تاریخ : ۱۳۹۶/۰۸/۲۶      سرویس : تولید تحریریه مرکزی

    


وقتی رادیو صدای سکه می‌دهد

کد خبر : 45616 تعداد بازدید : 8429 تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۱۰/۳۰   ساعت خبر : ۱۴:۳۴

زمانی جایگاه رادیو اقتصاد به خوبی مشخص می شود که به دلیل سرعت عمل بالا در اخبار و اطلاعات مورد نیاز مردم به آن توجه شود .جام جم آنلاین در مقاله ایی این جایگاه را بررسی می کند  .


جايگاه راديو اقتصاد و اهميت اقتصاد در راديووقتي راديو صداي سكه مي‌دهدراديو به‌دليل سرعت عمل بالا مي‌تواند بهترين رسانه اقتصادي باشد و اخبار و اطلاعات مورد نياز مردم مثل قيمت طلا و ارز يا نوسانات بازار را به گوش مردم برساند. ضمن اين‌كه خود مردم نيز يكي از دلايل مهم استفاده از راديو را مطلع شدن از اوضاع و احوال اقتصادي مي‌دانند.
از سوي ديگر با توجه به اين‌كه چند سال اخير سال‌هايي است كه به نام اقتصاد گره خورده و البته به دلايل مختلف مشكلاتي در اقتصاد خانواده نيز وجود دارد، بخش‌هاي اقتصادي راديو و راديو اقتصاد از اهميت بيشتري برخوردار شده است.
علاوه بر اينها، اگرچه بسياري از مردم، راديو را ابزاري براي تفريح و سرگرمي مي‌دانند تا اوقات فراغت و تنهايي خود را با آن سپري كنند، اما واقعيت اين است كه راديو علاوه بر تامين سرگرمي كاركردهاي آموزشي و اطلاع‌رساني هم دارد كه چه‌بسا باتوجه به ماهيت و ويژگي‌هاي اين رسانه نسبت به رسانه‌هاي ديگر ابزار مناسب‌تري هم براي اين كار باشد.
از سوي ديگر اقتصاد صرفا يك سري مباحث تخصصي و خشك نيست كه براي مخاطب جذابيت نداشته باشد، برعكس به واسطه عموميت و تاثير مستقيمي كه بر زندگي تك‌تك افراد دارد بشدت شنيدني و جذاب است. مسائلي مثل مديريت اقتصادي خانواده، چگونگي انطباق دخل و خرج، پول توجيبي بچه‌ها، هزينه‌هاي آموزشي فرزندان، يارانه‌ها و بسياري ازموارد ريز و درشت ديگري كه همه اقشار در هر سطحي با آن در ارتباطند، بخشي از مسائلي است كه درحوزه اقتصاد قرار مي‌گيرد. اين موضوعات جدا از مباحث كلان اقتصادي است كه در سطحي تخصصي‌تر قابل طرح است. بنابراين راديو اقتصاد بيش از هر شبكه راديويي ديگري با مسائل واقعي و جدي مردم سر و كار دارد و شايد هيچ دغدغه‌اي به اندازه مسائل اقتصادي عموميت نداشته باشد.
در يك نگاه كلي مي‌توان برنامه‌هاي شبكه راديويي اقتصاد را به سه حوزه نظريه‌پردازي، اطلاع‌رساني و مباحث آموزشي تقسيم كرد كه هركدام پاسخگوي بخشي از نيازهاي مخاطبان در ارتباط با نيازهاي اقتصادي است. در حوزه نظريه‌پردازي از مشاركت جدي با نخبگان براي ارائه مدل‌هاي نوين در بحث اقتصاد بهره مي‌برد و در حوزه اطلاع‌رساني در بخش‌هاي كوتاه سعي شده شنوندگان اطلاعات مناسبي در اين زمينه دريافت كنند. همچنين در حوزه آموزشي روش‌هاي استاندارد را مطرح و مورد بررسي قرار مي‌دهد. يكي از كاركردهاي مهم راديو اقتصاد در زمينه اطلاع‌رساني، آشنايي شهروندان با حقوق اقتصادي خود يا مشاوره و راهنمايي در زمينه مشكلات و مسائل اقتصادي است. ضمنا اين راديو مي‌تواند با ساخت برنامه‌هاي آموزشي، دانش اقتصادي مخاطبان را افزايش داده و در نهايت به اصلاح الگوهاي اقتصادي و البته راهكارهاي پيشرفت و رونق اقتصادي در جامعه دامن بزند.
