تاریخ : ۱۳۹۶/۰۹/۰۱      سرویس : تولید تحریریه مرکزی

    


نظرسنجي هايي دقيق بر اساس آمارهايي واقعي

کد خبر : 83824 تعداد بازدید : 397 تاریخ خبر : ۱۳۹۶/۰۶/۲۸   ساعت خبر : ۱۴:۱۲

مركز پژوهش و سنجش افكار صداوسيما با كادري مجرب در سراسر كشور ، ضمن ارائه آمارهاي دقيق از مخاطبان برنامه هاي مختلف سيما و صدا ؛به افزايش توليد برنامه ها و انتقال درخواست هاي مردم از رسانه ملي نيز كمك موثري مي كند.


شكل گيري اوليه اين مركز به سال 1340 و برنامه راديويي «فرهنگ مردم» برمي گردد كه منجر به تاسيس مركز «فرهنگ مردم» در سال 1345 ميشود. در همين سال هم‌زمان با آغاز به كار تلويزيون ملي ايران، كميته «سنجش افكار» راه‌اندازي شد كه پس از آن به «مركز تحقيقات اجتماعي و نظرخواهي برنامه‌ها» تغيير نام داد. در سال 1368 واحدهاي مختلف پژوهشي با مأموريت‌هاي متفاوت در صداوسيما شكل گرفتند و در همان سال با ادغام واحد فعاليت‌هاي فرهنگي و مركز تحقيقات اجتماعي و ارزشيابي برنامه‌ها، «مركز تحقيقات، مطالعات و سنجش برنامه‌اي» ايجاد شد.
در سال‌هاي 77، 81 و 85 در ساختار مركز تجديدنظرهايي صورت گرفت كه نتيجه همه اين تغييرات شكل‌گيري اداره‌كل «پژوهش‌هاي رسانه و ارتباطات»، اداره‌كل «پژوهش‌هاي اجتماعي و سنجش برنامه‌اي» و اداره‌كل «پژوهش شهرستان‌ها و خارج از كشور» و سه واحد «فرهنگ مردم»، «آمار و پرسشگري» و «انتشارات و اطلاع‌رساني» بود.

نام مركز پژوهش و سنجش افكار صداوسيما نيز با تلخيص عنوان به «مركز تحقيقات صداوسيما» تغيير يافت و در سال 93 ساختار حوزه پژوهش سازمان سريع فضاي رسانه‌اي بار ديگر مورد بازنگري قرار گرفت و سياست‌هاي جديدي براي اين مركز تبيين شد.

علي طلوعي، رييس مركز پژوهش و سنجش افكار سازمان صداوسيما در گفت‌وگويي با ايسنا از تعامل اين مركز با دولت، نهادهاي امنيتي، تهيه‌كنندگان برنامه‌هاي پژوهشي و آمارهايي كه درباره مخاطبان تلويزيون اعلام مي‌شود، سخن گفت.
او در ابتداي سخنان خود با اشاره به قدمت مركز سنجش افكار صداوسيما اظهار كرد: مركز پژوهش و سنجش افكار سازمان صداوسيما قدمتي 50 ساله دارد و در واقع اين مركز قديمي‌ترين مركز افكارسنجي كشور محسوب مي‌شود كه اتفاقاً مي‌خواهيم امسال جشن 50 سالگي آن را در هفته پژوهش برگزار كنيم.

طلوعي با اشاره به نتايج اعلام شده مركز افكار سنجي صدا و سيما از درصد حضور مردم در دوازدهمين دوره از انتخابات رياست جمهوري پيش از برگزاري انتخابات و نزديك بودن آن، به درصد اعلام شده از سوي وزارت كشور پس از برگزاري انتخابات،گفت: اگر ما امروز در اين مركز به نتايج دقيقي مي‌رسيم به خاطر چارچوب و زمينه مناسبي است كه 50 سال پيش به خوبي طراحي شده است.

 

همچنين حوزه تحقيقات كشوري مركز، گستره منحصر به فردي دارد كه تمام استان‌هاي كشور را شامل مي‌شود. ما در همه استان‌هاي كشور از قديم مديريت پژوهش استاني داشته‌ايم كه با پژوهشگران زبده و پرسشگران در تعامل و همكاري هستند . صداوسيما حدود 1200 پرسشگر آموزش ديده دارد كه نه تنها براي انتخابات بلكه براي موضوعات ديگر كار افكارسنجي مي‌كنند. بنابراين نه تنها در اين دوره از انتخابات، بلكه در دوره‌هاي ديگر نيز ما نتايج نزديك به نشاني داشته‌ايم ؛ اما در اين دوره ما با توجه به اينكه نرخ ترديد را نيز محاسبه كرديم،تقريباً مي‌توان گفت كه توانستيم دقيق‌ترين نظرسنجي‌هاي ادوار كل نظرسنجي‌هاي كشور را به دست آورديم.
رييس مركز پژوهش و سنجش افكار سازمان صداوسيما همچنين با بيان اينكه در اين سال‌ها تلاش كرديم به مدل‌هاي سنجش بومي برسيم، خاطرنشان كرد:‌ در ايران مابه‌ازاهاي مدل‌هاي سنجش در خارج از كشور وجود ندارد كه با رفتارشناسي ايراني همخوان باشد.
رابطه مركز سنجش افكار صداوسيما با دولت و نهادهاي امنيني
طلوعي در پاسخ به اين پرسش كه چقدر مركز پژوهش و سنجش افكار صداوسيما با دولت و نهادهاي امنيتي در ارتباط است، بيان كرد:‌ در اين زمينه ما دو رويكرد مهم داريم؛ رويكرد اول اين است كه ما يافته‌هايي داريم كه فكر مي‌كنيم اگر در اختيار برخي از نهادها قرار بگيرد به روند كاري آن‌ها كمك مي‌كند كه معمولا اين كار را انجام مي‌دهيم. به عنوان مثال ما الان پژوهشي درباره سرمايه‌هاي اجتماعي و وضعيت اعتماد مردم به دولتمردان انجام داده‌ايم كه اطلاعات آن بسيار مفيد است. از سوي ديگر زماني هم هست كه خود نهادها از ما درخواست مي‌كنند تا درباره موضوعي كار پژوهشي انجام دهيم كه معمولاً نيز اين كار را انجام مي‌دهيم.
رييس مركز سنجش افكار سازمان صداوسيما درباره سوژه‌پردازي‌هايي كه در اين مركز صورت مي‌گيرد، توضيح داد:‌ ما تيم‌هاي كارشناسي داريم كه از مسائل امروز و آينده جامعه مساله‌شناسي مي‌كنند. اين موضوع بر اساس يك فرآيند برنامه‌ريزي شده صورت مي‌گيرد. در كل مي‌توان گفت كه به صورت متوسط روزي دو و نيم گزارش در مركز افكارسنجي توليد مي‌شود كه اين گزارش‌ها از دل روستاها تا تهران را شامل مي‌شود. دو و نيم گزارش در روز را وقتي در عدد 365 ضرب كنيم تعداد گزارش‌هاي مركز افكارسنجي سازمان در طول سال به دست مي‌آيد.

