تاریخ : ۱۳۹۶/۰۹/۰۲      سرویس : تولید تحریریه مرکزی

    

پوريا آذربايجاني در گفت‌وگو با فارس:
نوار زرد صحنه اضافه ندارد

کد خبر : 85401 تعداد بازدید : 288 تاریخ خبر : ۱۳۹۶/۰۸/۰۹   ساعت خبر : ۰۸:۵۰

كارگردان «نوار زرد» گفت: برخي سكانس‌ها با نظر نيروي انتظامي تصويربرداري شده‌اند و معتقدم «نوار زرد» در ديد مخاطب سفارشي به نظر نمي‌آيد.


به طور معمول زماني كه حرفي از سريال هاي پليسي مي‌شود اغلب مخاطبان تعدادي محدود از سريال هاي پليسي را به خاطر دارند چراكه توليد و موفقيت يك اثر پليسي آنهم در مديوم تلويزيون با مشكلاتي روبرو است كه شايد هر كارگرداني تن به اين ندهد. اين شب ها سريالي به نام «نوار زرد» از شبكه دو سيما پخش مي‌شود كه كارگرداني آن را پوريا آذربايجاني بر عهده دارد. كارگرداني كه براي اولين بار پا به تلويزيون گذاشته و اتفاقا هم خوش درخشيده است.

خبرگزاري فارس با آذربايجاني درباره توليد سريال بعد از كارگرداني تعدادي فيلم سينمايي به گفت‌وگو نشسته است كه درادامه مي خوانيد:

** شما تا به حال نه تجربه سريال داشتيد و نه اينكه در ژانر پليسي اثري را ساخته بوديد. چطور شد كه از فيلمسازي به سمت سريال سازي آمديد؟

- به هر حال دوست داشتم تا تجربه سريال سازي را هم داشته باشم به اين خاطر كه در سريال سازي شما با مخاطب عجيبي روبرو مي شويد كه در سينما اين تعداد مخاطبان كمتر هستند. محمدرضا شفيعي تهيه كننده متن «نوار زرد» را به صورت كامل به من داد تا مطالعه كنم. متن دوست داشتني بود و از قبل هم دوست داشتم با شفيعي كار كنم و نتيجه اين شد كه همكاري ما با هم شكل گرفت. يعني از قبل برنامه ريزي خاصي نداشتيم و صرفا علاقه اي بود كه تبديل به يك اتفاق شد. همچنين زماني كه كارگرداني را پذيرفتم، در صحبت‌هايم با نويسنده بخش‌هايي از متن تغيير كرد.

 

كارگرداني سريال پليسي برايتان دشوار نبود؟

 

- مي تواند سخت باشد. به هر حال ساخت سريال هاي پليسي و يا سريال هايي به اين سبك كه سفارش ارگاني باشد سختي هايي را نيز به همراه دارد كه شما بايد يك جاهايي حواستان به سازمان سفارش دهنده باشد،‌ اما خداراشكر تهيه كننده بين ما و سازمان تعاملي به وجود آورد كه اين سختي ها برطرف شد.

 

** وقتي «نوار زرد» به شما پيشنهاد شد بيشتر چه گزينه اي برايتان اهميت داشت؟

 

- دو ماجرا بود. يكي متن خوب كه اين متن خوب مي توانست در هر ژانري باشد و بايد بگويم به صرف اينكه سريال پليسي است من كارگرداني آن را قبول نكردم! وقتي متن را خواندم به اين نتيجه رسيدم كه متني است كه مي تواند مخاطب را جذب كرده و من هم مي توانم فضاي موجود را درآورم. از طرفي هم دوست داشتم زمانيكه مي خواهم در تلويزيون كار كنم با شفيعي كه تهيه كننده خوبي است كار كنم. ضمن اينكه چالشي براي خودم هم بود كه ببينم در قصه هاي پليسي چند چند هستم.

