امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳
به همت اداره کل فناوری رسانه‌های نوین صورت گرفت:
به همت اداره کل فناوری رسانه‌های نوین صورت گرفت:

راه اندازی داشبورد تحلیل رسانه‌های اجتماعی

مشاهده ۷۴
۱۴۰۰/۱۲/۱۱- ۱۳:۱۴

سامانه حکیم یا داشبورد تحلیل رسانه‌های اجتماعی به همت اداره کل فناوری رسانه‌های نوین در معاونت توسعه و فناوری رسانه راه اندازی شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، اداره کل فناوری رسانه‌های نوین این سامانه را با هدف ایجاد یک داشبورد برای ردیابی و رصد عملکرد سازمان صدا و سیما و افراد تأثیرگذار در فضای مجازی (شامل تحلیل بازخوردهای سایرین نسبت به سازمان صداوسیما و افراد تأثیرگذار) و همچنین رصد روندها و رویدادها راه اندازی کرد و در حال حاضر نیز داده‌های (متنی، تصویری و صوتی) حساب های اینستاگرام، توییتر و تلگرام به صورت همه روزه بررسی و جمع‌آوری می‌شود و کاربران این سامانه می توانند از این گزارش های تحلیلی استفاده کنند.

رصد پست ها و نظرات از 2500 حساب کاربری‎ اینستاگرام، 328 حساب توییتر و بیش از 100 کانال تلگرام، استفاده از پایگاه داده mongoDB برای ذخیره سازی داده‌های بررسی شده، پردازش های متنی (تحلیل احساسات، تشخیص هرزنامه‌های تبلیغاتی، استخراج کلید واژه، استخراج جنسیت و...) و نمایش نتایج مربوط به هر یک، انواع مختلف تحلیل های آماری(گزارش های مربوط به مقایسه افراد تأثیرگذار بر اساس انواع ضرایب تأثیر در رسانه‌های اجتماعی، نمایش عملکرد هر حساب کاربری در تاریخ های مختلف، نمایش اطلاعات مربوط به دنبال کنندگان حساب های کاربری شامل تعداد، موقعیت مکانی و جنسیت آنها و...)، رابط کاربری تعاملی با فریم ورک DJango، پیکر بندی Nginx بر روی سرورها، پیاده سازی، Elastic search برای بالا بردن بازدهی جستجو در بانک اطلاعاتی از مشخصات فنی این طرح به شمار می رود.

گفتنی است این پروژه از بهمن سال 1398 آغاز و همزمان با برگزاری هجدهمین اجلاس فناوری رسانه با حضور ریاست سازمان صداوسیما، وزیر ارتباطات و معاون توسعه و فناری رسانه رونمایی و آماده بهره برداری در مرکز طرح، برنامه و بودجه شد.

امتیاز شما