تاریخ : ۱۳۹۶/۰۹/۰۳      سرویس : تولید تحریریه مرکزی

    


همراهی مردم در «همه چیز آنجاست»

کد خبر : 45441 تعداد بازدید : 8466 تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۱۰/۲۸   ساعت خبر : ۱۰:۱۳

«همه چیز آنجاست» عنوان سریالی است که با نگاه متفاوتش به موضوع های اجتماعی نتنها مخاطبانش ریزش نکردند، بلکه روز به روز بر تعدادشان نیز افزوده شد.


جام جم آنلاين نوشت:سريال «همه چيز آنجاست» مجموعه‌اي به تهيه‌كنندگي داوود هاشمي، نويسندگي فيروزه قشقايي و كارگرداني شهرام شاه حسيني با 25 بازيگر اصلي و 60 هنرپيشه مهمان كه اين روزها از شبكه 3 در حال پخش است. سريالي كه به موضوعات اجتماعي‌ مي‌‌پردازد و در بستر خانواده‌ها در جامعه شكل گرفته است .
كارگاه توليدي خانواده محسن فرهمند به علت ورود كالاهاي خارجي به تعطيلي كشانده مي‌شود. مهدي، پسر بزرگ خانواده در گير و دار رفع مشكلات به وجود آمده به بسياري از رازهاي خانواده پي مي‌برد. داستان سريال با قصه خانواده محسن ادامه پيدا كرده و در دل قصه اصلي، حكايت ديگر خانواده‌ها روايت مي‌شود .
«همه چيز آنجاست» در 50 قسمت 40 دقيقه‌اي به سفارش گروه فيلم و سريال شبكه سه توليد شده است .
آنچه در اين سريال مي‌گذرد شبيه است به اتفاقاتي كه به طور روزمره براي همه خانواده‌هاي ايراني رخ مي‌دهد. فيلمنامه سريال پر شخصيت است و فقط به طيف و گروه خاصي نمي‌پردازد. همه هستند؛ از پيرمردي در حكم بزرگ فاميل گرفته تا مادرشوهر ميانسال و عروس جوان و دختر دم‌بخت و پسري به دنبال آمال و آرزوهاي جواني. آنچه بعضي از شخصيت‌ها را جذاب و گيرا مي‌كند براي مخاطب نگاه متفاوتي است كه به آنها و كنش‌ها و واكنش‌هايشان شده است.
به اعتقاد مشاور فيلمنامه سريال همه چيز آنجاست، مهم‌ترين ويژگي طرح اوليه فيلمنامه فراهم آوردن يك بستر گسترده و فراخ براي داستان‌گويي و شخصيت‌پردازي بوده است.
عليرضا افخمي مي‌گويد اين خصيصه در فيلمنامه‌هايي كه او در چند سال اخير آنها را مطالعه كرده، كمتر ديده شده است.
اين فيلمنامه‌نويس ويژگي اين سريال را نه پرداختن به موضوعات جديد كه وجود نگاه ويژه و متفاوت به مسائل روز ذكر كرد و افزود: با اين كه رابطه يك منشي با مديرعاملش موضوع جديدي نيست، اما نگاه متفاوت به آن در فيلمنامه سريال براي مخاطب جذاب است.
وي وجود شخصيت‌هايي با طيف گسترده سني را از دلايل جذب مخاطب به اين سريال دانست و اظهار كرد: همه مخاطبان در هر رده سني مي‌توانند بازتاب بخشي از مسائل خود را در اين سريال ببينند. پرداخت و هماهنگي ميان اين تعداد شخصيت‌ با تنوع و پراكندگي سني در فيلمنامه كار آساني نيست، اما به نظرم نويسنده از پس آن بخوبي برآمده است.
افخمي معتقد است كه فيلمنامه سريال به شدت بضاعت 90 قسمتي شدن را داشت كه به دليل كمبود بودجه اين اتفاق نيفتاد.
وي تصريح كرد: اگر عجله‌اي در كار نبود و فرصت بيشتري در اختيار بود و پخش سريال از آذرماه آغاز نمي‌شد، پايان‌بندي سريال با شتابي كه امروز با آن مواجه است همراه نبود. من اصلا از پايان‌بندي راضي نيستم.
مشاور فيلمنامه «همه چيز آنجاست» افزايش تعداد مخاطبان سريال را با رسيدن به قسمت‌هاي مياني‌ ناشي از طيف گسترده شخصيت‌ها و تنوع داستان‌هاي فيلمنامه مي‌داند.

