تاریخ : ۱۳۹۶/۰۹/۰۳      سرویس : تولید تحریریه مرکزی

    

با حامد نگارش مجري و كارگردان برنامه حب‌الحسين:
نمي‌خواهيم مهمانان را تحت تاثير قرار دهيم

کد خبر : 85768 تعداد بازدید : 192 تاریخ خبر : ۱۳۹۶/۰۸/۱۶   ساعت خبر : ۱۳:۰۴

كارگردان برنامه «حب‌الحسين گفت :پس از طراحي و تائيد برنامه در شبكه دوم سيما، تلاش كرديم مهمانان مختلف را شناسايي و از آنها براي حضور در برنامه دعوت كنيم. قبل از ضبط هر برنامه در اتاق فكر تصميم مي‌گرفتيم، برنامه با حضور مهمان چگونه آغاز شود.


از ابتداي ايام محرم 96، برنامه‌اي با عنوان حب الحسين‌‌(ع) از شبكه دوم سيما روي آنتن رفته است؛ برنامه‌اي كه با حضور چهره‌هاي شاخص فرهنگي، هنري، ورزشي و ديني توانسته، مخاطبان فراواني را از سراسر كشور با خود همراه كند. اين برنامه، هر شب ساعت 23 و 30 دقيقه به بيان ويژگي‌هاي معرفتي امام حسين‌(ع) مي‌پردازد و تلاش مي‌كند، عشق و دلدادگي بسياري از چهره‌هاي مطرح كشور به اباعبدالله‌(ع) را به تصوير بكشد.
جام جم در گفت‌وگو با حامد نگارش كه اجرا و كارگرداني اين برنامه را برعهده دارد، نحوه توليد و طراحي اين برنامه را مورد بررسي قرار داده‌ است:
ايده توليد برنامه حب الحسين‌(ع) چگونه شكل گرفت؟

از محرم سال گذشته، شاهد ارادت هنرمندان، ورزشكاران و بسياري از چهره‌ها و شخصيت‌ها به امام حسين‌(ع) بودم، بخصوص در مراسم پياده‌روي اربعين كه بسياري از آنها در قالب كاروان يا به صورت شخصي به كربلا مشرف مي‌شدند. از همان جا تلاش كردم، اين عشق و دلباختگي را به تصوير بكشم. به همين دليل ابتدا با همفكري دوستانم، اتاق فكري براي طراحي برنامه و نحوه توليد آن در نظر گرفتم و پس از بررسي ابعاد مختلف توليد، تيم و گروه توليد كارشان را شروع كردند.

يك برنامه گفت و محور نياز به اتاق فكر دارد؟

بدون شك هر برنامه نياز به تحقيق، پژوهش و اتاق فكر دارد. اين جمع مي‌تواند نه تنها در بخش طراحي و چگونگي توليد برنامه حتي در اداره آن نقش داشته باشد. برنامه گفت‌وگو محور وقتي مي‌تواند جذاب باشد كه بخشي از نياز مخاطب را تامين كند. من هميشه معتقدم، كار گروهي و مشورت گرفتن نه تنها در توليد برنامه بلكه در هر كاري تاثيرگذار است.


بيشتر در خصوص چه موضوعاتي در اتاق فكر صحبت مي‌كرديد؟


پس از طراحي و تائيد برنامه در شبكه دوم سيما، تلاش كرديم مهمانان مختلف را شناسايي و از آنها براي حضور در برنامه دعوت كنيم. قبل از ضبط هر برنامه در اتاق فكر تصميم مي‌گرفتيم، برنامه با حضور مهمان چگونه آغاز شود. انتخاب پرسش‌ها و حتي چگونگي بيان خاطرات آنها در اتاق فكر مورد بحث قرار مي‌گرفت. بيشتر دوست داشتيم اين برنامه، مناسبتي يا احساسي نباشد و بتواند حرف دل باشد تا شعار.


