امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
معاون سیمای رسانه ملی:
معاون سیمای رسانه ملی:

زمینه‌های ظهور و بروز سرمایه‌های انسانی و اجتماعی را فراهم می‎کنیم

مشاهده ۲۲۴
۱۳۹۸/۱۱/۲۷- ۱۱:۰۴
تعداد بازدید:224

دکتر میرباقری در مراسم چهره مردمی سال ۹۸ گفت: امیدواریم طرح و ایده چهره مردمی سال و معرفی چهره خدوم اثر وجودی خود را در جامعه بگذارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، دکتر مرتضی میرباقری معاون سیما در این مراسم با بیان اینکه تمام تلاش رسانه ملی برای فراگیرتر کردن هر چه بیشتر این برنامه در ابعاد مختلف و عملیاتی کردن آن در سطح کشور است گفت: از ظرفیت‌های کشور به بهترین شکل ممکن استفاده می‏‎کند تا طرح شناسایی و معرفی چهره مردمی در جایگاه ویژه خود قرار گیرد.
معاون سیما تصریح کرد: در کنار انواع سرمایه‌های شناخته شده در جهان چه در بعد سرمایه انسانی و چه طبیعی که هر کدام مصادیق خود را دارند، جامعه شناسان طی قرن اخیر واژه‎ای را به نام سرمایه اجتماعی استفاده و این گونه القا کردند که اگر این سرمایه نباشد، سرمایه‌های دیگر را نمی‎توان در کنار هم قرار داد و این سرمایه اجتماعی سرمایه‎ای است که می‎تواند به دیگر سرمایه‌ها ضریب دهد.
معاون سیما با تأکید بر اینکه این ضریب افزایش سرمایه‌ها از مولفه‌هایی همچون رضایت، اعتماد و مشارکت برخوردار است گفت: سرمایه اجتماعی در سه سطح کلان، میانی و خرد وجود دارد و سرمایه اجتماعی میانی یعنی اعتمادی که مردم به نهادها دارند و حاضرند در امور اجتماعی مشارکت کنند.
وی افزود: سرمایه دیگر سرمایه اجتماعی پایه و خرد است و آن کارهایی است که مردم انجام می دهند و اقدامات خودجوش مردم در رابطه با مشکلات کلان جامعه نیست و حتی نیازی به فراخوان ملی ندارد و مصادیق زیادی دارد. وی تاکید کرد: اگر در جامعه‌ای سرمایه اجتماعی خرد آن به میزان بالا نباشد، دیگر سرمایه‌ها هم به تدریج ضعیف می‌شود و این وظیفه رسانه ملی است که این حس را تقویت کند.
معاون رسانه ملی خاطرنشان کرد: خاستگاه جامعه انقلابی ما از همین سرمایه‌ها نشات گرفت که توانست با تکیه بر آن رژیم طاغوت را سرنگون کند و موجب استقرار انقلاب اسلامی‌شود. معاون سیمای رسانه ملی تاکید کرد: رسانه ملی این افتخار را دارد که پیشاپیش زمینه بروز این حرکت عظیم را فراهم کند و برای تمامی عوامل این طرح بزرگ که به نوعی پرچم دار این کار شده‎اند آرزوی موفقیت می‌کنیم و امیدواریم این طرح ملی به سرمنزل مقصود برسد.
چهره‌های مردمی هیچ گاه نخواستند مشهور شوند

در این مراسم سعید اوحدی دبیر شورای سیاستگذاری و هماهنگی انتخاب چهره مردمی سال در توضیحاتی با اشاره به انتخاب شعار «مردم برای مردم»در این برنامه گفت:رسانه ملی برای معرفی چهره مردمی چهره‌هایی را به جامعه معرفی می‌کند که  کارهای بزرگی انجام داده‌اند، اما هیچ گاه نخواستند مشهور شوند. انسان‌هایی که تمامی داشته‌هایشان را برای رشد و تعالی جامعه خود به کار گرفته اند.

اوحدی مهم‌ترین هدف رسانه ملی و برنامه فرمول یک را معرفی افراد خودساخته دانست که می‌توانند الگویی برای رسیدن به جامعه اسلامی‌باشند. دبیر شورای سیاستگذاری و هماهنگی انتخاب چهره مردمی سال با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری برای معرفی چهره‌های خدوم و افراد تاثیرگذار در جامعه متذکر شد: تلاش ما بر این است که این رویداد در همین راستا گام بر دارد و چهره‌های خدوم کشور شناسایی شوند.

وی با اشاره به طراحی نشان و جایزه سردار سلیمانی در این انتخاب افزود: لحظه تحویل سال چهره مردمی سال ۹۸ اعلام می‌شود. البته اگر امروز از نخبگان و تمامی افراد جامعه بپرسید که چهره مردمی‌کیست؟ می‌گویند بی شک سردار سلیمانی است.

اوحدی در پایان درباره فرآیند انتخاب چهره مردمی‌گفت: امسال بیش از ۱۲۰۰ چهره به دبیرخانه معرفی شدند، که از این میان ۳۶۳ به صداوسیما معرفی شدند. از بین این عزیزان ابتدا به ۴۰ چهره و در مرحله بعد به ۱۰ چهره خواهیم رسید تا مردم از بین ۱۰ چهره دست به انتخاب نهایی بزنند که میهمان برنامه تحویل سال شبکه یک سیما خواهند بود.

ارتقای فرهنگ با معرفی الگوها

در ادامه این مراسم حاجی میرزایی وزیر آموزش و پروش گفت: انتخاب چهره مردمی یک ضرورت است. وی با بیان اینکه انسان‌ها را براساس کمیت و کیفیت و محتوای یادگیری شان می‌شود طبقه بندی کرد گفت: همه تحولات جامعه مرهون یادگیری است و گسترده‌ترین نوع یادگیری هم از طریق مشاهده است.

حاجی میرزایی تصریح کرد: ما با برجسته سازی این مراسم، شخصیتی  را بزرگ نمی‌کنیم بلکه فرهنگ را بال و پر می‌دهیم، این افراد نقش مهمی در حیات اجتماعی ما دارند آنها می‌توانند از گسست اجتماعی جلوگیری کرده و موجب وحدت میان مردم شوند.

امسال بیش از ۲۰۰۰ چهره به دبیرخانه شورای سیاستگذاری چهره مردمی سال معرفی شدند که از این میان ۳۶۳ نفر با بررسی‌ها و شاخص‎های مدنظر این شورا به صداوسیما معرفی شده‎اند. از این تعداد ۱۰ نفر با رأی نهایی مردم انتخاب و در برنامه فرمول یک معرفی می‌شوند.

امتیاز شما