امروز سه شنبه  ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
در برنامه امواج شبهه عنوان شد؛
در برنامه امواج شبهه عنوان شد؛

رسانه‌های بیگانه وارد خود افشایی شده‌اند/ فرصت طلایی برای رسانه‌های داخلی

۱۴۰۲/۰۷/۱۹- ۱۳:۱۱

تحلیلگر ارشد رسانه گفت: رسانه‌های بیگانه اکنون وارد خوداظهاری و خود افشایی شده‌اند که برای رسانه‌های داخلی تا سه ماه آینده فرصت طلایی و مغتنمی‌به شمار می‌آید.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برنامه امواج شبهه در گفت‌وگو با دکتر علیرضا داودی (کارشناس و تحلیلگر ارشد رسانه) و دکتر جواد یوسفی (استاد دانشگاه و کارشناس رسانه) به بررسی مدل‌های تبلیغی و پشتیبانی از عوامل میدانی طراحی شده توسط دشمنان در رسانه‌های بیگانه پرداخت.

مشابهت‌سازی معکوس؛ مدل فراخوان ذخیره

داودی کارشناس و تحلیلگر ارشد رسانه درباره رویکرد رسانه‌های بیگانه و تلاش آنها بر برافروخته نگه‌داشتن میدان گفت: رسانه‌های بیگانه ۴ مرحله را طراحی کرده بودند تا بر اساس آن بتوانند فضایی را ایجاد کنند و از آن تحت عنوان سالگرد ۳ استفاده کنند که فرایندهای خاص خود را دارد.

وی افزود: اولین مدل رسانه‌های بیگانه؛ مشابهت‌سازی با موضوع مهسا امینی در قالب کیس فرا امنیتی بود. آنها از همان ابتدا سعی کردند تا اجتماعی با مسئله برخورد کنند. ضریب موفقیت آنها در تولید پیام قریب به ۹۰درصد بود. اما، میزان موفقیت آنها در پیوند با میدان کمتر از ۱۰درصد بود. علت این است که رسانه‌های بیگانه بعد از فلج شدن مسیح علینژاد به‌عنوان تاپ لیدر این جریان، عملاً موضوع جمع‌آوری فلت میدان را از دست دادند. در مدل دوم؛ از مشابهت‌سازی معکوس استفاده کردند. این مدل در نزد این رسانه‌ها همیشه و بلااستثنا به معنای فراخوان ذخیره است. همان‌طور که اکنون رژیم صهیونیستی ذخیره نیروی ارتشی خود را فراخوان کرده این رسانه‌ها نیز مدل‌های خود را فراخوان کرده است. مانند نرگس محمدی که او را فراخوان کردند، نرگس محمدی نزدیک به ۱۲ سال است که به‌عنوان یک کیس در آب‌نمک خوابیده و برای این رسانه‌ها مطرح بوده و مرتباً بر آن موج‌سواری می‌کنند. البته این موج‌سواری به‌منزلهٔ دادن دیواره ارتفاع نیست. بلکه خیلی سطحی بر مسئله حرکت می‌کند. در پیوند مسئله اول و فراخوان ذخیره‌های معکوسشان در حالت دوم، اتفاق جالبی افتاد، از این منظر که رؤسای جمهور دولت‌های مختلف پای میدان آمدند. در مرحله دوم؛ شاهد پیوند میان موضوع، میدان و رؤسای جمهور بودیم که اصطلاحاً به آن موج هم تراز می‌گوییم.

تبدیل سالگرد به فرهنگ از مدل‌های رسانه‌های بیگانه

داودی همچنین گفت: مرحله سوم؛ ساختن پروژه جدید برای تبدیل سالگرد به یک فرهنگ بود، مانند چالشی بود که سال‌ها با مسئله چهارشنبه‌سوری داشتیم و معلوم نبود که آیا این مراسم سالگرد است یا رسم یا یک فرهنگ. این قاعده آرام‌آرام، کیس‌های جدید را وارد فضا می‌کرد. چرا؟ به این دلیل که کیس‌های بعدی می‌بایست بلافاصله منقضی می‌شدند. در کنار هم قراردادن موضوعات ریزی؛ مانند زنان، بحث زندان‌ها در حال ایجاد حالت سوم بود.

