تاریخ : ۱۳۹۶/۰۹/۰۴      سرویس : تولید تحریریه مرکزی

    


بازگشت به دوران طلايي سريال‌سازي در تلويزيون

کد خبر : 85267 تعداد بازدید : 223 تاریخ خبر : ۱۳۹۶/۰۸/۰۶   ساعت خبر : ۱۳:۲۰

حسين كرمي رئيس مركز امور نمايشي معاونت سيما درباره فعاليت و بازگشت كارگردان هاي صاحب نام به تلويزيون با هفته نامه سيما سخن مي گويد.


به گزارش روابط عمومي رسانه ملي، همه ما خاطرات زيادي از مجموعه‌هاي نمايشي تلويزيون در حافظه تصويري خود داريم كه طعم شيرين سريال ديدن را براي ما فراهم كرده‌اند. سريال‌هايي كه گاهي از طريق بازپخش‌هاي تلويزيوني تكرار مي‌شوند، اما تكراري نمي‌شوند. هستند سريال‌ها و آثاري كه جزو آثار فاخر كارهاي تلويزيوني محسوب مي‌شوند و نمايش دوباره آن‌ها نيز با اقبال عمومي مواجه خواهد شد. از جمله اين سريال‌ها مي‌توان به هزاردستان، سلطان و شبان، سربداران و... اشاره كرد كه تماشاي آن‌ها در هر زماني شيرين و لذت‌بخش است. اما مدتي است كه بسياري از مخاطبان مانند گذشته با سريال‌ها ارتباط برقرار نمي‌كنند و همواره انتقاد مي‌كنند كه سريال‌هاي جديد به خوبي و جذابيت سريال‌هاي گذشته نيستند و نمي‌توانند مانند دهه 60 و 70 نظر مخاطب را جلب كنند. يكي از دلايل اين افت كيفي در نظرسنجي‌ها و تحقيقاتي كه صورت گرفته، عدم حضور كارگردانان پيشكسوت و توانمندي است كه امتحان خود را در تلويزيون به‌خوبي پس داده و سريال‌هاي پرمخاطب ساخته‌اند و حتي برخي از آن‌ها نام خيابان خلوت كن به خود گرفته‌اند. خوشبختانه در هفته گذشته حسين كرمي رئيس مركز امور نمايشي معاونت سيما درباره فعاليت كارگردانان مختلف در سيما گفت: كارگردانان مطرحي همچون داود ميرباقري، رضا ميركريمي، حسن فتحي، سيروس مقدم، مجتبي راعي، كيانوش عياري، محمدحسين لطيفي، بهرام بهراميان و جواد شمقدري هر كدام مشغول مراحل مختلف نگارش، توليد يا پس از توليد سريال‌هاي جذاب تلويزيوني هستند و مي‌توان اين مقطع را مقطعي طلايي براي معاونت سيما توصيف كرد. اين خبر خيلي از علاقه‌مندان مجموعه‌هاي نمايشي را اميدوار كرد كه منتظر باشند تا بار ديگر پاي سريال‌هاي جذاب و فاخر بنشينند و بتوانند از تماشاي تلويزيون لذت ببرند. تجربه سال‌هاي اخير هم نشان مي‌دهد كه اين بازگشت به كارگردان‌هاي صاحب‌نام و با كارنامه‌هاي درخشان مي‌تواند بار ديگر اميد به دوران طلايي سريال‌سازي را زنده كند. به همين بهانه در اين گزارش به سراغ برخي از همين كارگردان‌ها و برخي تهيه‌كنندگان و منتقدان تلويزيوني رفتيم تا نظر آن‌ها را درباره ضرورت حضور كارگردان‌هاي قديمي و صاحب‌سبك در ارتباط با سريال‌سازي بدانيم و اينكه آيا مي‌توان با حضور اين كارگردان‌ها دوباره شاهد توليد سريال‌هاي فاخر و پرمخاطب بود يا خير؟

