امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
راه‌اندازی رادیو اربعین در اولین روز از ماه صفر
راه‌اندازی رادیو اربعین در اولین روز از ماه صفر

اربعین تابلوی تمام‌نمای عاشورا

مشاهده ۴۹۰
۱۳۹۹/۰۶/۲۹- ۱۴:۳۶
تعداد بازدید:490

هم‌زمان با اول ماه صفر؛ آیین راه‌اندازی رادیو اربعین امروز شنبه ۲۹ شهریور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی مقدم در این مراسم با اشاره به ویژگی اربعین بیان کرد: کربلا، عاشورا، شهادت و عطش واژه‌هایی هستند که فرهنگ اربعین را به وجود آورده است. فرهنگی بی‌نظیر و بی‌بدیل که همه مؤلفه‌های فرهنگی مربوط به حیات طیبه در آن دیده می‌شود.

وی افزود: همه پیام‌ها و شعارها و شعرهایی که از قبل این حادثه به ودیعه گذاشته‌شده خلاصه‌اش در اربعین به ودیعه گذاشته‌شده است ازاین‌رو اربعین ضمن اینکه استمرار حادثه عاشوراست تابلوی تمام نمایی از آن است که تا ابد آن را زنده نگه داشته‌است.

قائم‌مقام رئیس رسانه ملی ادامه داد: در طول تاریخ به‌واسطه حادثه عاشورا و اربعین انسان‌ها درس‌های فراوانی آموختند، زندگی سرافرازانه خودشان را در این مسیر پیش‌گرفته‌اند و اگر رسانه ملی بخواهد برکات و آثار عاشورا را برشمرد، بازهم ناگفته‌های آن فراوان است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی مقدم با تأکید بر برگزار نشدن راهپیمایی اربعین 99 یادآور شد: امسال مراسم راهپیمایی برگزار نمی‌شود و امکان حضور زائران در کربلا و نجف فراهم نیست اما فرصتی مغتنم برای رسانه ملی است که ابعاد دیگری از این حادثه را تشریح کند.

وی متذکر شد: راهپیمایی اربعین فقط یکی از مناسک اربعین است و همه آنچه باید در این روز انجام شود ازجمله زیارت عاشورا و اربعین به همان اندازه مهم است ازاین‌رو رسانه باید به بخش مربوط به شعور حسینی و اربعین بیشتر بپردازد و پیام‌های پنهان این زیارت را برای مخاطبان بازگو کند.

قائم‌مقام رئیس رسانه ملی تصریح کرد: فلسفه اربعین و آنچه در طول این قرن‌ها رخ‌داده هیچ‌گاه متوقف نشده است. این سنت در اوج سخت‌گیری‌های زمان رژیم صدام توسط بزرگان و اولیای دین برپا شد و تاکنون همواره احیاشده است.

وی در پایان وظیفه رسانه را احیای تاریخ و سنت‌های حسینی دانست و گفت: باید تاریخ را به‌درستی نقل کنیم سود و ضررها و اتفاقات را به‌درستی بیان کنیم و نتیجه‌گیری کنیم که حیات طیبه جوامع اسلامی‌به این حرکت نیاز دارد.

حاج قاسم، غایبِ حاضر اربعین 99

حمید شاه‌آبادی معاون صدا نیز در این مراسم با اشاره به پنجمین سال فعالیت رادیو اربعین گفت: این رادیو در ابتدای کار قرار بود حال و هوای زائران را روایت کند اما به دلیل عدم برپایی راهپیمایی اربعین امسال برای رادیو اربعین ویژگی دیگری هم در نظر گرفته‌ایم و آن اینکه سردار حاج قاسم سلیمانی به‌ظاهر غایب اما حاضر در رسانه ملی و این ایام است.

معاون صدا با اشاره به ماهیت و مأموریت اربعین اضافه کرد: حرکتی که انحصاراً برای امام حسین (ع) شروع‌شده است برای هیچ‌یک از دیگر امامان ندیدیم گویی این مأموریت دیده شد تا بازماندگان و حضرت زینب (س) که پرچم‌دار این حرکت رسانه‌ای بود، پیام حسینی را به دنیا مخابره کنند.

