امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفت‌وگوی خواندنی #162 با امید قالیباف
گفت‌وگوی خواندنی #162 با امید قالیباف

برخی اخبار فضای مجازی درباره بورس نادرست و جهت‌دار است

مشاهده ۵۳۷
۱۳۹۹/۰۲/۲۹- ۱۹:۵۵
تعداد بازدید:537

برنامه زنده #162 بر بستر فضای مجازی، امروز میزبان امید قالیباف مجری- کارشناس اقتصادی (بورس و رسانه) بود و درباره بازار بورس و سهام عدالت با او گفت‌وگو کرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، امید قالیباف ابتدا در پاسخ به سوالاتی که مردم درباره بورس از او می‌‌پرسند، گفت: وقتی بازاری شروع به سیگنال دادن و سوددهی بالاتر از بازارهای دیگر می‌کند، آن‌ها که در بازار نیستند تصور می‌کنند عقب افتاده‌اند و دغدغه ذهنی‌شان ورود به این بازار می‌شود.

قالیباف در پاسخ به اینکه صداوسیما به‌عنوان رسانه‌ای فراگیر آیا به مردم آموزش لازم را در این زمینه داده است، گفت: خیر. چون صداوسیما انتظار نداشت به این سرعت بازار سرمایه توسعه یابد. وقتی ابلاغیه مقام معظم رهبری برای ورود سهام عدالت به بازار سرمایه قبل از ساعت 21 به دست ما رسید، رئیس سازمان خصوصی‌سازی در استودیوی خبر 21 ماجرای ورود سهام عدالت به بازار سرمایه را توضیح داد و هم‌زمان ما متوجه شدیم بازار سرمایه قرار است 60 میلیونی شود و کارگروه‌هایی در بخش خبر سازمان ایجاد شد.

به گفته این کارشناس اقتصادی، برخی افراد برای ورود به بازار سرمایه ریسک‌پذیرند و برخی هم خیر. این بازار ریسک بالایی دارد و افرادی که ریسک نمی‌کنند باید دور آن را خط بکشند.

قالیباف در خصوص سهام عدالت نیز با بیان اینکه مردم توقع دارند مانند یارانه هر ماه از سود سهام عدالت برخوردار شوند، توضیح داد: باید این انتظار اصلاح شود؛ برگه سهام این‌گونه نیست که هر ماه آورده داشته باشد بلکه نشان می‌دهد بخشی از دارایی فلان شرکت را داریم و به‌عنوان مالک سهام در سود و زیان شرکت سهیم هستیم.

این مجری- کارشناس اقتصادی به تخصصی بودن بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: تا حدی می‌توان این بازار را به زبان ساده به مردم آموزش داد و آن کسی که آموزش می‌دهد باید فهم و اشراف کاملی بر بازار داشته باشد تا بتواند مسائل و اصطلاحات بازار را به شکل ساده بیان کند و این بخش باید تقویت شود.

وی اضافه کرد: در برنامه‌های گفت‌وگومحور و بخش‌های مختلف خبری، اصطلاحات بورسی را به شکل ساده بیان کردیم، البته نمی‌دانم توانسته نیازهای مردم را برطرف کند یا خیر و لازم است همکاران روابط عمومی سازمان بازخوردها را به ما اعلام کنند تا بتوانیم آموزش صحیح را ادامه دهیم و موارد لازم را اصلاح کنیم.

قالیباف افزود:، قرار است بخشی از اخبار 14 را به خبرها و تحلیل‌های اقتصادی اختصاص دهیم، اتاق فکرش را تشکیل داده‌ایم و پس‌فردا تست اولیه را می‌گیریم و در صورت رضایت به‌زودی آن را در بخش خبری 14 راه‌اندازی خواهیم کرد. 

وی تصریح کرد: متاسفانه در بورس رفتارهای توده‌ای شکل می‌گیرد که باعث می‌شود اخبار نادرست و جهت‌دار که یک سهام را تغییر می‌دهد، درجه موفقیتش افزایش پیدا کند، بنابراین توصیه می‌شود افراد به‌جای رفتارهای توده‌ای و دنباله‌رو، به سهام‌داران، کارگزاری‌ها و افراد متخصص مراجعه کنند و از آن‌ها برای خرید و فروش مشاوره بگیرند و به هیچ عنوان دنباله‌رو جوّ خبری که بیش‌تر در فضای مجازی است، نباشند، چون تجربه نشان داده این رفتار جز زیان و ضرر چیزی ندارد و سودش به جیب عده‌ای خاص می‌رود.

قالیباف افزود با تاکید بر اینکه ما با دقت و وسواس اطلاع‌رسانی می‌کنیم که خبرها و تحلیل‌ها در راستای هدایت مردم باشد، گفت: رسانه ملی، مرجع مناسبی در این راستاست. در گذشته سبد دارایی مردم شامل مسکن، خودرو و فرش بود و الان دارایی جدیدی به نام سهام به آن افزوده شده است و خانواده‌های ایرانی نمی‌دانند با این نوع دارایی چگونه رفتار کنند و صداوسیما باید کمک کند و نحوه درست برخورد با سهام را آموزش دهد.

قالیباف در این برنامه زنده اینستاگرامی در پاسخ به این پرسش که اکنون مردم به سمت بازار سرمایه خیز برداشته‌اند و اگر دولت از طریق بورس بخواهد حقوق کارمندان و معوقات خود را بدهد و بورس را رها کند، مردم چه کنند که اندک سرمایه‌شان را از دست ندهند؟ توضیح داد: دولت نمی‌خواهد از جیب مردم پولی را بردارد، اتفاقاً برعکس است و الان دارد یک پولی به جیب مردم و سهام‌داران می‌رود. نکته اصلی این است که بازار بالا و پایین و این ماهیت را دارد و به مردم باید آموزش داد. البته من به مردم توصیه نمی‌کنم با سپرده‌های خرد خود وارد بازار سرمایه شوند چون یک نسخه واحد برای همه وجود ندارد و بستگی به انتخاب و خطرپذیری آن‌ها دارد؛ هرچند در اقتصادی که تورم بالا و دو رقمی دارد، معمولا بورس همیشه در رونق است.

وی با بیان اینکه سهام عدالت مسیر درست خود را پیدا می‌کند، اضافه کرد: مجموع 49 شرکتی که مردم سهام‌دارش هستند از بهترین سهام‌های موجود در بازار سرمایه‌اند و به نظر می‌رسد اگر کسی این سهام را نگه دارد، ضرر نمی‌کند.

امتیاز شما