تاریخ : ۱۳۹۶/۰۹/۰۲      سرویس : تولید تحریریه مرکزی

    

افتتاح شبكه‌ تلويزيوني ويژه نوجوانان
روزنه اميد براي گذشتن از گذرگاهي پرمخاطره

کد خبر : 81702 تعداد بازدید : 740 تاریخ خبر : ۱۳۹۶/۰۵/۰۷   ساعت خبر : ۱۱:۵۹

در آستانه افتتاح رسمي شبكه اميد، هفته‌نامه سازمان صدا و سيما (نشريه داخلي ) در باره اهداف و برنامه‌هاي اين شبكه با مديران آن گفت‌وگو كرده است.


دوره‌اي از زندگي، پر از هيجان و تازگي. حس بزرگ شدن و اهميت اجتماعي يافتن. اوج اشتياق براي دانستن‌. پرواز در دنياي تخيل و نشستن بر قله تفكر. غرق در احساسات  و غرور. هويت‌يابي و ورود به اجتماع. آموختن و انتخاب كردن. گذرگاهي سخت براي رسيدن به بلوغ. مرحله انتقال از كودكي به جواني. دوره‌اي به نام نوجواني.

هويت انسان در نوجواني شكل مي‌گيرد و هر جامعه‌اي بايد براي پايه‌گذاري نسلي كه آينده‌اش را مي‌سازد، به اين امر توجه كند.

در كشور ما، رسانه ملي، هميشه در گروه‌بندي سني مخاطبانش توجه ويژه‌اي به سنين كودكي و نوجواني دركنار هم داشته است؛ اما برنامه‌سازي براي اين دو گروه سني حتي پس از راه‌اندازي شبكه‌اي اختصاصي براي كودكان هميشه در هم ادغام مي‌شد و با وجود آنكه از نظر زمان‌بندي پخش و شايد محتوا اين دو گروه از هم مجزا مي‌شدند، شبكه‌اي اختصاصي براي مخاطبان گروه سني نوجوان وجود نداشت. در حالي‌كه حساسيت اين دوره از زندگي و اهميت آن هميشه مورد توجه برنامه‌سازان دنيا بود و شبكه‌هاي متعددي در اين زمينه فعاليت مي‌كردند. رسانه ملي  از سال 1394 راه‌اندازي شبكه‌اي اختصاصي را براي اين گروه سني در دستور كار قرار داد و پس از رفع موانع، در شهريور سال 1395 شبكه اختصاصي نوجوانان با نام شبكه "اميد" به‌صورت آزمايشي راه‌اندازي شد.

تابستان امسال و در گرماگرم تعطيلات تابستاني، اين شبكه فعاليتش را به‌طور رسمي به‌صورت 24ساعته آغاز مي‌كند. به همين مناسبت، در آستانه افتتاح رسمي اين شبكه، هفته‌نامه سازمان در خصوص اهداف و برنامه‌هاي شبكه "اميد" با مديران آن گفت‌وگو كرده است.

 

**بازيابي هويت نوجواني در شبكه اميد

 

مهدي سالم مدير شبكه اميد، فعاليت در اين زمينه را از نوجواني و با برنامه پرمخاطب "نيمرخ" آغاز كرده است. در سروش نوجوان قلم زده و اكنون نيز با آن همكاري مي‌كند. سالم، سابقه تهيه و توليد برنامه‌هاي نوآورانه‌اي چون "كاربرانه" را هم در كارنامه خود دارد.

