امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

اعلام جزئیات برگزاری بیست‌ودومین جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها

مشاهده ۴۹۰
۱۳۹۸/۰۵/۱۴- ۱۵:۰۹

معاون امور استان‌های سازمان صداوسیما جزئیات برگزاری بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها را در نشست با اصحاب رسانه اعلام کرد.

 به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، علی دارابی در نشست خبری بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها با گرامیداشت روز خبرنگار گفت: اگر در میدان جنگ توپ ها و تانک ها و سربازان نقش آفرینی می‌کردند، امروزه قلم ها، استودیوهای رادیو و تلویزیونی و فضای مجازی هستند که اعلام فتح و پیروزی در عرصه‌های مختلف میکنند و می‌توان گفت که امروز سنگرها در جنگ نرم و سخت جابجا شده است.

وی افزود: کاری که با انگیزه و عاشقانه باشد دلنواز است، هرچند باید برای کار رسانه ای و مطبوعاتی حمایت مادی و معنوی فراوانی در نظر بگیرند، ما در آغاز راه هستیم و باید بیش از گذشته برای اصحاب رسانه خدمات بیشتری ارائه کرد.

معاون امور استان‌های سازمان صداوسیما با اعلام اینکه جشنواره بیست و دوم از 25 تا 27 مرداد در خراسان شمالی و در شهرستان بجنورد به میزبانی استانداری خراسان شمالی برگزار می‌شود اعلام کرد: شعار جشنواره «شبکه‌های استانی، توسعه پایدار و رونق تولید» است چراکه توسعه پایدار نخستین رسالت شبکه‌های استانی است.

وی با اعلام اینکه در مراسم افتتاحیه که جمعه 25 مرداد با حضور وزیر کشور می‌شود علاوه بر قدردانی از برخی مدیران صداوسیمای استان‌ها از جمعی از مشاهیر و مفاخر استان و خانواده معظم شهدا نیز قدردانی می‌شود، گفت: به عبارتی 10 نفر از هنرمندان ملی، 10 نفر از مفاخر استانی، 5 خانواده شهید و 20 نفر از برگزیدگان که تندیس جشنواره را در بخش های مختلف بدست آورده اند تجلیل خواهند شد و

. آثار برگزیده در چند بخش شامل خبر، موسیقی و شعر، پژوهش، تولیدات حوزه صدا و سیما و فضای مجازی معرفی می‌شوند.

دارابی با بیان اینکه 87 نفر از استادان و صاحبنظران بنام امر داوری را برعهده گرفتند گفت: 9297 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و از این میان 1742 اثر در هیئت بررسی و انتخاب برگزیده و به مرحله بعدی رسیدند که شامل 146 اثر در حوزه سیما، 454 اثر در حوزه صدا، 247 اثر در حوزه فضای مجازی، 530 اثر در حوزه خبر، 268 اثر در حوزه شعر و موسیقی، 297 اثر در حوزه پژوهش و تحقیقات می‌شدند.

وی افزود: در پایان 260 اثر به تناسب رتبه‌های کسب شده دیپلم افتخار، لوح سپاس، جوایز نقدی و تندیس دریافت می‌کنند.

معاون امور استان‌های سازمان صداوسیما با اشاره به اینکه در کنار جشنواره، معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان را نیز دنبال می‌کنیم گفت: در این زمینه برنامه «هفته فرهنگی هنری استان» از 21 تا 27 مرداد در بجنورد برگزار می‌شود و برنامه سازان محبوب کودکان و نوجوانان به میان فرزندان ایران زمین رفته و برنامه‌هایی را اجرا می‌کنند.

وی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های مهم ما عدالت رسانه‌ای و تلاش برای تمرکززدایی از پایتخت و بردن جشنواره به استان‌های مرزی و کمتر برخوردار بوده است گفت: جشنواره بیست و سوم در اردبیل برگزار می‌شود.

 

دارابی با اعلام اینکه سال آینده  برای نخستین بار بخش بین الملل به جشنواره افزوده می‌شود گفت:

 برخی شبکه‌های تلویزیونی تولیدات مشترکی مدنظر دارند. سریالی به نام "شمبل و شاهی" در شبکه "هامون" داریم که به اذعان تلویزیون پاکستان پربیننده ترین کار آنجا شده و برای سری دوم آن می‌خواهند کار مشترک با شبکه‌هامون انجام دهند. برخی شبکه‌های عراق با استان‌های مرزی همجوار چون ایلام، خوزستان و کرمانشاه کارهای مشترکی را مدنظر دارند. ممکن است در ابتدای راه تعداد این قبیل کارها زیاد نباشد اما این گامی است که تازه برداشته شده است.

