امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
معاون منابع مالی و سرمایه انسانی رسانه ملی:
معاون منابع مالی و سرمایه انسانی رسانه ملی:

سنوات بیمه برنامه‌ای‌ها محاسبه می‌شود/دولت بخشنامه و مبلغی برای افزایش 50درصدی حقوق کارکنان سازمان نداده است

مشاهده ۲۶۶۰
۱۳۹۹/۰۲/۲۱- ۰۸:۵۸
تعداد بازدید:2660

معاون منابع مالی و سرمایه انسانی رسانه ملی اعلام کرد: دولت بخشنامه و مبلغی برای افزایش 50درصدی امتیاز، برای حقوق کارکنان سازمان صداوسیما به رسانه ملی نداده است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، چندی پیش رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در مصاحبه‌ای اعلام کرد امتیاز حقوق مشاغلی که مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری می‌شوند، افزایش 50 درصدی  داشته است. پس‌ازاین خبر، برخی با ایجاد شائبه‌هایی تلاش کردند سازمان صداوسیما را مشمول این افزایش دانسته و مدعی شوند مسئولان رسانه ملی از اعطای این مبلغ به کارکنان سر باز زده‌اند. برای بررسی ابعاد مختلف این موضوع و همچنین تازه‌ترین اخبار مرتبط با حوزه منابع مالی و سرمایه انسانی رسانه ملی با احمد شهریاری، معاون منابع مالی و سرمایه انسانی سازمان صداوسیما به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن در پی می‌آید:

*آیا وعده سازمان برای بیمه نیروهای برنامه‌ای در سال گذشته محقق شد؟ لطفاً گزارشی اجمالی از عملکرد این معاونت در سال 98 ارائه دهید.

سازمان صداوسیما اهمیت استراتژیکی در کشور دارد و به‌عنوان یکی از ارکان نظام جمهوری اسلامی نقشی حیاتی ایفا می‌کند. از ابتدای ریاست دکتر علی عسکری بر سازمان، نگاه ویژه‌ای به مأموریت معاونت منابع مالی و سرمایه انسانی شد. با توجه به اینکه سازمان در سال 94 دچار بحران بزرگی در زمینه‌های منابع مالی و سرمایه انسانی شده بود؛ لازم بود که تحولی اساسی در این زمینه انجام شود. نخستین دغدغه ما از سال 1395 تا 1398 این بود که بتوانیم منابع لازم را برای تأمین حقوق کارکنان سازمان فراهم کنیم. علاوه بر این، تأمین حقوق بازنشستگان نیز برخلاف دیگر دستگاه‌ها و نهادها که بر عهده دولت است، بر عهده سازمان است. به لطف خدا و با اهتمام ویژه ریاست محترم سازمان این مهم تاکنون بدون هیچ تأخیری به انجام رسیده است و همه کارکنان اعم از رسمی، پیمانی سر موقع حقوقشان را دریافت کرده‌اند. کارکنان برنامه‌ای و شرکتی نیز با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته شد؛ بدون تأخیر حقوقشان را دریافت کردند و این هم‌زمانی پرداخت، برای همه کارکنان حرکت رو به جلویی بود که به لطف خدا تا امروز با موفقیت پیش رفته است.

در سال 1398 درمجموع مبلغ 3500 میلیارد تومان بابت حقوق و رفاه کارکنان اختصاص داده شد که نسبت به سال 1394 رشد صددرصدی داشته است. این در حالی بود که دریافتی سازمان از دولت برای حقوق کارکنان نسبت به سال 94 فقط 60 درصد افزایش داشت و 40 درصد باقی‌مانده به ابتکار سازمان و با تدابیر اتخاذشده از محل صرفه‌جویی و افزایش درامد‌های بازرگانی تأمین‌شده است.

در بحث حقوق، به‌طورکلی متوسط پرداخت به بازنشستگان ما، از یک‌میلیون و 900 هزار تومان در سال 94 به 4 میلیون تومان در سال 98 رسید؛ و همچنین در بخش حقوق کارکنان شاغل رسمی از میانگین 3 میلیون تومان به میانگین بالای 6 میلیون تومان رسیده‌ایم که این رقم از متوسط حقوق در کشور بالاتر است. این در حالی بود که سال 94 هم نسبت به سال 92، حقوق کارکنان سازمان 60 درصد افزایش‌یافته بود و 100 درصد هم از سال 94 تاکنون افزوده شده است.