 

**مرز سني مخاطبان نوجوان در گروه‌بندي‌هاي مختلف، كمي باهم متفاوتند. مرز سني مخاطبان شبكه اميد كجاست؟

 

در زبان انگليسي به اين دوره، "تين‌ايجر" مي‌گويند؛ يعني دوره‌اي كه عدد آن به تين ختم مي‌شود كه بين 12 تا 19 سالگي است. در اسلام نيز اين دوره از كودكي تفكيك مي‌شود و همه در آن مكلف به تكاليف الهي مي‌شوند. بنا بر احاديث، دوره‌هاي زندگي در ابتدا به هفت سال اول، دوم و سوم تقسيم مي‌شوند كه حدوداً هفت سال دوم و سوم در اين گروه سني قرار مي‌گيرند؛ دوره بلوغ كه در آن از دوران كودكي جدا مي‌شويم. با توجه به مقطع تحصيلي بچه‌ها نيز اين سنين از 12 تا 18 سالگي را شامل مي‌شود و مخاطبان شبكه اميد را اين گروه سني تشكيل مي‌دهند.

 

**مخاطبان شبكه اميد در برهه‌اي حساس از زندگي هستند. بلوغ جسماني و اقتضائات آن، هيجان و احساساتي كه به تبع اين بلوغ بر نوجوان  وارد مي‌شود، انتخاب‌هايي كه براي ورود به اجتماع لازم مي‌شود و تكاليفي كه شرع برعهده آن‌ها مي‌گذارد، حساسيت كار در اين زمينه را بيش‌تر مي‌كند. شبكه اميد به اين نيازها چگونه پاسخ مي‌دهد؟

 

دوره نوجواني دوره خاصي است. نه مانند كودكي است و نه مانند جواني. در كشور ما به اين دوره، كم‌تر پرداخته شده و از سال 85 به بعد در حوزه نوجوان، فعاليت رسانه‌اي خاصي ديده نمي‌شود. بيش‌تر فعاليت‌ها در پرداختن به موضوع  كنكور تعريف مي‌شود. براي اينكه هيجانات اين سن را مهار كنيم، غولي به‌نام كنكور ساخته‌ايم كه بر ديگر الزامات اين گروه سني سايه افكنده است. نوجوان امروز با اين غول درگير است.

نوجوانان، آينده‌سازان كشورند كه اگر به آن‌ها اعتماد شود از عهده كارهاي بزرگي برمي‌آيند و ما در شبكه اميد مي‌خواهيم اين امر را محقق كنيم. مأموريت شبكه اميد، كار براي نوجوانان است. براي كمك كردن به نوجوانان راه‌هاي متفاوتي است و در اين راه از خود آن‌ها نيز كمك خواهيم گرفت.

 

برنامه‌سازي مي‌تواند كمك شاياني به برآوردن نياز اين گروه سني كند. هيجانات اين دوره بايد به شكلي در اين دوره مهار و براي تخليه به مسير درستي هدايت شود. ما بايد برنامه‌اي بسازيم كه پاسخگوي نياز مخاطب در اين دوره سني باشد.

 

با پخش و پوشش  مسابقات پايه ورزشي مي‌توان اشتياق آن‌ها را براي ورزش‌هاي سالم و تخليه صحيح هيجانات جسمي بالا برد. اكنون بيش‌تر وقت نوجوانان ما در فضاي مجازي  مي‌گذرد كه آسيب‌هاي مختص خود را دارد. ما بايد براي اين فضا فكري بكنيم. بيش‌تر دخترها و پسرهايي كه به اين سن مي‌رسند، مطالبات زيادي درخصوص ورزش تحصيل، موضوعات اجتماعي و حوزه‌هاي مرتبط با نوجوانان دارند. نوجوان مي‌خواهد حرف‌هايش شنيده شود. ما بايد به اين نياز پاسخ دهيم. شبكه اميد در برنامه "دهه هشتادي‌ها" اين امكان را فراهم كرده‌است. مثلاً دانش‌آموزي در خصوص سؤالات امتحان نهايي حرف دارد كه مي‌خواهد شنيده شود. اين برنامه اين امكان را برايش فراهم مي‌كند كه صدايش را به گوش مسئولان برساند و كسي باشد كه آن را پيگيري كند. بايد با آن‌ها هم‌كلام شد؛ در خانواده، اجتماع و... .

