امروز چهارشنبه  ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

رسانه استانی پابه پای مردم مقابل کوهی از برف ایستاد

مشاهده ۶۹۹
۱۳۹۸/۱۱/۲۸- ۱۳:۱۱

صداوسیمای مرکز گیلان در بحران برف امسال که در روزهای 22 تا 24 بهمن رخ داد با مردم عزیز استان همراه شد و برای کاهش بحران با تمام قوا پای کار آمد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، بارش برف بی‎سابقه در گیلان موجب انسداد راه‎های مواصلاتی استان شد و بسیاری از مسافران و مردم استان در امامزاده‌هاشم به مدت 24 تا 48 ساعت در برف جاماندند. برق و آب بسیاری از شهرها و روستاهای استان قطع شد و در شرق گیلان بحران بیش از سایر  بخشهای استان بود و بیش از 72 ساعت مردم این نواحی بدون برق و آب و در اطراف شهر بدون گاز ایام سرد برفی را سپری کردند. با افزایش بحران دکتر نوبخت معاون رئیس جمهور به همراه چهار وزیر به استان سفرکردند و با حضور در استان و تشکیل جلسات متعدد ستاد بحران پیگیر مشکلات به وجود آمده شدند.
همکاران صداوسیمای مرکز گیلان با توجه به شرایط به وجود آمده و اهمیت پیگیری و انعکاس مسائل و اخبار از نخستین ساعات اولیه روز 22 بهمن برای انجام رسالت خطیر رسانه، با پای پیاده خود را به معاونت‎های مربوطه رساندند و یکپارچه به میدان آمدند و تا پایان بحران 24 بهمن با ارتباط های زنده رادیویی و تلویزیونی ، پخش گزارش‎ها و پیام‎های مردمی در بین مردم نیز حضور یافتند و مشکلات استان را به گوش مسئولان رساندند.
معاونت صدا با تهیه و و پخش 46 ساعت (2760دقیقه) برنامه و برقراری 91 ارتباط با مسئولان استان به انعکاس رویداد ناشی از بحران برف و راهپیمایی 22 بهمن پرداخت و از ساعت 6:30 صبح 22 بهمن، تا ساعت21، 24 بهمن با ویژه برنامه «برف و بهار » به طور ویژه به این موضوع پرداخت.

معاونت سیما با تهیه و تولید بیش از 600 دقیقه برنامه تولیدی شامل «بهمن تماشایی»، «مهتاب شبان»، «خانه مهر»، «لوجنک» با پخش حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن باوجود بارش شدید برف و پخش سخنرانی مراسم 22 بهمن، هشدارهای هواشناسی، اعلام اطلاعیه‌های آموزش و پرورش استان در خصوص وضعیت تعطیلی مدارس، پیام‎های مردمی و ارتباط با مسئولان مربوطه و در حوزه پخش و تامین سیما نیز با پخش بیش از 211 دقیقه زیرنویس، گزارش، ارتباط زنده اینترنتی با مسئولان و مردم مشکلات به وجود آمده ناشی از برف را پوشش داد.

معاونت خبر با ارسال 75 فقره خبر مکتوب ارسال به تهران، 10 ارتباط زنده با شبکه‌های سراسری (یک ،خبر،دو و اردبیل)، 44 ارتباط زنده تلفنی (رادیویی و تلویزیونی )، 27 فقره گزارش انجام شده با موضوع برف (فقط در رشت )، 76 فقره گزارش ارسالی خبرنگاران آزاد در سراسر استان، 21 گزارش ارسالی به تهران، 138 خبر پخش شده محلی (رادیویی و تلویزیونی )،420 پست از خبرهای منتشر شده در فضای مجازی به انعکاس حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن و بحران ناشی از برف پرداخت.

معاونت فنی دو روزپیش از شروع بحران با بازبینی لوکیشن برگزاری مراسم راهپیمایی 22 بهمن با هماهنگی تهیه کننده اتاق شورای شهر را به عنوان رژی برنامه در نظر گرفتند و در روز بیست‎ویک بهمن پرتابل را به همراه چهار دوربین و جایگاه دوربین‌ها برای پخش مستقیم آماده کردند. با تلاش همکاران فنی این مراسم به روی شبکه‌های زنده العالم، المیادین و شبکه‌های سراسری (یک، خبر، شما ) به روی آنتن رفت.