با توجه به رویکرد سازمان در سال‌های اخیر درباره نیروی انسانی که به‌منزله سرمایه انسانی از آن یاد می‌شود؛ اولویت به بیمه کارکنان تولیدی و غیر تولیدی داده شد. این نیروها در حدود 14 هزار نفر بودند که هویت بیمه‌ای در سازمان نداشتند و از کمترین امکانات هم برخوردار نبودند. تلاش کردیم تا این همکاران هم بیمه شوند تا هم قابلیت استفاده از امکان بازنشستگی و هم استفاده از بیمه خدمات درمانی را داشته باشند. این مهم با توافق‌هایی که با سازمان تأمین اجتماعی صورت گرفت؛ به انجام رسید و افراد مشمول در قالب شرکتی بیمه شدند تا سنواتشان محاسبه شود. این اقدام از سال 96 آغاز شد و تا سال 98 در حدود 8 هزار نفر بیمه شدند؛ ۳ هزار نفر دیگر هم در دست بررسی هستند و ۳ هزار نفر دیگر هم خودشان انصراف دادند و در سامانه ثبت‌نام نکرده‌اند.

طرح دیگری که درباره نیروی انسانی پیگیری شد؛ طرح بیمه تکمیلی کارکنان پیمانی، قراردادی و شرکتی بود. کارکنان رسمی‌با توجه به اینکه تا 90 درصد تحت پوشش بیمه سازمان هستند، مشکلی نداشتند؛ اما کارکنان پیمانی سازمان در سراسر کشور که تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی بودند، در این طرح زیرپوشش بیمه تکمیلی قرار گرفتند. در این طرح قریب به 9 هزار نفر شرکت کردند که 50 درصد هزینه بیمه تکمیلی آن‌ها را سازمان متقبل شد. درمجموع 4 سال گذشته سازمان بیش از 12 میلیارد تومان بابت بیمه تکمیلی همکاران پرداخت کرده است. علاوه بر این بیمه عمر کارکنان، بیمه مسئولیت مدیران، بیمه حوادث، بیمه شخص ثالث و... از خدمات دیگر بیمه‌ای بود که سازمان ارائه کرده است.

یکی دیگر از اقدام‌های معاونت منابع مالی و سرمایه انسانی برای توانمندسازی در خرید مایحتاج کارکنان، پروژه سیما کارت و استفاده نیروهای رسمی، پیمانی و بازنشستگان از فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتکا بود. از ابتدای استفاده همکاران از این امکان، تاکنون رقمی در حدود 30 میلیارد تومان خرید اعتباری انجام‌شده که از این مبلغ حدود 13 میلیارد تومان تخفیف برای خرید همکاران تاکنون ثبت‌شده است. این‌یکی از بهترین خدماتی است که نیروی انسانی سازمان مانند نیروهای مسلح البته با فرانشیز بالاتر و شرایط بهتر از آن برخوردار شده است. علاوه بر این در تلاشیم امسال سقف خرید را از 500 هزار تومان افزایش دهیم؛ و همچنین نیروهای غیررسمی‌بتوانند از تسهیلات سیماکارت استفاده کنند که به‌محض محقق شدن اطلاع‌رسانی خواهد شد. در کنار آن توزیع رفاه کارت با سقف 5 میلیون تومان میان کارکنان محترم رسمی و پیمانی با اعتباری بالغ‌بر 10 میلیارد تومان است.

از دیگر اقدامات این معاونت، تکمیل پرداخت وام‌های رفاهی بود. رقمی معادل 800 میلیارد تومان در قالب وام به کارکنان پرداخت‌شده که بخش عمده‌ای از آن از صندوق رفاه سازمان و بقیه از برخی بانک‌های طرف قرارداد با سازمان فراهم شده است و هم‌اینک زمان انتظار پرداخت وام‌های رفاهی از 8 ماه به حدود یک ماه رسیده و سقف وام رفاهی نیز به 50 میلیون تومان افزایش‌یافته که این موضوع در مقایسه با دیگر نهادها کم‌نظیر است.