 نوجوانان سؤالات مختلفي درباره زندگي، مسائل شرعي، جنس مخالف و... دارند. براي پاسخ به سوالات معارفي و مسائل شرعي اين گروه سني، برنامه "به توان خدا" را تدارك ديده‌ايم كه با استقبال مخاطبان مواجه شده‌است.

والدين نيز مسائل مختلفي با نوجوانانشان دارند كه مي‌خواهند در زمينه آن آگاهي يابند. اگر آن‌ها ندانند كه چگونه بايد با نوجوانانشان رفتار كنند، به نوجوانان فشار وارد مي‌شود. پس بايد راه‌هاي برقراري ارتباط مؤثر بين فرزندان نوجوان با خانواده و بالعكس را آموزش داد. شبكه اميد اين رويكرد را در برنامه‌هايش در مد نظر قرار داده است.

 

در مقوله علم و آموختن نيز نوجوان بايد توجيه شود كه كاربرد علوم در زندگي كجاست. بايد كاربرد علم را در زندگي روزمره با آزمايش‌هاي علمي و عملي نشان داد. مهارت‌آموزي نيز از ديگر اولويت‌هايي است كه بايد به آن پرداخت.

 

در گذشته، فصل تابستان فصل مهارت‌آموزي بود و نوجوانان در اين فصل براي آموختن مهارت‌هاي فني، دوره‌اي را در كارگاهي به كارآموزي مشغول مي‌شدند: تعميركاري، نجاري، شيشه‌گري و... ؛ اما اكنون مهارت‌آموزي از اين راه كمرنگ شده‌است. آموختن مهارت‌هاي زندگي و مهارت‌هاي ارتباطي در خانواده، جامعه، ارتباط با جنس مخالف و... . نيز از نيازهاي اين گروه سني است. روابط دخترها و پسرها در چه سطح بايد تعريف شود؟ خانواده‌ها چه نقشي دارند و چگونه بايد برخورد كنند؟ نوجوان بايد مهارت نه گفتن را بلد باشد. داشتن ادب نيز در مهارت نه گفتن  مهم است. بنابراين، برنامه‌هاي شبكه اميد بايد اين مهارت‌ها را به نوجوانان آموزش دهد.

 

اطلاع‌رساني از رويدادهاي مرتبط با اين گروه سني نيز از ديگر اولويت‌هايي است  كه بايد به شكلي جذاب و به‌صورت نرم‌خبر به آن پرداخت. نوجوانان ما امروز در معرض اخبار و رسانه‌هاي متعددي هستند. آن‌ها بايد نحوه مواجهه با اين رسانه‌ها را بدانند و با شناسايي هدف آن‌ها، با رسانه‌اي كه هدفش منحرف كردن ذهن آن‌‌هاست مقابله كنند.

راه‌اندازي باشگاه شبكه اميد، از رويكردهاي اين شبكه است. تاكنون باشگاهي كه در ساختار يك شبكه تعريف شده باشد، نداشته‌ايم و اين اولين باشگاهي است كه در ساختار شبكه‌اي تلويزيوني قرار گرفته است.  وظيفه اين باشگاه، كادرسازي و آموزش نوجوانان تازه‌كار براي همكاري با اين شبكه است.

نوجواناني را كه در زمينه‌هاي نويسندگي‌، اجرا‌، توليد، بازيگري علاقه‌مند به كارند، در اين باشگاه به‌صورت كارگاهي آموزش مي‌دهيم. اين نوجوانان ضمن فرآيند توليد مي‌آموزند در اين باشگاه فعاليت كنند. اين باشگاه در تمام مراكز استان‌ها فعاليت مي‌كند. توليدات اين باشگاه در سراسر كشور براي ما ارسال و در برنامه‌ها نمايش داده مي‌شود.

