تاریخ : ۱۳۹۶/۰۸/۲۷      سرویس : تولید تحریریه مرکزی

    

گزارشي از پشت صحنه جديدترين سريال شبكه پنج سيما
بچه مهندس روايتي جديد از فرار مغزها

کد خبر : 84224 تعداد بازدید : 386 تاریخ خبر : ۱۳۹۶/۰۷/۱۰   ساعت خبر : ۱۲:۵۶

شبكه تهران با تهيه سريال «بچه مهندس» به واكاوي اين معضل اجتماعي ( فرار مغزها ) مي‌پردازد.


به گزارش روابط عمومي رسانه ملي، سريال «بچه مهندس» به كارگرداني علي غفاري پس از مشخص شدن اسامي بازيگران، قرار است از اواسط مهر كليد زده شود. اين سريال، به قلم سجاد ابوالحسني، روايتگر تاريخ معاصر در طول 30 سال اخير است كه نكات برجسته و اتفاقات مهمي همچون دفاع مقدس، پايان جنگ، رحلت حضرت امام(ه)، آزادي اسرا و... در 40 قسمت 45 دقيقه‌اي براي شبكه پنج سيما به تصوير كشيده خواهد شد.

**فراخوان تست بازيگري

بعد از ظهر يكي از روزهاي آخر تابستان در خيابان شريعتي تهران، صداي همهمه كودكان و نوجواناني كه به‌همراه والدينشان براي تست بازيگري آمده‌اند، شنيده مي‌شود. سعيد سعدي تهيه‌كننده «بچه مهندس» مي‌گويد: چون در فيلم به بازي تعدادي از كودكان و نوجوانان احتياج داريم، طي فراخواني كه از يك ماه پيش شروع شد، حدود 350 تا 400 بچه در سنين مختلف سني براي آزمون مراجعه كردند كه البته با بازنگري و بررسي كارگردان‌، بازيگران خردسال مورد نظرمان چه دختر و چه پسر، انتخاب مي‌شوند.

**بيان حوادث تاريخي در موضوعي اجتماعي

غلامرضا الماسي مدير گروه فيلم و سريال شبكه تهران مي‌گويد: سريال «بچه مهندس» كه در مرحله پيش‌توليد قرار دارد به فصل «كودكي»، «نوجواني» و «جواني» چند شخصيت مي‌پردازد. او با بيان اينكه قصه فيلم، بستر خوب، روان و جذابي براي مخاطب دارد و روايتگر سال‌هاي 1367 تا 1391 است، تصريح مي‌كند: موضوعات مختلفي از جمله بخش‌هاي «تلاش و كوشش»، «پيشرفت و تحصيل علم»، «توجه به نخبگان» و «خانواده و اهميت آن» در اين سريال ديده شده‌است.

الماسي با اشاره به اينكه يكي از موضوعات جدي كه شبكه‌هاي مختلف سيما به آن مي‌پردازند، بحث‌هاي اجتماعي و مشكلات روز جامعه است، ادامه مي‌دهد: شبكه پنج كه رويكرد تهراني هم دارد با پرداختن به موضوعات اجتماعي در شهر تهران، به‌نوعي موضوعات مشابه كلان‌شهرهاي ايران را نيز بازنمايي مي‌كند. مدير گروه فيلم و سريال شبكه تهران تصريح مي‌كند: هر چند كه  قصه سريال، اجتماعي، اما در كنارش مجموعه حوادث تاريخي سال‌هاي 67 و بعد از آن به شكل خيلي ظريفي در بدنه قصه ديده مي‌شود كه به نظرم از قوت كار است.