حركت رو به جلوي كارگردان
پخش سريال همه چيز آنجاست همزمان شد با اثر خوش‌ساخت بهروز شعيبي، «پرده‌نشين». با پايان «پرده‌نشين» توجه مخاطبان به ساخته شهرام شاه‌حسيني بيشتر شد و بينندگان بيشتري پاي گيرنده‌ها نشستند به عشق ديدن فاني و مهران و مهرنوش و نعمت‌الله و اكرم و محسن و سحر. به عبارت بهتر هرچه از پخش سريال گذشت نه فقط مخاطبانش ريزش نكرد، بلكه به جمع دوستدارانش افزوده شد.
يك منتقد و مدرس سينما در اين‌باره گفت: داستان اين مجموعه كه بر اساس مناسبات خانوادگي شكل گرفته، مخاطبان زيادي را به خود جذب كرده است.
جبار آذين همه چيز آنجاست را يك سريال اجتماعي ـ خانوادگي مي‌داند كه با تكيه بر مسائل خانوادگي‌ كمتر به آن پرداخته شده، سعي در جذب هر چه بيشتر مخاطب دارد.
وي اين سريال را نه يك اثر ممتاز اما يك كار مخاطب‌پسند ذكر كرد و گفت: شهرام شاه‌حسيني با ساخت اين سريال يك قدم رو به جلو برداشته است و بخوبي توانسته مناسبات خانوده‌هاي ايراني را براي بيننده به نمايش بگذارد.
اين عضو انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران داستان‌پردازي مناسب، شخصيت‌سازي‌هاي قدرتمند و گرفتن بازي‌هاي مطلوب از بعضي بازيگران اصلي از جمله مهرانه مهين‌ترابي را از امتيازات سريال برشمرد و يادآور شد: حركت اصلي اين مجموعه قرار است در چارچوب زندگي ايراني ـ اسلامي باشد، اما كمتر به ويژگي‌هاي اين نوع زندگي پرداخته شده است. در واقع همه چيز آنجاست به آنچه در جامعه جريان دارد، مي‌پردازد و نه لزوما به آنچه بايد و شايسته است.
وي روايت ارتباط يك دختر جوان را با مديرعامل شركتي كه در آن مشغول به كار است به شرط آموزنده بودن مفيد دانست و افزود: سريال اگر قرار است يكسري آموزه‌ها را براي هوشياري خانواده‌ها و جوانان ارائه كند، نبايد در ورطه بدآموزي و سطحي‌نگري بيفتد.
دختر جوان سريال با بازي حديث ميراميني دنيا را از دريچه محدود مادي خود مي‌بيند و عاقلانه به آينده‌اش نگاه نمي‌كند. هر چند انگيزه‌اش هنوز به طور كامل مشخص نشده، اما گويا در پي تصاحب ثروت و اموال مدير خود است. همين نزديك شدن نامعقول دختر به مديرش باعث مي‌شود خانواده‌ها بيشتر روي اين مسائل متمركز شوند و با دقت بيشتري رفتارها و محل كار فرزندان خود را رصد كنند.

حرف‌هاي تازه‌اي براي گفتن
اثر شهرام شاه‌حسيني نگاهي نو دارد به موضوعاتي كه پيش از اين در تلويزيون كم و بيش به آنها پرداخته شده است، اما حكايت مرد دو زنه همه چيز آنجاست با پيشينيان خود متفاوت است، كه اگر آنها تنها دغدغه‌شان مخفي كردن اين موضوع از ديگران و بخصوص همسر اول بود، اينجا مسائل حادتر از اين حرف‌هاست. ديگر قرار نيست همه چيز به شوخي برگزار شود. همسر دوم هم نه در پي عشوه‌گري براي شوهر نصف و نيمه‌اش و نه در رقابت و حسادت زنانه است. او در پي تلافي است، درصدد زخم زدن؛ جبران.
به باور سعيد جلالي، دختري كه حديت ميراميني نقشش را ايفا مي‌كند جذاب ترين شخصيت سريال است كه اتفاقا براي مردم هم جالب و چالش برانگيز شده. به اعتقاد جلالي، ميراميني يكي از متفاوت‌ترين بازي‌هاي دوران فعاليت هنري‌اش را به نمايش گذاشته است.
اين نويسنده با بيان اين‌كه مشخص است كه فيلمنامه سريال را يك خانم نوشته، اظهار كرد: نويسنده و مشاورانش سعي كرده‌اند بر روي لبه تيغ خطوط قرمز حركت كنند. فيلمنامه حرف‌هاي تازه‌اي براي گفتن دارد و همين برگ برنده‌اش است. البته بعضي از شخصيت‌ها و داستان‌هاي مربوط به آن‌ها هم تكراري است و جذابيتي براي بيننده ندارد.
وي پراكندگي قصه و شخصيت‌ها را يك اشكال در كليت فيلمنامه سريال ذكر كرد و ادامه ‌داد: بعضي از قصه‌هاي فيلمنامه چندان به هم ارتباط پيدا نمي‌كند و شخصيت‌ها در طراحي داستان گم مي‌شود. گاهي مخاطب قصه را گم مي‌كند و اين احساس به او دست مي‌دهد كه گويي سه سريال را در يك مجموعه مي‌بيند. همه اين‌ها دست به دست هم مي‌دهد تا مخاطب تمركزش را از دست بدهد.
نويسنده سريال «دردسرهاي عظيم» ‌افزود: پردازش شخصيت فاني هم به خوبي صورت گرفته است، اما بقيه چندان متفاوت نيست. رفتار و گفتار بعضي‌هايشان را به خوبي مي‌توان پيش‌بيني كرد كه قرار است در آينده مثبت باشد يا منفي. بخش‌هايي از فيلمنامه از بعد طراحي مشكل دارد و برخي از قصه‌ها هم تكراري است.
سريال همه چيز آنجاست فقط به روابط انسان‌ها در بستر اجتماعي نمي‌پردازد كه معضلات و كج‌روي‌هاي اخلاقي را نيز بازتاب مي‌دهد.

نشان دادن معضلات اخلاقي خطرناك است
يك جامعه‌شناس تاكيد دارد كه نشان دادن معضلات اخلاقي در آثار نمايشي با آزمون و خطا همراه است.
علي‌حسين حسين‌زاده در اين باره گفت: هيچ يك از نظريه‌هاي آسيب‌شناسي طرح معضلات را به اين شيوه مناسب نمي‌داند، اما بر آموزش غيرمستقيم تاكيد دارند.
وي با اشاره به اين نكته كه آموزش، امر ظريفي است و نبايد مسائل منفي را از طريق نمايش دادن بزرگ كرد، گفت: اگر تلويزيون را يك منبع در حوزه آموزش بدانيم، نويسندگان و كارگردانان بايد هنرمندانه نكات مثبت را بزرگنمايي كنند.


۱۳۹۳/۱۰/۲۸
چاپ خبر     

    
© 2012 - pririb.ir - <Powered BY YIP> Contact us :epr@irib.ir