راديو اقتصاد مي‌تواند به‌عنوان يك رسانه به آسيب‌شناسي اقتصاد و بازرگاني پرداخته و به تدوين يك نقشه موثر اقتصادي كمك كند. جهاد اقتصادي در ساحت‌هاي مختلف قابل رديابي است، هم در زندگي خصوصي و فردي و هم در عرصه عمومي و اجتماعي. لذا حضور كارشناسان مختلف اقتصادي و حتي جامعه‌شناس و روان‌شناس كه اقتصاد را از منظر دانش تخصصي خود مورد بررسي قرار دهند ضروري است. واقعيت اين است كه اگرچه راديو اقتصاد يك رسانه تخصصي است، اما دامنه و قلمرو آن ساحت‌هاي گوناگوني را در بر مي‌گيرد كه حتي مي‌تواند سويه سرگرم‌كننده و طنازانه هم داشته باشد.
درواقع راديو اقتصاد مي‌تواند با بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي ادبي ـ هنري در قالب ساخت برنامه‌هاي نمايشي يا طنز هم به اقتصاد بپردازد، هرچند كه حجم اين برنامه‌ها نسبت به مباحث جدي و علمي كمتر باشد. نمايش‌هاي راديويي در اين شبكه متناسب با ماموريت اين شبكه راديويي تهيه و پخش مي‌شود. نمايش راديويي يكي از عناصر مهم راديويي است و در اين‌باره رسانه از ظرفيت‌هايش نهايت استفاده را مي‌برد و هرگز خودش را محدود نكرده و مسلما راديو اقتصاد هم متناسب با ماموريت‌هاي شبكه، نمايش‌هاي مناسبي تهيه و پخش مي‌كند. قبلادر راديو تجارت با مشاركت سازمان بورس نمايش‌هاي كوتاه دو تا چهاردقيقه‌اي تهيه و پخش مي‌شد و اكنون نمايش‌هاي كوتاه نيز به مركز هنرهاي نمايشي راديو سفارش داده مي‌شود و نمايش‌هاي مختلفي براي ساعات پاياني شب روي آنتن اين شبكه مي‌رود.
استفاده از نمايش‌هاي راديويي در اين شبكه به معناي استفاده از ظرفيت‌هاي نمايشي و زبان هنر براي انتقاد از معضلات و مسائل اقتصادي است كه قطعا از حيث روانشناختي مخاطب مي‌تواند تاثيرگذار باشد و مخاطبان زيادي را جذب كند. ضمن اين‌كه بايد پذيرفت اگرچه مباحث اقتصادي ممكن است پيچيده باشد، اما در عين حال شيرين و جذاب هم هست و به واسطه نسبت مستقيمي كه با زندگي مردم دارد نياز به شنيدن و گوش سپردن به آن از قبل در ظرفيت رواني مخاطب وجود دارد، فقط بايد با برنامه‌سازي‌هاي جذاب و موثر، اين ظرفيت را شكوفا و فعال كرد.
شايد اولين گام در اين زمينه، اين باشد كه برنامه‌هاي راديو اقتصاد به گونه‌اي تهيه و توليد شود كه بتواند در عين پايبندي به اصول و مباني تخصصي و علمي ـ اقتصادي واجد جذابيت‌هاي رسانه‌اي شود تا پيش از هر چيز موفق به جذب مخاطب بيشتر شده و در مرحله بعدي به رسالت‌هاي آموزشي و آگاهي بخشي خود بپردازد. نه فقط راديو اقتصاد كه هر شبكه راديويي بايد بتواند گوش شنوايي براي خود فراهم كند و بعد حرف‌هاي خوب بزند.


۱۳۹۳/۱۰/۳۰
چاپ خبر     

    
© 2012 - pririb.ir - <Powered BY YIP> Contact us :epr@irib.ir