به نظرتان چرا برخي برنامه‌هاي مناسبتي شعارگونه است؟


توليد هر برنامه با دليل و حامل پيامي خواهد بود، اما بهتر است اثري توليد كنيم كه علاوه بر صراحت كلام، شعارزده نباشد. ما در برنامه حب‌الحسين‌(ع) تلاش كرديم، مهمان را تحت تاثير قرار ندهيم تا خود او از عشق و ارادتش به امام حسين‌(ع) بگويد؛ از خاطراتش، از كارهايي كه با ياد امام حسين‌(ع) آغاز كرده و موفق بوده است. نبايد فراموش كنيم كه سواد رسانه‌اي مردم نسبت به سال‌هاي قبل بسيار افزايش پيدا كرده و اين مخاطبان هستند كه برنامه مورد علاقه‌شان را انتخاب مي‌كنند. پس ما هم بايد برنامه‌اي توليد كنيم كه با شعارزدگي مخاطب را پس نزند.


دكور و طراحي ساده حب‌الحسين بسيار مشهود است. به نظرتان بهتر نبود از فضاي دكور استفاده بهتري مي‌كرديد؟


ما براي طراحي و دكور برنامه طرح‌هاي مختلفي را در نظر گرفتيم، حتي بسياري از طراحان صحنه، دكورهاي مجللي را برايمان طراحي كردند، اما به اين نتيجه رسيديم كه برنامه‌اي كه هدفش ساده زيستي و نگاه عميق به زندگي است، بايد دكوري داشته باشد كه علاوه بر سادگي از جذابيت بصري خوبي هم برخوردار باشد. به همين دليل پس از بررسي طرح‌هاي مختلف و متعدد، اين دكور تائيد شد. فضاي تاريك برنامه هم به اين دليل انتخاب شد كه مهمانان برنامه خيلي درگير فضاي استوديو و دوربين‌ها نشوند تا بتوانند در قاب تلويزيون براحتي حرفشان را بزنند.


چطور خودتان اجراي برنامه را برعهده گرفتيد؟


من به واسطه حضور چندين ساله در مراسم مختلف بخصوص پياده‌روي اربعين و اجراي برنامه‌هاي مناسبتي با حضور بخشي از هنرمندان، دوست داشتم دغدغه چهره‌ها نسبت به نهضت حسيني و آنچه بر قلبشان نشسته را از اين طريق روايت كنم. وقتي در پياده‌روي اربعين با اين قشر از جامعه صحبت كردم، متوجه شدم، مي‌توانم لطافت هنر از يك سو و جلوه‌هاي بي شمار عشق و دلدادگي از سوي ديگر را از طريق اين برنامه براي مردم و علاقه‌مندان امام حسين‌(ع) روايت كنم.


شما در اين برنامه چه رويكردهاي محتوايي را در نظر داشتيد؟


مجموعه رويكردهاي محتوايي برنامه مبتني بر سه كاركرد اطلاع رساني، آگاهي بخشي و تاثيرگذاري بود، ضمن اين كه تلاش كرديم، با انتخاب مضامين اجتماعي برگرفته از فرهنگ عاشورايي همچون پايداري، نماز، نهي كردن يا برحذرداشتن، جاودانگي، دنيا و آخرت، جواني، حرمت، توبه، دنيا طلبي، كثرت و قلت و شكست و پيروزي را به صورت غير مستقيم مورد بررسي قرار بدهيم.


فكر مي‌كنيد تا چه اندازه توانسته‌ايد، در توليد برنامه موفق باشيد و به اهدافي كه مد نظرتان بود، برسيد؟


ما در ابتداي راهيم و البته از ابراز علاقه‌مندي مردم نسبت به برنامه خرسنديم. از زماني كه برنامه روي آنتن رفته است، شاهد ابراز لطف مردم بوده‌ايم؛ حتي بسياري از گفت‌وگوها در فضاي مجازي بازنشر شده و خودم هم چندين بار آنها را ديده ام. مهم ترين هدف ما در توليد اين برنامه به تصويركشيدن عشق و ارادت همه اقشار به حضرت اباعبدالله الحسين‌(ع) بود كه خدا را شكر در اين زمينه توانستيم قدمي برداريم.


۱۳۹۶/۰۸/۱۶
چاپ خبر     

    
© 2012 - pririb.ir - <Powered BY YIP> Contact us :epr@irib.ir