امروز سه شنبه  ۲۴ تير ۱۳۹۹

نسخه آزمایشی

تفاهم ساترا و ایرانسل برای حمایت از افزایش محتوای داخلی در فضای مجازی

مشاهده ۱۵۹
۱۳۹۹/۰۳/۱۱- ۱۹:۳۹
سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) و شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل تفاهم‌نامه همکاری با هدف حمایت و افزایش محتوای داخلی، عدم انحصار در ارائه تسهیلات و حمایت از رفتار رقابتی منعقد کردند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، دکتر سید صادق امامیان، رئیس ساترا در این مراسم با اشاره به چهار محور اصلی همکاری در این تفاهم‌نامه اظهار داشت: نخستین محور بحث رونق تولید محتوای داخلی است؛ به طوری که باید نسبت سهم ترافیک داخل به خارج ۷۰ به ۳۰ باشد.

رئیس ساترا با بیان اینکه این امر متولی واحدی ندارد، اظهار کرد: باید سهم رسانه‌های صوتی و تصویری و شبه‌تلویزیونی در این مورد به ۸۰ درصد کل ترافیک برسد.

وی افزود: محور مهم بعدی شاخص حداقل محتوای داخلی است که طبق آن باید ۴۰ درصد محتوای حرفه‌ای سرویس‌های داخلی ایرانی باشد. این عدد عجیب و غریبی  نیست، همانطور که مثلا ۳۰ درصد محتوای نتفلیکس هم باید محتوای اروپایی باشد.

وی تاکید کرد: ما امروز سرویس‌های خوبی داریم، اما متاسفانه محتوای ایرانی ندارند و صرفا دانلودی هستند.

امامیان افزود: سومین و چهارمین محور نیز سهم ۱۵ درصدی خدمات اختصاصی و سهمی‌برای دورنمای بین‌المللی شدن است که ما در محور چهارم نیازمند ابررسانه‌ها هستیم که بتوانند در بازار بین‌الملل سهمی داشته باشند.

وی با بیان اینکه ما معتقدیم ایرانسل توانایی توسعه هر چهار محور را دارد، با اشاره به اهداف دیگر این تفاهم‌نامه گفت: ما در تلاش هستیم تسهیلاتی که امروز ایرانسل به رسانه‌های صوت و تصویر می‌دهد، در چارچوب سیاست‌ها قرار گیرد تا رفتار رقابتی و منصفانه شکل بگیرد و بخشی از آن برعهده ساتراست.

رئیس ساترا خاطرنشان کرد: این تفاهم‌نامه حرکت رو به جلویی است که می‌تواند اهداف مهم رونق تولید محتوای داخلی و شکل‌گیری رفتار رقابتی منصفانه را محقق کند.

نقش صداوسیما در حوزه تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر فضای مجازی

در این مراسم، امامیان در خصوص نقش صدا و سیما در مقوله تنظیم‌گری گفت: در ایران نیز همانند همه دنیا  تنظیم‌گری موضوعی حکومتی است. صدا و سیما نیز به عنوان سازمانی دارای جایگاه خاص در قانون اساسی، در حوزه رسانه‌های صوت و تصویر، هم مطالبه‌گری مسئولیت و هم اجازه ورود به بخش‌های دیگر این عرصه را برعهده دارد.

وی افزود: در همین حال، با ظهور اپراتورهای بزرگ ارائه دهنده خدمات بر بستر فضای مجازی در کشور، نمی‌توان مسئولیت‌های حاکمیتی آنها را نادیده گرفت تا جایی که در دنیا از این اپراتورها تحت عنوان شرکای حاکمیت یاد می‌شود و اینجاست که موضوع بحث مسئولیت اجتماعی آنها هم مطرح می‌شود.

امامیان با بیان اینکه ساترا به عنوان تنها متولی رسمی تنظیم‌گری صوت و تصویر در این مسیر به دنبال شرکایی برای ادامه حکمرانی در این حوزه است، گفت: نوع رویکرد اپراتورها به ویژه ایرانسل با حوزه حکمرانی رسانه خوشبختانه تاکنون همراهانه بوده است.

رئیس ساترا با تاکید بر اینکه ایجاد رسانه‌های خصوصی و شبه‌تلویزیونی بر بستر اینترنت نیازمند دو بستر مهم است، بیان کرد: نخست مسئولیت اینکه قسمت عمده دیتا، چه اکنون، چه آینده، به حوزه ویدئو مربوط می‌شود. دوم اینکه این نگاه باید شکل بگیرد که رسانه برای یک کشور اهمیت حیاتی دارد.

وی افزود: امروز دیگر مردم صرفا به صدا و سیما نیاز ندارند و رسانه‌های خارجی نیز کافی نیستند؛ از این رو باید از رسانه‌های صوت و تصویر داخلی و خصوصی جدید حمایت شود.

امامیان در بخش دیگر اظهاراتش با اشاره به اهمیت انعقاد این تفاهم‌نامه همکاری گفت: این همکاری در صورت عملیاتی شدن نتایج بسیار مثبتی به بار خواهد آورد.

تفاهم‌نامه با ساترا در راستای منافع ایرانسل

در ادامه این مراسم، بیژن عباسی آرند، مدیرعامل ایرانسل نیز این تفاهم‌نامه را اتفاق مبارکی دانست و اظهار داشت: ایرانسل به دنبال این است که یک سلسله خدمات را که در حوزه صوت و تصویر تعریف می‌شود، ارائه دهد و این را یکی از رسالت های خود می داند که بخشی از سرمایه خود را در زمینه توسعه صنعت صوت و تصویر هزینه کند.

عباسی آرند با بیان اینکه این تفاهم‌نامه قطعا باعث تسریع تعامل با نهاد ناظر ساترا می‌شود و قطعا در روند تنظیم‌گری موثر است، گفت: ایرانسل در بحث رونق تولید محتوای داخل سهمی را برعهده دارد تا در شرایطی که زیرساخت‌های فضای مجازی و شبکه ملی ایجاد شده، از یک سو در زمینه تولید محتوای مناسب روبه جلو حرکت کند و از سوی دیگر سهم ترافیک داخلی نسبت به ترافیک کل را به عدد قابل توجهی برساند.

وی افزود: در این مسیر که مطالبه کلان نظام نیز هست، همکاری با ساترا، با توجه به جایگاه قانونی که دارد، ما را به هدف خود نزدیک‌تر می‌کند.

مدیرعامل ایرانسل تاکید کرد: این تفاهم‌نامه کمک می‌کند هدف ما در چارچوب درستی قرار گیرد و از سوی دیگر هم بحث تنظیم‌گری به درستی پیش برود و هم دغدغه ما در خصوص افزایش ترافیک داخلی و ارائه محتوای داخلی محقق شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما

برچسب‌ها: