امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

اعطای مجوز سازمان تنظیم مقررات به 11رسانه فعال فضای مجازی

مشاهده ۱۱۱۹
۱۳۹۸/۰۶/۰۶- ۱۴:۳۶

11 موسسه، از سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر فضای مجازی مجوز گرفتند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در آیین اعطای مجوز  به فعالان رسانه‌های مجازی که با حضور حجت الاسلام سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد،  امامیان، رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر از تحولات دنیای رسانه سخن گفت و با بیان اینکه رسانه‌ها سلاح های اصلی هستند که افکار عمومی را تحت تاثیر قرار می دهند گفت: در این میان سهم رسانه‌های غیردولتی و نوین روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

 وی با اشاره به واقعیات فضای رسانه‌ای در عصر کنونی گفت: تمام دنیا درگیر فضای مجازی هستند از جمله اتحادیه اروپا که برای افزایش قدرت قلمرو رسانه ای خویش در تلاش است. غول های امریکا نیز هر روز برای افزایش قدرت خود، مقررات و قوانین جدید وضع و اجرا می‌کنند.

 رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی با اشاره به اعطای مجوز به 11 شرکت گفت: این اعطای مجوز نمادین است وما وظیفه داریم به رسانه‌هایی که وارد می‌شوند خوشآمد بگوییم. وی با تأکید بر وظیفه حاکمیت برای حمایت از رسانه‌ها گفت: رسانه ملی نیز چند برنامه ویژه به عنوان برنامه اختصاصی این صنعت تدارک دیده‌است. وی افزود: پکیج ها و بسته‌های حمایتی نیز در نظر گرفته شده است.

 امامیان با بیان اینکه ترکیبی از مجوزها داریم و مجوز فقط به یک سرویس داده نمی‌شود اظهار کرد: به طور دائم سرویس‌های جدیدی به این صنعت وارد می‌شود.و در حد فاصل بین مجوز موقت و دائم، دوره‌های آموزشی برای دارندگان این مجوزها در دانشگاه صداوسیما برگزار می‌شود. وی افزود: اعطای مجوز، نمادی از شروع فعالیت است و امیدواریم با همگرایی نهادها از نگاه‌های سنتی به رسانه‌ها فاصله بگیریم. البته دریافت مجوز، به معنای محدودیت نیست بلکه به فعالیت ها چارجوب می دهد. رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر تأکید کرد: نگرانی‌های محتوایی با نظم دادن به این فعالیت‌ها به حداقل می‌رسد؛ در عین حال معتقدیم نباید نوآوری‌ها را محدود و وارد فرآیندهای اداری کرد.

 اعطای مجوز فعالیت با نگاه حمایتی

حجت الاسلام سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این مراسم با اشاره به آمارهای بین المللی از کاربران اینترنتی اظهار کرد: چهارمیلیارد و 300 میلیون کاربر اینترنتی در جهان وجود دارند. نفوذ اینترنت در ایران 76 درصد است و 62 میلیون کاربر داریم.

 وی افزود: امروز از فراگیری صوت و تصویری صحبت می‌کنیم که دارای این تعداد کاربر است. فراگیری صوت و تصویر به نظام فراگیر کامپیوتری برمی‌گردد و از زمانی معنا یافت که امکان استفاده از اینترنت و اینترانت محقق شد.

 دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه فراگیری امری است که بنیانش بر صنعت همزمان ارتباطات است گفت: وقتی از صوت و تصویر فراگیر صحبت می‌کنیم یعنی رسانه‌های جدید که دو بنیان دارند؛ نخست ماهیت دیجیتالی داشتن و دوم جنبه بازبودن رسانه‌های جدید. وی با بیان اینکه با جهان بازی روبرو هستیم که محدودیت سازی در آن کار مشکلی است گفت:  هرچند جامعه از هرج و مرج در این جهان دوم مجازی رنج می‌برد اما فضای مجازی مزیت های بسیاری نیز دارد.

 وی به چهارعنصر ماهیت دیجیتالی اشاره کرد و گفت: عنصر نخست قدرت تغییر است که متمایل به بی نهایت است. عنصر دوم قدرت ترکیب است.ماهیت های مجازی امکان ترکیب شدن دارند. عنصر سوم چندرسانه ای بودن است و عنصر چهارم این است که ماهیت جدیدی در محتوای نشر بوجود آمده و امکان تعاملی و شبکه ای بودن را فراهم کرده است.

 دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اعطای مجوز به رسانه‌های فعال در فضای مجازی گفت: در این زمینه نگاه، نگاه حمایتی، همراهی و همکاری است تا فضای نظام مندتری را در این محیط رقم بزنیم.

 بر اساس این گزارش در این مراسم به 11 رسانه نوا، تماشاخونه، پترولیوم، گپ فیلم، نارنجی تی وی، راش فیلم، کشاورز پلاس، شهرانه، تلکسیران، ایران نما و آوند ایده مجوز فعالیت اعطا شد.

امتیاز شما