امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳

رادیو باید در پاسداشت زبان فارسی رسانه معیار باشد

مشاهده ۲۷۹
۱۳۹۹/۰۷/۰۱- ۱۱:۴۷

حمید شاه آبادی در مراسم قدردانی از برنامه سازان رادیو در حوزه پاسداشت زبان و ادبیات فارسی، بر تلاش رادیو برای صیانت از زبان فارسی و پالایش رادیو از واژگان بیگانه تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، حمید شاه آبادی، معاون صدا در این مراسم با اشاره به آسیب‌هایی که تا کنون به زبان فارسی در اثر ورود واژگان بیگانه به همراه فنآوری و علوم جدید وارد شده است گفت:  حجم کلام در رادیو غیرقابل مقایسه با دیگر رسانه‌ هاست و امکان درصد خطا در آن بالاست.

شاه آبادی با اشاره به مسیر شورای پاسداشت زبان و ادبیات فارسی در معاونت صدا گفت: این مسیر شامل سه مرحله است؛ در گام نخست باید برنامه‌های رادیویی با موضوع زبان فارسی را ارزیابی و‌ تقویت کرد. در این گام رادیو می تواند تا حد قابل قبولی، جامعه را به منظور صیانت از زبان و ادبیات فارسی همراهی و تشویق کند. در گام دوم شورای پاسداشت زبان و ادبیات فارسی، تعریف ساز و کار و چشم انداز بسیار مهم است و برنامه‌ ها باید از نظر ساختار ‌و کیفیت، بی اشکال پخش شوند و شورا اجازه اعمال نظر بر برنامه‌ ها را دارد. همچنین این شورا می تواند با ارائه موضوع سفارش تولید برنامه بدهد.

معاون صدا تصریح کرد: در گام دوم همه گویندگان، ‌نویسندگان و گزارشگران، باید به پاسداشت زبان و ‌‌ادبیات فارسی توجه کنند و این گام سختی است که نیازمند برگزاری دوره‌های آموزشی است. در گام سوم حتی کارشناسان و مهمان‌های دعوت شده در برنامه‌ها نیز نباید از واژگان بیگانه استفاده کنند. شاه آبادی در این مراسم اعلام کرد: هرسال ۲۷ شهریور در روز گرامیداشت زبان و ادبیات فارسی و سالروز درگذشت استاد شهریار، برنامه‌های رادیویی این حوزه بررسی و از برترین‌ ها قدردانی خواهد شد.

گزارش عملکرد شورا

محمدجعفر محمدزاده، مدیر شورای پاسداشت زبان و ادبیات فارسی معاونت صدا، نیز با بیان اینکه شورای پاسداشت زبان و ادب فارسی معاونت صدا، با حضور اعضای شورای متشکل از نماینده شبکه‌ های رادیویی، نماینده اخبار رادیو، نماینده مرکز ارزیابی و نظارت سازمان و کارشناسان حقیقی، همزمان با روز شعر و ادب فارسی کار خود را آغاز  کرد گفت: این شورا در اولین اقدام برنامه‌ های رادیویی را با محورر زبان و ادبیات فارسی بررسی و ارزیابی کرد. وی افزود: ۴۲عنوان برنامه رادیویی در شبکه‌ ها با موضوع پاسداشت زبان و ادبیات فارسی تهیه و پخش می‌ شود. مدیر رادیو ایران تصریح کرد: مردم زبان گوینده در رادیو را به عنوان زبان معیار می‌ شناسند و از همین رو باید به درست گویی و درست خوانی توجه جدی شود.

محمدزاده ادامه داد: ما باید مرجعیت فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی را در معادل سازی و برابر نهادهای زبان فارسی بپذیریم. اما نویسنده و گوینده در رادیو باید آموزش لازم را ببیند و با خلاقیت بداند که زبان فارسی در درون خود دارای ظرفیت واژه سازی و ترکیب‌ سازی است و می‌ شود به اقتضای جمله و موقعیت واژگان، برابر دیگر را نیز به کار برد. مدیر شبکه رادیویی ایران گفت: ادب یکی دیگر از شئون زبان فارسی است که باید در کلام رعایت شود، همچنین زبان و ادبیات فارسی چنان با موسیقی در آمیخته است که نحوه استفاده و انتخاب موسیقی سهم بسزایی در تقویت زبان دارد. وی اضافه کرد: از دیگر مولفه‌های پاسداشت زبان فارسی، توجه به خط فارسی است که به عنوان صورت نوشتاری زبان نباید آسیب ببیند. وی گفت: از بین این 42 برنامه، 15 برنامه رادیویی برای قدردانی انتخاب شدند که 6 برنامه برتر و شایسته تقدیر و ۴ برنامه موفق و قابل تقدیر و همچنین ۵ برنامه موفق قابل تحسین ارزیابی شدند.

برگزیدگان

در پایان این مراسم از عوامل 15 برنامه رادویی که در حوزه پاسداشت زبان و ادبیات فارسی برگزیده شدند قدردانی شد. اسامی‌برگزیدگان به این شرح است:

محمد اسماعیل پور از رایو ایران برای برنامه«پارسی گویان»، فریده گودرزی از رادیو فرهنگ برای برنامه «کیمیای کلمات»، بهزاد محمودزاده از رادیو گفت و گو برای برنامه«از پارسی تا فارسی»، حامد خزایی از شبکه تهران برای برنامه«قند پارسی»، سید هادی موسوی نژاد از رادیو فرهنگ برای برنامه «حریر سخن»، زهره سربازی برای برنامه «کافه هنر» از رادیو ایران، مجید امجدی فر از رادیو قرآن برای برنامه«پارسی بان»، سمیرا قنبری از رادیو قرآن برای برنامه«آیه‌ ها و آینه‌ ها»، مهدی شاه رضایی از رادیو جوان برای برنامه«فارسی شکر است»(کافه رادیو)، فرشاد آذرنیا برای برنامه«زورق خیال» از رادیو نمایش، محسن جوادی از شبکه ورزش برای برنامه«فارسی پاس»، مرتضی میلانی از رادیو سلامت برای برنامه«گیومه باز گیومه بسته»، روح اله مثنوی از رادیو معارف برای برنامه«ادبستان»(مهربان باشیم)، سجاد کلبادی نژاد از رادیو صبا برای برنامه«قصه‌های صبا»، مژگان سوادکوهی از رادیو اقتصاد برای برنامه«فرهنگ لغات اقتصادی»، از تهیه کنندگان برگزیده در حوزه پاسداشت زبان و ادبیات فارسی در رادیو بودند.

امتیاز شما