 **كدام سريال، كدام كارگردان؟

 پيش از اين ابتدا به سريال‌هاي فاخري كه در دست توليد است مي‌پردازيم تا آشنايي كلي با آن‌ها پيدا كنيم. هم‌اكنون حدود 41 سريال در مراحل توليد و پس از توليد قرار دارند و 50 تا 60 سريال مراحل نگارش را مي‌گذرانند. همچنين سريال «سلمان فارسي» كه براي 40 قسمت طراحي شده هم‌اكنون نگارش و بازنويسي 20 قسمت ابتدايي آن به پايان رسيده است و ميرباقري مشغول نهايي كردن متن 20 قسمت دوم اين سريال مهم تاريخي است. هم‌اكنون دو سريال عيد يعني «پايتخت5» و «آرمان‌دو» به پايان توليد رسيده است و مشغول مراحل نهايي هستند. محمدحسين لطيفي هم  سريال «سرّ دلبران» از سريال‌هاي رمضاني سال آينده را مي‌سازد. اين سريال رمضاني هم تقريباً مراحل پاياني خود را مي‌گذراند و اميدواريم لطيفي با اين سريال، خاطره خوش سريال رمضاني «صاحبدلان» را زنده كند. سريال «از يادها رفته» با كارگرداني بهرام بهراميان هم از ديگر مجموعه‌هاست كه با دقت و وسواس فراوان مراحل مختلف خود را پشت سر مي‌گذارد و قصه اين سريال مربوط به تاريخ و ريشه‌هاي انقلاب اسلامي است‌. سريال «نفوذ» به كارگرداني جواد شمقدري هم از زواياي گوناگون زمينه‌ها و جهات مختلف نفوذ آمريكا در ايران و دخالت‌هاي آن در مقدرات ايران كه منجر به تسخير لانه جاسوسي آمريكا به دست دانشجويان پيرو خط امام شد روايت مي‌كند؛ اين سريال نيز احتمالاً 30 قسمت خواهد بود. سريالي به كارگرداني رضا ميركريمي هم در مرحله نگارش است. اين سريال به روابط عاطفي در يك خانواده در اواخر دوره قاجار و آغار دوره سلطنت پهلوي مي‌پردازد و در 50 تا 60 قسمت طراحي شده است. رئيس مركز امور نمايشي سيما نيز از بازگشت حسن فتحي به تلويزيون بعد از مدت‌ها خبر داد و گفت: آقاي فتحي قرار است كار نگارش سريالي درخصوص هفت پهلوان از قوميت‌هاي مختلف ايران را به‌زودي شروع كند و اين سريال نقطه بازگشت دوباره او به تلويزيون خواهد بود.

پروژه  مجتبي راعي هم قابل‌تامل است. نقد نظام پهلوي در برخورد با قوميت‌هاي ايراني و رنج‌ها و مقاومت‌هاي آن‌ها در برابر اين مظالم، مضمون اصلي سريال آقاي راعي است كه به‌خوبي نگارش يافته و آماده توليد مي‌شود. كيانوش عياري كه همه ما خاطره شيرين «روزگار قريب» او را در ذهن داريم نيز قرار است سريالي جديد بسازد. پروژه عياري نيز قصه جذابي در فضاي اقتصاد مقاومتي و مناسبات اجتماعي است كه در دست تصويربرداري است.

**محمد‌حسين لطيفي: با استاندارد تلويزيون كار مي‌كنيم

محمد‌حسين لطيفي كه سريال‌هاي خاطره‌انگيزي مثل «صاحبدلان» را براي تلويزيون ساخته، درباره سريال جديدش مي‌گويد‌: من و محمدرضا شفيعي در حال ساخت مجموعه تلويزيوني «سرّ دلبران» هستيم كه مضموني اجتماعي دارد و براي ساخت اين سريال كمي از فضاسازي شهر تهران فاصله گرفته‌ايم و شهر يزد را به‌عنوان لوكيشن اصلي سريال انتخاب كرده‌ايم و فرهاد قائميان، اسماعيل محرابي، برزو ارجمند، محمد كاسبي  از جمله بازيگران سريال هستند. لطيفي درباره چگونگي ارتقاي كيفي سريال‌هاي تلويزيوني مي‌گويد: بايد كارهاي كم اما با‌كيفيت ساخته شود، خود ما اكنون در توليد «سرّ دلبران» با استاندارد تلويزيون كار مي‌كنيم تا كار باكيفيتي تحويل دهيم‌.

