تاریخ : ۱۳۹۶/۰۹/۰۴      سرویس : تولید تحریریه مرکزی

    


رسانه‌ها در دوره فقر فرهنگی چه کنند؟

کد خبر : 44393 تعداد بازدید : 4932 تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۱۰/۰۹   ساعت خبر : ۱۳:۴۸

محمد میرکیانی با اعتقاد به اینکه دهه‌ پیشِ رو در دنیا، دهه‌ فقر فرهنگی است، در گفت و گو با خبرگزای ایسنا گفت: در این دهه رسانه‌های ما وظیفه دارند از طریق آگاهی‌بخشی به مردم، فقر فرهنگی را از کشور بزدایند.


ميركياني نويسنده، مدير تلويزيون و فعال رسانه‌اي اظهار كرد: دهه پيشِ رو در دنيا دهه فقر فرهنگي است. رسانه‌ها بايد مردم را از نظر فرهنگي، غني و پربار كنند . اتفاقي كه در دنيا مي‌افتد اين است كه حضور رسانه‌ها در زندگي مردم به اشكال مختلف هر چه مي‌گذرد، بيشتر و پررنگ‌تر مي‌شود، اما معمولا در دنيا آنچه بايد به مردم گفته شود، حقيقت نيست، بلكه نمايي از حقيقت است؛ بنابراين ما داريم به سمت فقر فرهنگي مي‌رويم .
او ادامه داد: مردم در برابر رسانه‌ها كه قرار مي‌گيرند، چه اينترنت و شبكه‌هاي مجازي و چه شبكه‌هاي ماهواره‌اي و... فكر مي‌كنند همه چيز را مي‌دانند، اما در حقيقت با يك سيري كاذب روبه‌رو هستند. ممكن است دانش مردم در بخش‌هايي اضافه شود، اما اطلاعاتشان درباره زندگي، مفاهيم زندگي، هستي و تاريخ گسترش پيدا نمي‌كند. براي همين است كه در دنيا شما مي‌بينيد گروهي تبهكار در خاورميانه ظهور مي‌كند، ساز و برگ نظامي خطرناكي در اختيارشان گذاشته مي‌شود، دست به ويرانگري مي‌زنند و كشتارهاي وحشتناكي صورت مي‌دهند، بعد از دو سال همان كساني كه آن‌ها را مجهز كرده‌اند، اعلام مي‌كنند كه اين‌ها تروريست هستند .
ميركياني سپس تأكيد كرد: اگر دنيا با فقر فرهنگي روبه‌رو نبود، اين اتفاق‌ها نمي‌افتاد و آن جوان اروپايي نمي‌آمد عمر، زندگي و هستي‌اش را بگذارد، هم دست به جنايت بزند، هم خودش نابود شود و هم همان كساني كه با تبليغات او را روانه خاورميانه كرده‌اند، بعد از دو سال اعلام كنند اين‌ها تروريست هستند و ما نگرانيم كه به كشور برگردند. يعني درباره همان جوان‌هايي كه با تبليغات گسترده به خاورميانه گسيل شدند، اين منطقه حساس را با تبليغات گسترده و با نمايي از ايدئولوژي و تفكر ديني به التهاب كشاندند، بعد از دو سال اعلام مي‌شود اين‌ها تروريست و بتهكار هستند، ما نگرانيم اين‌ها برگردند و در كشورهاي خود دست به ويرانگري بزنند و آشوب ايجاد كنند. اين‌ها ناشي از فقر فرهنگي است.

او افزود: در دنيا به ويژه در كشورهاي پيشرفته غربي، ظاهرا مردم را در برابر انبوهي از اطلاعات قرار مي‌دهند، اما آنچه به آن‌ها ارائه مي‌شود، نمايي از حقيقت است، همه حقيقت نيست. اگر همه حقيقت گفته مي‌شد، ما اين همه مشكل نداشتيم و اين همه وارونگي در انديشه پيش نمي‌آمد. به همين دليل منظور من اين است كه در دهه آينده اولين وظيفه همه رسانه‌هاي كشور ما چه صداوسيما، چه شبكه‌هاي اجتماعي و چه فضاي مجازي، آگاهي‌بخشي به مردم است. ما بايد به‌ شدت تلاش كنيم فقر فرهنگي از كشور زدوده شود. مردم و مخاطبان رسانه‌ها فكر مي‌كنند همه چيز را مي‌دانند، ولي چيزي نمي‌دانند.

ميركياني سپس درباره وظايف رسانه‌هاي ايران از جمله صداوسيما و رسانه‌هاي مكتوب گفت: همه رسانه‌هاي ما يك رسالت بزرگ فرهنگي دارند كه ارزشمند است و آن آموزش و آگاهي‌بخشي است. رسانه‌هاي ما آموزگاران فرهنگي هستند. وظيفه همه كساني كه در اين عرصه كار مي‌كنند، تعليم و آموزش است؛ بنابراين بايد تلاش كنند دانش مردم راجع به زندگي، تاريخ، فرهنگي، ظرفيت‌هاي فرهنگي ايران، آداب رسوم، سنت‌ها، توانمندي‌ها و... را بالا ببرند كه مردم بتوانند در برابر اين فقر فرهنگي كه ناخواسته به عنوان دانش فرهنگي دارد به آن‌ها تحميل مي‌شود، ايستادگي كنند. هر چه جوان‌هاي ما بدانند، كمتر دچار زيان مي‌شوند؛ بنابراين رسانه‌ها به جاي اينكه به فكر برجسته كردن بعضي از نقاط جذاب رسانه‌اي و خبري باشند، البته طبيعتِ كار اين است كه ما چيزي را التهاب كنيم كه ارزش موج‌آفريني دارد. اما به نظرم به جاي اينكه رسانه‌هاي ما شيفته برخي اخبار شوند كه ظاهرا ارزش موج‌آفريني دارند، كمك كنند دانش فرهنگي مردم بالا برود.

