امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر شبکه جهانی سحر در گفت‌وگو با ایرنا:
مدیر شبکه جهانی سحر در گفت‌وگو با ایرنا:

علاقه شدید مردم بالکان به تاریخ و فرهنگ ایران/ بیش از ۴۰ خبرنگار در کشورهای مختلف داریم

مشاهده ۲۸۵
۱۴۰۲/۰۹/۰۱- ۱۰:۵۵
تعداد بازدید:285

مدیر شبکه جهانی سحر با بیان این که مردم منطقه بالکان به شدت به تاریخ و فرهنگ ایران علاقه دارند، گفت: اسلام زمانی توسط ایرانی‌ها به این منطقه رفته است. در خیلی از رسانه‌های آنجا راجع به اصالت خیلی مسائل که بحث می‌کنند به فرستاده‌های فرهنگ ایرانی می رسند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی به نقل از ایرنا شبکه جهانی سحر، نخستین شبکه تلویزیونی برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، از ۲۵ آبان ۱۳۷۶ (۱۶ نوامبر ۱۹۹۷) کار خود را آغاز کرد. شبکه جهانی سحر هم‌اکنون ۵ کانال ۲۴ ساعته در اختیار دارد که از طریق ماهواره و اینترنت قابل دریافت است. کانال‌های آذری، اردو، بالکان، کردی و افغانستان (فارسی دری) برنامه‌های ویژه‌ای برای مخاطبان خود تولید و پخش می‌کنند.

ابراهیم علی برزی، همزمان با سالگرد ۲۷ سالگی شبکه سحر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، با تاکید بر این که ما باید فرهنگ و تاریخ مان را آنجا خوب بیان کنیم اظهار داشت: قرار نیست آنجا دنبال ساخت برنامه‌هایی با موضوع تکنولوژی باشیم. چون مخاطب اروپایی تکنولوژی برتر را در شبکه‌های دیگر می‌بیند. در شبکه بالکان تاریخ معاصر اروپا را با بیان نقادانه می‌گوییم. مخاطب چیزهایی می‌بیند که در شبکه‌های دیگر نیست.

        

وی با بیان این که برای شبکه ما تولید فیلم و سریال پیش بینی نشده است توضیح داد: اهتمام ما به تولید برنامه‌هایی است که مناسب شبکه‌های عمومی‌باشد. مثلا مستند ۱۷ قسمتی ژیکان به زندگی کرمانج ها می‌پردازد. در این مستند هدف ما این بوده که بگوییم اقوام در ایران با آرامش آداب و رسوم و زبان و سنت خودشان را حفظ کرده و زندگی می‌کنند و در حفظ مرزهای ایران اهتمام دارند. مشابه ژیکان را برای ترکمن‌ها هم داریم می‌سازیم. پرداختن به زندگی دیگر اقوام ایرانی مثل تالش‌ها، بختیاری‌ها و قشقایی هم در برنامه مان هست.

علی‌برزی با اعلام این که پنج کانال ما در ماه ۴۵۰ بخش خبری دارد گفت: بیش از ۴۰ خبرنگار در کشورهای مختلف مثل هند و پاکستان، افغانستان، آذربایجان، گرجستان، کردستان عراق، سوریه، بوسنی و یوگوسلاوی داریم و بیش از یک شبکه عمومی داخلی به خبر اهمیت می‌دهیم. چون مخاطب خارجی شبکه سحر می خواهد ببیند موضع ایران درباره اتفاقات منطقه و جهان چیست.

      

وی افزود: چون شبکه ما عربی نیست در غزه خبرنگار نداریم. ولی خبرنگاری که برای العالم در غزه کار می‌کند با کانال‌های ما هم ارتباط می‌گیرد. به تازگی برنامه فلسطین را راه اندازی کردیم که از هر ۵ کانال زنده پخش می‌شود. بخشی از برنامه را در بوسنی و پاکستان می سازیم و بقیه اینجا در ایران ساخته می‌شود.

علی‌برزی با اشاره به جنگ رسانه‌ای علیه غزه اظهار داشت: آن چیزی که اسرائیل و صهیونیسم ارائه می دهد با آنچه اتفاق می افتد خیلی متفاوت است. آن روایت متفاوت برای شبکه‌های ماست. رسانه‌های دیگر دنیا کمتر دنبال صحت سنجی هستند. مثلا در بیمارستان شفا گفتند اسلحه و قرآن موجود بوده است. اسلحه در هر نگهبانی وجود دارد. کسی که با فرهنگ عربی و منطقه آشناست می داند نگهبان‌های هر مجموعه اسلحه کلاش دارند. حماس که با دو اسلحه کلاش نمی جنگد. ما به مخاطب توضیح می‌دهیم که این استدلال اشکال دارد.

وی با اشاره به ذائقه مخاطبان خارجی تاکید کرد: در کانال اردو مخاطبان به برنامه‌های اجتماعی علاقه بیشتری نشان می دهد. مخاطبان آنجا هم متجدد و سنت گرا هستند. در کانال کُردی مخاطب بیشتر به شعر و موسیقی علاقه دارد.

شبکه‌های اجتماعی ما به شدت رصد می‌شود

وی با بیان این که کانال ها و شبکه‌های اجتماعی ما در فضای مجازی به شدت رصد می‌شود توضیح داد: در مناطق اردو زبان، شبکه ما به مقداری از مخاطب که می رسد بسته می‌شود. همکاران من مدام دارند صفحات جدید ایجاد می‌کنند. صفحات ذخیره هم دارند که اگر این اتفاق افتاد، بتوانند جایگزین کنند. الان ما به ابزارهایی رسیدیم که به ما کمک می‌کند، کمتر تعلیق و بسته بشویم.

       

مدیر شبکه جهانی سحر ادامه داد: در آذربایجان آنتن ما را نمی توانند از طریق ماهواره ببینند. چون محدودیت وجود دارد. ولی در شبکه‌های اجتماعی آنجا به شدت مخاطب داریم. خانم سام برخی کلیپ هایی که اجرا می‌کند، در شبکه‌های اجتماعی در عرض یک ساعت ۵۰۰ کامنت (نظر) دریافت می‌کند. جمعیت آنجا حدود شش هفت میلیون است و این رقم قابل توجه است.

وی با بیان این که شبکه‌های اجتماعی ما در افغانستان خوب دیده می‌شود گفت: چون ما هم دری و هم پشتو کار می‌کنیم. ویدئوهای ما در فضای مجازی را پشتو زبان‌های خارج از افغانستان می‌بینند. ویدئوهای خبری ما بعضا بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار بار دیده می‌شود. در افغانستان بیشتر به فیس بوک اقبال دارند. ما پایشی داریم که پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی در هر کشور کدام است. در کانال بالکان، روی وایبر بیشتر کار می‌کنیم. در افغانستان فیس بوک رایگان است. وقتی شما شارژ اینترنت برای گوشی می خرید، هر چقدر از فیس بوک استفاده کنید از حجم اینترنت شما کم نمی‌شود. در حوزه اردو هم یوتیوب بیشتر دیده می‌شود.

امتیاز شما