تاریخ : ۱۳۹۶/۰۸/۲۷      سرویس : تولید تحریریه مرکزی

    


نون‌جووني سر سفره دغدغه‌هاي جواني

کد خبر : 81622 تعداد بازدید : 732 تاریخ خبر : ۱۳۹۶/۰۵/۰۴   ساعت خبر : ۱۱:۰۸

برنامه «نون‌جووني» شنبه تا چهارشنبه هر هفته، ساعت 19 و 30 دقيقه از شبكه سه سيما پخش مي شود.


به گزارش جام جم آنلاين، برنامه نون‌جووني، قصد رفاقت با جوانان دارد؛ براي طرح دغدغه‌هاي جوانان نه به‌دنبال موعظه است، نه به شعار فكر مي‌كند و نه ميزگرد و تحليل. سيدحامد حسيني با اشاره به اين نكته، نون‌جووني را اين‌طور توصيف مي‌كند: جوان را از نگاه جامعه نقد كرده و نقد جوان را از جامعه امروز طرح مي‌كنيم. از موعظه پرهيز مي‌كنيم و همه تلاشمان اين است كه همراه و همدوش جوان‌ها باشيم و از زبان خودشان حرف‌هاي شان را مطرح كنيم.

اين تهيه‌كننده با تجربه‌اي كه از راه‌اندازي برنامه «نيمرخ» اندوخته و تهيه‌كنندگي برنامه‌هاي متعدد تلويزيوني، مسئوليت تهيه‌ برنامه نون‌جووني را به‌عهده گرفته است. او درباره شكل‌گيري اين برنامه به جام‌جم توضيح مي‌دهد: قرار بود يك برنامه نوجوانانه را تدارك ببينيم، اما به تشخيص مديران شبكه قرار شد كساني را مخاطب قرار دهيم كه در سال‌هاي آخر نوجواني و در سال‌هاي اول جواني هستند؛ در سن و سالي كه اولين مواجهه‌هاي جدي با زندگي، سرنوشت و بودن آدم‌ها شكل مي‌گيرد.

به گفته اين تهيه‌كننده، چنين شد كه نون‌جووني شكل گرفت تا هم جوانان را نقد ‌كند و هم جامعه را و براي اين انتقاد بايد به‌دنبال ساختار تازه‌اي مي‌گشتند كه تاثيرگذاري بيشتري داشته باشد.

حسيني اشاره مي‌كند در گام اول مجري را حذف كردند و درباره دليل اين كار توضيح مي‌دهد: بايد از فرم و شمايل هميشگي برنامه‌هاي تركيبي خارج مي‌شديم. در عوض يك ساختار گرافيكي منسجم براي اين برنامه طراحي كرده‌ايم كه بخش‌هاي مختلف آن را يكپارچه كرده است. در گام بعدي، بخش نمايشي را براي اين برنامه تدارك ديده‌ايم كه محمل خوبي براي طرح موضوعات است و 11 آيتم ديگر بجز نمايش هم در برنامه تدارك ديديم كه نون‌جووني تنوع و طراوت لازم را براي جلب نظر جوانان داشته باشد.

 

تركيبي مستند نمايشي

 

براساس توضيحات تهيه‌كننده نون‌جووني، در اين برنامه حدود 70 نفر همكاري دارند كه همه آنها جوان هستند؛ جز اعضاي اتاق فكر برنامه كه كمي پخته‌تر و باتجربه‌تر از ديگران هستند. نتيجه همكاري اين افراد، برنامه‌اي از كار درآمده كه از نگاه حسيني هم در زمره برنامه‌هاي تركيبي قرار مي‌گيرد، هم مستند است و هم بخش‌هاي نمايشي دارد و البته به هيچ برنامه ديگري در تلويزيون شباهت ندارد.

 

اين تهيه‌كننده درباره بخش‌هاي متنوع نون‌جووني توضيح مي‌دهد: بخش نمايشي در يك سالن تئاتر تصويربرداري مي‌شود كه 12 دكور متفاوت از جمله دكور خانه، بيمارستان و عطاري در آن ساخته شده و براساس متن، ممكن است دكور يا حتي لوازم صحنه‌ها تغيير كند. بخش مستند به ايرانگردي اختصاص دارد و حاصل سفر يك گروه جوان به سراسر ايران است. آنها سوار بر دوچرخه به اقليم‌هاي مختلف ايران سفر مي‌كنند و با اقوام ايراني آشنا مي‌شوند.

