امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
هم‌زمان با هفته ولایت، آیین پرده‌خوانی غدیر برگزار شد
هم‌زمان با هفته ولایت، آیین پرده‌خوانی غدیر برگزار شد

رادیو میزبان اولین پرده غدیر خم

مشاهده ۴۱۹
۱۳۹۹/۰۵/۱۳- ۱۶:۳۴
تعداد بازدید:419

مراسم رونمایی از پرده غدیر با حضور معاون صدا، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، رئیس مرکز میراث ناملموس وزارت میراث فرهنگی و نقاش و پرده‌کش آیینی، مدیران رادیویی و جمعی از هنرمندان در محوطه عمومی ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در ابتدای این مراسم که به‌طور زنده از تارنما و افزارک (اپلیکیشن) رادیو فرهنگ پخش می‌شد، حمید‌رضا شاه‌آبادی، معاون صدا ضمن تبریک دهه ولایت گفت: از افتخارات ما پیشینه فرهنگی است که منجر به خلق آثار ارزشمند هنری شده است و حضور هنرمندانی است که جریان‌سازند و امروز ما را سر این سفره نشانده‌اند.

شاه‌آبادی متذکر شد: نعمت ولایت و امامت چیزی است که مردم ما سال‌های سال از آن بهره‌مندند و بزرگ‌ترین نعمت کشور این است که شیعه علوی هستیم.

وی افزود: ما داشته‌های غنی مانند هنر پرده‌خوانی و پرده‌کشی در فرهنگ خود داریم و باید از افرادی که در این حوزه همچنان به این هنر پایبند هستند، قدردانی کرد.

معاون صدا با تأکید بر وظیفه رسانه ملی در ترویج و پاسداشت هنرهای آیینی گفت: رادیو وظیفه خود می‌داند این نوع اقدامات را پاس بدارد و به آن توجه کند.

وی اظهار امیدواری کرد که حضور این جمع مشوق دوستانی باشد که در این حوزه فعالیت می‌کنند.

شاه‌آبادی با اشاره به اهمیت نقاشی قهوه‌خانه‌ای و پرده‌خوانی گفت: همچنان که هنر پرده‌خوانی نباید فراموش شود، رسانه باید طوری عمل کند که فضای هنر سنتی در میان مردم ماندگار شود.

معاون صدا در پایان با تأکید بر لزوم معرفی نقالان، نقاشان قهوه‌خانه‌ای و هنرمندان هنر آیینی گفت: رادیو در کنار همه دست‌اندرکاران عرصه فرهنگ و رسانه تلاش می‌کند نمادهایی را که در فرهنگ ما وجود دارند، احیا کند و بر جاری و ساری شدن‌ آن اهتمام بورزد.

 

آموزش و پژوهش هنر پرده کشی

غلامرضا منتظری، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در ادامه مراسم اظهار کرد: از تمام کسی که آغازگر این مسیر درخشان در رسانه ملی هستند، تشکر می‌کنم. هنر تماشایی‌ترین بخش فرهنگ است و در بین هنرهای متعدد، هنرهای سنتی و آیینی ایران مانند پرده‌کشی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

منتظری افزود: در این مراسم شاهد شکوه و عظمت هنر نقالی و پرده کشی هستیم که لازم است در کنار معرفی این هنر در رادیو، آموزش و پژوهش آن نیز هم‌زمان پیش برود.

 

شنیدن میراث ناملموس

رضا سجودی، رئیس مرکز میراث ناملموس وزارت میراث فرهنگی نیز ضمن قدردانی از ابوالفضل ورمزیار به دلیل اجرای پرده‌خوانی بی‌نظیرش گفت: در جهان تقریباً یکدست هنری، عناصر فرهنگی هویت ما را تعریف می‌کنند. این یکدستی با شتاب عجیبی پیش می‌رود و فرآیند جهانی‌شدن شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به اهمیت میراث فرهنگی ناملموس گفت: اجرای ابوالفضل ورمزیار اگر به تصویر کشیده نشود، نمود ملموسی برای آن باقی نمی‌ماند. نقالی یا پرده‌خوانی از مصادیق روشن میراث فرهنگی ناملموس است. متأسفانه با توجه به فرآیند جهانی‌شدن هنر نقالی به شکل سنتی آن کمرنگ شده و از بافت هنر خارج‌شده است.