وی حضور پررنگ تولیدات فضای مجازی و تولیداتی که به حادثه سیل پرداختند را از ویژگی‌های جشنواره بیست‌ودوم برشمرد.

معاون امور استان‌های سازمان صداوسیما همچنین به حضور جدی تر رادیونماها در جشنواره اشاره کرد و گفت: امسال‌ آثار پررنگ تر شده است. دو سه موضوع مهم در جشنواره داشتیم که یکی از آنها تولیدات در زمینه حادثه سیل بود و منابع طبیعی، سلامت، اقتصاد مقاومتی و دفاع مقدس نیز بخش های جانبی را تشکیل داده‌اند.

وی ادامه داد: اگرچه پژوهش های منجر به تولید هنوز در متن کارهای ما جاری و ساری نشده و و بودجه تحقیقات در کشور نحیف است اما گام های خوبی برداشته شده و داوران با دقت بسیار آثار را داوری کرده‌اند.

دارابی با بیان اینکه همه چیز در استان خراسان شمالی آماده است و امیدواریم جشنواره به خوبی برگزار شود اظهار کرد: برای افتتاحیه و اختتامیه برنامه‌های خوبی تدارک دیده ایم.

 

وی در ادامه اعلام کرد که مقدمات ساخت 2000 مستند تلویزیونی فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و تاریخی را در بازه زمانی سه ساله شروع کردیم و اولویت بندی هر استان مشخص شده است. استان‌ها برنامه‌های بسیاری دارند. بویژه در حوزه فضای مجازی کارهای مهمی از یکی دو سال گذشته آغاز شده است.

معاون امور استان‌ها با رد  شایعاتی که در برخی اخبار درباره هزینه‌های ملیاردی برگزاری جشنواره تولیدات استان‌ها منتشر شده گفت: جشنواره با بودجه ناچیزی برگزار می‌شود و با وجود آنکه نزدیک به یکسال برای برگزاری جشنواره تدارک دیده می‌شود.بودجه قابل توجهی به ان اختصاص داده نمی‌شود وی توضیح داد: ارقام هزینه‌های اسکان، ترابری و... که مشخص است، و مبلغ جوایز نیز  بیشتر زیر یک میلیون تومان است. استانداری نیز بخشی از هزینه‌ها را بر عهده دارد.

دارابی درباره علت‌های انتخاب استان‌ها برای برگزاری جشنواره تولیدات استان‌ها گفت: علت نخست زیرساخت های استان برای اسکان و ترابری 400،500 مهمان جشنواره است. اعلام آمادگی خود استانداری‌ها حائز اهمیت است. آمادگی صداوسیمای آن مرکز نیز شرط بعدی است. شش استانی که برای سال 1400 اعلام آمادگی کرده اند در ستاد جشنواره بررسی می‌شوند. وی افزود: یکی از اهداف نیز کمک به توسعه استان‌ها است  و به مناطق کمتر برخوردار توجه ویژه داریم. به عنوان مثال جشنواره همدان به عنوان یک رخداد فرهنگی آثار و نتایج خوبی به دنبال داشت که از جمله آنها میتوان به تکمیل عملیات ریل گذاری در همدان اشاره کرد.

 

رشد کیفی آثار تلویزیونی

در ادامه این نشست، سیدعباس فاطمی، رئیس ستاد مرکزی جشنواره بیست و دوم و رئیس کمیسیون سیمای جشنواره بیست و دوم درباره کیفیت آثار رسیده به این دوره از جشنواره گفت: در این دوره استان‌هایی پدیده میشوند که کمتر انتظار داریم. کیفیت آثار نیز بنا بر اذعان داوران رشد کیفی مطلوبی داشته‌اند و این ارتقای کیفی نه فقط در تولیدات تلویزیونی بلکه در همه ساختارها وجود دارد.

وی ادامه داد: به علت حجم بالا و تعدد ژانرهای تولیدی برخی بخش ها دو سال یکبار در جشنواره بررسی و برگزیده میشوند. امسال در حوزه نمایشی 62 عنوان به مرحله انتخاب رسید و در نهایت 24 عنوان در مرحله داوری انتخاب شدند که شامل 152 قسمت فیلم و سریال می‌شود.

وی افزود: 800 مستند در مراکز استان‌ها تولید شده است که 157 مستند در 218 قسمت به مرحله انتخاب جشنواره راه یافتند و حدود 40 اثر به مرحله داوری رفت. در بخش ترکیبی نیز 85 عنوان برنامه انتخاب شد و 33 اثر به داوری راه یافت. در بخش جنبی این امکان فراهم شده مراکز آثاری را هم خودشان ارسال کنند که از مجموع آثار رسیده 46 عنوان به مرحله داوری رسیدند.