 

با توجه به اينكه سريال سفارشي است، شما در ساخت دچار محدوديت نشديد؟

 

- نيروي انتظامي و يا هر جاي ديگري كه كاري را سفارش داده باشند، نظر مي‌دهند اما همانطور كه گفتم جذابيت اين سريال در برقراري تعامل بين سازندگان و نيروي انتظامي بود. بعد از اينكه با يكديگر صحبت كرديم هر دو در سكانس و پلان ها به يك جمع بندي رسيديم. برخي سكانس ها با نظر نيروي انتظامي تصويربرداري شده اند، بعضي را ممكن است من به شخصه دوست نداشته باشم، اما با تمامي اين تفاسير معتقدم «نوار زرد» در ديد مخاطب خيلي سفارشي به نظر نمي‌آيد. از طرفي اينطور هم نمي توان گفت كه بيشتر بر اساس سليقه من ساخته شده و اگر هم قرار بود تبليغي براي نيروي انتظامي شود، در زير متن‌ها اتفاق افتاد تا لايه هاي رويي.

 

** آنچه كه از قبل در ذهن داشتيد با آنچه كه الان از تلويزيون پخش مي‌شود همخواني دارد و از اين نتيجه راضي هستيد؟

 

- قطعا مورد رضايتم هست، اما هميشه آنچه در ذهن كارگردان وجود دارد با آنچه كه ساخته مي‌شود قطعا فرق دارد. اتفاق‌هاي بسياري حين توليد مي افتد. سفارش دهنده و نبود امكانات از اين دسته هستند اما در مجموع از نتيجه كار راضي هستم.

 

** در پروسه توليد مشكلي نداشتيد؟

 

- در توليد هميشه مشكل بوجود مي آيد و اين اولين و آخرين بار هم نيست. يعني در ساخت هر اثر سينماي و سريال مشكلاتي وجود دارد كه معمولا خيلي از آنها ناشي از تصور قبل از توليد است كه فكر مي كنيد اتفاقي بايد به شكلي كه در ذهنتان است رقم بخورد، اما به دليل مشكلاتي كه حين توليد بوجود مي‌آيد اين اتفاق طور ديگري رقم مي‌خورد. ما هم خالي از مشكل نبوديم اما معتقدم جذابيت كار كردن در همين است كه بتوانيد اين مشكلات را حل كرده و از آنها بگذريد. اما چيزي نبوده كه باعث شود من كلا دلم نخواهد ادامه دهم و كار كنم و الان كه پخش مي شود دوستش نداشته باشم و به عنوان اولين تجربه سريال سازي راضي هستم.

 

به اين اشاره كرديد كه تعداد مخاطبان سريال‌هاي تلويزيوني برايم جذابيت داشت، تا الان توانستيد مخاطب خوبي را بدست آوريد؟

 

- بله، البته من تحقيق ميداني ويژه اي انجام ندادم اما از دور و اطراف مي شنوم كه مردم «نوار زرد» را دنبال مي كنند و در اين شب ها پربيننده ترين سريال تلويزيون است. 

 

** بخشي ديگر از اين ماجرا به ژانر پليسي اين سريال برمي‌گردد.

 

- بله، اما سريال هاي ديگري هم بوده كه در همين ژانر توليد شده و نتوانسته رضايت مخاطب را جلب كند و فقط دو قسمت مخاطب داشته است.

 

** قصه نوار زرد چقدر براي خودتان جذابيت داشت؟

 

- جذابيت هر چيزي در مديا محصول يك عامل نيست. يعني من نمي توانم بگويم كارگرداني عجيبي كردم و يا متني عجيب و غريب داشتيم و يا اينكه امير آقايي خيلي جذاب است. مجموعه همه اينها در كنار هم نتيجه نسبتا خوبي داده است. به هر حال در متن جذابيت وجود داشته است و من هم سعي كردم در اجرا خيلي تلويزيوني ماجرا برگزار نشود و مثل استانداردهاي تلويزيون نباشد كه هزار جور پلان مي گيرند كه مونتور بتواند فقط با چهار زاويه دوربين ريتمي ايجاد كند و مخاطب اصلا متوجه نشود كه به چه دليل بايد يكسري پلان هاي اضافي ببيند! از اين قبيل پلان ها در تلويزيون و ساخت سريال ها خيلي ديده مي شود. علاوه بر اين تمامي بازيگرها به خوبي كار خود را انجام داده اند.