 **سيروس مقدم: تلويزيون ظرفيت سريال‌هاي پرمخاطب را دارد

 سيروس مقدم كه از پركارترين كارگردان‌هاي تلويزيوني است درباره بازگشت برخي چهره‌هاي مشهور سريال‌سازي به تلويزيون ابراز خوشحالي كرد و گفت: گاهي با اين نقد مواجه مي‌شويم كه چرا تلويزيون فضاي انحصاري ايجاد كرده و ساخت سريال را به تعداد معدودي از كارگردان‌ها مي‌سپارد؛ اما تجربه نشان داد كه تنوع در اين زمينه نتوانست به توليد سريال‌هاي موفق بيش‌تر كمك كند و خيلي‌ها در اين زمينه شكست خوردند. نه اينكه معتقد باشم كه دست تلويزيون در سپردن كار به كارگردان‌هاي مختلف بايد بسته باشد اما با توجه به هزينه‌اي كه براي ساخت يك سريال صورت مي‌گيرد و ارزشي كه وقت مردم و آنتن دارد نمي‌توان خطر كرد و سرمايه‌هاي رسانه را هدر داد، لذا كارگردان‌هايي كه تجربه موفق در سريال‌سازي داشته‌اند در فرصتي دوباره مي‌توانند باز هم تجربه موفق خود را تكرار كنند و با ساخت سريال‌هاي جذاب، مخاطب از دست رفته تلويزيون را برگردانند. كارگردان پايتخت افزود: خوشبختانه سياست جديد صداوسيما با توجه به تجربه‌اي كه در اين زمينه اندوخته مي‌تواند بار ديگر مردم ما را به تماشاي سريال‌هاي خاطره انگيز اميدوار كند. وي افزود: سريال‌سازي رازهاي خاص خودش را دارد و حتي يك كارگردان خوب سينما هم لزوماً سريال‌ساز موفقي نيست و شاهد بوديم كه برخي كارگردان‌هاي موفق سينما در تلويزيون شكست خوردند لذا سپردن كار به‌ويژه مجموعه‌هاي فاخر به كارگردان‌هاي امتحان پس داده مي‌تواند رضايت مخاطب را تا حدود زيادي تضمين كند و بار ديگر امكان ساخت مجموعه‌هاي موفق را براي تلويزيون فراهم سازد.

 **مجيد اوجي: سريال‌سازي در زمان كنوني سخت‌تر شده است

 مجيد اوجي تهيه‌كننده سريال‌هاي تلويزيوني ضمن ابراز اميدواري از بازگشت كارگردان‌هاي مطرح به تلويزيون گفت: اگرچه حضور كارگردان‌هاي كاربلد مي‌تواند به ساخت سريال‌هاي پرمخاطب كمك كند، اما نمي‌توان آن را به‌عنوان تنها ويژگي و شاخصه ساخت سريال‌هاي موفق دانست. شرايط و عوامل ديگري هم در اين باره دخيل هستند تا بتوان به ساخت يك سريال موفق خوشبين بود. اوجي افزود: ?? سال پيش، اوضاع اجتماعي فرق مي‌كرد، از آنجا كه وقتي «سفر سبز» پخش شد اين همه شبكه‌هاي ماهواره‌اي و سريال‌هاي گوناگون وقت مردم را نگرفته بودند. جامعه پيشرفت كرد ولي ما نتوانستيم پابه پاي آن حركت كنيم و عقب مانديم. من معتقدم همه آن كساني كه دهه قبل كار مي‌كردند امروز دانش و تجربه‌اي دارند كه گاهي ممكن است خودشان كارهاي قبلي‌شان را نقد كنند. من هم وقتي سريال‌هايي را كه در گذشته ساخته‌ام، مي‌بينم متوجه اشكال‌هاي زيادي مي‌شوم كه اگر امروز فيلم و سريال بسازم قطعاً از آن‌ها پرهيز مي‌كنم، ولي معتقدم براي آن دوره اين كارها قابل قبول بودند.

