امروز چهارشنبه  ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
مشروح نشست خبری سرپرست شبکه قرآن و معارف سازمان صدا و سیما
مشروح نشست خبری سرپرست شبکه قرآن و معارف سازمان صدا و سیما

بیانیه گام دوم رهبر انقلاب، دستور کار برنامه‌های رمضانی معارف سیما

مشاهده ۵۶۴
۱۳۹۸/۰۲/۱۴- ۱۵:۵۰
تعداد بازدید:564

سرپرست شبکه قرآن و معارف سیما گفت: بیانیه گام دوم انقلاب که رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) خطاب به مردم صادر کردند از محوری‌ترین مباحثی است که در ماه رمضان به آن پرداخته می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن عرفاتی سرپرست شبکه قرآن و معارف صداوسیما در نشست خبری معرفی برنامه‌های معارفی شبکه‌های سیما، ضمن تبریک ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: در حوزه معنویت و اخلاق برنامه‌های ویژه‌ای تولید شده و پخش می‌شود که محوریتشان توجه به بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری و فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی است.

حجت الاسلام عرفاتی با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان امسال از تمام استان‌ها حداقل یک جلسه ترتیل‌خوانی پخش خواهد شد، گفت: یکی از کارهای پرافتخار شورای معارف سیما فرهنگ‌سازی ترتیل‌خوانی در کشور است که برای ماه مبارک رمضان امسال به‌صورت گسترده از اکثر شبکه‌ها پوشش داده خواهد شد.

وی در خصوص شعار امسال شورای معارف سیما برای ماه مبارک رمضان گفت: شورای معارف سیما با شعار کمک همراه با کرامت به نیازمندان، به استقبال ماه مبارک رمضان خواهد رفت.

وی افزود: با توجه به سیل اخیر در کشور این نیاز و کمک رسانی بیش‌تر از سال‌های گذشته احساس می‌شود. این کمک‌ها می‌تواند فرهنگی، مالی و... باشد. حجت الاسلام عرفاتی گفت:  اگر کسانی وسع مالی دارند کمک مالی کنند، افرادی هم که می توانند باید در زمینه فرهنگی کمک کنند. رسانه‌ها هم این شعار را سرلوحه کار خود قرار دهند تا یک سفره افطاری به وسعت ایران پهن کنیم.

عرفاتی با اعلام اینکه طبق آخرین تصمیمات برنامه "ماه عسل" پخش نخواهد شد، ویژه‌برنامه‌های افطار و سحر ماه مبارک رمضان را به شرح زیر اعلام کرد:

*از افطار تا سحر، هم‌نجوا با روزه‌داران

شبکه یک برنامه سحرگاهی خود را با نام "ماه خدا" و با اجرای حسن سلطانی از ساعت 2:30 بامداد به روی آنتن خواهد فرستاد. برنامه ویژه افطار این شبکه نیز با نام "دعوت" از ساعت 19:30پخش خواهد شد.

برنامه سحرگاهی شبکه دو با نام "خوان نیاز" از ساعت2:30 بامداد و برنامه "هزار راه نرفته" نیز پیش از افطار از این شبکه پخش خواهد شد.

شبکه سه سیما برنامه سحرگاهی "ماه من" را با اجرای نجم الدین شریعتی به روی آنتن خواهد برد و برنامه پیش از افطار این شبکه نیز تاکنون مشخص نشده است.

شبکه چهار نیز پیش از افطار برنامه "معنای زندگی" را با اجرای محمد تقی موحد ابطحی برای مخاطبان خود پخش می‌کند و شبکه پنج سیما برنامه "خلوتگه عارفان" با اجرای مجید یراق‌بافان را در سحرگاه ماه مبارک رمضان پخش خواهد کرد. برنامه "شهر عزیز" نیز به عنوان برنامه مناسبتی ماه رمضان از شبکه پنج سیما و از شهر مقدس مشهد حوالی افطار پخش خواهد شد.

شبکه افق ساعت 3 بامداد برنامه سحرگاهی خود را با اجرای شهرام شکیبا به روی آنتن خواهد برد و برای پیش از افطار برنامه "ماه نشان" را از ساعت19:30 با اجرای آقای دلبران پخش می‌کند.

برنامه سحرگاهی شبکه امید با نام "کوچه بهار" و برنامه قبل از افطار این شبکه با نام "افطاری ساده" پخش خواهد شد.