تأمین تجهیزات جدید برای مرکز بهداشت سازمان و راه‌اندازی کلینیک مجهز دندانپزشکی که تقریباً همه خدمات دندانپزشکی را ارائه می‌دهد از اقدام‌های دیگر این معاونت در سال‌های اخیر بوده است. می‌توان گفت هر یک از خانواده کارکنان در طول سال به‌طور متوسط حدود 20 بار به مرکز بهداشت مراجعه داشته‌اند و خدمات مناسب را دریافت کرده‌اند و تقریباً رضایت بسیار بالایی به وجود آمده است. علاوه بر آن قراردادهای خوبی با مراکز درمانی و بیمارستانی مطرح؛ چه در تهران و چه در شهرستان‌ها برای رفاه حال همکاران سازمان در استان‌های دیگر منعقد شده است. در سال گذشته نیز 84 قرارداد جدید با مراکز درمانی سراسر کشور منعقد شده است؛ این در حالی است که سازمان در حال حاضر بدهی خاصی به مراکز درمانی ندارد. به‌طوری‌که دفترچه درمانی مرکز بهداشت سازمان از بهترین‌ها در کشور است.

در ماه‌های اخیر با شیوع بیماری کرونا نیز عملکرد پیشگیرانه سازمان بسیار خوب بود و از مجموع 60 هزار نفر مجموعه کارکنان سازمان، متأسفانه 4 نفر از همکاران بر اثر این بیماری فوت ‌شده‌اند. به همت مرکز بهداشت سازمان و همکاری اداره کل پشتیبانی و خدمات، همه استودیوها و ساختمان‌ها و اماکن دیگر ضدعفونی شده‌اند و ادامه خواهد داشت و معاینات روزانه هنگام ورود نیروها هر روز انجام می‌شود. در طول سال نیز انواع غربالگری ویروسی و دیگر غربالگری‌ها به‌طور گسترده انجام می‌شود.

سال گذشته در مراکز اقامتی تا اسفند 98 پذیرایی خوبی از همکاران داشته‌ایم. از سال 94 تا 98 ظرفیت پذیرش را افزایش دادیم و از رقم 15 هزار و 500 خانوار به 25 هزار خانوار رسیدیم که حدود 60 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که همه مراکز اقامتی را بازسازی و تجهیز کردیم و اکنون از استاندارد خوبی برخوردار است.

رستوران‌های درون سازمان که پیش‌تر با رقم بزرگی اداره می‌شد و به پیمانکار سپرده شده بود؛ سازمان خود اداره این رستوران‌ها را بر عهده گرفت و با وجود آنکه کشور در زمینه مواد غذایی در چند سال اخیر بیش از 500 درصد افزایش قیمت داشته است؛ اما ما تنها در حدود 70 تا 80 درصد افزایش قیمت دادیم؛ بدون آنکه تغییری در کیفیت غذا صورت گیرد. ضمن اینکه همه رستوران‌ها هم که پیش‌تر اوضاع خیلی بدی از لحاظ بهداشتی داشتند، بازسازی و تجهیز شدند.

در طول سال‌های پس از 94، قانون خدمات جامع ایثارگران که قبلاً مغفول مانده بود، اجرایی کردیم؛ به‌ویژه ماده 13 که درباره پرداخت هزینه‌های درمانی ایثارگران است و در حال حاضر صد درصد هزینه درمانی این عزیزان را سازمان پرداخت می‌کند.

علاوه بر معافیت‌های مالیاتی، حذف کسورات بازنشستگی و طرح تکریم ایثارگران نیز در قالب تدارک سفرهای زیارتی و تفریحی به انجام رسید و بیش از 11 هزار نفر از این عزیزان به این سفرها اعزام شدند.

