امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
نشست خبری سومین جشنواره مستند؛
نشست خبری سومین جشنواره مستند؛

تلویزیون میزبان سومین جشنواره مستند سیما در تابستان 98

مشاهده ۸۴۹
۱۳۹۸/۰۲/۱۵- ۱۴:۳۳
تعداد بازدید:849

مدیر شبکه مستند سیما در نشست با اصحاب رسانه از ویژگی‌های جشنواره مستند سیما در سال 1398 خبر داد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، سید سلیم غفوری، مدیر شبکه مستند سیما در نشست خبری سومین جشنواره مستند، اظهار داشت: فراخوان سومین جشنواره مستند اعلام شده است و بر این اساس هنرمندان می توانند در سه بخش فیلم، عکس و مستند نگاری در این جشنواره شرکت کنند. غفوری از رقابت آثار در سه گروه فیلم کوتاه، نیمه بلند و بلند خبر داد و در خصوص جوایز بخش فیلم گفت: در بخش فیلم کوتاه مبلغ 5 میلیون تومان به عنوان جایزه نقدی و 25 میلیون تومان به عنوان جایزه حمایت ساخت فیلم و در بخش بلند 12 میلیون تومان به عنوان جایزه نقدی و 40 میلیون تومان به عنوان جایزه حمایت ساخت فیلم به نفرات برگزیده اهدا خواهد شد.

مدیر شبکه مستند سیما با بیان اینکه آثار جشنواره در دو بخش داوری خواهد شد اظهار داشت: یک بخش داوری حرفه ای است که توسط هیات داوران صورت می‌گیرد و یک بخش داوری مردمی‌که آثار برگزیده پس از پخش در شبکه مستند با رای و نظر مردم انتخاب خواهند شد.

غفوری در خصوص تغییرات جشنواره امسال بابیان اینکه در جشنواره سال گذشته در کنار بخش اصلی فیلم، بخش عکس نیز بود که آثار در دو بخش تک عکس و مجموعه عکس های مستند به رقابت پرداختند گفت: در جشنواره امسال بخشی با عنوان مستند نگاری با توجه به اهمیت امر تحقیق و پژوهش و سوژه یابی و بالابردن سطح کیفی فیلم مستند، به این دوره از جشنواره افزوده شده است.

وی اقزود: امسال برای اولین بار به آثار راه یافته به بخش مسابقه فیلم مبلغی به عنوان حق پخش یا حق راهیابی به جشنواره تعلق خواهد گرفت. براین اساس مبلغ ۱ میلیون تومان برای فیلم های کوتاه، ۲ میلیون تومان برای فیلم های نیمه بلند و ۳ میلیون تومان برای فیلم های بلندی که در شبکه مستند سیما اکران می‌شوند، پرداخت خواهد شد.

مدیر شبکه مستند سیما در خصوص شرایط ارسال آثار به جشنواره گفت: همه آثاری که سال تولید آن‌ها از سال ۱۳۹۵ به بعد باشد، می توانند در این دوره از جشنواره شرکت کنند و اگر آثار ارسالی در سایر جشنواره‌های داخلی و خارجی شرکت کرده باشند، منعی برای حضور در سومین جشنواره مستند ندارند.

وی در پاسخ به سوالی خبرنگاری که از پرداخت جوایز حمایت ساخت فیلم پرسید، گفت: تمام افرادی که در سال های گذشته برنده جوایز حمایتی ساخت فیلم شده بودند یا از جوایز خود استفاده کردند یا در حال رایزنی برای دریافت جایزه حمایتی خود هستند چرا که پویایی فیلمسازان با ساخت فیلم های بعدی اتفاق می افتد.

وی با بیان اینکه در دوره‌های قبلی بیشتر آثار راه یافته و آثار برگزیده جشنواره از فیلمسازان غیرتهرانی بودند، گفت: با توجه به امکانات کمتر فیلمسازی در شهرستان‌ها، جایزه حمایتی ساخت فیلم برای کسانی که در شهرستان‌ها فیلم می سازند بسیار مفید و ارزشمند خواهد بود.

غفوری تلاش برای تحقق عدالت رسانه ای را یکی از سیاست گذاری‌های جدی رسانه ملی و شبکه مستند سیما در بخش فیلم مستند دانست که باید هم در حوزه تولید و هم در پخش اتفاق بیافتد.

وی درباره نحوه نمایش آثار راه یافته به بخش رقابتی جشنواره در شبکه مستند اینطور توضیح داد: در هر روز یک بخش حدودا ۶۰ دقیقه‌ای خواهیم داشت که بنا به زمان آثار ممکن است یک یا دو اثر در این بخش نمایش داده شود و با توجه به اینکه ۴۵ بخش برای این امر در نظر گرفته شده است احتمالا حدود ۶۵ اثر در بخش رقابتی جشنواره حضور خواهند داشت.

سومین جشنواره مستند از اول تیر آغاز و تا ۳۰ مرداد سال ۹۸ ادامه دارد و  اختتامیه آن در مهرماه برگزار خواهد شد.

صاحبان آثار و متقاضیان شرکت در جشنواره تا ۳1 اردیبهشت ماه فرصت دارند تا ضمن ثبت نام در سایت جشنواره به نشانی www.festmostanad.ir  آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند.

 

امتیاز شما