؛ این بهره‌وری با یک تفاهم‌نامه میان این دو مرکز اتفاق افتاده و با جریانی تحت عنوان رادیو در صحنه در تلاشیم که این جریان  را در تماشاخانه مهر حوزه هنری پی بگیریم و پیش ببریم.
این مدرس تئاتر و رادیو اضافه کرد: ما از نیمه دوم مردادماه اجراهای خودمان را آغاز کردیم. هردو مرکز از نظر مالی در حد مقدورات و براساس شیوه‌ها و ضوابطشان از گروهای اجراگر حمایت می‌کنند. این حمایت دارد اتفاق می‌فتد و آرزوی قلبی‌ام این است جریانی را که در تمام این سال‌ها تمایل داشتیم راه بیفتد اما محقق نشد بود ولی اکنون به ثمر رسیده است، دیگران هم پاس بدارند تا  این پرچم به این آسانی به زمین نیفتد؛ زیرا به این آسانی‌ها افراشته نشده است.
آقاخانی در خاتمه در توضیح چگونگی پخش این اجراها در رادیو نمایش اظهار کرد: اجراها درتماشاخانه مهر انجام می‌شود و یک بار هم به روی آنتن رادیو نمایش خواهد رفت.

امتیاز شما