رسانه بیگانه زمین‌وزمان را می‌دوزد تا احساس مخاطب را برانگیزد

وی افزود: در مرحله چهارم که مسئله بسیار مهمی است. بسیار آرام و نرم مسئله شکست سیاست خارجی جمهوری اسلامی در حوزه مقاومت را شروع کرده بودند. رسانه‌های بیگانه بر دو موضوع بسیار فعالیت داشتند. میزان هیئاتی که به‌صورت دیپلماتیک و رسمی‌با هواپیما از رژیم صهیونیستی در عربستان فرود آمدند. بحث آشکارسازی روابط و عادی‌سازی روابط با عربستان را مطرح می‌کند و موضوع را درست زمانی که کنفرانس وحدت اسلامی در تهران در حال برگزاری است، در قالب اسرائیلی، عربی، غربی پیگیری می‌کند و اینها را کنار موضوعی قرار می‌دهد و به مردم می‌گوید که نرگس محمدی را ببین و پیاده‌شدن رژیم صهیونیستی در عربستان را هم ببین. این دو آینده موفقیت‌آمیز شماست و غیر از این هر چه که شما به آن بیندیشید منجر به شکست خواهد بود.

ماست‌مالی برای حراست از هویت و حیثیت خود

داودی عنوان کرد: رسانه‌های بیگانه برای اینکه از هویت و حیثیت خود حراست کنند، معمولاً مفاهیمی را که در ایران قدمت پیدا می‌کند، به روشی ماست‌مالی می‌کنند که انگار از لحاظ تاریخی همانی است که آنها می‌گویند و واقعیت را نه‌تنها تحریف بلکه کتمان می‌کنند و این یکی از نقاط برجسته رسانه‌های بیگانه است.

داودی اضافه کرد: رسانه‌های بیگانه وقتی کم می‌آورند که میدان مقابل آنها پرحجم وارد می‌شود. به‌قدری حجم بحث زدن افقلان و حیفا و تل‌آویو و شهرک‌نشین‌ها زیاد است که نمی‌توانند ندید بگیرند. این یکی از راهکارهای ما در مقابل رسانه‌های بیگانه است. در مواجه با نرگس محمدی، ستوده و نوع روایتی که از خانم گراوند انجام دادند. اگر پرحجم حرکت کنیم، موتور رسانه‌های بیگانه قفل می‌شود و سبب روند معکوس در آنها می‌شود.

رسانه داخلی باید شفاف و صریح عمل کند

داودی همچنین گفت: اسرائیلی‌ها برای اینکه جایی را بزنند از قبل نمی‌گفتند، ولی این مورد حمله از ماه‌ها قبل به اسرائیلی‌ها گفته می‌شد؛ بنابراین؛ عبارت‌هایی از جمله گروگان و کشتن زن و بچه و مزخرفات که رسانه‌های آنان بیان می‌کنند، معنا ندارد.

وی افزود: رسانه‌های بیگانه محتوای تولید شده خودمان را بهتر از ما رصد می‌کنند و قوی‌تر از ما عمل می‌کنند و این خیلی بد است. رسانه‌های داخلی باید بر این موضوع بسیار توجه داشته باشند و صریح و شفاف عمل کند.

رسانه‌های بیگانه وارد خود افشایی شده‌اند/۳ ماه، فرصت طلایی برای رسانه‌های داخلی

داودی اظهار داشت: رسانه‌های بیگانه اکنون وارد خوداظهاری و خود افشایی شده‌اند که برای رسانه‌های داخلی تا سه ماه آینده فرصت طلایی و مغتنمی‌به شمار می‌آید.