در بخش دیگر و اعطای سنوات بازنشستگی به همکاران بازنشسته سازمان، زمان انتظار را از بیش از یک سال به 8 ماه تقلیل داده‌ایم و این در حالی بود که تعداد قابل‌توجهی در سال 94 به دستور ریاست وقت سازمان بازنشسته شده بودند و متأسفانه اعتباری برای پرداخت سنوات این عزیزان در سال 95 و 96 وجود نداشت. یکسان‌سازی قیمت‌های استفاده از مراکز اقامتی که پیش‌تر به سطوح کارمند درجه یک و دو تقسیم‌شده بودند؛ هم ازجمله اقدام‌هایی بود که به‌منظور عدالت‌محوری به انجام رسید.

در بحث حقوق، ما برای مدیران حالت ویژه‌ای در نظر نگرفتیم و یک ریال به‌غیراز مبلغی که هر سال به حقوق همه کارکنان اضافه می‌شود، به دریافتی مدیران اضافه نکرده‌ایم.

در بحث حمل‌ونقل چه در بخش سرویس‌های عمومی و چه اختصاصی، خدمات خوبی ارائه دادیم و تلاش کردیم از وسایل نقلیه مناسبی برای رفاه حال همکاران محترم استفاده شود.

درمجموع باید بگویم باوجودآنکه سازمان در سال 98 سال سخت و پرحادثه‌ای را پشت سر گذاشت و باوجود شرایط اقتصادی بد کشور و محدودیت‌های دولت، سازمان توانست بیش از توان معمول شرایط مناسبی را تسهیل نماید.

* بر اساس آنچه در زمینه احتساب سنوات همکاران بیمه‌شده گفتید، آیا احتساب سنوات همکاران پیمانی نیز در دستور کار است؟

رویکردهای پیشین سازمان ظرف سی سال گذشته در زمینه نیروی انسانی مسائل پیچیده زیادی ایجاد کرده است که حل هرکدام نیاز به زمان و منابع زیادی دارد؛ ازجمله این مسائل، تعداد 14 هزار نفر از همکاران بیمه‌ای فاقد بیمه بودند و حتی برخی از آن‌ها بالای 20 سال سابقه کار در سازمان داشتند؛ بنابراین با دستور ویژه ریاست سازمان اولویت را به تحقق بیمه کردن این همکاران اختصاص دادیم و سنوات همکاران پیمانی در اولویت بعدی ما خواهد بود. سازمان باید برای جبران سنوات همکاران برنامه‌ای به قیمت امروز نزدیک به ۲۵۰ میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی بپردازد و این رقم سنگینی برای سازمان است. در اواخر سال گذشته در جلساتی با سازمان تأمین اجتماعی فرمول محاسباتی را درنظر گرفتیم. آن‌ها ابتدا هزار میلیارد برای این امر برآورد کرده بودند که درنهایت آن را با رایزنی‌های بسیار به حدود رقم ۲۵۰ میلیارد کاهش دادیم. طرح بیمه همکاران برنامه‌ای، پروژه‌ای سه‌ساله بود که از سال 96 آغاز شد و بیش از یک‌میلیون صفحه اطلاعات پرسنلی این همکاران جابه‌جا و سوابق به‌حساب آمده است که مورد تأیید سازمان تأمین اجتماعی هم قرار گرفت؛ چراکه این افراد باید به صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی ملحق شوند. همه ادارات کل معاونت منابع مالی و سرمایه انسانی به‌اضافه بخش‌های مرتبط با این امر در سازمان بسیج شدند تا این مهم محقق شود و این اقدام بزرگ تاکنون به‌خوبی پیش رفته است؛ اما پس از اتمام این پروژه، احتساب سنوات همکاران پیمانی نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

*موضوعی که در اواخر سال، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه درباره افزایش 50 درصدی امتیاز فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری مطرح کرد، موضوعی است که این روزها شائبه‌هایی برای همکاران ایجاد کرده. آیا این دستور به سازمان ابلاغ‌شده و بودجه‌ای به سازمان برای این امر داده شده است؟

طبق قانون مدیریت خدمات کشوری، سازمان صداوسیما و چند نهاد دیگر مشمول این قانون نیستند

