امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

اطلاعات کاربردی درباره شبکه‌های HD

مشاهده ۹۶۶۶
۱۳۹۹/۰۹/۰۹- ۱۴:۳۰

تحولات جدیدی در سازمان صداوسیما درحال انجام است و زیرساخت­ها در همه بخش­های این سازمان درحال ارتقای کیفیت خدمات رسانه­ ای خود است.

براین اساس رأس ساعت 24 جمعه مورخ 1399/9/7 چهار شبکه به بسته­ های اول و دوم دیجیتال در سراسر کشور اضافه می­ شوند که این چهار شبکه عبارتند از: امید، تماشا، شما و ایران­ کالا و به این ترتیب 21 شبکه SD در این دو بسته در سراسر کشور ارسال می­ شود. از طرف دیگر در تمامی مراکز استان­ ها شبکه­ هایی که از فرمت SD به HD تبدیل می­ شوند در بسته­ های 3 قابل دریافت و بسته­ های 4 در برخی از مراکز قابل دریافت خواهند بود که تا دهه فجر تمامی مراکز استان­ ها امکان دریافت بسته چهارم را نیز خواهند داشت.

 شبکه­ های قابل دریافت در بسته سوم دیجیتال عبارتند از: یک HD، سه HD، مستند HD، ورزش HD، آی­ فیلم HD، خبر HD، نسیم HD و پویای HD که از تاریخ 99/9/9 قابل دریافت خواهند بود.

 شبکه­ های قابل دریافت در بسته چهارم دیجیتال عبارتند از: نمایش HD، افق HD و ایران­ کالا HD که از تاریخ 99/9/9  قابل دریافت خواهند بود.

 به این ترتیب روند اجرای پروژه HDسازی در سراسر کشور آغاز شده است و ادامه خواهد یافت تا ان­شاءالله پوشش سراسری حاصل شود.

 همچنین در برخی از مراکز استان­ها شبکه فراتر (4K) در بسته پنجم قابل دریافت خواهد بود  و روند توسعه آن در آینده ادامه خواهد یافت.

 به این ترتیب تمامی‌شبکه­ های ملی به­ صورت SD در تمامی نقاطی که پوشش دیجیتال وجود دارد با همان گیرنده­ های قبلی قابل دریافت است و در نقاطی که بسته­ های HD و 4K راه­ اندازی شده است با داشتن گیرنده­ هایی با فرمت HEVC این شبکه­ ها قابل دریافت خواهند بود.

 در این روند تحول­ زایی، در صورتی که گیرنده­ ها دچار اخلال شوند لازم است مجدداً تنظیم شوند. به این ترتیب که مخاطبان گرامی‌باید منوی ((جستجو)) را در گیرنده تلویزیونی خود فعال کنند و نسبت به تنظیم کانال­ های خود اقدام نمایند. جهت اطلاع بیشتر از نحوه تنظیم گیرنده دیجیتال  به مطلب ((راهنمای نصب)) مراجعه فرمایید.

امتیاز شما