امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
رئیس ساترا مطرح کرد
رئیس ساترا مطرح کرد

تنظیم‌گری فناورانه، در دستور کار ساترا

مشاهده ۴۶۴
۱۳۹۹/۱۲/۱۲- ۱۳:۱۳
تعداد بازدید:464

اولین نشست تخصصی «تنظیم‌گری فناورانه» در حوزه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر با حضور مسئولان دولتی، رسانه‌ها و شرکت‌های فناوری 11 اسفند در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی،اولین نشست تخصصی «تنظیم‌گری فناورانه» در حوزه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر با حضور مسئولان دولتی، رسانه‌ها و شرکت‌های فناوری 11 اسفند در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

سید محمدصادق امامیان، رئیس ساترا، در ابتدای این نشست عنوان کرد: ما با واقعیتی مواجهیم که آن هم یک تصور سنتی از یک تنظیم‌گر است که کارکردی شبه‌قضایی برای آن قائل هستند در نتیجه تجربه و تصور خوبی از این رویکرد در کشور ما وجود نداشته است. سال‌ها نگاه صرفا سلبی به این حوزه یک پس‌زمینه‌ای را ایجاد کرده است.

وی افزود: از زمان تاسیس ساترا به عنوان یک نهاد تنظیم‌گر در حوزه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر درگیر این پیش‌زمینه ایجادشده در مقوله تنظیم‌گری بوده‌ایم.

امامیان با بیان اینکه واقعیت فضای مجازی رویکرد دوگانه‌ای را ایجاد کرده است، اظهار داشت: یک رویکرد اینکه این فضا قابلیت کنترل ندارد و رویکرد دیگر این نگاه را دارد که هر نوع نظارتی یعنی بستن و فیلتر کردن؛ اما واقعیت این است که در دنیای امروز امکان ارائه خدمت و مداخلات حاکمیتی بدون استفاده از فناوری غیرممکن است.

رئیس ساترا خاطرنشان کرد: تا مدت‌ها تصور بر این بود که حکومت‌ها هیچ نقشی در کنترل این حوزه ندارند و تنها می‌توان به مسئولیت‌های اجتماعی در این حوزه دلخوش بود که عملا به نوعی بی‌مسئولیتی مطلق در این حوزه منتج می‌شد.

وی افزود: اما در سال‌های اخیر تحول جدی را در این حوزه شاهد بوده‌ایم که مسئولیت دولت‌ها در این حوزه از بین‌رفتنی نیست. از سوی دیگر خود پلتفرم‌ها و سرویس‌ها نیز مسئولیت جدی در این زمینه دارند.

امامیان ادامه داد: اتفاقاتی که اخیرا در انتخابات امریکا شاهد آن بودیم نشان داد که در حوزه فضای مجازی موضوع مسئولیت‌های اجتماعی و نقش دولت‌ها در کنترل این فضا بی‌معنا نیست.

وی با تاکید بر اینکه  امروز در دنیای تکنولوژی شاهد نوعی سوءاستفاده و استفاده بیش از حد و یکسویه پلتفرم‌ها و سرویس‌ها از فناوری هستیم که آنها را از هر نوع مسئولیت‌پذیری تهی می‌کند، خاطرنشان کرد: بر این اساس، فناوری در دنیای امروز به صورت همزمان هم فرصت است هم تهدید. برای تنظیم‌گری حوزه فناوری نمی‌توان تنها به نگاه سنتی و روش‌های شبه‌قضایی اکتفا کنیم.

رئیس ساترا در بخش دیگر اظهارات خود گفت: صنعت صوت و تصویر در کشور ما به عنوان یک صنعت پیشرو اگر خود را به فناوری مجهز نکند و ارتباط منسجم و هماهنگی بین این صنعت و شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد نشود، در آینده ممکن است ما این صنعت را از دست بدهیم.

وی با بیان اینکه فناوری یک گزینه اختیاری نیست بلکه ناگزیر است، افزود: اگر نتوانیم در حوزه تنظیم‌گری با فناوری ارتباط برقرار کنیم حتما ضرر خواهیم کرد. رویداد «تنظیم‌گری فناورانه» حرکت و شروع نمادینی برای این هدف است

امامیان این نشست را  مقدمه‌ای برای دعوت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای ورود به حوزه‌های تنظیم‌گری و صنعت رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر  دانست تا ایده‌های فناورانه وارد این حوزه‌ها شود و  گفت: قطعا از هر ایده‌ای در این زمینه حمایت می‌شود.

محتوای فاخر بدون تعامل مجموعه‌های دولتی با خصوصی تولید نمی‌شود

ابوالفضل روحانی، معاون راهبری فنی مرکز ملی فضای مجازی نیز در این نشست اظهار کرد: به باور مادر مرکز ملی فضای مجازی، اگرچه شبکه ملی اطلاعات در دست حاکمیت است، عمده این شبکه را لایه‌های محتوا و کاربر تشکیل می‌دهد.

وی افزود: بر این اساس این شبکه شکل نمی‌گیرد مگر اینکه شرکت های خصوصی و دانش بنیان وارد این حوزه شوند.

روحانی تاکید کرد: محتوای فاخر و غنی هم تولید نمی‌شود مگر اینکه در کنار مجموعه‌های حاکمیتی و دولتی، پلتفرم‌ها و شرکت‌های خصوصی بخشی از کار را در دست بگیرند.

 مجلس یازدهم به اهمیت موضوع اقتصاد دیجیتال واقف است

در ادامه، مجتبی رضاخواه، نماینده مجلس یازدهم نیز اظهار کرد: ما در مجلس به دنبال این هستیم که نقایص قانونی در بحث توسعه ابزارهای فناوری اطلاعات را مرتفع کنیم. در حال حاضر نقایص قانونی از بعد اقتصادی و تنظیم‌گری را در این حوزه شاهد هستیم از جمله در بحث ارزهای دیجیتال.

وی با بیان اینکه مجلس یازدهم به اهمیت موضوع اقتصاد دیجیتال واقف است، گفت: از همین رو از ابتدای تشکیل این دوره از مجلس، پیشنهاد تشکیل یک کمیسیون مجزا در این حوزه مطرح شد. در ابتدا این طرح تصویب نشد اما اکنون این طرح مجدد در مجلس در دستور کار قرار گرفته و فراکسیونی تحت عنوان «اقتصاد دیجیتال و حکمرانی داده» تشکیل شده است.

 عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی‌با بیان اینکه ما به دنبال این هستیم که از پتانسیل بخش خصوصی در حوزه فناوری و اقتصاد دیجیتال استفاده کنیم، افزود: در 20 سال آینده نقش فناوری‌های اطلاعاتی هم در توسعه اقتصادی هم در اعمال حاکمیتی نقش موثری خواهند داشت.

 گفتنی است اولین نشست تخصصی تنظیم‌گری فناورانه به همت ساترا و شتاب‌دهنده تنظیم‌یار (مستقر در مرکز نوآوری رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر) و با حضور نمایندگان رسانه‌های کافه بازار، دوبلتون، دیرین دیرین، هاشور، فناپ، تپسی، پیشتاز مووی و... برگزار شد.

امتیاز شما