حضور پررنگ تولیدات فضای مجازی در جشنواره بیست‌ودوم

همچنین حمیدرضا زندی، مدیرکل فضای مجازی معاونت امور استان‌ها با بیان اینکه دومین سالی است که فضای مجازی حضور پررنگی در جشنواره و در امور استان‌ها دارد گفت: در حوزه فضای مجازی آثار در چهار بخش محتوا ، توزیع، بخش ویژه و نوآوری و خلاقیت ها به دبیرخانه رسیدند که نسبت به سال گذشته  55 درصد رشد داشتند. 1580 اثر به کمیسیون بررسی و انتخاب و در نهایت 247 اثر به هیئت داوری راه یافت. در بخش تولیدات ویژه به موضوع سیل اولویت داده شد. شعار سال و تولیدات مردم محور نیز مورد توجه است.

داوری 530 اثر در بخش خبر

همچنین علوی مدیرکل اخبار معاونت امور استان نیز در این نشست با بیان اینکه امروز خبر، پیشانی هر رسانه است گفت: برای جشنواره امسال‌ از 5700 اثر رسیده، 530 اثر به بخش داوری رسید.

بخش اصلی شامل گزارش های مستندخبری، گزارش های موضوعی و گزارش های رویدادی، بخش رادیو شامل گزارش های رادیویی و موضوعی و بخش مکتوب هم شامل گزارش های خبری و موضوعی است.

وی ادامه داد: از سال گذشته سهم آثار برگزیده بخش خبر از 20 به 33 مورد رسیده است و ما اهدافی چون شناسایی استعدادها و ظرفیت های سال، شناسایی نقاط ضعف و قوت، آموزش و یافتن مسیر آینده را دنبال می‌کنیم.

برای مردم تولید می‌کنیم

وحید کمالی، مدیرکل صدای معاونت امور استان نیز با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های جشنواره این است که آثار را برای جشنواره نمیسازیم بلکه برای مردم می سازیم گفت: 454 اثر در بخش اصلی و بیش از 150 اثر در بخش جنبی بررسی شدند. پدیده رادیونما نیز دو سالی است که شروع شده است. هفت رادیوشهری هم داریم که با یکدیگر رقابت میکند. خروجی جشنواره کیفیت بخشی به آثار است و نسبت به سال قبل در کف نمرات برای راهیابی به کمیسیون صدای جشنواره، سه نمره رشد را شاهد بوده‌ایم.

گام بلند برای نزدیک شدن پژوهش به تولید

همچنین مجید علیزاده، رئیس کمیسیون پژوهش بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها نیز با بیان اینکه یک گام بلند در معاونت برای نزدیک کردن تولید به پژوهش و برعکس برداشته شده است و نظام نامه جامع پژوهش برای اولین بار تدوین و به استان‌ها ابلاغ شده است گفت: الزامات یک برنامه پرمخاطب و شاخص استانی برای پژوهش محور شدن در این نظام نامه تعریف شده است. 66 اثر رادیویی و تلویزیونی نیز بر اساس نظام نامه تولید شدند که این کارها هم ارزیابی میشوند.

وی افزود: امسال جایزه مشترک داریم و آثار پژوهش محور در کمیسیون‌های پژوهش، صدا و سیمای جشنواره قدردانی می‌شوند و نشست‌های مشترکی با حضور عوامل تولید در جشنواره داریم. در مجموع 174 پژوهش بنیادین به دبیرخانه رسید که 97 اثر به مرحله داوری راه یافتند.

56 پژوهش منجر به تولید دریافت شده است، همچنین 57 مقاله به دبیرخانه ارسال شده که از بین آنها 9 مقاله به مرحله نهایی داوری رسیدند.

مراکز استان‌ها پرچمدار تولید آثار موسیقایی‌اند

سیدحمیدرضا حسینی، رئیس کمیسیون شعرو موسیقی جشنواره بیست و دوم نیز با بیان اینکه سالانه 700 اثر در این زمینه از سوی استان‌ها تولید می‌شود گفت: مراکز استان‌ها پرچمدار تولید شعر، نماهنگ، ترانه و موسیقی هستند و تقویت هویت ایرانی ویژگی اصلی آنهاست. وی افزود: بهره گیری از ظرفیت های فرهنگی و آیینی، تجلیل از پیشکسوتان و شناسایی استعدادهای نوظهور هدف ما در جشنواره امسال است. در انتهای جشنواره یک آلبوم از برگزیدگان شامل 45 اثر به شرکت کنندگان تقدیم می‌شود.

 

بر اساس این گزارش در انتهای نشست از پوستر جشنواره رونمایی شد.

 

امتیاز شما