امروز جمعه  ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
روایت علیرضا خمسه و صادق برقعی از بازی در سریال «زمین گرم»
روایت علیرضا خمسه و صادق برقعی از بازی در سریال «زمین گرم»

از یارعلی تا علی‌یار!

مشاهده ۷۱۴
۱۳۹۹/۰۷/۰۶- ۰۹:۲۰
تعداد بازدید:714

در دهه سوم ماه محرم، بینندگان شبکه سه سیما، سریال «زمین گرم» را دیدند و تاکنون با وجود پخش بیش از یک سوم سریال، این اثر بازتاب خوبی بین بینندگان داشته است. این درام خانوادگی با پس زمینه‌های مذهبی هر شب ساعت 20:45 پخش می‌شود. در این گزارش با علیرضا خمسه، بازیگر نقش یارعلی و صادق برقعی بازیگر نقش علی‌یار همکلام شده‌ایم که این روزها هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا همچنان مشغول بازی در این سریال هستند.

 به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، «علیرضا خمسه» نیاز به معرفی ندارد؛ چرا که بیش از 40 سال است در عرصه بازیگری فعالیت می‌کند و نقش‌هایش در اذهان ماندگار شده است. این کمدین سینما و تلویزیون ایران، این بار در سریال «زمین گرم» در نقشی جدی بازی می‌کند.

خمسه می‌گوید: در گذشته با سعید نعمت الله در سریال میکائیل همکاری کرده‌ام و او در این سریال هم نویسنده و هم بازیگردان بود. اولین بار است که نعمت الله بعد از سال‌ها تجربه در بخش‌های مختلف هنری همچون نویسندگی و بازیگردانی، فرمان کارگردانی را در دست گرفته و الحق تا اینجا خوش درخشیده است.

این بازیگر کاربلد و حرفه‌ای که از همکاری با نعمت الله ابراز رضایت می‌کند، توضیح می‌دهد: احساسم این است که او قابلیت‌های بیش‌تری دارد. او جوان است و امکان کسب تجربه‌های بیشتر را دارد و معتقدم یکی از استعدادهای درخشان در عرصه کارگردانی خواهد بود. او در عرصه نویسندگی بارها ابراز وجود کرده و آنچه را که در سینه و ذهنش داشته، خیلی ماهرانه روی کاغذ آورده است. از این به بعد آنچه را که به آن می‌اندیشد، باید به تصویر بکشد. وی تصریح می‌کند: به نظرم نعمت الله با ابزار جدید و مدرنی که اختراع شده، دوربین‌ها، لنز و تکنیک فیلمسازی آشناست و بر آن‌ها تسلط دارد و فقط نیازمند کسب تجربه بیش‌تر است. «زمین گرم» اولین تجربه او در عرصه کارگردانی است و طبیعی است که با کاستی‌هایی همراه باشد، ولی این کاستی‌ها به سرعت جایشان را به محاسن خواهند داد و در کارهای بعدی شاهد درخشش بیش‌تری از او به عنوان کارگردان خواهیم بود.

خمسه همچنین از بازی در کنار گروهی حرفه‌ای یاد می‌کند و می‌گوید: خوشحالم که با افراد باتجربه‌ای همچون اصغر همت و دیگر دوستانی که می‌شناسید، همکار هستم و همچنین با جوان‌ترها که تازه وارد عرصه تلویزیون شده‌اند، مثل صادق برقعی که یکی از استعدادهای تئاتری است. او آینده بسیار خوبی در تلویزیون و سینما خواهد داشت.

به نظر او تماشاگران بیش‌تر از بازیگران کلیشه‌ها را دوست دارند.

خمسه ادامه می‌دهد: اگر من در سریال «پایتخت» نقش باباپنجعلی را داشتم و گونه کارم کمدی بود، الان این گونه تغییر کرده و خیلی‌ها تعجب می‌کنند که علیرضا خمسه چرا به جای اینکه ما را بخنداند، ما را به گریه می‌اندازد و اشکمان را درمی‌آورد، ولی برایتان بگویم که تعریف کمدین یعنی بازیگری که همزمان بتواند هم کمیک کار کند و هم تراژیک.

بازیگر نقش باباپنجعلی سریال «پایتخت» اضافه می‌کند: تمام بازیگران دوست دارند در نقش‌های گوناگون ظاهر شوند و نه فقط کمدی یا تراژدی بلکه برایشان بازی در نقش‌های مختلف جالب است؛ حتی در گونه کمدی هم ما گونه‌ها و شاخه‌های مختلفی برای بازیگری داریم؛ به طوری که در عرصه سینما در «مأموریت آقای شادی» و «شکار خاموش» و در آثار تلویزیونی در «پایتخت» نقش باباپنجعلی را بازی کردم که هیچ کدام شبیه هم نیستند.

وی اضافه می‌کند: در گونه‌های دیگر همچون ملودرام یا تراژدی هم همین طور و می‌توان متنوع بازی کرد؛ کما اینکه من برای خود سعید نعمت الله در همین ژانر دو نقش متفاوت و متضاد بازی کردم؛ یکی قهرمان و دیگری ضدقهرمان که نقش ضدقهرمانم در سریال میکائیل بود. نعمت الله گفت که دوست دارد یک نقش قهرمان هم بازی کنم که شد یارعلی «زمین گرم».

به گفته وی، در مواجهه روزمره با تماشاگران و مخاطبان متوجه رضایت خاطر آن‌ها از کارنامه هنری‌ام می‌شوم. احساسم این است که در مجموع کارهایم مورد پسند آن‌ها بوده است و نمره قابل قبولی از مخاطبان دریافت کرده‌ام.

