امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
در دیدار رئیس جهاد دانشگاهی با رئیس رسانه ملی تاکید شد
در دیدار رئیس جهاد دانشگاهی با رئیس رسانه ملی تاکید شد

ضرورت تعامل دو نهاد جهادی برای توسعه کشور

مشاهده ۵۳۸
۱۳۹۸/۰۵/۰۸- ۱۴:۱۲
تعداد بازدید:538

دکتر علی عسکری در دیدار رئیس و معاونان جهاد دانشگاهی بر لزوم ایجاد شرکت‌های تخصصی تحقیق و توسعه برای ارائه مشاوره به صنایع متوسط و کوچک کشور در زمینه‌های مختلف تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، رئیس رسانه ملی در این نشست که در آستانه سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی برگزار شد با بیان اینکه کشور ما با شیب مناسب در حال خیزش به سوی پیشرفته شدن است از تاریخچه صنعت پیش از انقلاب و عقب‌ماندگی‌های کشور تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی یاد کرد و جهاد دانشگاهی را نخستین نهاد بنیان گذاری شده در بعد از انقلاب دانست که تا کنون توانسته فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف در سطح کشور داشته باشد.

دکتر علی عسکری با اشاره به فعالیت 130گروه ویژه تحقیقاتی در این نهاد دانشگاهی و تنوع فعالیت‌های آن گفت: عقب ماندگی‌های کشور می‌تواند با اتکا به ظرفیت‌های این نهاد انقلابی رفع شود.

رئیس سازمان صداوسیما با بیان جایگاه برتر جهاد دانشگاهی در میان نهادهای دانشگاهی و نقش این نهاد در پیشرفت کشور تصریح کرد: با توجه به تعدد شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالیت‌هایشان در کشور جهاددانشگاهی نیازمند نوسازی است و باید در طرازی برتر از این شرکت‌ها به فعالیت‌هایش ادامه دهد. وی افزود: جهاددانشگاهی باید باتوجه به مزیت‌ها و ظرفیت‌هایش نیازسنجی کند و به عرصه‌های جدید علم و فنآوری در زمینه صنایع پایین دستی روی آورد.

دکتر علی عسکری با اشاره به صنایع وابسته در کشور بر ضرورت مطالعه درباره نیازهای کشور در این زمینه و خوداتکایی  در این مسیر تأکید کرد.

رئیس رسانه ملی همچنین شرکت‌های مشاوره و شرکت‌هایی که برای ارائه تحقیق درزمینه توسعه فعالیت می‌کنند را حلقه مفقوده صنعت کشور دانست و گفت: باید شرکت‌هایی داشته باشیم که به عنوان مرشد و راهنما بتوانند در کنار صنایع متوسط و کوچک برای راه‌اندازی صنایع مختلف بر اساس نیاز کشور  قرار گیرند.

وی افزود:  این طرح می‌تواند به اصلاح نظام بانکی کشور برای رونق بخشیدن به اقتصاد کشور کمک کند و آن‌ها را از بهره برداری یکطرفه از سرمایه به سمت سرمایه گذاری و مشارکت دو سویه در طرح ها پیش ببرد.

رئیس رسانه ملی از حمایت همه جانبه سازمان صداوسیما از این شرکت های مشاوره خبر داد و گفت: اگر جهاد دانشگاهی در زمینه ارائه‌ طرحی برای اصلاح نظام توسعه و اقتصاد کشور به جمع بندی برسد سازمان صداوسیما از هیچ کمکی برای تحقق آن در کشور فروگذار نخواهد کرد و در کنار جهاددانشگاهی خواهد بود.

دکتر علی عسکری با بیان اینکه رسانه ملی برای علوم اجتماعی اهمیت زیادی قائل است گفت: در سازمان صداوسیما بخش‌های متعددی از جمله معاونت پزوهش برنامه ریزی و نظارت و مرکز تحقیقات و دیگر بخش‌های تحقیقاتی سازمان وجود دارد که از همه مطالعات اجتماعی کشور استقبال می‌کند و می‌تواند همکاری مستمری با بخش پژوهش‌های اجتماعی جهاد دانشگاهی داشته باشد.

وی افزود: از همه دستاوردهای مفید جهاد دانشگاهی در زمینه مطالعات اجتماعی در برنامه‌های رسانه ملی استقبال می‌شود با توجه به پیچیدگی‌های کار رسانه ما نیاز مبرم به دانش در این زمینه هستیم و مشتری آنی هستیم.