بااین‌حال از همان وقت ما با دولت در خصوص تخصیص بودجه این موضوع مکاتبه کرده‌ایم حال اگر دولت چنین افزایشی را برای مشمولین قانون فوق قائل شده امیدواریم مبلغ آن را به بودجه سازمان بیفزاید. ولی تاکنون نه چنین بخشنامه‌ای به سازمان ابلاغ‌شده و نه ریالی از این بابت به سازمان پرداخت شده است. البته ما از همان زمان که آقای نوبخت موضوع افزایش حقوق را مطرح فرمودند، پیگیر این موضوع هستیم. در حال حاضر سازمان حدود مبلغ 700 میلیارد تومان بابت افزایش حقوق امسال و هم مبلغ ۷۰۰ میلیارد بابت این افزایش 50 درصدی نیاز دارد که درمجموع مبلغ ۱۴۰۰ میلیارد تومان می‌شود؛ که پیگیری‌های آن از طرف سازمان از سازمان برنامه در حال انجام است.

باید توجه داشت که سازمان، شرکتی تولیدی نیست که خود بتواند هزینه‌هایش را تأمین کند؛ بلکه یک سازمان حاکمیتی است. دولت همان‌طور که در همه حوادث و بحران‌ها از سازمان صداوسیما انتظار همراهی دارد که البته وظیفه ذاتی سازمان نیز هست، باید نیازهایش را هم تأمین کند.

باوجوداینکه سال گذشته دولت بخشی از بودجه سازمان را پرداخت نکرد، با صرفه‌جویی‌هایی که با تدبیر ریاست سازمان صورت گرفت و همکاری همه معاونت‌های سازمان، توانستیم حقوق کارکنان را بدون هیچ مشکلی پرداخت کنیم. مبلغ درآمد سازمان از آگهی سال گذشته 2000 میلیارد تومان بود که با وجود همه مشکلات اقتصادی و تعطیلی بسیاری از صنایع و کاهش بسیاری از آگهی‌ها، تأمین شد و این درآمد از سال 94 که هزار میلیارد بود، باوجود همه مشکلات صد درصد افزایش داشته و به 2000 میلیارد رسیده است.

به‌طورکلی باید گفت اینکه سازمان بر اساس قانون در زمره سازمان‌های کمک زیان بگیر تلقی شده است؛ اشتباه بزرگی است. سازمان درآمدی ندارد و درآمدش از بازرگانی نیز جزئی از بودجه سازمان را تشکیل می‌دهد و درآمد مازادی ندارد. ضمن اینکه بودجه مصوب دولت هم تمام و کمال پرداخت نشده است؛ پس سازمان چگونه می‌تواند 50 درصد که معادل ۷۰۰ میلیارد می‌شود، به حقوق بیفزاید.

البته قابل‌ذکر است این افزایش 50 درصدی مورد اشاره دولت، فقط به کارکنان شاغل دولت اختصاص‌ می‌یابد و شامل بازنشستگان نمی‌شود که این خود اشکال بزرگی است و دولت هر طوری شده باید مشکل را حل کند.

*آیا سازمان صداوسیما در زمینه پرداخت حقوق شفاف عمل کرده است؟

عملکرد سازمان در این زمینه مثل ساختمان مرکزی آن‌که شیشه‌ای است، شفاف است. نظام پرداخت ما به سازمان امور استخدامی‌کشور متصل است و دیوان محاسبات برگ به برگ پرداخت‌ها را نظارت می‌کند و آقای عادل آذر، رئیس محترم دیوان محاسبات، این را پیش‌تر اعلام کرده و صداوسیما را از شفاف‌ترین سازمان‌ها بر شمرده است.

* آیا متوسط حقوق بازنشستگان سازمان با دیگر ادارات دولتی برابر است؟

حقوق بازنشستگان سازمان در زمره رقم‌های بالا نسبت به دیگر بازنشستگان سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها قرار دارد و باوجودآنکه بازنشستگان سازمان زیرمجموعه صندوق بازنشستگی دولت نیست و حقوق بازنشستگان سازمان بر عهده سازمان است.

* آیا افزایش حقوق امسال سازمان مطابق افزایش حقوق دولت است؟

بله؛ کاملاً منطبق با آنچه دولت تصویب کرده است؛ حقوق افزایش خواهد یافت.

 

امتیاز شما