وی تصریح کرد: چه سالی و چه حال و هوایی از امسال حساس‌تر و مأموریتی از این شیواتر که پیام استکبارستیزی امام حسین (ع) را ما امروز به جهان مخابره کنیم. شاه‌آبادی با بیان اینکه گرچه امروز سردار حاج قاسم سلیمانی نیست اما یک دنیا شور برای ادامه راه مقاومت در بین مردم است گفت: اربعین بیانگر صحت این راه است و رادیو اربعین خوشبخت است که این سردمداری را به‌عنوان رسانه اختصاصی این حرکت را بر عهده داشته باشد.

معاون صدا ابراز امیدواری کرد: امسال هم رادیو اربعین نخ تسبیحی داشته باشد که قلوب مردم و دل‌های جهانیان را بیش‌ازپیش به هم پیوند بزند.

معاون صدا در پایان سخنانش با اشاره به شعار اربعین با عنوان «الحسین سفینة النجاة» گفت: انتخاب این شعار یک‌بار دیگر همه را به این باور خواهد رساند که امام حسین (ع) راه نجات همه ماست، امیدوارم همه این توفیق را کسب کنیم که سوار بر این کشتی شویم و با نگاه استکبارستیزی حسینی از این سختی‌ها عبور کنیم.

تأکید بر رویکرد برنامه‌سازی در رادیو اربعین

حامد فاتحی مدیر رادیو اربعین نیز با اشاره به ویژگی‌های رادیو اربعین 99 گفت: رویکردهای رادیو اربعین تابع تصمیمات ستاد اربعین و ستاد ملی کرونا است و امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا رادیو اربعین از ماهیت اطلاع‌رسانی به رویکرد برنامه‌سازی تغییر روش داده.

 مدیر رادیو اربعین با اشاره به طرح‌های متنوعی که برای برنامه‌سازی در رادیو اربعین در نظر گرفته‌شده افزود: درخواست ما این بود که برنامه‌سازان ساختارهای نوین برنامه‌سازی را به‌کارگیرند.

وی تأکید کرد: ساختارهای نمایشی، مشاعره بخشی از برنامه‌های رادیو اربعین است. امسال بیشتر به سمت حسینیه مجازی می‌رویم چراکه عدم برگزاری آیین پیاده‌روی به سمت کربلا هم‌زمان با اربعین امسال کار را برای رادیو متفاوت کرده است.

فاتحی با اشاره به ساختارهای تولید برنامه در این رادیوی مناسبتی توضیح داد: پنج برنامه زنده و هفت برنامه تولیدی در ساختارهای مختلف مستندنمایشی و گفت‌وگو محور در طول روز داریم.

مدیر رادیو اربعین بانام بردن از برخی برنامه‌ها گفت: برخی از برنامه‌های شاخص ما مجله صبحگاهی «به تو از دور سلام» با رویکرد اجتماعی، «منظومه نور» با رویکرد معارفی، مجله عصرگاهی «عصر حسینی» با محورهای موضوعی رادیو اربعین، مجله شبانگاهی «در آرزوی وصال» ازجمله برنامه‌هاست.

وی توضیح داد: همچنین مشاعره «شعر و شعور» در قالب ادبیات، نمایش رادیویی، مستندهای مختلف از دیگر آثار ماست. از کارهایی که در این دوره شکل گرفت همکاری با حوزه هنری سازمان تبلیغات و تولید برنامه «زیارت کلمات» است که با دعوت از شاعران آیینی تدارک دیده‌شده است.

مدیر رادیو اربعین اضافه کرد: «از سرچشمه آفتاب» فرازهایی از سخنان امام خمینی (ره) و فرازهایی از سخنان رهبر انقلاب از دیگر برنامه‌های است که در برنامه‌ها تدارک دیده‌شده است.

 

 

 

امتیاز شما