 

وي اضافه مي‌كند: بخش سايكو درام، با حضور جوانان در خانه‌هاي فرهنگ، فرهنگسراها و بوستان‌هاي سراسر ايران تصويربرداري مي‌شود و ماجرايش از اين قرار است كه يك موقعيت خاص طرح مي‌شود و جوانان در اين موقعيت قرار مي‌گيرند و آن را بازي مي‌كنند. در بخش ديگري از برنامه هم برخي انتقادها در قالب كميك استريپ مطرح مي‌شود.

 

به زبان خوش

 

برنامه نون‌جووني، زبان كمدي را انتخاب كرده و بخصوص در نمايش‌هايش از اين زبان براي نقد مسائل جوانان و جامعه بهره مي‌گيرد. موضوعاتي چون عشق، مسئوليت‌پذيري، آرمانگرايي، ازدواج و مدرك‌گرايي از جمله مباحث اين برنامه است.

 

عبدالحميد گودرزي كه بخش‌هاي نمايشي اين برنامه را كارگرداني مي‌كند، درباره ايجاد طراوت و تازگي در بخش‌هاي نمايشي برنامه‌ توضيح مي‌دهد: مسائل جوانان تازگي و جذابيتي ندارد و بارها به آنها پرداخته شده است. به همين دليل ما سعي كرده‌ايم در اين برنامه از شوخي‌هاي مناسب و به روز استفاده كنيم، مسائل را به زباني طرح كنيم كه براي جوانان امروز ملموس و آشناست و به تركيبي رسيده‌ايم كه فكر مي‌كنم مورد توجه قرار بگيرد.

 

به گفته گودرزي، همه بازيگران اين مجموعه در تئاتر تحصيلكرده و مجرب هستند و بخصوص در تئاتر كمدي و آثار مربوط به نوجوانان، سابقه‌اي قابل دفاع دارند. وي گروه نويسندگان را نمايشنامه‌نويس‌هاي باسابقه‌اي معرفي مي‌كند كه كارشان را بلدند و از جامعه و جوانان الهام مي‌گيرند.

 

اين كارگردان معتقد است: ما همه تمهيدات را به‌كار بسته‌ايم كه بخش‌هاي نمايشي جذاب و موثر از كار در بيايد، اما قطعا زماني بهتر و موفق‌تر عمل خواهيم كرد كه اولين بازخوردها را از مخاطب بگيريم؛ آن وقت است كه كارمان جا مي‌افتد و به نتيجه مطلوب دست پيدا مي‌كنيم.

 

تدبير مديران و تلاش برنامه‌سازان

 

ناصر كريمان، مدير گروه اجتماعي شبكه سه «نون‌جووني» را برنامه‌اي در راستاي مسئوليت و ماموريت اين شبكه توصيف مي‌كند كه بر اساس برنامه مطالعاتي چند ماهه طراحي شده است. وي درباره اين برنامه مي‌گويد: براي بررسي و تحليل موضوعات و مسائل جوانان به ژ‌انر و ساختاري جديد فكر كرده‌ايم و گروه توليد تلاش كرده آسيب‌ها و مسائل جوانان به شيوه‌اي طرح شود كه بيشترين تاثيرگذاري را بر مخاطب داشته باشد.

 

به گفته مدير گروه اجتماعي شبكه سه، ساختار و قالب مناسب مي‌تواند نقش موثري در جذابيت و تاثيرگذاري برنامه‌هاي تلويزيون داشته باشد همچنان كه سال‌ها پيش برنامه «نيمرخ» به همين دليل مورد توجه نوجوانان زيادي قرار گرفت. كريمان برنامه‌هاي موفق مانند نيمرخ را محصول تدبير مديران رسانه و تلاش و دقت برنامه‌سازان مي‌داند و تاكيد مي‌كند: ما نيز تلاش كرده‌ايم از اين هر دو مولفه در نون‌جووني بهره بگيريم و برنامه‌اي ارائه كنيم كه بر مخاطب تاثير بگذارد./110


۱۳۹۶/۰۵/۰۴
چاپ خبر     

    
© 2012 - pririb.ir - <Powered BY YIP> Contact us :epr@irib.ir