تاریخ : ۱۳۹۶/۰۸/۲۷      سرویس : تولید تحریریه مرکزی

    

گفت‌و‌گو با مدير شبكه ايران‌ كالا
خبر- آگهي، شيوه جديدي در معرفي نشان‌هاي تجاري است

کد خبر : 84225 تعداد بازدید : 450 تاریخ خبر : ۱۳۹۶/۰۷/۱۰   ساعت خبر : ۱۳:۰۵

 با توجه به پخش آزمايشي شبكه ايران كالا در ماه‌هاي گذشته و احتمال آغاز به كار رسمي در ماه‌هاي آتي، به‌منظور آشنايي بيش‌تر با اهداف و ويژگي‌هاي شبكه ايران‌كالا با اردشير زابلي‌زاده مدير اين شبكه گفت‌و‌گو كرده‌ايم.


به گزارش روابط عمومي رسانه ملي، در سال‌هاي اخير پس از ارائه مفهوم اقتصاد مقاومتي و تأكيد بر حمايت از توليدات داخلي توسط مقام معظم رهبري(مدظله‌العالي)، وظيفه رسانه‌ملي ايجاب مي‌كرد كه با هنرمندي خاصي، براي حمايت از شعار محوري رهبر فرزانه انقلاب كه ضامن بقا و حفظ استقلال و خودكفـايي كشور است بكوشد. يكي از مهم‌ترين اين روش‌ها فراهم آوردن فضايي در سپـهر رسانه براي حمايت از توليدات داخلي است. در همين خصوص، سازمان صداوسيما اقدام به ايجاد شبكه‎اي ويژه با مأموريت اختصاصي براي حمايت از توليدات داخلي، كار و سرمايه ايراني و توسعه اشتغال تحت عنوان «شبكه تلويزيوني ايران كالا» كرد تا بتواند عامل موثري در دستيابي چشم انداز ترسيم شده از سوي معظم‌له باشد. با توجه به پخش آزمايشي اين شبكه طي ماه‌هاي گذشته و احتمال آغاز به كار رسمي در ماه‌هاي آتي، به‌منظور آشنايي بيش‌تر با اهداف و ويژگي‌هاي شبكه ايران‌كالا با اردشير زابلي‌زاده مدير اين شبكه گفت‌و‌گو كرده‌ايم.

 **ماموريت‌هاي محول شده به اين شبكه و وجه تمايز شبكه «ايران‌كالا» با شبكه منحل شده «بازار» چيست؟

 ماموريت‌هاي اين شبكه، تبليغات براي كالاي ايراني به‌منظور رونق بازار، ظرفيت‌سازي و تحول‌آفريني در فضاي كسب و كار، حمايت از كار، توليد و سرمايه ايراني، كمك به توسعه اشتغال، ارتقاي كيفيت كالا و خدمات و تحقق عدالت اطلاعاتي با تأكيد بر حمايت از صنايع كوچك و متوسط است تا بتواند به هدف نهايي يعني تبديل شدن به برترين حامي تبليغاتي صنايع كوچك و متوسط و مورد اعتمادترين مرجع اطلاعات اقتصادي كشور برسد. وجه تمايز اصلي «ايران‌كالا» با «شبكه بازار» ( كه در روزهاي پاياني سال 1394 به كارش پايان داد) در نوع نگاه به اقتصاد كشور و جهت‌گيري‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌ست. نوع نگاه شبكه بازار به اقتصاد كشور، بيش‌تر تجاري بود و بر بازار مصرف تمركز داشت اما نگاه اصلي شبكه ايران‌كالا بر معرفي نشان‎هاي تجاري (برند)، برندسازي، استانداردسازي توليد و تغيير نگرش مردم در توجه به نشان تجاري ايراني از طريق حمايت از صنايع كوچك و متوسط متمركز است. اين شبكه بناي آن دارد تا نام و نشان صنايع كوچك و متوسط را به‌گونه‌اي برجسته كند تا صاحبان آن بتوانند از اين فضا براي بهتر ديده شدن و مطرح شدن  استفاده كنند. اين يعني عدالت اطلاعاتي و تبليغاتي. عدالت تبليغاتي و اطلاعاتي يعني اينكه صنايع كوچك و متوسطي كه توان پرداخت تعرفه بازرگاني شبكه‌هاي سراسري را ندارند، بتوانند با سهولت در شبكه ايران‌كالا مطرح شوند.

