امروز پنج شنبه  ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه منتشر کرد؛
اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه منتشر کرد؛

آنچه خود داشت

مشاهده ۴۹۶
۱۳۹۹/۰۵/۱۴- ۱۱:۳۷
تعداد بازدید:496

اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه صداوسیما کتاب « آنچه خود داشت (ریشه‌شناسی واژه‌های انتقال‌یافته از فرهنگ اسلامی‌به فرهنگ غرب)» را منتشر کرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این کتاب حاصل پژوهش محمدتقی تفرجی‌شیرازی است و در 380 صفحه، به قیمت 60 هزار تومان به بازار نشر عرضه شده است.
تفرجی‌شیرازی این کتاب را در پنج فصل گردآوری کرده و به واژه‌ها و دستاوردهای انتقال یافته از فرهنگ اسلامی‌به غرب پرداخته است.
این کتاب به دنبال پاسخ این سوال است که چه تعداد واژه قرضی در زبان‌های اروپایی وجود دارد که ریشه آن به زبان‌های مردمان کشورهای اسلامی‌بازمی‌گردد؟ در این کتاب علاوه بر پاسخ به این سوال، بیش از 50 واژه به شکل دقیق و مفصل بررسی شده است که این 50 مورد دستمایه استخراج الگویی کلی برای متن برنامه‌سازی در این خصوص قرار گرفته است.
ظرافت، خلاقیت و نوآوری این اثر، به نحوه پاسخگویی به سوال و تبیین این موضوع بازمی‌گردد که شناساندن چهره علمی و فرهنگی دین اسلام و فرهنگ اسلامی، معرفی و آشنایی با دانشمندان و مخترعان مسلمان و افزایش اعتماد به نفس و اتکا به فرهنگ درون‌زای اسلامی – ایرانی با تقویت حافظه تاریخی مخاطبان، همه و همه تنها فرآیند بازسازی حافظه نیست، بلکه تلاش برای بازیابی هویت کنونی نیز تلقی می‌شود.

امتیاز شما