**با توجه به اينكه مخاطبان شبكه در سنين تكليف هستند، چه رويكردي براي طرح موضوعات معارفي و تبيين آن  داريد؟

معارف بايد در تمام مراحل زندگي و در رسانه در تمام برنامه‌ها جاري باشد. اين رويكرد از اصلي‌ترين رويكردها در تمام برنامه‌هاي شبكه است. در برنامه‌اي مثل برنامه "به توان خدا" به‌صورت مستقيم به موضوعات و مسائل معارفي و شرعي پرداخته شده‌است. رويكرد معارفي در مهندسي پيام تمام برنامه‌هاي شبكه مورد توجه‌است، چه برنامه‌هاي سرگرم‌كننده، چه خبري و چه ديگر برنامه‌ها. مهندسي ارائه پيام هر رسانه هيچ‌گاه به‌طور علني اعلام نمي‌شودغ اما در توليد پيام حتماً به آن توجه مي‌شود. بايد در ارائه پيام ظرافت داشت. نوجوانان باهوش و فعالند و بايد متناسب با چنين مخاطبي برنامه ساخت.

** ويژگي‌هاي بصري شبكه نيز متناسب با اين سنين طراحي شده‌اند؟

هويت بصري شبكه شايد تاكنون مشابهي در شبكه‌هاي سيما نداشته‌باشد. تركيب پويانمايي و با تصاوير واقعي (انيميشن-رئال)در گرافيك كلي شبكه براي اولين‌بار در شبكه اميد اجرا مي‌شود. در طراحي آرم (نماد) شبكه نيز از طرح‌هاي اسليمي و با هويت ايراني- اسلامي استفاده شده‌است.

 

**موسيقي به‌عنوان يكي از علاقه‌مندي‌هاي نوجوان امروز از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. شبكه اميد در اين زمينه چه رويكردي دارد؟

 

 دوران نوجواني، دوراني پرهيجان است و اگر موسيقي موجب برانگيختن بيش از اندازه اين هيجان شود، آرامش از او سلب مي‌شود. ما بايد در عين حال كه آرامش را براي او به ارمغان مي‌آوريم اين هيجان را به سمت درستي هدايت كنيم. در زمينه سرود ما مشكلي نداريم، اما در زمينه موسيقي متناسب با اين سنين ضعيفيم و بايد براي آن كاري كنيم.

** گويا بيش‌تر برنامه‌هاي تأميني و بازپخش برخي انيميشن‌ها كنداكتور شبكه را پر كرده‌اند. آيا پس از افتتاح رسمي نيز اين رويكرد ادامه دارد؟

همان‌طور كه گفتيد فعلاً در مرحله پخش شبكه اميد آزمايشي قرار داريم و طبعاً  برنامه‌هاي اصلي شبكه پس از افتتاح رسمي روي آنتن مي‌روند؛ اما اكنون هم انتخاب برنامه‌هاي تأميني بي‌هدف نيست. مثلا انيميشن "رامكال" با رويكرد تربيتي شبكه همخواني دارد و به‌صورت هدفمند انتخاب شده است. اين برنامه، مهارت‌هاي ارتباطي را به‌خوبي و به‌طور غيرمستقيم آموزش مي‌دهد. بازپخش قصه‌هاي مجيد كه سال‌ها قبل توليد شده، هنوز هم منطبق با راهبردهاي تربيتي شبكه است و پخش مجدد آن مفيد است.

 

اگر بتوانيم سريال‌هاي جديدي را بيابيم كه اثري مانند اين سريال از نظر تربيتي داشته باشد حتماً در نوبت پخش شبكه قرار خواهند گرفت.

انيميشن «دوقلوها» مجموعه‌اي تخيلي است  كه كم‌تر تكرار شده و در حال پخش است. تخيل در اين سنين اهميت ويژه‌اي دارد.