 

**برنامه‌هاي شبكه در چه قالب‌هايي ساخته مي‌شود و ميزان پخش شبكه چند ساعت است؟

 

در حوزه برنامه‌سازي گونه‎هاي متنوعي اعم از مستند، نمايشي، تركيبي (مسابقه، سرگرمي و ساير قالب‎هاي مرتبط)، پويانمايي، اطلاع‌رساني (گزارش رويدادهاي مرتبط با توليد ملي، اقتصاد مقاومتي، بورس، كالا، نمايشگاه‌هاي داخلي و خارجي و...) و آگهي تلويزيوني (تيزر، گزارش آگهي، حك آرم، آرم آگهي و تبليغات درون‌برنامه‎اي) با رويكرد تبليغي را در دستور كار قرار داده‌ايم.

 

در ابتداي پخش آزمايشي روزانه، چهار ساعت آنتن داشتيم، اما هم‌اكنون برنامه‎هاي اين شبكه به‌صورت 16 ساعت در روز، از ساعت 7 تا 23 در حال پخش است. همچنين در راستاي اهداف و ماموريت‎هاي اين شبكه مبني‌بر بين‎المللي كردن نشان‌هاي تجاري ايراني، افزايش سهم بازار جهاني توليدكنندگان و معرفي توليدات، خدمات و جاذبه‎هاي گردشگري ايران به كشورهاي منطقه، توليد و پخش برنامه‎ها به زبان‌هاي انگليسي، عربي و روسي صورت مي‌پذيرد.

 

**به تفاوت ديدگاه شبكه ايران‌كالا با بازار اشاره كرديد، آيا در قالب برنامه‌سازي نيز نگاه جديدي خواهيد داشت؟

 

قطعاً در پرداخت به موضوع، سراغ قالب‌هاي جديد خواهيم رفت يا اينكه در اين خصوص نوآوري‌هايي خواهيم داشت.

 

**تاكنون چه نوآوري و ابداعي در برنامه‌ها صورت گرفته‌است؟           

 

ما در شبكه ايران‌كالا برنامه‌هاي مختلفي داريم، مثل آگهي به روايت تصوير، شهر ملي، نماي ايراني، چي‌چي‌كالا، سلام سازنده، خود به خود و برنامه‎اي تحت عنوان «خبر- آگهي».

 

**يعني يك بخش خبري داريد؟

 

خير. خبر- آگهي، برنامه خبري نيست. هر چند كه نام اين برنامه، شبيه برنامه‌هاي خبري است، محتواي آن با مقوله اخبار سيما تفاوت بنيادي دارد. در اين برنامه، شيوه جديدي از اطلاع‌رساني را تجربه كرده‌ايم. روال كار اطلاع‌رساني در خبر- آگهي به گونه‌اي است كه براي معرفي يك نشان تجاري، ابتدا خبرهاي منتشر شده در رسانه‌هاي مكتوب و مجازي، پيرامون كالا يا خدمات را ارائه و در ادامه، يك نشان تجاري را كه در توليد آن كالا فعاليت دارد، به مخاطبان معرفي مي‌كنيم. يعني براي معرفي يك نشان تجاري بايد مناسبتي داشته‌ باشيم. اين مناسبت ممكن است خبر و يا اظهارنظر توليد‌كننده يا مسئولي اقتصادي باشد. مناسبت‌هاي مذهبي يا ملي نيز از آن جمله‌اند. در حال سپري كردن روزهاي پاياني تابستان هستيم و تغيير فصل هم ممكن است فرصتي براي معرفي كالا باشد.

 

**لطفاً براي روشن‌تر شدن اين شيوه مثالي بزنيد.

 

مثلاً يك مقام مسئول در گفت‌وگو با رسانه‌ها درباره ميزان صادرات ماهي قزل‌آلا، آماري ارائه مي‌دهد. اين براي ما فرصتي است تا ضمن اطلاع‌رساني آن، نشان‌هاي تجاري فعال در توليد و صادرات قزل‌آلا را معرفي كنيم. اين شيوه ممكن است درباره ساير كالاها هم اتفاق بيفتد. براي نمونه صادرات خرما و زعفران، خودكفايي در توليد يك دارو، گردشگري و كارآفريني و...

 

**در حوزه خدمات چگونه عمل مي‌كنيد؟

 

طبق همان روشي كه عرض كردم، ابتدا به دنبال مقدمه يا همان فرصت هستيم. براي مثال، 23 ذي‌القعده روز بسيار شريفي است،  روز زيارتي مخصوص امام رضا (ع) است و زيارت آن حضرت از دور و نزديك، سنت است. همين مسئله، مقدمه‌اي است براي معرفي نشان‌هاي تجاري در حوزه خدمات سير و سفر به مشهد مقدس.

 

**زمان افتتاح رسمي شبكه مشخص شده است؟

 

ان‌شاءالله قصد داريم در سالروز ميلاد پيامبر رحمت، حضرت محمد(ص) شبكه را به‌صورت رسمي افتتاح كنيم.


۱۳۹۶/۰۷/۱۰
چاپ خبر     

    
© 2012 - pririb.ir - <Powered BY YIP> Contact us :epr@irib.ir