امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

۸۱ ساعت پویانمایی، تولید مرکز صبا برای هفته دفاع مقدس

مشاهده ۴۹۲
۱۳۹۹/۰۷/۰۱- ۱۱:۴۳

رئیس مرکز صبا در گفت و گو با جام جم از تولید 16عنوان پویانمایی به مدت 81ساعت با موضوع دفاع مقدس خبر داد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی و به نقل از جام جم، محمدرحیم لیوانی، رئیس مرکز صبا در گفت و گو با جام جم درخصوص تولیدات این مرکز برای هفته دفاع مقدس و همچنین پویانمایی‌های در دست تولید که قرار است در طول سال از شبکه‌های مختلف پخش شود، توضیحاتی ارائه داد:

از آنجایی که این اواخر رویکرد صداوسیما پرداختن به زندگی شهدا به خصوص شهدای کمتر شناخته شده در آثار نمایشی است، مرکز پویانمایی صبا در این زمینه چه اقداماتی انجام داده است؟

بازنمایی و بازگویی حماسه دفاع مقدس همیشه در دستور کار وجود داشته. منتها در سال های اخیر این روند با توجه به تاکیداتی که حضرت آقا داشتند، شتاب و رشد بیشتری گرفته است. دلیلش هم این است که هر قدر از سال های جنگ تحمیلی فاصله می‌گیریم، به هر حال نسل های جدید یعنی کودکان و نوجوانان نیاز بیشتری به بازگویی آن فضا و رشادت ها و ایثارهایی که انجام شده دارند. نوجوانان و جوانانی که در آن سال ها به ندای رهبرشان لبیک گفتند و با ایمان و اعتقاد راسخ اجازه ندادند یک وجب از خاک ما در اشغال بماند. روایت آن ایثارگری‌ها باعث می‌شود نوجوانان و جوانان گذشته از این که اعتماد به نفس پیدا کرده و درک کنند که حامل چه امانت بزرگی از طریق شهدا و ایثارگران هستند. یکی از حوزه‌های تاثیرگذار در این زمینه پویانمایی است. با توجه به این که در سال های گذشته در حوزه ادبیات داستانی و ادبیات جبهه و جنگ کارهای بسیار خوبی انجام شده، یکی از راه‌هایی که در این زمینه پیدا کردیم، همکاری در حوزه چاپ و نشر اسناد گرانقدری بود که جمع آوری کرده اند.

حاصل این همکاری تولید چه آثاری است؟

حدود ۱۶ مجموعه و معادل ۸۱ ساعت پویانمایی است که در اختیار شبکه‌های سیما قرار گرفته و برنامه‌هایی را هم در دست اقدام داریم.

درباره مجموعه‌های در دست تولید توضیح می دهید؟

مجموعه «گردان مشکل گشا» که در ۱۰۴ قسمت هفت دقیقه ای تولید شده و با تکنیک انیمیشن سه بعدی تولید خواهد شد که در حال حاضر نیمی از نگارش آن به اتمام رسیده و مرتضی سرهنگی که از نویسندگان و پژوهشگران بنام عرصه دفاع مقدس است، سرپرستی نویسندگان این مجموعه را برعهده گرفته که مجموعه شیرین و خوبی مبتنی بر خاطرات طنز رزمندگان اسلام و نشاط، شور و هیجانی که در پشت جبهه‌ها داشته اند، است. مجموعه دیگری که در دست تولید داریم، مجموعه «سلام بر ابراهیم» است که براساس کتاب خاطرات و زندگی نامه شهید ابراهیم هادی است که زندگی پر فراز و نشیب و جالبی داشته که کتاب پرفروشی هم بوده.

فکر می‌کنم در رادیو هم نمایشنامه ای بر همین اساس تولید شده است؟

بله کتاب بسیار جالبی است که جذابیت بسیاری دارد و ما هم یکی از مجموعه‌ها را بر همین اساس تولید می‌کنیم که سال گذشته نگارش آن آغاز شده و قرار است در ۵۲ قسمت ۲۰ دقیقه ای با تکنیک سه بعدی تولید شود که هم اکنون در مرحله پیش تولید است. سبک زندگی این شهید از تولد تا شهادت و رشادت ها و ماجراهایی که این شهید بزرگوار داشت، با استناد به کتابی که در این باره چاپ شده، ساخته خواهد شد.

مخاطب این مجموعه‌هایی که نام بردید، گروه سنی کودک یا نوجوان است؟

اغلب مجموعه‌هایی که تولید شده یا در دست تولید است و نام بردم، برای گروه سنی نوجوان است. گرچه «گردان مشکل گشا» مخاطب عام دارد و والدین نوجوان‌ها نیز می توانند به همراه بچه‌ها مخاطب آن باشند.

مجموعه دیگری هم در دست تولید دارید؟

مجموعه «فرزندان روح ا...» را داریم که برای مخاطب عام یعنی نوجوانان و بزرگسالان ساخته می‌شود. این مجموعه ۲۶قسمت ۲۰ دقیقه ای خواهد بود که برای آشنا شدن مخاطب با خط مقاومت و مبارزاتی که بر علیه رژیم اشغالگر قدس در لبنان انجام شده، ساخته می‌شود. محور این کار شهید عماد مغنیه است که از دوران نوجوانی تا شهادتش را روایت می‌کند و در این مسیر ما با خیلی از شخصیت های دیگر هم مثل شهید چمران، سردار سلیمانی و سیدحسن نصرا... آشنا می‌شویم. ضمن این که با چگونگی تبدیل شدن این شخصیت به اسطوره مقاومت در این مجموعه آشنا خواهیم شد. برنامه ای به نام «۱۹ قدم تا خدا» داریم که درخصوص شهید صوفی است که در ۱۹ سالگی فرمانده و در بیست و چند سالگی شهید می‌شود. برنامه‌های دیگری هم در دست تحقیق و نگارش داریم که با کمک حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس مجموعه ای به نام «رزمندگان ایران» را هم به طور مشترک انجام دادیم که در دست تولید است.

پس با این حساب خودتان را به هفته دفاع مقدس محدود نکرده اید و در طول سال مخاطبان پویانمایی با مجموعه‌هایی روبه رو خواهند شد که درباره زندگی قهرمانان جنگ و دفاع مقدس است؟

ما و در واقع نگاه تلویزیون به حوزه دفاع مقدس نگاه صرفا مناسبتی نیست. در هفته دفاع مقدس فرصتی پیش می آید که خاص و به شکل متمرکز به این مقوله بپردازیم. آنچه ما از دفاع مقدس در نظر داریم، فرهنگ جهاد و ایثار است و تلاش مان این است که در طول سال و فصول مختلف به شکل یک ترجیع بند مدام تکرار شود و این مجموعه‌ها، صرفا مربوط به دفاع مقدس و حوزه جنگ نیست. بسیاری از آنها زندگی و نحوه سلوک این آدم هاست که سبک زندگی آنها را تبلیغ می‌کند و می تواند الگوی خوبی برای کودکان و نوجوانان باشد.

امتیاز شما