شبکه آموزش یک ساعت قبل از افطار، برنامه "دست خدا" را روی آنتن خواهد برد و شبکه قرآن و معارف سیما در سحرگاه ماه رمضان "خلوت انس" را با اجرای سید کمال هاشم زاده و برنامه "ماه بهشت" را پیش از افطار با اجرای سید وحید مرتضوی به روی آنتن خواهد فرستاد. شبکه کودک نیز برنامه "سر سفره خدا" را به‌عنوان برنامه سحرگاهی خود پخش خواهد کرد.

*قاب نمایشی سیما در شب‌های ضیافت

حجت‌الاسلام والمسلمین عرفاتی، سریال‌های مناسبتی ویژه ماه مبارک رمضان شبکه‌های سیما را نیز بدین شرح اعلام کرد:

شبکه یک:سریال از یادها رفته، ساعت22:10؛ شبکه دو: سریال دلدار، ساعت 21:30؛ شبکه سه: سریال برادر جان ساعت 20:35؛ شبکه چهار: سریال امام علی (ع) ساعت 24؛ شبکه قرآن: سریال یوسف پیامبر، ساعت 23. 

*جدول پخش جلسات ترتیل خوانی ماه مبارک رمضان از رسانه ملی

شبکه یک: بعد از نماز صبح از حرم مطهر امام رضا (ع)، صحن انقلاب؛

شبکه دو: از ساعت 10:30 تا 11:30 از استان خراسان جنوبی، شهرستان طبس، آستان امام‌زاده حسین بن موسی کاظم(ع)؛

شبکه سه:  از ساعت14:45 تا 16 حرم مطهر حضرت معصومه (س)؛

شبکه چهار: از ساعت 11:30 تا 12:30 حرم حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع)؛

شبکه پنج:  از ساعت 14 تا 15 حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)؛

شبکه افق:  از ساعت 17:45 تا 18:45 حرم مطهر امام رضا (ع)، مسجد گوهرشاد؛

شبکه امید: از ساعت 19 تا 19:30 ترتیل نوجوانان، نیم جز قرآن، حرم مطهر حضرت معصومه (س)؛

شبکه آموزش: از ساعت 17 تا 18 مرکز اصفهان؛

شبکه کودک: ساعت 16:30 ترتیل نوجوانان نیم جزء قرآن، حرم امام‌زاده هلال بن علی آران و بیدگل؛

شبکه قرآن و معارف سیما: برای اولین‌بار در سه بخش ترتیل‌خوانی: بعد از نماز صبح حرم امام‌زاده هلال بن علی شهرستان آران و بیدگل؛ از ساعت 11 تا 12 حرم مطهر امام رضا (ع) رواق امام خمینی (ره)؛ از ساعت 17:30 تا 18:30 حرم مطهر امام خمینی (ره).

*برنامه شب‌های احیا ماه مبارک رمضان

سرپرست شبکه قرآن و معارف سیما درخصوص برنامه شب‌های احیای ماه مبارک رمضان نیز گفت: شبکه یک سیما، هر 3 شب از مراسم احیا را از حرم مطهر رضوی پوشش خواهد داد.شبکه دو، شب نوزدهم از مصلای امام خمینی (ره) و شب‌های بیست‌ویکم و بیست‌وسوم از حرم حضرت معصومه (س) مراسم احیا را پخش خواهد کرد. شبکه سه سیما نیز هر 3 شب از مراسم احیا را از حسینیه همدانی‌های تهران با نوای حجت‌الاسلام و المسلمین انصاریان روی آنتن خواهد برد.

وی افزود: شبکه چهار سیما، شب نوزدهم از حرم حضرت معصومه (س) شب بیست و یکم از حرم عبدالعظیم حسنی (ع) و شب بیست و سوم از دانشگاه تهران مراسم شب‌های قدر را پخش خواهد کرد.

شبکه پنج سیما هم مراسم شب‌های نوزدهم و بیست و سوم را از حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و شب بیست و یکم را از مسجد مقدس جمکران پوشش می‌دهد. شبکه قرآن امسال نیز برای اولین‌بار یک مراسم احیای فشرده به مدت پانزده دقیقه برای کسانی که فرصت کافی ندارند پخش خواهد کرد. زمان پخش این احیا از ساعت 21:30 تا 21:45 دقیقه خواهد بود.

عرفاتی در ادامه گفت: شبکه قرآن و معارف سیما همچنین مراسم شب‌های نوزدهم و بیست‌ویکم را از مهدیه تهران و شب بیست‌و‌سوم را از مصلای امام خمینی (ره) پخش خواهد کرد. شبکه آموزش شب‌های نوزدهم و بیست‌ویکم قدر را از دانشگاه امام صادق (ع) و شب بیست‌وسوم را از حرم امامزاده صالح (ع) تجریش پخش خواهد کرد.