آماده‎سازی سیستم‎های پرتابل و نصب لینک در محل اصلی برگزاری مراسم راهپیمایی (میدان شهدای ذهاب)، رایزنی و هماهنگی با شرکت مبین‎نت پس از تغییر شرکت شاتل به منظور تامین پهنای باند لازم برای برقراری ارتباط‎ها با استفاده از سیستم‎های اوی وست و موبایلی، پخش زنده راهپیمایی 22 بهمن از شهرستان رشت و دیگر شهرهای استان در شبکه باران و از طریق خط برگشت در شبکه‌های ملی و خبری ،آماده به کار بودن کلیه سیستم‎های ایستگاه‎های رادیویی و تلویزیونی بخصوص ژنراتورها که پس از قطع برق، ساعت‎ها برق فرستنده‌ها را تامین کردند. آماده باش کلیه نیروهای موثر و ارائه خدمات به لحظه در حوزه‌های پشتیبانی فنی، ارتباطات زمینی، فرستنده‌های تلویزیونی و رادیویی تاسیسات و مونیتورینگ فنی، برف‎روبی از دیش‎ها و معبرها، ارائه خدمات بی‎سیم به عوامل تولیدی،  پشتیبانی و فنی، ارتباط زنده در فواصل مختلف با شبکه‌های خبری و ملی از طریق خط برگشت در خصوص ارائه گزارش بحران برف به‎همت استاندار و مسئولان محترم، پاسخگویی به مردم در خصوص قطع احتمالی شبکه‌ها در استان و رفع اشکال آن‎ها، رصد به لحظه و پایش سیگنال‎ها با تلاش واحد مونیتورینگ فنی، هماهنگی با سالن فایبر برای ارتباط‎های زنده با شبکه‌های یک ،دو ،خبر در خصوص بحران برف، هماهنگی با مرکز اردبیل برای ارتباط دوسویه با مرکزگیلان در خصوص بحران برف در بستر STM1، کسب آمادگی کامل از نظر تجهیزات فنی ،بسترها و پرسنل فنی قبل از وقوع بحران و اتخاذ تدابیر لازم، پخش زنده و ارتباط زنده با مسئولان استانی و کشوری پس از درخواست معاونت‎های مرکز، آماده‎سازی استودیو و سیستم‎های پرتابل برای برقراری ارتباط‎های زنده در ایام بحران برف، دریافت شبکه‌های لازم در نودال سیما و سالن SDH برای استفاده در پخش سیما و پخش صدا از جمله اقدامات معاونت فنی در بحران برف بود.

معاونت فضای مجازی نیز با تولید و نشر دو اینفوگرافیک، نشر 2 اینفوگرافی هشدار برف و رانندگی، عکس نوشت هشدارهای ایمنی تولید و نشر یک ویدئو در خصوص کمک‎رسانی نیروهای مسلح، نشر 4 کلیپ هواشناسی و گزارش وضعیت برف در استان، نشر و بارگذاری مجدد تمامی خبرهای بحران برف خبرگزاری صداوسیما، نشر تمامی تولیدات در وب سایت، نشر در شبکه‌های اجتماعی و راه‎اندازی پویش مردمی عکس ۲۲ بهمن، ساخت تیزر ویژه فرخوان عکس راهپیمایی 22 بهمن و تولید و توزیع  3 ویدیو کلیپ، تولید 3 نماهنگ ویژه 22 بهمن با تصاویر راهپیمایی سال 1398، گزارش تصویری و زنده راهپیمایی 22 بهمن از طریق اینستاگرام، تولید و توزیع 4 موشن گرافیک ویژه 22 بهمن، تولید و توزیع موشن پوستر راهپیمایی 22 بهمن، تولید و توزیع  3 ویدیو کلیپ با تصاویر راهپیمایی 22 بهمن سال گذشته، تولید و توزیع 2 پادکست، تولید و توزیع روز شمار انقلاب و بررسی وقایع 22 بهمن 57، تولید و توزیع 2 کاریکاتور، تولید و توزیع 9 پوستر با هشتک #فجر_سلیمانی و #من_می‎آیم، #حضور_عظیم، ایجاد صفحه ویژه در سایت مرکز و بارگذاری تمامی تولیدات ویژه 22 بهمن، هماهنگی با کانال‎ها و پیج‎های فعال فضای مجازی برای توزیع به موقع تولیدات به‎منظور دعوت از مردم، نشر تمامی تولیدات در شبکه‌های اجتماعی بحران برف و 22 بهمن را پوشش داد.

بارش برف در نواحی جلگه‎ای گیلان تا 80 سانتیمتر و در ارتفاعات تا دو متر بود. قطع بیش از 250 هزار مشترک گیلانی، قطع آب شرب 50 روستا، مسدود شدن مسیرهای منتهی به رشت و خیابان‎ها و معابر شهری، بسته شدن جاده اصلی رشت-قزوین، محدوده شاه عباسی تا پلیس راه و محور فومن-شفت، سراوان و امامزاده‌هاشم و محور آستارا اردبیل و خلخال –اسالم و در راه ماندن هزاران خودرو در ورودی‎های استان از جمله بحران‌های ایجاد شده در پی بارش برف پیش بینی در این هفته بود.

دارابی معاون امور استان‎های سازمان صداوسیما، نوبخت معاون رئیس جمهور،  و زارع استاندار گیلان نیز با ارسال نامه‎ای از تلاش‌ها و اقدامات  به هنگام موثر مدیرکل و همکاران صداوسیمای مرکز گیلان تشکر کردند.

امتیاز شما