 وي افزود: نداشتن بودجه كافي و نبود حمايت‌هاي مالي گاهي موجب مي‌شود تا يك كارگردان صاحب‌نام و باسابقه هم نتواند پروژه را با توفيق به سرانجام برساند، لذا اميدوارم كه تلويزيون با دعوت از كارگردان‌هاي خوب، كار خود را تمام شده فرض نكند و با حمايت‌هاي مالي و تجهيزاتي و امكاناتي كه براي ساخت يك سريال خوب و اثربخش لازم است از اين سرمايه‌هاي هنري به‌خوبي بهره ببرد. در واقع، سرمايه مالي و سرمايه انساني خوب بايد در كنار هم قرار بگيرد تا شاهد توليد سريال‌هاي فاخر باشيم.

 **مهران مهام: هم كارگردان خوب هم بودجه كافي

 مهران مهام از تهيه‌كنند‌‌‌‌‌گان مشهور تلويزيون ضمن مثبت ارزيابي كردن سياست صداوسيما در زمينه استفاده از كارگردان‌هاي صاحب‌نام گفت: ساخت يك مجموعه نمايش ارزشمند مستلزم حضور عوامل حرفه‌اي است و قطعاً همان‌طور كه حضور كارگردان توانمند مي‌تواند در ساخت سريالي موفق نقش داشته باشد ساير عوامل از تهيه‌كننده گرفته تا فيلم‌نامه‌نويس و بازيگر هم بايد حرفه‌اي باشند تا مجموعه‌هاي تلويزيوني خوب از كار دربياييد. وي افزود: جذب عوامل حرفه‌اي مستلزم حمايت‌هاي مالي و تامين تجهيزات كار است. صرف اينكه فلان كارگردان خوب را دعوت به كار كنيم اما امكانات و تجهيزات لازم را در اختيارش قرار ندهيم، نمي‌توانيم ساخت يك سريال موفق را تضمين كنيم.

اين تهيه‌كننده افزود: تلويزيون بايد در يك كار پژوهشي عوامل توفيق ساخت سريال فاخر يا موفق را شناسايي كند و بر روي تك‌تك اين عوامل سرمايه‌گذاري كند. اگر حمايت همه‌جانبه وجود داشته باشد، عوامل هم با انگيزه بهتري كار مي‌كنند و زمينه بروز و ظهور خلاقيت آن‌ها در آفرينش و خلق اثر هنري بيش‌تر مي شود.

**طهماسب صلح‌جو: تنوع ژانري در ساخت سريال مورد توجه قرار گيرد

 طهماسب صلح‌جو از منتقدان سينما و تلويزيون با تأكيد بر حضور كارگردان‌هاي صاحب‌نام و صاحب‌سبك در تلويزيون مي‌گويد: سريال‌سازي خود يك تخصص ويژه است و همه توانايي و قابليت ساخت سريال جذاب را ندارند. قطعا حضور كارگردان‌هاي موفق در اين زمينه شايد به تكراري شدن نام كارگردان در تيتراژ بينجامد، از تكراري شدن سريال‌ها و كپي‌برداري آن‌ها از هم جلوگيري مي‌كند. صلح‌جو ادامه مي‌دهد: در استفاده از كارگردان‌هاي پيشكسوت و صاحب‌سبك بايد به زمينه كاري آن‌ها هم توجه كرد و به تنوع گونه‌اي عنايت داشت. اگر از يك سريال ساز تاريخي موفق استفاده مي‌كنيم حتماً از يك كمدي ساز خوب هم استفاده شود. وي افزود: مخاطبان تلويزيون مردم عادي هستند و طبيعي است كه جذب سريال‌هاي كمدي شوند. مردم بيش‌تر به اينگونه سريال‌ها نياز دارند تا بحث هاي خيلي جدي. طهماسب صلح جو با تاكيد بر اينكه تلويزيون مي‌تواند با پخش اين سريال‌ها به ارتباط بيش‌تر خانواده‌ها كمك كند، افزود: در زمانه‌اي كه رسانه‌ها فراوان هستند، اگر تلويزيون بتواند جذابيت ايجاد كند، قدم اصلي را براي تحقق اهداف خود برداشته است.

