امروز سه شنبه  ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳

بانوی سردار؛ نماد زن ایرانی

مشاهده ۶۲۵
۱۳۹۸/۰۶/۱۱- ۱۱:۰۸

روزنامه کیهان امروز 11 شهریور در مطلبی با عنوان «بانوی سردار؛ نماد زن ایرانی » به سریال این شب‌های شبکه سه سیما پرداخته است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، روزنامه کیهان این مطلب را در  صفحه 8 شماره 22273  چاپ کرده و در آن آورده است:

اگر بخواهیم درخصوص وجه سرگرمی‌برنامه‌های تلویزیونی صحبت کنیم، سریال‌ها همچنان پربیننده‌ترین به حساب می‌آیند. سریال‌هایی که نه تنها در مضمون بلکه گاهی در انتخاب عنوان هم مسیری تکرار شده را رج می‌زنند، آن‌گونه که باید نمی‌توانند مخاطب را با خود همراه کنند و گاهی حتی پس از پخش 50 قسمت از عدم همراهی بیننده رنج می‌برند.
با توجه به دنبال کردن سریال‌های تلویزیونی از سوی مردم، لازم است به جای تکرار مضامین استفاده شده، عوامل تهیه و تولید آثار نمایشی، موضوعات بکر مدنظر قرار دهند. پرداختن به مضامین تازه و یافتن داستان‌هایی بکر کاری دشوار است اما در همین قحط‌الرجال هم کسانی هستند که با احیای شخصیت‌هایی تاریخی از دل اقوام ایرانی موضوعاتی بدیع را رقم بزنند.
سریال «بانوی سردار» ساخته پرویز شیخ طادی که در حال حاضر از گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما در حال پخش است، داستانی تاریخی درباره زنی قهرمان از قوم بختیاری است. بانویی که به‌عنوان یک چهره سرشناس بختیاری، نمادی از استعمارستیزی در سال‌های پایانی حکومت قاجار و دوران پهلوی اول است و در این راه از هیچ کوششی دریغ نکرده است. تا آنجا که به نامی نیکو در میان قوم بختیاری شناخته می‌شود. او اما در میان نسل جدید و شاید بسیاری از ایرانیان ناشناخته مانده است.
او یکی از چهره‌های قوم بختیاری است و از این رو پرداختن به زندگی و شخصیت او حتما با ظرافت‌هایی همراه است. همچنین، از آنجایی که پرداختن به اقوام به خصوص به جهت تاریخی در سریال‌های تلویزیونی کمتر دیده شده و تجربیات قبلی درخصوص قوم شریف بختیاری، با حاشیه‌هایی همراه بوده، تجربه دوباره آن نیازمند جسارت است؛ جسارتی که با هنر تیم سازنده همراه شده و سریالی دلنشین و روان را رقم زده است.
از طرفی در سریال‌های تلویزیونی کمتر موردی دیده شده که قهرمان آن یک زن عملگرا باشد که فقط درگیر زندگی روزمره نیست؛ هم به‌عنوان یک مادر، هم به‌عنوان یک قهرمان و هم به‌عنوان یک حاکم شخصیتی قابل اعتناست.
بی‌بی‌مریم شخصیتی تاریخی است که به خوبی ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و استعدادهای یک زن مسلمان ایرانی را نشان می‌دهد زنی که در جایگاه خانوادگی یک مادر، دغدغه پرورش فرزندانش را با الگوها و معیارهای سنتی و قومی خود دارد و در جایگاه اجتماعی به‌عنوان یک حاکم عادل، جسور و قدرتمند ظاهر می‌شود.
«بانوی سردار» زن درگیر روزمرگی، تجملات و سطحی‌نگری در سریال‌های تلویزیونی را کنار زده و بازتعریفی از بانوی ایرانی ارایه می‌دهد باز تعریفی که می‌تواند به‌عنوان یک الگوی تاریخی برای نسل‌های بعد قابل اعتنا باشد.
شخصیتی که به‌رغم زن بودن در برابر دولت مرکزی و انگلیسی‌ها قد علم می‌کند‌، افرادی را به‌عنوان خان می‌گمارد و با سختی‌های حکومت‌داری دست و پنجه نرم می‌کند.
نه تنها از لحاظ مضمون بلکه از لحاظ تصویر هم بیننده با تصاویر بکر و زیبای طبیعت چهار محال و بختیاری رو‌به‌رو می‌شود. نگاه زیبای پرویز شیخ طادی به‌عنوان کارگردان تصاویری بی‌نظیر را از طبیعت این استان رقم زده است.
بانوی سردار نمونه سریال اکشن ایرانی با قهرمانی یک زن است. سریال نماینده ژانری کمتر تجربه شده در تلویزیون ماست که با وجود اینکه قسمت‌های کمی از آن تا به حال پخش شده، توانسته مخاطب خود را بیابد و در بین سریال‌های محبوب ایرانی جای خود را باز کند.
مرجان بیات

امتیاز شما