امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

تبلور فرهنگ ایرانی در فرش چیزی فراتر از تصویر

مشاهده ۳۶۰
۱۳۹۹/۰۴/۲۲- ۱۲:۵۴

موضوع برنامه «فراتر از تصویر» که یک برنامه هفتگی در شبکه هیسپان تی وی است، این هفته به موضوع فرش ایرانی و تبلور فرهنگ ایرانی از طریق آن می‌پردازد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، فرش ایرانی انواع مختلف دارد و در این برنامه به اشکال و کاربردهای مختلف آن پرداخته می‌شود . برای درک بهتر این موضوع به مجموعه‎ای از فیلم‎های ایرانی در این زمینه اشاره می‎شود.
در بسیاری از مواقع از فرش به عنوان یک عنصر هنری و تزئینی، برای نشان دادن مضامین مختلف استفاده می‌شود. بافت تصاویر همانند نقاشی نیز امری رایج در این هنر-صنعت است، تصاویری از وقایع مهم تاریخی و چهره‌های شناخته شده که از طریق فرش‎ها ابدی می‌شوند. در این قسمت از برنامه «فراتر از تصویر» (Más allá de la imagen)، مخاطبان شبکه هیسپان تی وی مشاهده می‎کنند که بسیاری از اشعار مهم، به ویژه آن‌هایی که دارای ارزش ادبی قابل توجهی هستند، در قالب خوشنویسی در بافت فرش به کار برده می‎شوند.
حتی با وجود توسعه صنعت فرش ماشینی، این فرش‌ها نمی‎توانند با فرش‎های دست بافت که هنر دست هنرمندان و بافندگان سنتی که وقت، جوانی و انرژی خود را در هر یک از گره‌های آن می‌گذارند و به آن ارزش بی‌نظیری در فرهنگ ایرانی می‌بخشد، رقابت کنند.
« فراتر از تصویر »روز دوشنبه ساعت 9 صبح و تکرار آن روز سه‌شنبه ساعت 4:30 برای مخاطبان اسپانیایی‌زبان شبکه هیسپان تی وی به روی آنتن می‌رود.

امتیاز شما