**فرهاد توحيدي: فيلم‌نامه نويس‌ها را فراموش نكنيم

 فرهاد توحيدي از فيلم‌نامه نويس‌هاي نام‌آشناي كشور‌مان هم با مثبت خواندن سياست نمايشي صداوسيما تاكيد كرد: يك واقعيت را نبايد از ياد ببريم و آن‌هم خود قصه است. ما همواره در نقد مجموعه‌هاي تلويزيوني و حتي فيلم‌هاي سينمايي همواره از ضعف قصه و فيلم‌نامه حرف مي‌زنيم اما در عمل از فيلم‌نامه‌نويسان حمايت نمي‌كنيم. وي افزود: براي توليد سريال‌هاي پرمخاطب و خاطره‌انگيز به همان اندازه كه به كارگردان‌هاي توانمند نياز داريم به فيلم‌نامه و فيلم‌نامه‌نويسان موفق و توانا هم نياز داريم لذا تلويزيون بايد از فيلم‌نامه نويسان توانمند حتي آن‌هايي كه نام مشهوري ندارند اما قلم خوبي دارند هم براي توليد سريال‌هاي خوب استفاده كند و آن‌ها را فراموش نكند. توحيدي تاكيد كرد: علاوه بر فيلم‌نامه‌نويسي بايد انتخاب سوژه و قصه‌ها را هم مورد توجه جدي قرار داد به اين معنا كه بايد مسائل روز و مبتلا به جامعه را رصد كرد و آن‌ها را در قالب فيلم‌نامه‌هاي قوي طراحي و تدوين كرد تا با حضور يك كارگردان خوب بتوان قصه‌هاي خوب را به اجراهاي خوب تبديل كرد.

 **سخن پاياني

 صاحب‌نظران ارتباطات يكي از كاركردهاي مهم رسانه‌ها به‌ويژه تلويزيون را سويه سرگرم‌كنندگي آن دانسته‌اند و آنچه در تصور عموم مخاطبان نيز از اين جعبه جادو وجود داردة، ايجاد سرگرمي و لحظات مفرح است و چه بسا در ميان آيتم‌هاي گوناگون تلويزيوني‌، فيلم و سريال به‌عنوان مهم‌ترين مصداق اين سرگرمي شناخته مي‌شود و در كنار اخبار و برنامه‌هاي ورزشي طرفداران زيادي دارد. به عبارت بهتر اگر سه آيتم خبري‌، ورزشي و سينمايي را به‌عنوان مهم‌ترين و مخاطب پذيرترين برنامه‌هاي تلويزيون بدانيم، سهم فيلم و سريال‌ها بيش از دو آيتم ديگر است؛ چرا كه اخبار و برنامه‌هاي ورزشي‌، طيف زيادي از مخاطبان خانم را به پاي سريال‌هاي تلويزيون مي‌نشينند را به همراه ندارد و از حيث مي‌توان گفت فيلم و سريال هم از تعداد بيش‌تري مخاطب برخوردار است و هم از تنوع مخاطب. بنابراين "‌سريال سازي" به‌دليل طيف وسيع و متنوع مخاطبانش و هم به خاطر تأثيري كه مي‌توان بر آن‌ها بگذارد، جايگاه و اهميت مضاعفي در تلويزيون دارد و توجه و سرمايه‌گذاري بيش‌تري را مي‌طلبد. در دو دهه اخير متناسب با توسعه شبكه‌هاي تلويزوني و افزايش مطالبات مخاطبان از اين رسانه‌، شاهد ساخت و پخش انواع سريال‌هاي تلويزيوني بوديم كه برخي از آنان جايگاه ويژه‌اي در ميان مخاطبان پيدا كردند و در حافظه تصويري آنان تثبيت شدند. خاطراتي كه نيازمند بازتوليد از طريق ساخت سريال‌هاي جديد هستند و اكنون سياست تازه رسانه ملي در ساخت مجموعه‌هاي نمايشي مي‌تواند بستر‌سازي خوبي براي بازگشت كارگردان‌هاي خاطره‌ساز و تكرار دوران طلايي سريال‌سازي باشد؛ سريال‌هايي كه بتواند بار ديگر خيابان‌ها را خلوت كند و شبكه‌هاي ماهواره‌اي را كم مشتري!

 



۱۳۹۶/۰۸/۰۶
چاپ خبر     

    
© 2012 - pririb.ir - <Powered BY YIP> Contact us :epr@irib.ir