مأموریت اصلی رسانه‌های بیگانه حراست از رژیم صهیونیستی است

وی افزود: وظیفه و مأموریت اول رسانه‌های بیگانه، حراست از رژیم صهیونیستی که مساوی با ناآرام بودن در جمهور اسلامی است. مأموریتی که قدمتی ۴۳ساله دارد و عملکرد آنها دلیل و سند این حرف است. یکبار اسم آن جنگ تحمیلی است که کیس صدام می‌شود. بار دیگر منافقین، بهایی‌ها، فرقه‌ها، زن زندگی آزادی و... که همه این موارد را وقتی کنار هم می‌گذاریم، به این نتیجه می‌رسیم که آنها فرق محتوایی و ماهوی نکرده‌اند. پس اعتبار رژیم صهیونیستی به بهم ریخته‌شدن ایران است؛ بنابراین؛ برای این موضوع هزینه می‌کنند و در واقع تولد اینترنشنال به همین منظور بوده است. جمهوری اسلامی ایران، در ذیل مقاومت می‌تواند نقطه آسیب را جابه‌جا کند و آنها از این مسئله وحشت کرده‌اند و حتی آن را با حمله رژیم صهیونیستی به صبرا و شتیلا یکی دانستند، بنابراین؛ انتقال پارادایم دفاعی امنیتی توسط رسانه‌های بیگانه یکی از روش‌های آنان است که سردمداران رژیم صهیونیستی انگلیس و آمریکاست.

آنچه که رسانه‌های بیگانه مخفی می‌کنند

داودی در ادامه گفت: پارادایم دوم به ساحت دفاعی آنها برمی‌گردد. اروپا توانایی حمایت را ازدست‌داده و رسانه‌های بیگانه آنچه که مخفی می‌کنند این است و کلاه گشادی بر سر مخاطب به نسبت واقعیتی که در میدان وجود دارد می‌گذارند. نکته سوم؛ رسانه‌های بیگانه دو رسالت جهانی برعهده دارند. یک. جلوی شبکه‌سازی برای گسترش انقلاب در داخل و خارج را بگیرند. دو. تصور و تصویری از آن سو بسازند که این سو مقهور شود که نکته بسیار مهمی است. نکتهٔ چهارم؛ شک نکنید که رسانه‌های بیگانه برای جبران این خفتی که تا سه ماه آینده ادامه خواهد داشت، قطعاً به سمت فعال‌کردن برخی گسل و موضوعات موازی در جمهوری اسلامی می‌روند تا ذهن مخاطب را از شیرینی این پیروزی فارغ کنند و به موضوعات بی‌ارزش دیگری سرگرم شود؛ بنابراین اگر رسانه‌های بیگانه مجدد خباثت خود را آغاز کردند، رسانه‌های داخلی می‌بایست بهترین استفاده را از وضعیت موجود برای بازسازی افکار عمومی داشته باشند.

وی تأکید کرد: هر چه آرمان ما رفیع‌تر باشد، مشکلاتمان کوچک‌تر به نظر می‌رسد. اگر هدف زدن رژیم و حضور در بیت‌المقدس باشد، قطعاً حل‌کردن مسئله حجاب کار سختی نخواهد بود.

مظلوم سازی غرب تا ساختن یک چهره خشن از جمهوری اسلامی ایران

یوسفی استاد دانشگاه و کارشناس رسانه در ادامه این گفت‌وگو درباره عملیات رسانه‌ای غرب گفت: مظلوم‌نمایی و مظلوم سازی غرب و ساختن یک چهره خشن از جمهوری اسلامی ایران دراین‌ارتباط باید بیشتر موردتوجه رسانه‌های داخلی قرار بگیرد، تا بتواند بر این موضوع عملیات دقیقی داشته باشد. در غیر این صورت و باتوجه‌به سیطره رسانه‌ای آنها ممکن است این موضوع برای چالش‌های بین‌المللی آینده ما هزینه بر شود.