در برنامه‌هاي‌ تأميني، از برنامه‌‌هاي جذابي كه  تخيلات نوجوان را تقويت و چهارچوب‌هايي كه بزرگ‌ترها برايشان قائل مي‌شوند را تلطيف كند، استفاده خواهيم كرد. ما نبايد به خلاقيت‌هاي نوجوانان قالب بدهيم. ذهن آن‌ها بايد فعال، نوآور و سيال باشد. بايد به تخيلاتشان پر و بال داد تا ذهنشان فعال شود. اغلب اختراعات بشر برمبناي بلندپروازي‌هاي ذهن انسان‌ها صورت گرفته‌اند. تخيل ويژگي اين دوره سني است. بايد كاربرد علم در زندگي براي ذهن پرسشگر نوجوان تبيين شود. مثلاً يكي از علت‌هايي كه نوجوان  در اين سنين بايد رياضي بياموزد اين است كه بتواند در زندگي براي حل مشكلاتش راهكار بيابد. ذهن او بايد براي حل مشكلات ورزيده شود.

**چرا در پخش آزمايشي در تأمين برنامه‌ها از مجموعه‌هاي به‌روزتر استفاده نمي‌شود و بيش‌تر برخي مجموعه‌هاي قديمي روي آنتن رفته‌اند؟

انيميشن‌هاي به‌روز تري هم پخش مي‌شود، مانند فوتبال روبات‌ها؛ اما موضوعي كه بايد به آن توجه كرد اين است كه محتواي برنامه‌هايي كه امروز در دنيا ساخته مي‌شوند كم‌تر از گذشته با اصول ديني و اخلاقي ما سازگارند و در اين زمينه كمي محدوديم. البته تلاشمان را مي‌كنيم تا مجموعه‌هاي مناسبي بيابيم و تاكنون حدود 400 عنوان برنامه را شناسايي كرده‌ايم.

**آيا در تأمين برنامه‌ها از نظر پيشكسوتان تأمين برنامه كودك و اديتورها و ويراستاراني كه همين انيميشن‌ها را اصلاح كرده‌اند و برخي هنوز در گروه‌هاي كودك شبكه‌‌ها مشغول كارند نيز بهره مي‌بريد؟

ما از نظر تمام كساني كه در اين زمينه كار كرده‌اند استقبال مي‌كنيم. تلاش مي‌كنيم هم از نيروهاي جوان و استعدادهايشان بهره ببريم و هم از تجربيات قديمي‌ترها استفاده كنيم.

تجربه برنامه موفقي چون «نيمرخ» نشان مي‌دهد كه  اعتماد كردن به نوجوان و بهره‌مندي از آنان در برنامه‌ها در توفيق برنامه بسيار مؤثر است.  برخي از فعالان اين عرصه در حال حاضر از نوجواناني هستند كه در آن برنامه كارشان را آغاز كرده‌اند و محصول همين اعتمادند.

پيشكسوتان عرصه برنامه‌سازي كودك نيز نظير آقايان اعلايي، منتظري و خانم جلالي از مشاوران شبكه اميد هستند و از ديدگاه‌هايشان بهره مي‌بريم. مشاوراني نيز از فعالان عرصه كودك و نوجوان در ديگر بخش‌هاي فرهنگي كشور در اين زمينه ما را ياري مي‌كنند؛ اما فاصله برنامه‌سازي  براي نوجوانان از دهه‌هاي گذشته تا كنون بسيار زياد شده و برنامه‌ساز امروز كاملاً بايد با اين گروه سني و ذهن و زبانشان آشنا باشد. ما با تمام گروه‌هاي كودك شبكه‌ها كار مي‌كنيم و تعامل خوبي با برنامه‌سازان اين عرصه داريم.

اهتمام همه مسئولان اين عرصه در سيما از دكتر پورحسين تا مديران شبكه يك و شبكه دو و مدير شبكه نهال كه گام‌هاي اوليه تشكيل اين شبكه را برداشته‌اند اين است كه شبكه اميد را پشتيباني كنند و تاكنون نيز از هيچ گونه كمكي فروگذار نكرده‌اند.

**با توجه به محدوديت‌هاي سازمان در زمينه توليد، چند درصد از كنداكتور شبكه به اين امر اختصاص خواهد داشت؟

برنامه‌سازي براي نوجوانان به‌عنوان آينده‌سازان كشور، دغدغه رئيس سازمان و معاون سيماست و ما در زمينه توليد - چه سريال و چه قالب‌هاي ديگر - محدوديتي نداريم. اكنون چند برنامه در دست توليد داريم كه پس از افتتاح رسمي روي آنتن مي‌روند. ما سالانه توليد چهار سريال را در دستور كار خواهيم داشت. در اين زمينه به دنبال فيلم‌نامه‌نويسان و طراحان خوب برنامه در عرصه نوجوان هستيم.