او در ادامه با اشاره به مشكلات اجتماعي و فرهنگي گفت: رسانه‌هاي ما بايد به سمتي بروند كه مردم بيشتر بدانند. هر اندازه بيشتر بدانند، كمتر دچار آسيب مي‌شوند. بايد تاريخ و فرهنگ كشورشان را بشناسند، با پيچيدگي‌هاي توليد يك خبر آشنا باشند و بدانند بازي رسانه‌اي يعني چه و بدانند اينكه رسانه‌هاي جهاني بر يك موضوع خاص فرعي تكيه مي‌كنند، به خاطر اينكه اصلي را به فراموشي بسپارند، چه معنايي دارد. بدانند اين رسانه‌ها چطور يك موضوع فرعي و پيش پا افتاده را برجسته مي‌كنند. متأسفانه ما داريم به سمت فقر فرهنگي مي‌رويم. به همين دليل با يك موج ساده رسانه‌اي ناگهان همه آشفته مي‌شوند؛ بنابراين رسانه‌ها و صداوسيما بايد دانش فرهنگي مردم را بالا ببرند .
ميركياني اضافه كرد: ما بايد سعي كنيم دانش مردم را درباره همه چيز بالا ببريم؛ البته شبكه‌هاي اجتماعي و خبرگزاري‌هاي ما دارند تلاش مي‌كنند، اما انتظارات بيش از اين است. ما بايد تلاش كنيم دانش مردم را راجع به تاريخ، هستي و فرهنگ و حتي نيازهاي ابتدايي اجتماعي به‌ شدت بالا ببريم كه مردم در برابر اين فقر فرهنگي واكسينه شوند و جوان‌ها كمتر دچار آسيب شوند. الآن بعضي‌ از جوان‌هاي ما از صبح تا شب جلو اينترنت هستند، اما نمي‌دانند كدام شاعر در كدام قرن زندگي مي‌كرده است. حتي بعضي نمي‌دانند شهرهاي كوچك در كدام استان‌ها هستند. فقر فرهنگي يعني همين؛ در دنيا رسانه‌ها به سمتي حركت مي‌كنند كه به مخاطبان خود سيري كاذب مي‌دهند. اصلي‌ترين وظيفه صداوسيما در دهه پيش رو گسترش دانش فرهنگي مردم و آگاهي‌بخشي است تا فقر فرهنگي در حد امكان كاهش پيدا كند.

او در ادامه درباره اين موضوع كه صداوسيما و ديگر رسانه‌ها چگونه مي‌توانند مطالب آموزشي را به صورت جذاب بيان كنند؟ گفت: در صداوسيما كاري كه براي انتقال پيام انجام مي‌شود، طراحي است. مهم‌ترين كاري كه ما مي‌توانيم انجام بدهيم، داشتن طراحي دقيق است. مثلا يك برنامه تركيبي، يك فيلم يا سريال و يك تاك شو بايد طراحي دقيق و جذاب داشته باشد و فضاي جديدي براي مخاطب ايجاد كند. همان فضاي جديد باعث مي‌شود مخاطب آن برنامه را ببيند. اصطلاحا طراحي، سازماندهي محتواست. ما پيام و محتوايي داريم كه بايد به مخاطب منتقل شود و مهم‌ترين كار ما طراحي است. جديد بودن، متفاوت بودن و گام‌هاي تازه برداشتن باعث ايجاد موج‌آفريني مي‌شود. در سايت‌ها هم به نظر من بهترين شيوه تنظيم خبر استفاده از عناصر داستان و نمايش و گفت‌وگوهاست. اساس نمايش بر گفت‌وگوست.

ميركياني همچنين اظهار كرد: معمولا هر اندازه تنظيم اخبار در قالب يك بافت داستاني و روايي باشد، كشش آن‌ها بيشتر است. ايجاد سؤال و مسأله و توليد گفت‌وگو براي تنظيم خبر باعث جذب مخاطب مي‌شود. نكته ديگر در خبرگزاري‌ها، استفاده از تلميحات زباني است. اشارات، اصطلاحات و نشانه‌هايي كه براي مردم آشناست و مردم آن‌ها را دوست دارند. در تنظيم خبر هر چه در خبري بيشتر به نشانه‌هاي فرهنگي بومي كه مردم سال‌ها با آن‌ها زندگي كرده‌اند، پرداخته شود، آن خبر يا گفت‌وگو جذاب‌تر مي‌شود.


۱۳۹۳/۱۰/۰۹
چاپ خبر     

    
© 2012 - pririb.ir - <Powered BY YIP> Contact us :epr@irib.ir