امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

استعداد خاص تلویزیون

مشاهده ۶۲۳
۱۳۹۸/۰۶/۰۲- ۱۵:۱۲

یکی از کلیدواژه‌های اساسی در برنامه‌سازی توجه به حفظ کانون خانواده و به نوعی دورهم نگاه داشتن و انسجام ملی و خانوادگی است که در گونه‌های موثر تولیدات تلویزیونی مانند سریال‌ها و مسابقات به کار می‌رود. از این منظر مسابقه استعدادیابی «عصر جدید» با استفاده از کلیدواژه فوق و ‌با برنامه ریزی مدیریت جوان خود و البته حمایت‌های ویژه‌ای که مدیریت عالی سازمان از آن کرد، توانست موفق ظاهر شود.

درگیر کردن مخاطب به نحوی که طی ماه‌ها و در مناسبت‌های مختلف به صورتی پیگیر رقابت شرکت کنندگان را در مراحل مختلف دنبال و درباره آن در جامعه واقعی و فضای مجازی صحبت کنند؛ اتفاقیست که بر موفقیت مسیر طی شده توسط این برنامه صحه می‌گذارد. الگوسازی توسط استعدادهای وطنی و بومی در کنار مهم انگاشتن سلایق مختلف باعث شده در ساعت پخش این مسابقه؛ میزان جذب و مشارکت مخاطبِ رسانه ملی در یکی از بالاترین سطوح خود باشد و این موفقیت همان اتفاقیست که تلویزیون به آن نیاز دارد. استعدادهای ایرانی دیده شدند، کمک‌های کلان به سیل زدگان انجام شد و بینندگان زمانی گسترده را پای تلویزیون خودمان و نه شبکه‌های ماهواره‌ای صرف کردند این اتفاقِ به حق نکوییست که باید برای استمرار آن برنامه‌ریزی کرد.

اتفاق مثبت دیگری که در این برنامه رقم خورد توجه به شرکت‌کنندگان این رقابت در حدی فراتر از یک برنامه تلویزیونی بود. شش ماه زمانی خوبی برای دیدن ابعاد مختلف شخصیت شرکت‌کنندگان این برنامه بود ضمن اینکه این افراد نه تنها در حین رقابت بلکه پس از برگزیده شدن نیز رها نشدند. خانم عبادی نفر اول عصر جدید قرار است روایت‌های عاشورایی را با هنر خود در شبکه سه روی آنتن ببرد.  نفر دوم به عنوان یکی از مربیان در فصل جدید این مسابقه مشغول خواهد شد. خواننده نوجوانِ برگزیده، تیتراژ یک برنامه پرمخاطب را خواهد خواند. از یکی دیگر از برگزیدگان برای بیست اجرای اختصاصی در برنامه صبحگاهی شبکه سه دعوت شد و در حمایت از گروه بانوان ورزشکار نیز در شبکه ورزش برنامه‌ای مختص آموزش رشته ورزشی‌شان در نظر گرفته شد. در کنار این حمایت‌های معنوی اعتبارات نقدی قابل توجهی نیز به پنج برگزیده این مسابقه اهدا شد.

نکته دیگر برنامه‌ریزی مناسب و کارشناسی برای شروع و انتهای این برنامه است که از نوروز تا تابستان یعنی اوج ساعات فراغت بینندگان را در بر می‌گرفت و این اتفاق به صورتی ویژه در جلب مخاطب و پر کردن موثر آنتن موفق بود.

پنجشنبه شب فارغ از هر حاشیه‌ای پایانی باشکوه برای مسابقه‌ای رقم خورد که با برگزیده شدن یک بانوی هنرمند از بندر ماهشهر و چهار گروه و فرد مستعد دیگر با جنسیت، سن و استعدادهای مختلف همراه بود؛ گزینشی که نشان از نگاه عمیق و موشکافانه بینندگان تلویزیون به شرکت‌کنندگان این مسابقه داشت.

21 میلیون رای مردمی اعتمادیست که به صدا و سیما شده و این مساله وظیفه‌ای سنگین برای برنامه‌سازان تلویزیون ایجاد می‌کند؛ چرا که حالا دیگر سطح و استانداردهای برنامه‌سازی بالاتر رفته و توقعات مخاطب و مدیران نیز به تبع آن افزایش یافته؛ امروز اثبات شد که ما می‌توانیم. تنها باید امید داشت که این الگوسازی منتج به ساخت برنامه‌هایی یک شکل و با یک رویکرد یکسان در رسانه ملی نشود؛ اتفاقی که معمولا پس از تولید برنامه‌های پر مخاطب و حتی ساخت فیلم‌های پرفروش به صورتی تبی گذرا بروز می‌کند.

تولید فصل دوم این برنامه می‌تواند یک گام بزرگ و رو به جلو باشد. قدمی‌برای دیده شدن استعدادهایی دیگر در سراسر کشور که برای دیده شدن منتظر یک فرصتند. فرصتی که قرار است یک برنامه‌ تلویزیونی با مخاطب بالای 70 درصد در اختیارشان قرار دهد.

احسان ناظم بکایی

سردبیر نشریه «هفته‌نامه صداوسیما»

 

امتیاز شما