 

حدود 30 درصد از حجم برنامه‌هاي شبكه برنامه‌هاي توليدي و باقي برنامه‌هاي تأميني هستند. البته اين حجم توليد متعلق به ماه‌هايي است كه مخاطبان ما مشغول تحصيلند؛ اما تا آخر فصل تابستان و با توجه به افتتاح رسمي شبكه، ميزان برنامه‌هاي توليدي بيش‌تر است و به بيش از 50 درصد توليدي هم خواهد رسيد.

 برنامه هاي "دانستناميد" و برنامه "چاپارخانه" از برنامه‌هاي توليدي در طبقه «د» هستند كه اكنون از شبكه اميد پخش مي‌شوند. برنامه "دانستناميد" برنامه‌اي با ضرباهنگ تند و متناسب با سن مخاطبان ماست كه به ترفندها و دانستني‌هاي جذاب مي‌پردازد. برنامه "چاپارخانه" برنامه‌اي براي برقراري ارتباط دوسويه با مخاطبان است كه ديدگاه‌هاي مخاطبان را درباره شبكه و برنامه‌هايش بيان مي‌كند. برنامه زنده "با اميد خواهيم آمد" نيز در 16 قسمت تا افتتاح رسمي شبكه روي آنتن مي‌رود. در اين برنامه تلاش كرده‌ايم كه هويت نوجواني را از ديدگاه صاحب‌نظران و افراد برجسته، تبيين و ويژگي‌هاي اين دوران جذاب را بررسي كنيم. نوجواني از ديدگاه ما دوران بحران نيست و دوران حساسي است كه اگر از فرصت آن به‌خوبي استفاده شود، نتايج بسيار مطلوبي خواهد داشت.

**آغاز راه با توليد ده برنامه

**مرضيه فرآورده، مدير اطلاعات و برنامه‌ريزي شبكه اميد:

واحد اطلاعات و برنامه‌ريزي شبكه اميد از ابتداي راه‌اندازي آزمايشي، فعاليتش را آغاز كرد. ابتدا ساختار شبكه و پس از تصويب آن بودجه شبكه پيگيري شد. تخصيص منابع مالي، نيروي انساني و... ، اجراي فرآيند عملياتي و اطلاعاتي شبكه و برنامه‌ريزي براي اجراي پروژه‌هاي برنامه‌سازي، از اقدامات بعدي بود كه به انجام رسيد. پس از ابلاغ آن نرم‌افزاري برآورد برگزاري جلسات برآورد آغاز شد. تاكنون سه جلسه برآورد برگزار و 10 برنامه تصويب شده است كه مراحل عقد قرارداد آن به انجام رسيده و پيش پرداخت اقساط آن شروع شده است. برنامه‌هايي كه تا كنون تصويب شده‌اند توليدي‌اند و فقط برنامه «با اميد خواهيم آمد» به‌صورت زنده روي آنتن مي‌رود. از مجموع برنامه‌هاي مصوب يكي مسابقه و بقيه تركيبي هستند.

 

**ريل‌گذاري بر اساس ذائقه و نياز نوجوان

 

**سينا معتضدي، مدير طرح و برنامه شبكه اميد:

 

بر اساس اسناد بالادستي و سياست‌گذاري سازمان ريل‌گذاري توليد شبكه اميد بر رويكرد علمي و فنآوري، معارفي، سرگرمي، سياسي و اجتماعي، هنري و زيباشناختي، زيستي و ورزشي و مهارت‌افزايي بنا شده‌است. هر برنامه از بيش‌تر اين رويكرد‌ها بهره‌مند است و براساس نياز مخاطب و متناسب با زمان پخش، ميزان پرداختن به هر رويكرد شدت و ضعف مي‌يابد. مثلا در فصل تابستان كه با تعطيلات نوجوانان همزمان است رويكرد سرگرمي و مهارت افزايي بيشتر مي‌شود. در شوراي طرح و برنامه شبكه كه با حضور مديران شبكه تشكيل مي‌شود، تهيه‌كننده  برنامه حاضر مي‌شود و از طرح دفاع مي‌كند.