رئیس مرکز میراث ناملموس وزارت میراث فرهنگی ادامه داد: به دلیل عشق به ولایت علی (ع)، عید غدیر برای ما اهمیت زیادی دارد، شاید این پرده‌خوانی غدیر به این هنر ازیادرفته کمک کند.

سجودی ادامه داد: این اتفاق که امروز شاهدش بودیم میراث فرهنگی ناملموسی است که نیاز به احیا و زنده نگه‌داشتن دارد و همکاری و همراهی دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط هنری را می‌طلبد.

وی با اشاره به تشکیل کارگروهی تحت عنوان میراث فرهنگی ناملموس در وزارت میراث فرهنگی متذکر شد: رسانه ملی نیز یکی از اعضای این کارگروه است که در کنار دیگر وزارتخانه‌های مختلف تلاش خواهد کرد تا این هنر را زنده نگه دارد.

 

رادیو فرهنگ و اعتلای هنرهای آیینی

علیرضا حبیبی، مدیر رادیو فرهنگ نیز با اشاره به مسئولیت این شبکه رادیویی برای بازنمایی هنرهای آیینی عنوان کرد: هنر پرده کشی، بخشی از نقاشی اصیل ایرانی است که رو به منسوخ شدن است و خوشحالم که توسط هنرمندان عزیزی همچون مهدی طالعی نیا، نقاش این پرده‌ها احیاشده است.

وی افزود: امیدوارم رونمایی از پرده غدیر خم در این روزها الزاماتی را برای نهادهای فرهنگی به وجود بیاورد.

 

پرده‌هایی از غدیر

مهدی طالعی نیا، نقاش و پدیدآورنده اثر پرده غدیر خم هم در ادامه درباره این اثر گفت: زمینه کاری من به‌صورت تخصصی پرده‌کشی است که زیرشاخه هنر قهوه‌خانه‌ای است. نقاشی قهوه‌خانه‌ای دو گونه محصول دارد؛ اولین آن تابلو است که با یک تا دو قصه محدود طراحی می‌شود. دومین آن پرده است که قدمت طولانی دارد و در هیئت‌های عاشورایی نیز این پرده‌ها دیده می‌شود. ما چهار نوع پرده‌داریم که نمونه‌های مختلف آن موجود است. امیدوارم بتوانیم با اصحاب رسانه بیشتر تعامل داشته باشیم تا این آثار که بیشتر در موزه‌ها است، در رسانه نیز معرفی و استفاده شود.

وی در ادامه به تشریح پرده غدیر خم پرداخت و بیان کرد: تصویرهای منقوش بر این پرده با ابعاد 200*۳۰۰ سانتیمتر، بیانگر بخش‌هایی از زندگی حضرت علی (ع) ازجمله ماجرای غدیر، جنگ خیبر، خندق و روایت‌هایی از دوران امامت تا شهادت ایشان است.

ادامه این مراسم با نقالی ابوالفضل ورمزیار درباره بخشی از واقعه غدیر و اجرای علی نامه را با ضرب و زنگ ویژه توسط محمدرضا معجونی همراه بود. در پایان نیز علاوه بر قدردانی از ابوالفضل ورمزیار، محمدرضا معجونی و مهدی طالعی نیا، از پرده غدیر خم و چندین پرده دیگر با محتوای واقعه کربلا، زندگی پیامبر (ص) و امامان معصوم رونمایی شد.

گزارش تصویری از این نشست را در این لینک ببینید.

امتیاز شما