تاریخ : ۱۳۹۶/۰۸/۲۸      سرویس : تولید تحریریه مرکزی

    


شتاب‌دهنده‌های اخبار

کد خبر : 53009 تعداد بازدید : 6604 تاریخ خبر : ۱۳۹۴/۰۵/۱۴   ساعت خبر : ۱۰:۴۹

از قدیم‌الایام ضرب‌المثلی باب بود که می‌گفتند دونده برنده است. یعنی هر کس در هر امری دوندگی و تلاش بیشتر داشته باشد در نهایت برنده است.


جام جم نوشت،در دنياي امروز هر لحظه شاهد تحولات، تغييرات و توليد خبرهاي گوناگون هستيم، اخباري كه ميل به انتشار و شنيده شدن دارند؛ مثل انسان‌هايي كه ميل به شنيدن و آگاه شدن دارند. در اين بين واسطه‌هايي وجود دارد كه وظيفه انتقال و پيام‌ها از منبع توليد خبر به مخاطبان را دارد. اين واسطه‌ها همين رسانه‌هاي مكتوب، صوتي‌ تصويري و اينترنتي امروزي است كه دنياي بسيار عظيم ديروز را به جامعه كوچك امروز تبديل كرده‌اند.

سرعت و حس رضايت
در فرآيند انتقال پيام ميان رسانه‌هاي ياد شده بالطبع شاهد ايجاد رقابتي ناخواسته هستيم كه همان ضرب‌المثل دونده برنده است را تداعي مي‌كند. رسانه‌هاي خبري مطرح جهان، مخاطبان با نژاد، زبان و فرهنگ‌هاي مختلف را به ديده مشتري كالاهاي خود نگاه كرده و سعي مي‌كنند كالاي خود را كه همان پيام‌ها و اخبار روز جهان است در كمترين زمان ارائه كنند.(بر اساس نظريه بازار پيام) هر پيام و خبري كه زودتر و كامل‌تر از مسير رسانه‌اي خاص به مخاطبان برسد، حس اعتماد مخاطب را بيشتر تحريك و جلب مي‌كند و آن رسانه مورد نظر در رقابت جهاني رسانه‌ها از شانس و اقبال بيشتري براي اطلاع‌رساني وسيع‌تر برخوردار مي‌شود، چنانچه طبق نظريه مك كوييل، رسانه‌اي كه بيشترين نياز خبري مخاطب خود را بتواند جوابگو باشد و در سريع‌ترين زمان مرتفع كند، به‌واسطه ايجاد حس رضايتمندي و خشنودي در مخاطب‌ از پايايي بيشتري نزد آنان براي كسب اخبار روز جهان برخوردار خواهد شد.

تجربه مهم است
سوالي كه مطرح است اين‌كه شبكه‌هاي خبري دنيا از چه امتيازات و فرصت‌هايي براي اين رقابت جهاني بهره مي‌برند؟

1ـ سابقه و پيشينه فعاليت خبري
داشتن سابقه فعاليت چندين ده ساله براي يك رسانه خبري امتيازي ويژه محسوب مي‌شود؛ چرا كه در بسياري از جوامع و تمدن‌ها، مردم به صورت نسلي (نسل به نسل) طرفدار و اعتماد به يك رسانه خاص دارند طوري‌كه گوش كردن به اخبار آن رسانه برايشان به يك سنت و فرهنگ تبديل شده است.

2ـ گستردگي جغرافيايي دريافت اخبار
رسانه‌هاي خبري جهاني به فراخور توانايي، نياز و خط و مشي خود اقدام به راه‌اندازي دفاتر خبري در نقاط مختلف جهان مي‌كنند. اين نقاط مي‌تواند از اماكن سياسي و اقتصادي مهم مانند پايتخت‌ها باشد تا اماكن كوچك‌تر و كم‌خبر مانند روستاها و نقاط دورافتاده.