برنامه‌هاي شبكه اميد از ساعت 8 تا 16 پخش و از 16 تا 24 بازپخش مي‌شود. ازساعت 24 تا هشت صبح نيز كليپ‌ها، مستندها و برنامه‌هايي كه متناسب با آرامش و زمان خواب است، روي آنتن مي‌رود. از هشت ساعت پخش برنامه‌ها، يك ساعت به برنامه زنده و هفت ساعت به برنامه‌هاي توليدي و تأميني اختصاص دارد. 

**معرفي برنامه‌ها:

با توجه به اقتضاي سني و استقبال مخاطبان از برنامه‌هاي پرهيجاني مثل مسابقات، توليد برنامه در اين زمينه در دستور كار قرار گرفته است.

مسابقه" فرماندهان آينده" يكي از اين مسابقات است كه در آن فعاليت‌هاي پيش‌آهنگي و رزمي نوجوانان به رقابت گذاشته مي‌شود.

 مستند مسابقه "سرزمين دانش" مهارت‌هاي ذهني بچه‌ها را مي‌سنجد. در اين مسابقه، شركت‌كنندگان در شرايطي سخت در يك شهرستان به يافتن راه‌حل علمي مسائلي كه برايشان پيش مي‌آيد، مي‌پردازند.

مسابقه "چكامه" مسابقه‌اي مشترك با خانواده‌هاست. برنامه معارفي «به توان خدا» كه دو فصل آن تاكنون پخش شده از ديگر برنامه‌هاي مصوب شبكه است. برنامه «دهه هشتادي‌ها» موضوعات و مسائل نوجوانان را در جاي‌جاي كشور تبيين و پيگيري مي‌كند.

در«جشنواره اميد» آثار نوجوانان عضو باشگاه اميد كه قبلا در اين باشگاه آموزش ديده‌اند و با حمايت شبكه آثارشان را خلق كرده‌اند به نمايش در مي‌آيد و از ميان آن‌ها اثر برتر معرفي مي‌شود.

 

برنامه "يه حبه نقد": برنامه‌اي درباره سواد رسانه‌اي‌ است كه با توجه به گسترش شبكه‌هاي مجازي و تأثيرشان، اطلاعاتي درباره اين موضوع و راه‌هاي استفاده درست از آن‌ها مي‌دهد.

 

برنامه "دوربين اميد" رويدادهاي مرتبط با نوجوانان شامل مسابقات، آزمون‌ها، نمايشگاه‌ها، مراسم مذهبي و... را به‌تصوير مي‌كشد.

برنامه "كارستان" ويژه ايام تابستان توليد مي‌شود، در اين برنامه علاوه بر معرفي مشاغلي  كه نوجوانان مي‌توانند در فصل تابستان پيشه ‌كنند، به مشاغلي كه  بچه‌ها از پدرانشان مي‌آموزند و مهارت‌هايي كه از پدران به پسران منتقل مي‌شود، پرداخته مي‌شود.

برنامه "خانواده اميد" نيز روزانه به مدت 80 دقيقه پخش مي‌شود. اين برنامه حلقه رابط برنامه‌هاي متعدد شبكه با يكديگر است و در فواصل برنامه‌ها روي آنتن مي‌رود. قبل از هر برنامه خانواده اميد زمينه تماشاي برنامه بعدي را فراهم مي‌كند.


۱۳۹۶/۰۵/۰۷
چاپ خبر     

    
© 2012 - pririb.ir - <Powered BY YIP> Contact us :epr@irib.ir