شبکه افق نیز شب نوزدهم قدر را از مسجد مقدس جمکران، شب بیست‌و‌یکم از مصلی امام خمینی (ره) و شب بیست و سوم را از حرم امامزاده آقا علی عباس (ع( کاشان پوشش خواهد داد.

به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین عرفاتی، روز دوشنبه اول ماه مبارک از ساعت 17 تا اذان مغرب، دیدار جامعه قرآنی کشور با رهبر انقلاب (مدظله‌العالی) نیز از شبکه قرآن به‌صورت زنده پخش خواهد شد.

سرپرست شبکه قرآن و معارف سیما برنامه‌های مناسبتی شبکه‌های سیما برای ایام ماه مبارک رمضان را نیز به شرح زیر تشریح کرد.

شبکه یک: برنامه آفتاب شرقی با رویکرد ماه رمضان، درس‌هایی از قرآن در سی قسمت 30 دقیقه‌ای و برنامه "این شب‌ها" نیز با اجرای مجید یراق‌بافان پخش می‌شود.

شبکه دو: برنامه تولیدی "شفا" در سی قسمت 45 دقیقه‌ای و برنامه "کوی محبت" با رویکرد رمضانی پخش می‌شود. "مسافر ماه" نیز که جنگی شبانه است با رویکرد اجتماعی و مفاهیم اخلاقی و برنامه ترنم باران از حرم حضرت معصومه ویژه نوجوانان روی آنتن می رود. دو برنامه "از لاک جیغ تا خدا" و "کام شیرین" نیز در ایام ماه مبارک از شبکه دو پخش خواهد شد.

شبکه سه: برنامه "سمت خدا"، "لحظه‌ها را دریاب" به صورت موشن گرافیک و "مخاطب خاص" ویژه ماه رمضان از شبکه سه پخش می‌شود.

شبکه چهار: تولید جدید برنامه "حدیث سرو" در 15 قسمت و برنامه "گستره شریعت" با حضور استاد دینانی و اجرای آقای لاریجانی از شبکه 4 سیما به روی آنتن خواهد رفت.

شبکه پنج: برنامه "جشن رمضان" از نمایشگاه قرآن و برنامه "نجوای رمضان" از شبکه 5 سیما پخش می‌شود.

شبکه آموزش: مستند گزارشی نان و نمک ویژه ماه رمضان از شبکه آموزش پخش خواهد شد.

شبکه قرآن: شبکه قرآن ویژه‌برنامه‌ای برای پوشش نمایشگاه قرآن خواهد داشت و هر روز ساعت 14 محافل قرآنی "انس با قرآن" از این شبکه پخش می‌شود. برنامه "رصد" هر شب ساعت 21 با موضوع نمایشگاه قرآن و عطر رمضان که یک جنگ شبانگاهی است با اجرای مهدی آقابیگی به روی آنتن می‌رود. برنامه پرسمان نیز که به پرسش و پاسخ سوالات و شبهات مفاهیم قرآنی و تاریخی می‌پردازد، هر روز ساعت 8 بامداد پخش می‌شود.

شبکه قرآن همچنین از ساعت 24 تا اذان صبح، برنامه‌های ویژه ای داردکه عبارتند از: ساعت 12  مناجات‌خوانی زنده از حرم امام رضا(ع)  تا ساعت یک بامداد؛ساعت یک تا 2 برنامه زنده تلاوت درخواستی؛ از 2 تا2:30 سخنرانی‌های روز و از ساعت2:30 تا اذان صبح، برنامه شبانگاهی خلوت انس.

شبکه افق: برنامه گفت‎وگو محور "رو در رو"" با موضوع ماه مبارک رمضان را در دستور کار دارد.

شبکه مستند: مستند نور در 23 قسمت سی‌وپنج دقیقه‌ای پخش خواهد شد. یک چکه ماه نیز با رویکرد طبیعت و خلقت و آفرینش در سی قسمت به روی آنتن می رود.

شبکه امید: برنامه "احکام روزه" برای نوجوانان با ساختار موشن‌گرافیک ومسابقه زنده تلفنی به مدت 40  دقیقه از ساعت 16 با محوریت معارف اسلامی روی آنتن می‌رود. به توان خدا و ایوان آینه نیز دو برنامه دیگر شبکه امید در ایام ماه مبارک رمضان هستند.

 

امتیاز شما