خمسه تصریح می‌کند: چون خودم مشکل‌پسند هستم هر کدام از کارهایم را که می‌بینم آرزو می‌کنم یک بار دیگر امکان بازی برایم فراهم شود تا از آنچه که بازی کرده‌ام بهتر بازی کنم؛ یعنی هر کاری را که خودم به عنوان مخاطب نگاه می‌کنم حتی کاری را که مردم دوست دارند را، نقد می‌کنم تا اینکه تأییدکنم و آفرین و صدآفرین به خودم بدهم.

وی اضافه می‌کند: به دنبال خلأها و اشتباهات و خطاهای بازی خودم هستم و شاید این یکی از دلایلی است که سعی می‌کنم در هر کاری بهتر از کار قبل باشم.

 علی‌یار تک‌بعدی نیست

 صادق برقعی، دانش آموخته رشته کارگردانی تئاتر، سال‌ها خاک صحنه خورده و چندین جایزه دریافت کرده است. او از بین حدود 80 نفر برای بازی در نقش «علی‌یار» در «زمین گرم» نعمت الله انتخاب شد؛ نقشی که با وجود سختی‌هایی که به عنوان چهره جدید سیما دارد، برایش جذاب است.

برقعی درباره انتخابش برای بازی در سریال «زمین گرم» می‌گوید: 17 سال است که تئاتر کار می‌کنم. در هنرستان در همین رشته تحصیل کردم و در دانشگاه هم در رشته کارگردانی تئاتر خواندم. مشغول اجرای یک تئاتر بودیم که برای بازی در این سریال چند نفر از بازیگران دعوت شدند و یکی از دوستان انتخاب شد.

او می‌گوید: یک روز همین دوستم گفت از دفتر تهیه‌کننده خواسته‌اند چند نفر از جوانان برای آزمون به دفتر بروند. من هم رفتم و آزمون دادم و از بین حدود 80 نفر که برای نقش «علی‌یار» تست داده بودند، انتخاب و از این بابت خیلی خوشحال شدم.

برقعی با بیان اینکه وقتی متن را خواندم، احساس کردم نقش برای من نوشته شده است، ادامه می‌دهد: کم سن‌تر که بودم حسرت می‌خوردم که چرا این فرصت به من داده نمی‌شود، ولی امروز خدا را شکر می‌کنم چون تجربه همه سال‌هایم به کارم آمد. خیلی خوشحالم این تجربه را تا حدی کسب کردم و قرار است بازی در آثار دیگر را هم تجربه کنم.

واو در پاسخ به این پرسش که آیا وقتی برای نخستین بار مقابل دوربین رفتید ترس داشتید، توضیح می‌دهد: اصلاً ترس نداشتم، ولی خیلی دلهره داشتم، کار که پیش رفت و به من اعتماد شد خیلی راحت‌تر شدم.

وی به اوضاع خیلی سخت و پراضطراب بازی در دوران شیوع کرونا اشاره می‌کند و می‌افزاید: همه عوامل رعایت می‌کردند، ولی ما بازیگران نمی‌توانستیم و این طبیعی بود. همچنان تصویربرداری داریم و شرایط کار هم سخت است.

برقعی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه برای بازی در نقش «علی‌یار» چه شناسنامه‌ای را طراحی کردید، می‌گوید: چرخه‌ای طولانی بود و خیلی عادت ندارم بدون پیش زمینه و شناسنامه بازی کنم. علی‌یار تک‌بعدی نیست و مثل همه انسان‌ها اشتباه می‌کند، ولی اندازه‌اش کم‌تر است. این شخصیت مجبور شده با پدربزرگش زندگی کند و شبیه پدر و برادرش نیست. اتفاقی برای او می‌افتد و مبارزه می‌کند و قرار است در ادامه قصه مبارزه کند، نمی‌توانم قصه را لو بدهم. علی‌یار هیچ شباهتی به صادق برقعی ندارد.

او از بازی مقابل بازیگران حرفه‌ای سریال ابراز خوشحالی واز کسب تجربه بازی مقابل آن‌ها یاد می‌کند و توضیح می‌دهد: خیلی چیزها یاد گرفتم و شعار نمی‌دهم. لحظه به لحظه چیزهایی از بازی در کنار علیرضا خمسه، علیرضا آرا، نادر فلاح، مرجان شیرمحمدی، اصغر همت و همه عوامل یاد می‌گیرم.

بازیگر نقش علی‌یار، همکاری با سعید نعمت الله را از دو وجه تعبیر می‌کند و ادامه می‌دهد: یک وجه احساسی که خیلی عجیب و غریب و از یک جایی به بعد خیلی برادرانه پیش می‌رود. نعمت‌الله به شدت مهربان است و از بیرون خیلی‌ها این نظر را ندارند. وجه بعدی، کار است که در آن به شدت جدی است و احساس و حواسش به همه چیز هست و ارتباط خوبی با بازیگرش برقرار می‌کند. فیلمنامه را که می‌خوانم، احساس می‌کنم پایان قصه کلیشه‌ای نیست و برای من بازیگر جذاب و متفاوت است. منتظر اتفاقات غیرمترقبه در قصه باشید.

این بازیگر جوان و خوش‌آتیه در پایان اضافه می‌کند: تجربه «زمین گرم» برایم ناگهانی بود. دو سال قبل از بازی در این سریال تصمیم گرفتم هر اتفاقی که بیفتد تا آخر عمر در این وضعیت بمانم و کار خدا بود که شرایط بازی در «زمین گرم» برایم به وجود آمد. وقتی ورود کردم خیلی شرایط برایم سخت بود، ولی از یک جایی به بعد این حرفه برایم جذاب شد. به تک‌تک عوامل گروه وابسته شده‌ام و اکنون از پایان فیلم برداری می‌ترسم.

امتیاز شما