تاریخ : ۱۳۹۶/۰۹/۰۴      سرویس : تولید تحریریه مرکزی

    


سيماي محرم در سيماي رسانه ملي

کد خبر : 84610 تعداد بازدید : 353 تاریخ خبر : ۱۳۹۶/۰۷/۱۹   ساعت خبر : ۱۰:۳۳

مرتضي مير باقري معاون سيما درباره هم‌زمان بودن چند مناسبت مهم از جمله آغاز ماه محرم، آغاز هفته دفاع مقدس و بازگشايي مدارس و دانشگاه‌ها درباره برنامه ريزي و توليد برنامه هاي مناسبتي يادداشتي منتشر كرده است.


رسانه ملي به‌عنوان فراگيرترين، پرنفوذترين و اثرگذارترين رسانه، همواره كوشيده است تا در كنار طراحي و تدوين دقيق و هوشمندانه اولويت‌هاي محتوايي خود در هيأت‌هاي انديشه‌ورزي، مفاهيم متعالي و در عين حال جذاب و پرمخاطبي را بر اساس اين اولويت‌ها تعريف و در قالب و ساختارهاي متنوع در معرض تماشاي مخاطبان قرار دهد. اين دغدغه به‌ويژه براي پرداختن به مناسبت‌هاي ملي و مذهبي از اهميت مضاعفي برخوردار است. در اين ميان شبكه‌هاي تلويزيوني، چه به ‌واسطه گستره مخاطبان و چه به دليل وظيفه‌اي كه در حوزه توليد فيلم، سريال و انيميشن بر عهده دارند، تكليف و وظيفه سنگين‌تري را احساس مي‌كنند، به‌طوري كه معمولاً در تمام طول سال «شوراهاي طرح و برنامه فيلم و سريال شبكه‌ها» و «مركز سيمافيلم» با بهره‌گيري از پيشنهادها و ملاحظات ارائه شده از سوي شوراي سياستگذاري معاونت سيما و شوراي معارف سيما، بخش قابل‌توجهي از وقت خود را صرف جست‌وجوي محتوا و سوژه‌هاي بكر و جذاب در حوزه فيلم و سريال مي‌كنند. دشواري پرداختن به اين مناسبت‌ها، هنگامي در شبكه‌هاي تلويزيوني بيش‌تر احساس مي‌شود كه چند مناسبت ملي و مذهبي با يكديگر هم‌زمان شود. معاونت سيما در ميانه سال 96 با يكي از همين تقارن‌ها مواجه شد. هم‌زمان بودن چند مناسبت مهم از جمله آغاز ماه محرم، آغاز هفته دفاع مقدس و بازگشايي مدارس و دانشگاه‌ها موجب شد تا معاونت سيما براي طراحي، برنامه‌ريزي و توليد برنامه‌هاي متنوع در خصوص اين مناسبت‌ها دورخيز بيش‌تر و طولاني‌مدت‌تري داشته باشد. طبق برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته، شبكه‌هاي تلويزيوني از ماه‌ها قبل فعاليت وسيعي را به‌منظور توليد و پخش 1147 ساعت برنامه تلويزيوني به مناسبت‌ ماه‌هاي محرم و صفر، 143 ساعت به مناسبت هفته دفاع‌مقدس، 57 ساعت به مناسبت بازگشايي مدارس و 85 ساعت به مناسبت هفته نيروي انتظامي آغاز كرده‌اند. در اين ميان، معاونت سيما به‌منظور عمق‌بخشيدن به توليدات خود اهتمام مضاعفي را براي توليد برنامه‌هاي نمايشي صورت داده است. اين معاونت كوشيده است تا در كنار اولويت‌بندي در كنداكتورهاي پخش شبكه‌ها به‌منظور پوشش كامل به همه اين مناسبت‌هاي هم‌زمان، گامي ابتكاري و خلاقانه را براي برقراري پيوند ميان اين مناسبت‌ها در توليدات مختلف خود بردارد، به‌گونه‌اي كه مثلاً در دهه اول محرم، اگرچه «سريال پرواز در ارتفاع صفر» در شبكه يك و «سريال شكوه يك زندگي» در شبكه دو با موضوع دفاع‌مقدس پخش شد، ولي وجه غالب مفهومي و محتوايي آن انتقال آموزه‌هاي عاشورايي نظير ايثار، فداكاري، از خودگذشتگي، شهادت‌طلبي و حق‌طلبي به مخاطبان بود.  با فراغت شبكه‌هاي تلويزيوني از دو مناسبت هفته دفاع‌مقدس و بازگشايي مراكز آموزشي، پخش سريال‌هاي محرمي «هاتف» از شبكه يك و «عقيق» از شبكه سه در دهه دوم و سوم محرم، فرصت بيش‌تري را به مخاطبان داده است تا به شكل مطلوب‌تري با آموزه‌ها، مفاهيم و فلسفه قيام عاشورا از قاب برنامه‌هاي نمايشي آشنا شوند. البته در همين ايام، تلويزيون از پرداختن به مناسبت هفته نيروي انتظامي نيز غفلت نكرده است و در دهه سوم محرم، همزمان با سريال‌هاي عاشورايي، شبكه دو با سريال پليسي «نوار زرد» ميهمان‌خانه‌هاي مردم مي‌شود. شبكه‌هاي تلويزيوني در اين مناسبت‌ها با پخش ده‌ها فيلم سينمايي و تلويزيوني و توليد و پخش حدود 100 مجموعه مستند، ده‌ها انيميشن و پخش برنامه‌هاي تركيبي، سخنراني و مداحي پرمحتوا مي‌كوشند تا سهم خود را در بازنمايي فلسفه قيام عاشورا و احياي معارف و آموزه‌هاي آن نظير فريضه امر به ‌معروف و نهي از منكر و ترويج سبك زندگي حسيني ادا كنند. اقداماتي كه اگرچه براي مديران و برنامه‌سازان تلويزيوني سخت و طاقت‌فرسا بوده ولي به‌واسطه رضايت خاطر طيف وسيعي از مخاطبان و نزديك‌تر شدن شبكه‌هاي تلويزيوني به افق‌هاي روشن ترسيم‌شده انگيزه‌آفرين و اميدواركننده است.

 

 


۱۳۹۶/۰۷/۱۹
چاپ خبر     

    
© 2012 - pririb.ir - <Powered BY YIP> Contact us :epr@irib.ir