تاریخ : ۱۳۹۶/۰۸/۲۷      سرویس : تولید تحریریه مرکزی

    

گفت‌و‌گو با قائم‌مقام معاونت توسعه و فناوري رسانه
تجلي و شكوفايي صنعت رسانه در چهاردهمين اجلاس سراسري فناوري رسانه

کد خبر : 83935 تعداد بازدید : 434 تاریخ خبر : ۱۳۹۶/۰۷/۰۱   ساعت خبر : ۱۳:۱۹

به مناسبت چهاردهمين اجلاس سراسري فناوري رسانه كه در روزهاي 21 و 22 آذرماه 1396 برگزار مي شود، محمد فهمي حشياني قائم مقام معاونت توسعه و فناوري رسانه و دبير چهاردهمين اجلاس سراسري در همين خصوص توضيحاتي داد.


به گزارش روابط عمومي رسانه ملي، معاونت توسعه و فناوري رسانه در روزهاي پيش رو خود را براي برگزاري اجلاسي ديگر و آن‌ هم در سطحي فراتر از اجلاس‌هاي پيشين آماده و مهيا مي‌كند.

بي‌ترديد روزهاي 21 و 22 آذرماه 1396 يكي از ماه‌هاي شلوغ و پر رفت و آمد اين معاونت به سبب برگزاري چهاردهمين اجلاس سراسري فناوري رسانه خواهد بود‌. اجلاسي كه وجه تمايز آن با اجلاس‌هاي گذشته علاوه بر موضوع كيفي آن‌، حضور پررنگ و مؤثر حوزه فني مراكز استاني از يك‌سو و همچنين حضور چشمگير و هدفمند شركت‌ها و مؤسسات رسانه‌اي بين‌المللي و كارشناسان رسانه‌اي همسايه و منطقه‌اي از سوي ديگر است. به همين منظور و با هدف معرفي هر چه بهتر دلايل برگزاري اين اجلاس و اهميتي كه براي معاونت توسعه و فناوري رسانه دارد، برآن شديم تا گفت‌وگويي و گفتي با محمد فهمي حشياني قائم مقام معاونت توسعه و فناوري رسانه و دبير چهاردهمين اجلاس سراسري فناوري رسانه در همين خصوص داشته باشيم‌‌.

**علل برگزاري اجلاس فناوري رسانه از نگاه شما چيست؟

صداوسيما به‌عنوان يكي از بزرگ‌ترين سازمان‌هاي رسانه‌اي منطقه‌اي و در سطح بين‌الملل، بايد هميشه خود را به‌روز نگه‌دارد. حوزه فناوري رسانه، حوزه سيال و پويايي است. در اين حوزه به‌طور مرتب شاهد تغيير و تحولات بزرگ فناوري هستيم‌. بايد از آخرين اتفاقاتي كه در حوزه فناوري پديد مي‌آيد مطلع شويم و در كم‌ترين زمان ممكن آن را بومي‌سازي و از آن بهره‌برداري كنيم و همچنين به حضور در فضاي رقابتي رسانه‌ها، مطلع شدن از تغيير و تحولات دائمي فناوري و ارائه بهتر آن به نياز داريم. سازمان صداوسيما و بخش فناوري آن اگر با اين تحولات فناورانه حركت نكند دچار عقب‌افتادگي مي‌شود و بخش مهمي از مخاطبانش را از دست خواهد داد.

**اجلاس‌هاي پيشين هر كدام از درجه‌اي از اهميت برخوردار بودند، آيا اجلاس چهاردهم اهميت متفاوتي دارد؟

تغييرات فناورانه كه در يك سال گذشته - چه در سطح بين‌المللي و چه در مجموعه داخلي سازمان اتفاق افتاده - ضرورت بازنگري در اهداف اجلاس‌هاي پيشين و به‌روز نگه‌داشتن آن‌ها را نشان مي‌دهد. تحولات فناورانه در حوزه فني رسانه آنقدر سريع است كه مجموعه فني سازمان اگر با دقت و درايت آن‌ها را تعقيب نكند دچار عقب‌افتادگي زيادي مي‌شود. در اجلاس چهاردهم بر اساس تحولاتي كه در حوزه فناوري رسانه پديد آمده، اهداف جديدي از جمله هوشمندي رسانه تعريف شده كه با تحولات و گرايش‌هاي روز رسانه در حال پيگيري است.

**اجلاس چهاردهم چه اهميت و ويژگي سازماني و فرا‌سازماني دارد؟

اجلاس چهاردهم از مهم‌ترين رويدادهاي حوزه فناوري رسانه در كشور است. بي‌شك  اجلاسي مشابه با اين درجه اهميت در سطح كشور وجود ندارد. اين اجلاس يكي از مهم‌ترين رويدادهاي حوزه فني سازمان است كه ساليانه برگزار مي‌شود و اين اميد را داريم كه اجلاس چهاردهم نيز در آذر با همت و تلاش همكارانم در بخش‌هاي مختلف و حضور همكاران مراكز استاني كه در اين حوزه فعاليت مي‌كنند به صورتي شايسته برگزار شود.

** علاوه بر معاونت توسعه و فناوري رسانه، مديران كلان سازمان نيز بر اين اهميت تأكيد دارند؟

يكي از محرك‌هاي مجموعه فني سازمان براي اينكه خود را به‌روز نگه‌دارد، رياست محترم سازمان است. رياست سازمان، در موضوع فناوري رسانه و فناوري‌هايي كه رسانه برآن استوار است، حساسيت زيادي دارند و با دقت و توجه اين موضوع را رصد مي‌كنند. به‌نظر ايشان، فناوري نقش بسيار مهمي در اثر‌‌‌‌گذاري رسانه دارد.

