امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
در برنامه شهر امن کاری از گروه اجتماعی شبکه پنج سیما :
در برنامه شهر امن کاری از گروه اجتماعی شبکه پنج سیما :

13 درصد از تصادفات منجر به فوت ناشی از توقف در حاشیه بزرگراههاست

مشاهده ۲۴۶
۱۴۰۱/۰۵/۱۲- ۱۰:۰۸
تعداد بازدید:246

سرهنگ حمید حمیدی سرکلانتر پلیس بزرگراههای پلیس راهور تهران بزرگ صبح امروز در برنامه زنده شهر امن در استودیو پلیس پایتخت که از شبکه پنج سیما پخش می‌شد حضور یافت و در خصوص توقفات حاشیه ای در بزرگراهها توضیح داد .

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، سرهنگ حمیدی گفت: برابر ماده 159 آیین نامه راهنمایی ورانندگی توقف در بزرگراهها ( راهها ) که موجب سد معبر و یا در خطوط عبور باشد و یا در مسیر حرکت دیگر  وسایل نقلیه باشد و یا برای عرضه و یا خرید و فروش کالا باشد و هر نوع توقفی  که باعث انحراف و یا کاهش دید و توجه راننده شود و احتمال وقوع تصادف را بالا ببرد ممنوع است .
وی افزود : ما نمی‌گوییم توقف در بزرگراه احتمال تصادف را بالا می‌برد بلکه می‌گوییم هر  توقف ناایمن مساوی با تصادف و استقبال از خطر است .
سرهنگ حمیدی  گفت: حدود 13 درصد از تصادفات فوتی ما به علت توقف های حاشیه ای است که در بزرگراه‌ها انجام می‌گیرد . با وجود اینکه این تخلف در بزرگراهها فراوانی ندارد اما همین درصد پایین هم حوادث دلخراشی به وجود می آورد.
سرکلانتر پلیس بزرگراههای پلیس راهور تهران بزرگ گفت : برابر  مواد 114 و 115 آیین نامه راهنمایی ورانندگی هرگاه خودرو دچار نقص  فنی یا خرابی شد راننده مکلف است خودرو را از مسیر عبور خارج نماید یعنی باید به محلی انتقال دهد که سد معبر  نباشد و برای دیگران مزاحمتی ایجاد نکند . همچنین باید از علایم متناسب با شرایط موجود ( که آیا محل تاریک هست و یا روشن ، در سطح صاف است و یا در پیچ می‌باشد و یا سرعت ها به چه نحوی است و آیا سرعت ها بالاست)  از علایم هشدار دهنده بنا به تناسب راه در فواصل 70 متری  تا 200 متر باید استفاده شود.
وی با اشاره به تصادفات اتفاق  افتاده در سطح بزرگراهها گفت : اکثر این تصادفات بدلیل توقفدر سطح معابر بزرگراهی و نصب نکردن علایم هشداردهنده است.
سرهنگ حمیدی بیان داشت: اشتباه رایج در بیم مردم این است که هم به آزادراه و هم به بزرگراه ، اتوبان میگویند در صورتی  که آزادراه با بزرگراه کاملا فرق دارد و چند تفاوت اساسی دارد .
وی  ادامه داد : رنگ تابلوهای  آزادراه آبی  می‌باشد ولی  رنگ تابلو بزرگراه سبز است و شما می‌بایست در آزادراه عوارض پرداخت کنید ولی در بزرگراه عوارضی  نداریم و آزادراه شانه راه دارد ولی بزرگراه شانه راه ندارد . مانند تهران – کرج ، تهران-  قم که این مسیرها شانه راه دارند و در طراحی  آنها شانه راه پیش بینی شده است ولی در بزرگراه شانه راه نداریم ولی خطوط حاشور داریم مانند بزرگراه آزادگان که این مسیرها شانه راه نیستند بلکه خطوط اضطرار دارند .
وی افزود : خط اضطرار  خط توقف  نیست و این مسیر خط عبور وسایل نقلیه امدادی است تا  بتوانند با سرعت بالا به ماموریت خود برسند که برخی به اشتباه از آن استفاده می نمایند و در ماموریت وسایل نقلیه امدادی اختلال ایجاد می‌کنند و باعث ایجاد تصادفات شدید می‌شوند .
سرکلانتر پلیس بزرگراههای پلیس راهور تهران بزرگ به رانندگان توصیه کرد از توقف در حاشیه بزرگراهها جدا خودداری کرده و در صورت خرابی  خودرو حتما وسیله نقلیه را به منتهی  الیه سمت راست و در حاشیه امن راه و در توقفگاه اضطراری متوقف و حتما از علایم هشدار دهنده در فاصله ای مناسب جهت اطلاع دیگر رانندگان استفاده نمایند .
سرهنگ حمیدی بیان داشت: شانه راه 3 متر است و می تواند هم سطح با آزادراه باشد و می تواند اختلاف سطح داشته باشد و یا اینکه آسفالت باشد و یا خاکی و برای توقفات ضروری که پیش می آید می توانند از آن برای توقف استفاده کرد.

امتیاز شما