امروز پنج شنبه  ۳۰ فروردين ۱۴۰۳

برگزیدگان اختتامیه چهارمین جشنواره پرده خوانی و نقالی غدیر معرفی شدند

مشاهده ۷۹۰
۱۳۹۹/۰۵/۱۵- ۱۶:۱۴

در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره سراسری پرده‌خوانی، نقالی غدیر - نقالان علوی، برگزیدگان بخش‌های صحنه‌ای و رادیویی اعلام شدند.

به گزارش روابط عمومی رادیو نمایش، اختتامیه چهارمین جشنواره پرده خوانی و نقالی غدیر با حضور حمید شاه آبادی معاون صدای جمهوری اسلامی ایران، حمیدرضا افتخاری مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، کوروش زارعی، حامد فاتحی احمدرضا صدر سرپرست روابط عمومی معاونت صدا و جمعی از نقالان و هنرمندان برگزار شد.
این مراسم سه‌شنبه ۱۴ مردادماه در محل رادیو نمایش برگزار شد.
حمید شاه آبادی در این مراسم گفت: باید از هنرمندانی که نقالی و این آیین دیرینه را تا به امروز نگاه داشته‌اند تشکر کرد. اگر ظرفیت‌های قصه را به درستی بشناسیم، می‌دانیم بسیاری از معرفت‌های ما که سال‌ها در ریشه‌های دینی و معرفتی ما جاری بوده است، ریشه در قصه دارد.
شاه‌آبادی اظهار کرد: در نقالی هنر عظیمی‌ به نام قصه وجود دارد که سرمایه بزرگی است؛ باید روی ظرفیت قصه و داستان تأمل بیشتری داشته باشیم. این جشنواره در شرایطی برگزار می‌شود که شاید از منظر بسیاری از افراد، رونقی که در شأن نقالی باید وجود داشته باشد در آن دیده نمی‎شود، اما فراموش نکنیم این جشنواره، تلاشی برای شناسایی استعدادهاست. 
او در پایان از حمایت‌های دادمان ریاست حوزه هنری، کوروش زارعی و افتخاری مدیر رادیو نمایش و زحمات همه بزرگان این هنر قدردانی کرد.

حمیدرضا افتخاری مدیر رادیو نمایش که در برگزاری این اختتامیه همکاری داشت نیز در سخنان کوتاهی عنوان کرد: ما پیش از این توانستیم میزبان هنرمندانی باشیم که به یاد مولا کاری کرده بودند. سال گذشته نمایش‌های کوتاه رادیویی را با یاد امام علی (ع) و ولایت برگزار کردیم و امسال به علت شیوع بیماری کرونا  آن جشنواره برگزار نشد.
در ادامه مراسم نتایج چهارمین جشنواره سراسری پرده‌خوانی و نقالی غدیر، نقالان علوی در بخش‌های صحنه‌ای و رادیویی اعلام شد.
برگزیدگان بخش‌های مختلفی این جشنواره به شرح زیر اعلام شدند:

سپاس‌نامه و جایزه نقدی در بخش کودکان نقال به آوا فیاضی از تهران، محدثه صالحی از استان مرکزی، تامارا یکتا از تهران، آندیا حیدری از کرمانشاه، سارینا حیدری از تهران، محیا محمدجعفری از تهران، پرنیان و پریان سادات ندیمی از تهران رسید.

در بخش نوجوان نیز آتنا بیات از استان مرکزی، محمدمیرزا پور از استان البرز و محمدرضا محمدی نصرآبادی از استان گلستان سپاس‌نامه و جایزه نقدی دریافت کردند.

در بخش رادیویی نعت خوانی و منقبت خوانی نیز از حسین قلاس از خراسان رضوی قدردانی شد.

در بخش رادیویی بانوان بزرگسال نیز سپاس‎نامه و جایزه رتبه سوم مشترکا به لیلا سادات موسوی از قم و فهمیده باروتچی از تهران، رتبه دوم به سیده نگار بهرسی از بوشهر، دیپلم افتخار و سردیس مرشد ولی الله ترابی به معصومه لشنی از خوزستان رسید.

لوح و جایزه رتبه سوم هم  به جواد خرم از تهران، رتبه دوم به‌هادی حسن آبادی از خراسان رضوی و لوح، جایزه و سردیس مرشد ولی الله ترابی به نفر اول به سیدمرتضی آل احمد، عباس دروکی و سیدمرتضی ناظمی از خراسان رضوی رسید.

همچنین محسن میرزاعلی دبیر جشنواره از مرشدان درگذشته طی سال‌های گذشته یاد کرد و از حامیان معنوی جشنواره تشکر کرد.

در ادامه محمدحسین ناصربخت به نمایندگی از هیئت داوران عنوان کرد: هنر روایتگری از کهن‌ترین هنرهای بشری است. اولین قصه‎گویان مادران بودند که نخستین پرورش دهندگان حافظان فرهنگ بودند.

او تأکید کرد: امید است این اتفاق تنها به برگزاری همایش‌ها محدود نماند و با اجرای دائمی این سنت‌ها حفظ و احیای آن برای تمامی نسل‌های بعدی رقم بخورد.

سپس جوایز و لوح سپاس در بخش بزرگسال رادیویی و صحنه‌ای آقایان در رتبه سوم به صورت مشترک به علی عظیمی از مازندران و حسن بصیری از تهران، در رتبه دوم به صورت مشترک به حمید ابراهیمی از تهران و سیدمهرداد کاووسی از همدان و در رتبه اول دیپلم افتخار، سردیس مرشد ولی الله ترابی و جایزه نقدی به محمدرفیع شیخی از قزوین تقدیم شد.

کوروش زارعی مدیر هنرهای نمایشی حوزه هنری نیز در این مراسم افزود: باعث افتخار است که توانستیم برای امیر مؤمنان قدمی ناچیز برداریم.

این برنامه به صورت زنده به روی آنتن رادیو نمایش رفت همچنین پوشش تصویری مراسم اختتامیه به صورت زنده از سایت شبکه رادیو نمایش، اپلیکیشن ایرانصدا و اینستاگرام شبکه پخش شد.

 

امتیاز شما