**حسي خاطره‌انگيز براي دهه شصتي‌ها

علي غفاري، كارگردان اين سريال با بيان اينكه اسم سريال موقتي است، مي‌گويد: حال و هواي حاكم بر قصه سريال، حال و هوايي اجتماعي است كه مي‌توان گفت با توجه به سير زماني داستان كه در تاريخ معاصر روايت مي‌شود، طراحي صحنه و اجراي جزئيات مورد نياز و همچنين تهيه لباس و آكساسوار مناسب، يكي از دشوارترين مراحل توليد است. اين سريال در 40  قسمت 45 دقيقه‌اي كه گمان مي‌رود به 50 قسمت هم برسد، هم‌اكنون در مرحله پيش‌توليد، انتخاب بازيگر و انتخاب لوكيشين است.

او تصريح مي‌كند: بخشي از داستان، مربوط به پرورشگاه و بچه‌هايي است كه در آنجا زندگي مي‌كنند. اينكه آن‌ها چطور وارد جامعه مي‌شوند، داستان‌هاي خودش را دارد. نويسنده اين كار، متن بسيار شيوا و خوبي را خلق كرده كه مطمئنم ارتباط خوبي با مخاطب برقرار خواهد كرد. بسياري از صحنه‌هاي اين داستان، حس خاطره‌انگيزي را براي دهه شصتي‌ها تداعي مي‌كند.

غفاري با بيان اينكه توضيحات بيش‌تري نمي‌تواند بدهد، چون هنوز گروه بازيگري كامل نشده و ماجراي لوكيشين و پيش‌توليد ادامه دارد، درباره انتخاب بازيگران تصريح مي‌كند: در مورد بازيگراني كه نقش كودك را بازي مي‌كنند، مجبوريم كه از چهره‌هاي جديد استفاده كنيم، چون بچه‌ها رو به رشد هستند و جسم و چهره‌شان مدام در حال تغيير است. اما در مورد بازيگر بزرگسال كه تعدادشان هم كم نيست، ترجيح مي‌دهم از بازيگران حرفه‌اي خصوصاً بازيگران تئاتر استفاده كنم، چون اين مجموعه پر گفت‌وگو و پربازيگر است. از آنجا كه صحنه‌هاي شلوغ و پر بازيگري را داريم، ميزان تسلط بازيگران در مواقعي كه در مقابل هم قرار مي‌گيرند مهم است. بايد همه مجرب و حرفه‌اي باشند چون بخش عمده‌اي از اتفاقات در لوكيشيني ثابت صورت مي‌گيرد، توانايي بازيگر است كه كار را روان و دلچسب مي‌سازد.

**آشنايي نسل امروز با گذشته تاريخ كشور

سعيد سعدي تهيه‌كننده سريال «بچه مهندس» با بيان اينكه اين كار  به سفارش شبكه پنج سيما در حال پيگيري است، خاطرنشان مي‌كند: ان‌شاءالله بتوانيم كاري اثرگذار و درخور شأن مخاطبان اين شبكه تلويزيوني بسازيم؛ چراكه سير تحولي انسان از كودكي تا پايان  دوران جواني و دغدغه‌هايش روايت مي‌شود و مي‌تواند براي نسل امروز آموزنده باشد. در طي اين مسير، اتفاقاتي كه در طي 30 سال در داستان ما رقم مي‌خورد نيز بيان مي‌شود كه به نوعي تلنگري است براي اتفاقاتي كه در كشور به وقوع پيوسته و نسل امروزي با اين اتفاقات آشنايي ندارد.