**اهداف شما در چهاردهمين اجلاس سراسري فناوري رسانه و دستاوردهاي احتمالي آن چيست؟

در اجلاس چهاردهم بعضي موارد را همچون اجلاس سيزدهم دنبال خواهيم كرد؛ از جمله ارزيابي مراكز، بازنگري در روش‌هاي كاري كه در مراكز وجود دارد و به‌روز‌رساني آن‌ها‌، ارتقاي كمّي و كيفي فعاليت‌هاي فناوري رسانه در مراكز و همچنين در مجموعه‌هاي ستادي. ملاك‌ها و شيوه‌هاي ارزيابي را هر سال بررسي و اشكالات و ابهامات دوره‌هاي قبلي را با بازنگري و اجماع تخصصي برطرف كرده و به‌روز نگه مي‌داريم.

در بخش كنفرانس‌ها و ارائه محتوا و مقالات با توجه به تحولات روز دنيا، سرفصل‌ها و معيارهايي را براي اجلاس تعريف مي‌كنيم كه در فراخوان مقالات دقيقاً به اين محورها اشاره شده‌است. به نظر ما اين سرفصل‌ها، سرفصل‌هايي است كه در اجماع كارشناسي و تخصصي با استفاده از نظر خبرگان، فناوري و نيازهاي روز رسانه‌ها را هدف قرار داده است.

در حوزه نمايشگاه، سياست‌هاي سال گذشته را بازنگري كرديم و توجه به حوزه‌هاي جديد و كارهاي جديدي كه در حوزه فناوري رسانه انجام شده را در نظر قرار داديم و سعي داريم نمايشگاه امسال نسبت به سال گذشته چه از نظر محتوايي و چه از نظر محصولات جديد ارائه شده پربارتر باشد. در حوزه نمايشگاه، استفاده از تجربه و دانش نهادها و شركت‌هاي بين‌المللي كه حضور دارند مورد نظر است.

در اجلاس چهاردهم فعاليت جديدي آغاز شده كه به نوعي كليد آن در اجلاس سيزدهم زده شد و آن دعوت از سازمان‌هاي بين‌المللي و منطقه‌اي و شخصيت‌هاي اثر‌گذار آن ها براي حضور در اجلاس و ايراد سخنراني و بيان آينده‌نگري رسانه است. اميدواريم در اجلاس چهاردهم حضور نهادها و حوزه‌هاي بين‌المللي پر‌بارتر از قبل باشد. فعاليت ديگري كه به‌منظور معرفي توانمندي‌ها و قابليت‌هاي رسانه‌اي توليد‌كنندگان و شركت‌هاي دانش‌بنيان داخلي در حوزه صدا و تصوير انجام شده‌، دعوت از راديو تلويزيون‌هاي ملي‌، دولتي و رسمي كشورهاي همسايه، منطقه و بين‌المللي است. كشورهايي كه در حوزه فناوري رسانه با آن‌ها در ارتباط هستيم تا آن‌ها از نزديك با اين قابليت‌ها و امكاناتي كه در كشور ما به‌صورت عام وجود دارد آشنا شوند.

در كشور ما امكانات، قابليت و دانش خوبي در حوزه فني رسانه ايجاد شده، اما اين محصولات سخت‌افزار و نرم‌افزار قابل رقابت در عرصه جهاني به‌خوبي معرفي نشده و در حاشيه اين اجلاس سعي شده قابليت رقابت جهاني را براي آن‌ها پديد بياوريم و زمينه‌اي را فراهم كنيم تا راديو و تلويزيون‌هاي كشور‌هاي همسايه هم با فضاي اجلاس و كنفرانس‌ها و هم سطح دانش و مهندسي سازمان و در كنار اين دو در حوزه نمايشگاه‌، توانمندي شركت‌هاي دانش‌بنيان را مشاهده كنند. صنعت رسانه ما ديگر نمي‌تواند فقط به داخل مرزهاي كشورمان محدود شود و اين ظرفيت وجود دارد تا در خارج از مرزها هم شناخته شود.

**نقش شركت‌هاي دانش‌بنيان داخلي و شركت‌هاي توليد‌كننده تجهيزات رسانه‌اي در اين اجلاس چيست؟

همواره در اجلاس فناوري رسانه، شركت‌هاي دانش‌بنيان نقش پر رنگي داشته‌اند. در اجلاس‌هاي پيشين محصولات جديدي رونمايي شد كه نشان از ارتباطات خوب شركت‌ها با سازمان صداوسيما‌‌‌‌‌‌‌‌ست. اين شركت‌ها اينك خود را بخشي از اين اجلاس مي‌دانند و تنها در نقش يك ميهمان حاضر نمي‌شوند و ما هم سعي كرده‌ايم آنان را براي توليد و ارائه كارهاي جديدتر و بهتر تشويق كنيم. در اين اجلاس نيز هدف ما اين است كه شركت‌ها نقش بسيار فعالي در برگزاري و حضور در نمايشگاه داشته باشند و محصولات جديدشان را رونمايي كنند و در معرض ديد قرار دهند. در بخش كنفرانس‌ها و كارگاه‌ها نيز از شركت‌ها خواسته‌ايم تا در حوزه‌هاي فناوري نوين همكاري كنند.

 

 


۱۳۹۶/۰۷/۰۱
چاپ خبر     

    
© 2012 - pririb.ir - <Powered BY YIP> Contact us :epr@irib.ir