3ـ استخدام خبرنگار و فعالان خبري
وجود دفاتر خبري فعال در نقاط خبرخيز و كم‌خبر جهان بالطبع وجود عوامل تهيه‌كننده اخبار و خبرنگار را طلب مي‌كند؛ خبرنگاراني كه اكثرا بومي يك منطقه خاص هستند و در ازاي دريافت مبلغي پول به عنوان خبرنگار يك رسانه خاص فعاليت‌ مي‌كنند. هر اندازه تعداد دفاتر و خبرنگاران بومي يك رسانه خبري بيشتر باشند ميزان و درصد موفقيت آن رسانه در ارائه سريع اخبار هم بيشتر مي‌شود.

4ـ بهره‌مندي از فناوري‌هاي روز خبررساني
دنياي ديجيتال امروز فاصله‌ها را حتي در دورترين نقطه كره خاكي از بين برده است، اما بهره‌گيري از فناوري‌هاي جديد و آشنايي عوامل خبرساز با اين سامانه‌ها و فناوري‌ها نكته مهمي در ميزان سرعت خبررساني است. هر اندازه خطوط FTP و اينترنتي از پهناي باند وسيع‌تر و سريع‌تر برخوردار باشد، سرعت انتقال اخبار و تصاوير خبري نيز افزايش مي‌يابد.

5 ـ ميزان تفويض اختيار به خبرنگار
هر اندازه ميزان تفويض اختيار و قدرت تصميم‌گيري نزد خبرنگار بالاتر باشد، حس اعتماد به نفس خبرنگار و استقلال در عمل او نيز افزايش مي‌يابد. بسياري از رسانه‌هاي خبري اين اختيار را به خبرنگار خود حتي خبرنگاران محلي و بومي داده‌اند كه خبر تازه رخ داده در محل خويش را آن‌گونه كه مي‌خواهند در كوتاه‌ترين زمان ارائه كنند كه البته اين افراد پس از چند بار آزمون و خطا با خط‌ مشي رسانه مطبوع خود آشنا و همسو مي‌شوند. در اين مرحله تازگي و سرعت خبر تبديل به امتياز براي رسانه مي‌شود، اما برخي رسانه‌ها به دليل ملاحظات و خط‌ مشي خود مي‌بايست نوع پرداخت و جهت خبر را ابلاغ و كنترل كنند كه اين فرآيند به بروكراسي خبري بين دبيران، سردبيران و... تبديل مي‌شود و زمان و تازگي خبر را تحت تأثير قرار مي‌دهد.

6 ـ وجود ساختار استعماري و كهنه شمال ـ جنوب (مركز ـ پيرامون)
كشورهاي توسعه‌يافته امروزي كه اكثرا سابقه استعمارگري را در كارنامه خود دارند در صد سال گذشته مسيري يكسويه را براي ارائه اخبار تعريف كرده‌اند كه اخبار بايد از فيلتر آنان ـ كه رسانه‌هاي شمال و جهان اول است ـ توليد شود و به سمت رسانه‌هاي كشورهاي جنوب يا جهان سوم حركت كنند تا باب ميل و دلخواه كشورهاي توسعه يافته باشد.
اين جريان استعماري به نوعي فلسفه جريان آزاد اطلاعات را كه خود كشورهاي توسعه‌يافته آن را مطرح كرده‌اند، به چالش مي‌كشد و به زير سوال مي‌برد.
با بيان ويژگي‌هاي فوق، ضروري به نظر مي‌رسد كه رسانه ملي جمهوري اسلامي ايران كه بحق تريبون استعمارستيزي و بلندگوي كشورهاي مستضعف و ستم كشيده است در انجام صحيح رسالت اطلاع‌رساني با توسعه فني، گسترش دفاتر خبري و افزايش توانمندي خبرنگاران از ارزش تازگي و سرعت در خبر بهتر و كارآمدتر استفاده كرده و در ميدان رقابت خبري، عرصه را براي فعاليت جهت دار و بعضا غيرمنصفانه رسانه‌هاي خبري بيگانه تنگ‌تر و بي‌اثرتر كند.


۱۳۹۴/۰۵/۱۴
چاپ خبر     

    
© 2012 - pririb.ir - <Powered BY YIP> Contact us :epr@irib.ir