 

انتخاب امير آقايي پيشنهاد خودتان بود؟

 

- از همان ابتدا دوست داشتم پليسي كه مي خواهد در نوار زرد بازي كند، كمتر در اين مدت در تلويزيون ديده شده باشد و دوست نداشتم به سمت بازيگراني بروم كه در اغلب شبكه هاي تلويزيوني هستند. در عين حال همان زمان به دنبال فردي بوديم كه در بازي‌هاي پيشين خود ويژگي هايي مثل جذابيت، داشتن صورتي قوي، بازي خوب و حسي را داشته باشد. همه اينها انتخاب هايم را محدود و محدودتر مي كرد. يكي از گزينه هايي كه به او فكر مي كردم امير آقايي بود اما نمي دانستم مشغول كار ديگري هست يا نه. امير آقايي مدت زيادي بود كه در تلويزيون حضور نداشت. او بازيگر خوب و جذابي است. با او صحبت كردم و بعد از مطالعه فيلم نامه او هم از متن خوشش آمد و از قبل هم با هم آشنايي داشتيم. همين شد كه آقايي كاراكتر اصلي نوار زرد را پذيرفت. از اين انتخاب راضي بودم و همكاري بسيار جذابي بود.

 

** در برخي نقدها درباره بازي امير آقايي در اين سريال حرف هايي زده بودند و به اين اشاره كردند كه بازي او تصنعي است.

 

-من هم خواندم، اما اين نقد خيلي درست نيست. وقتي شما منحني سينوسي را براي بازي او در اين سريال در نظر مي گيريد كه بخشي از آن رفتار او در اداره و پرونده هايش است و بخشي ديگر رفتارش با پدرش و بخشي ديگر رفتارش با عشقش است، آنقدر منحني درستي در آن رعايت شده و حس و حال ها به درستي در هم آميخته شده كه فكر مي كنم مهندسي در آن وجود ندارد و بيشتر ماجراي حسي درستي اتفاق افتاده است و هر فردي هم مي تواند نظري داشته باشد. مثل اين است كه من از بازي يك بازيگر خوشم نيايد و هيئت داوران دقيقا به او سيمرغ دهند. به هر حال در نظرها تفاوت وجود دارد. قطعا افرادي هم هستند كه شايد كليت سريال و يا بازي آقايي را دوست ندارند، اما ما بيشتر بازخوردهاي مثبت از مردم دريافت كرديم.

 

قصه هايي كه در اين سريال ديده مي‌شوند، همگي بر اساس واقعيت هستند؟

 

- بيشتر آنها برگرفته از پرونده‌هاي واقعي هستند كه كريم لك زاده (نويسنده) بر اساس تحقيق‌هايي كه در اين مدت انجام داده آنها را به نگارش درآورده است. اما ممكن است در جزئيات تغييراتي داشته باشند. 

 

** بعد از ساخت اين سريال باز هم براي تلويزيون سريال مي‌سازيد؟

 

- فعلا درگير فيلم سينمايي «جشن دلتنگي» هستم و بعيد است كه بخواهم سريال بسازم، اما درباره اينكه باز هم بخواهم سريال بسازم فعلا چيزي نمي توانم بگويم. 

 

سريال «نوار زرد» به نويسندگي كريم لك زاده،‌كارگرداني پوريا آذربايجاني و تهيه كنندگي محمدرضا شفيعي هر شب از شبكه دو سيما پخش مي شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


۱۳۹۶/۰۸/۰۹
چاپ خبر     

    
© 2012 - pririb.ir - <Powered BY YIP> Contact us :epr@irib.ir