امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

روایتی از نبرد زنان در سوریه

مشاهده ۴۳۵
۱۳۹۸/۱۱/۰۱- ۱۵:۱۷

در مستند «وقتی که بیدار شدم» روایتی زنانه از نبرد سوریه به نمایش درمی‎‏آید.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، میثم صبوحی کارگردان مستند «وقتی که بیدار شدم» با اشاره به پخش این فیلم از تلویزیون گفت: وقتی در جریان جنگ سوریه، مستندسازان ایرانی توانستند وارد مناطق جنگی شوند من هم برای تولید فیلم به سوریه رفتم؛ البته رویکرد من در تولید فیلم، ساختن فیلم جنگی و عملیاتی نبود؛ بلکه می‌خواستم از حاشیه جنگ و ویرانی شهرهای سوریه مستندی بسازم.

صبوحی اضافه کرد: به طور معمول در جنگ‌ها طیفی که بیشتر از همه آسیب می‌بینند زنان و کودکانند؛ برای پیدا کردن سوژه هم به سراغ همین طیف رفتیم و سوژه‌هایی که پیدا کردیم عمدتاً در همین فضا بودند؛ سوژه اصلی مستند «وقتی که بیدار شدم» زن‌ها و دختران آواره‌اند؛ در این فیلم به طور خاص پای صحبت‌های چند خانم سوری می‌نشینیم که دو نفر از آن‎ها در مجموعه‌ای تحت عنوان کارخانه آب کار می‌کنند.

وی افزود: این زن‌ها در کارخانه تولید آب آشامیدنی که جمهوری اسلامی ایران تأسیس کرده است مشغول کارند و از شرایطی که برایشان فراهم آمده تا روزی‌‎شان را تأمین کنند، رضایت دارند؛ البته این به آن معنی نیست که نسبت به جنگ و حضور داعش در خاک سوریه خوشحال باشند؛ زندگی این زن‌ها به دستان داعش تباه شده است و خون‌های بی‌گناه اقوامشان از چنگال داعش می‌چکد.

صبوحی درباره شخصیت‌های مستند «وقتی که بیدار شدم» توضیح داد: یکی از آن‌ها خانمی است که زندگی خود را از دست داده و دیگری دختری است که در ابتدای نوجوانی خود با موضوع جنگ روبه‎رو شده است؛ شروع جنگی که برای سن او خیلی زود بود؛ نفر دیگر هم دختری است که با وجود همه مصیبت‌هایی که بر سرش آمده هنوز امیدوار است و آرزوهای زیبایی دارد که می‌خواهد بعد از جنگ به آن برسد.

مستند «وقتی که بیدار شدم» به کارگردانی میثم صبوحی کاری از گروه مستند روایت فتح است و سه‌شنبه اول بهمن بعد از خبر 19 روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود.

امتیاز شما