رئیس سازمان صداوسیما همچنین از آمادگی این سازمان برای معرفی دستاوردهای جهاد دانشگاهی در زمینه فناوری رسانه در سطح منطقه و کشورهای همسایه خبر داد و اعلام کرد: همه بخش‌های صداوسیما از جمله رادیو، تلویزیون و خصوصا شبکه‌های استانی، می‌توانند با جهاددانشگاهی همکاری کنند و با توجه به نقش شبکه‌های استانی در توسعه استان‌ها اگر رابطه معناداری میان جهاد دانشگاهی و شبکه‌های استانی برقرار شود کمک شایانی به توسعه استان‌ها خواهد شد.

وی همچنین از جهاد دانشگاهی خواست فهرست کاملی از کارشناسان خود در حوزه‌های مختلف در اختیار رسانه ملی قرار دهد تا به تفکیک توانمندی‌هایشان و با توجه به مأموریت‌های شبکه‌های رسانه ملی در هیئت‌های اندیشه ورز شبکه‌ها و اتاق‌های فکر برنامه‌ها از آن‌ها استفاده شود.

دکتر علی عسکری همچنین در پاسخ به درخواست جهاد دانشگاهی برای تخصیص شبکه، گروه یا برنامه‌ای به این نهاد گفت: رسانه ملی می‌تواند در عرصه برودبند و شبکه‌های مجازی درصورتی که این نهاد توانمندی اداره شبکه را داشته باشد در زمینه ارائه مجوز با این نهاد همکاری کند .

رئیس سازمان صداوسیما همچنین از آمادگی معاونت سیاسی رسانه ملی برای اطلاع رسانی از دستاوردهای جهاد دانشگاهی سخن گفت و افزود : این دستاوردها هم در قالب اطلاع رسانی خبری ، هم در قالب بسته‌های خبری و هم برای دستاوردهایی که ظرفیت مستند سازی دارند در قالب مستند بنا به درخواست جهاددانشگاهی معرفی خواهند شد.

وی افزود: فعالیت‌های دانشجویی نظیر مناظره‌های علمی نیز، هم در بخش‌های خبری معاونت سیاسی و شبکه خبر قابلیت پوشش دارند و هم ظرفیت شبکه سه و مخاطب جوان آن می‌تواند در قالب‌هایی جدید این فعالیت‌ها را پوشش دهد.

دکتر علی عسکری با اشاره به رویکرد شبکه‌های برونمرزی  رسانه ملی برای معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی‌گفت: انعکاس پیشرفت‌های کشور در سطح بین‌المللی برای رسانه ملی اهمیت زیادی دارد و رسانه ملی می‌تواند در این عرصه دستاوردهای جهاد دانشگاهی را معرفی و برای محصولات آن‌ تبلیغ کند.

رئیس رسانه ملی با اشاره به معرفی 7هزار شرکت کوچک و متوسط در شبکه ایران کالا و تبلیغ محصولات آن‌ها گفت: در شبکه ایران کالا آمادگی داریم دستاوردهای جهاد دانشگاهی را معرفی و محصولات آن را تبلیغ کنیم.

وی  از شبکه 4 سیما به عنوان شبکه دانش و دانایی نام برد که مخاطبان نخبه دارد و می‌تواند به طور ویژه چه در زمینه علوم اجتماعی چه بیان دستاوردها با جهاددانشگاهی همکاری کند.

دکتر علی عسکری همچنین اعلام کرد که رسانه ملی درفضای مجازی در زمینه‌های مختلف از جمله ارائه اپلیکیشن‌ها یا محتوا و دستاوردهای دیگر می‌تواند همکاری خوبی با جهاددانشگاهی داشته باشد.

وی در پایان از اهمیت تربیت نیروی انسانی در جهاد دانشگاهی سخن گفت و تأکید کرد: تربیت نیروی انسانی نخبه و کارآمد گام بزرگی است و این نیروی انسانی می‌تواند سالیان متمادی به کشور خدمت کند و رسانه ملی نیز از این نیروها استقبال می‌کند.

دکتر سید حمید رضا طیبی نیز در این نشست با بیان دستاوردهای جهاددانشگاهی از زمان تأسیس تا کنون از توجه ویژه مقام معظم رهبری به این نهاد به عنوان مولود مبارک انقلاب اسلامی یاد کرد.

وی در این نشست با معرفی زمینه‌هایی که جهاد دانشگاهی می‌تواند به رسانه ملی کمک کند گفت: جهاددانشگاهی با توجه به اهتمام رسانه ملی در زمینه رونق تولید می تواند با حضور مستمر در برنامه‌ها به این مهم و راه‌های تحقق آن بپردازد و با تولید محتوا چه در قالب برنامه چه در قالب شبک های مستقل به توسعه کشور با  ارائه راهکار کمک کند.

در این نشست معاونان صدا، سیما و  استان‌ها  در خصوص درخواست‌های رئیس و معاونان جهاد دانشگاهی پیشنهاداتی ارائه کردند.

امتیاز شما