فشار رسانه‌ای تا کاخ سفید هم پیش رفته است

وی افزود: رسانه‌ها به‌قدری به آمریکا فشار وارد کردند که دلیل این اتفاق توافقی است که شما با ایران انجام دادید که وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد این اتفاق هیچ ربطی به تعامل میان ما با ایران و ایالات متحده ندارد و این نشان می‌دهد که فشار رسانه‌ای تا کاخ سفید هم پیش رفته است.

گفتمان‌سازی و تحول پارادایمی در ادبیات رسانه‌های بیگانه

وی با بیان اینکه متأسفانه در ۲۰ سال اخیر تاریخ خوانی و بررسی و تحلیل تاریخ در رسانه داخلی کم است، گفت: رسانه داخلی باید به برجسته‌سازی تفاوت ادبیات از جنگ ۳۲روزه تا به امروز، رسانه‌ها و حرکت‌ها و سخنان افراد در کشورهای مختلف اعم از اسلامی و غیراسلامی‌ بپردازد. چرا تغییر ادبیات اتفاق افتاده است و شبکه‌ای مانند من و تو یا امثالهم دلسوزی و حمایت مستقیم برای ساکنان رژیم اشغالگر قدس می‌کنند؟ چون در حال حاضر صرفاً بحث بر سر بقا است. رسانه جبهه مقاومت باید این موضوع را برجسته کند. وعدهٔ صادق و صحبت‌هایی که توسط مقام معظم رهبری و سرداران ما بالاخص سردار قاآنی با سرعت بیش از حد بیان در حال محقق‌شدن است. به‌قدری این موضوع برجسته و مسجل شده که خودشان نیز به این موضوع اذعان کرده‌اند. این گزارهای مهمی است که رسانه‌های داخلی بسیار باید به آن توجه داشته باشند. 

وی اضافه کرد: اگر رسانه‌های ما بتوانند بر تغییر گزاره‌های ادبیاتی سیاسیون و رسانه ای‌ها کار کنند و به برجسته سازی آن بپردازند و در این خصوص نمادسازی و گفتمان سازی صورت دهند، حرکت آفندی در داخل رسانه اتفاق می‌افتد و آنها نمی‌توانند بعد از این سه ماه برداشت‌های مورد نظر خود را از اتفاق اخیر داشته باشند.

یوسفی در پایان گفت: اتفاقات این چند روزه شاید در یک برهه تاریخی به چندین سال زمان برای اثبات برخی گزاره‌ها، کلمات و ادعاها نیاز داشت. اما این اتفاق ثابت کرد که قطعا و قطعا و قطعا آنچکه در آینده غالب است، همان وعده مستعضفین جهان است. به جرات ادعا می‌کنم که خیلی بعید است که ما مستعضف تر از غزه ای‌ها کسانی را سراغ داشته باشیم و امید است که به زودی شاهد نابودی این رژیم منحوس به دلیل وقوع ظهور باشیم.

گفتنی است؛ برنامه «امواج شبهه» گفتگویی تخصصی پیرامون ماهیت‌شناسی و رفتارشناسی رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه است که باهدف روشنگری و افشای تکنیک‌های رسانه‌ای است، روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۱۶ به مدت ۶۰ دقیقه از آنتن این شبکه به نشانی موج اف‌ام ردیف ۱۰۳,۵ مگاهرتز پخش می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند نظرات خود را از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ و شماره ۰۹۰۳۹۱۳۴۷۴۴ در پیام‌رسان‌های مجازی به اشتراک بگذارند. این برنامه به سردبیری دکتر علیرضا داودی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی سیده فاطمه شعار، اجرا و کارشناسی محمود شهیدی به روی آنتن می‌رود. همچنین در این برنامه فائزه مقدم مسئول دعوت از مهمانان، سیده ایمان مسئله‌گو خبرنگار و مائده حیدری به‌عنوان آیتم ساز برنامه امواج شبهه فعالیت می‌کنند.

امتیاز شما