 

اين عدد با توجه به اينكه هر كدام از گزارش‌هاي ما قابليت 10 گزارش را دارند، قابل توجه است. تعداد گزارش‌هايي كه در مركز سنجش افكار سازمان توليد مي‌شوند شايد از گزارش‌هاي توليدي گالو نيز بيشتر باشد.
آمار مخاطبان تلويزيوني اشتباه نيست
او در پاسخ به پرسشي مبني بر انتقادهايي كه به آمارهاي اعلام شده براي مخاطبان برنامه‌هاي تلويزيوني وارد مي‌شود، بيان كرد:من فراوان اين انتقادها را شنيده‌ام و اين فضا را مي‌شناسم، اما به نظرم هر كسي كه اين اعتقاد را دارد بهتر است خودش برود و نظرسنجي و نتيجه را مطرح كند. بعضي وقت‌ها دستگاه‌هاي ديگري هم درباره مخاطبان برنامه‌هاي تلويزيوني نظرسنجي مي‌كنند. به عنوان مثال ايسپا زماني براي ميزان مخاطبان تلويزيون نظرسنجي كرد كه هميشه تعداد مخاطبان اعلام شده توسط اين مركز از تعداد مخاطباني كه ما اعلام مي‌كنيم بين 2 تا 5 درصد بيشتر است.

رييس مركز سنجش افكار سازمان صداوسيما يادآور شد:‌ تمام دستگاه‌هاي خارجي كه ميزان مخاطبان تلويزيون ايران را نيز نظرسنجي كرده‌اند ميزان مخاطبان را 85 درصد اعلام كرده‌اند. گاهي افراد فكر مي‌كنند چون خودشان تلويزيون نگاه نمي‌كنند بنابراين اين رسانه مخاطب ندارد اما واقعيت چيز ديگري است. آمارهاي ما دقيق است و چون براساس اين آمارها برنامه‌ريزي‌هاي كلان صورت مي‌گيرد معني ندارد كه بخواهيم آمار اشتباه اعلام كنيم.
براي كارهاي مهم صداوسيما نسخه پژوهشي مي‌پيچيم
طلوعي درباره تعاملي كه مركز پژوهش و سنجش افكار صداوسيما با برنامه‌هاي پژوهش‌محور اين سازمان دارد،‌بيان كرد: مركز سنجش افكار دو نقش اساسي و مهم دارد.ما در برخي مواقع در حوزه سياست‌گذاري‌هاي اجرايي ايفاي نقش مي‌كنيم و در مواقعي هم در حوزه بازخورد. در حوزه سياست‌گذاري‌هاي محتوايي آن چيزي كه سازمان مي‌خواهد به صورت كلان به آن بپردازد ما به لحاظ محتوايي كار آن را انجام مي‌دهيم. به عنوان مثال در حال حاضر بحث‌هاي اقتصاد مقاومتي و خانواده مطرح است. اينكه آسيب‌ها چيست؟ رسانه بايد چه موضعي داشته باشد و چه راهكارهايي مي‌توان پيشنهاد داد؟
رييس مركز سنجش افكار سازمان صداوسيما ادامه داد: نقش بعدي ما در اين مركز به پس از توليد و پخش برنامه‌ها مربوط مي‌شود. يعني پس از آنكه برنامه‌اي توليد و پخش شد ما نظرسنجي مي‌كنيم كه آن برنامه چقدر اقبال داشته و اينكه چقدر به هدف مشخص شده رسيده است. وقتي كه گستره فعاليت ما تا اين اندازه زياد است منطقاً نمي‌توانيم در همه برنامه‌هاي سازمان ورود كنيم. بنابراين يك سياست‌گذاري كلان مي‌كنيم كه برنامه‌هاي عادي موظف به پيروي از آن هستند و در يكسري از برنامه‌هاي سنگين كه توليد آن‌ها بدون پژوهش امكان‌پذير نيست يعني كارهاي طبقه ب مثل كارهاي فاخر نمايشي و مستندها نسخه پژوهشي مي‌پيچيم. اما براي كارهاي رده ج و د سهم ما همان سياست كلي است كه ابلاغ مي‌كنيم.

 

 

 

 


۱۳۹۶/۰۶/۲۸
چاپ خبر     

    
© 2012 - pririb.ir - <Powered BY YIP> Contact us :epr@irib.ir