سعدي با بيان اينكه كارگردان كار مشخص شده و گروه عوامل سريال مستقر شده‌اند، ادامه مي‌دهد: رايزني‌هايي با بازيگران مطرح و شاخص صورت گرفته و با تعدادي از عزيزان گفت‌وگوهايي شده كه بعضي از آن‌ها به قرارداد مي‌انجامد و با بعضي از آن‌ها هنوز به قرارداد نرسيده‌ايم. پس از آنكه فيلم‌نامه در اختيار بازيگران قرار گرفت، كار در سه مرحله «كودكي»، «نوجواني» و «جواني» كار پيش خواهد رفت. با توجه اينكه موضوع از سال 67 آغاز مي‌شود، در صحنه‌هايي ورود آزادگان و روزهاي پاياني دفاع مقدس به تصوير كشده مي‌شود و چون بازيگر يكي از نقش‌هاي قصه خودش از رزمندگان آن دوران است، بازگشتي به زندگي او خواهيم داشت و فلش‌بك‌هايي از زندگي او در طول فيلم روايت مي‌شود و مخاطبان بيش‌تر با او آشنا خواهند شد. وي در‌ خصوص استقبال مخاطبان در ‌باب اين‌گونه آثار مي‌گويد: بايد ببينيم در مرحله اجرا، فيلم به چه صورت در خواهد آمد. اگر از كيفيت بالايي برخوردار باشد گمان مي‌كنم بازخوردهاي مثبتي داشته باشد.   

**نگاهي جديد به «فرار مغزها»

سجاد ابوالحسني، نويسنده سريال‌هايي همچون عمليات ??? (سري اول)، روز حسرت، پنجمين خورشيد، پنج كيلومتر تا بهشت و خداحافظ بچه مي‌گويد: موضوع سريال «بچه مهندس» موضوعي تكراري است، ولي سعي كرده‌ايم به شيوه‌اي جديد و متفاوت به آن بپردازيم و از زاويه‌اي ديگر به بحث «فرار مغزها» نگاه كنيم. خواستيم بيش‌تر هدف‌گذاري‌مان علاوه بر روي جوان‌ها، مهندسان و تحصيل‌كرده‌هايمان، مسئولان كشوري هم باشد و بررسي كنيم كه چرا جوان‌ها يا مي‌روند يا به فكر رفتن از ايران مي‌افتند.

ابوالحسني با بيان اينكه قصه، به زندگينامه شبيه است و از كودكي تا بزرگسالي قهرمانان داستان دنبال مي‌شود، تا جايي كه به مرحله‌اي مي‌رسد كه تصميم به رفتن مي‌كند، ادامه مي‌دهد: نوشتن همه مراحل فيلم‌نامه سريال بر عهده خودم بوده است. دو فصل كودكي و نوجواني را نوشته‌ام و فصل جواني هنوز نوشته نشده است. با بازنويس، هر فصلي مشتمل بر 16 الي 17 قسمت شود. ابوالحسني در جواب اين پرسش كه آيا نگارش هم‌زمان فيلم‌نامه با توليد سريال به بهتر اجرا شدن داستان كمك مي‌كند از فوايد اين امر چنين مي‌گويد: اين كار فوايدي دارد، مانند اينكه مي‌شود با توجه به روند اجرا و كارگرداني، تغييراتي در فيلم‌نامه ايجاد كرد. مثلاً اگر بازيگري بيش از ميزان نقشش، توانمندي نشان ‌دهد، مي‌توان نقش او را پر رنگ كرد و بالعكس، يا اگر داستانكي در اجرا به خوبي پيش نمي‌رود و مي‌توان آن را كوتاه بلند كرد. همچنين مي‌شود موانع پيش‌ روي توليد سريال مانند در دسترس نبودن لوكيشن‌ها يا هزينه‌هاي بالاي توليد را با تغييرات در فيلم‌نامه و توسط نويسنده برطرف كرد. وي مي‌افزايد: البته در سريالي كه مشغولش هستم به‌دليل شرايط خاصش اين هم‌زماني چندان كمكي نخواهد كرد، زيرا سه فصل دارد و نگارش دو فصل پايان يافته و در زماني‌كه فصول مذكور توليد مي‌شوند، مشغول نگارش فصل آخر خواهم بود و چون فصل سوم تفاوت فراواني با فصول اول و دوم دارد در نتيجه اتفاقات مرتبط با توليد چندان به بهبود متن فصل سوم كمكي نخواهد كرد.

 

 


۱۳۹۶/۰۷/۱۰
چاپ خبر     

    
© 2012 - pririb.ir - <Powered BY YIP> Contact us :epr@irib.ir