به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در این مراسم، پیمان جبلی با تأکید بر لزوم چنین پیشرفتهایی و با اشاره به تلاشهای کارمندان وبسایت پرستیوی بهمنظور عملی شدن اهداف بخش برونمرزی، گفت: خدمات مجموعه برونمرزی همواره در حال بهروزرسانی و تحول است و سعی میکنیم با طراحی و بازطراحی داشتههایمان پیشرفت روافزون داشته باشیم. جبلی در ادامه با تأکید به اهمیت کار وبسایت و حضور در فضای مجازی، گفت: شبکههایی که در طول تاریخشان بهصورت برودکست کار میکردند، امروز با واقعیت جدیدی روبهرو هستند. بستر تولید، توزیع و محتوا تغییر کرده، اما معنایش این نیست که برودکست از رده خارج شده است. هیچ رسانه تازهای رسانه قبلی خودش را نابود نکرده، اگرچه مصرف رسانهای تازهای را تعریف کردهاست. وبسایتها امروز رسانههایی عامتر از برودکست هستند؛ یعنی علاوه بر آن چیزی که برودکست تولید و پخش میکند، وبسایتها هم تولیدات خودشان را دارند. معاون برونمرزی گفت: رفتن به سمت بسترهای اینترنتی، انتخاب نیست، بلکه اجبار است. در دوره تحریم اول با تحریم ماهواره روبهرو شدیم و این دفعه شاهد تحریم شبکههای اجتماعی هستیم و میدان جنگ عوض شدهاست. ما باید هم دشمن را بشناسیم و هم ذائقه مخاطب امروزی را و وقتی سرمایه کافی داشته باشیم هم در برودبند و هم در برودکست تولید قوی خواهیم داشت، اما وقتی محدودیت وجود دارد، باید دست به انتخاب زد و حالا که فضای مجازی اولویت دارد، بیشتر در این زمینه تلاش خواهیم کرد. جبلی ادامه داد: در واقع، وبسایت، باقیاتصالحات هر شبکه است. هر چقدر برنامه فاخر روی آنتن ببریم، اما این برنامهها در بستر فضای مجازی دیده نشود، فایدهای ندارد. وبسایت در دنیا هویت مستقلی پیدا کردهاست. وبسایت، آینه آنتن نیست و توقع نداریم هرچه در شبکه پخش شد در وبسایت بارگذاری شود. ما باید بیشتر بودجهمان را به تولید و توزیع محتوا در بستر اینترنتی و فضای مجازی اختصاص دهیم. از صددرصد، بیست درصد را به تولید برودکست اختصاص دهیم و آن هم صرف تولید شود نه توزیع در بستر ماهواره و شبکههای کابلی. وی درباره راهاندازی آزمایشی بستر اصلی (پلتفرم) «یورمدیوم» که بستر تازهای برای مقابله پیشگیرانه با تحریم فضاهای مجازی از جانب غربیهاست، نیز توضیح داد: بارها شاهد بودهایم که چگونه بسترهای فضای مجازی ما را بدون اینکه دلیل مشخصی داشته باشند، مسدود کردهاند. برای مقابله با چنین محدودیتهایی ما هم بیکار ننشستهایم و دست به کار شدهایم و حالا فضایی تازه به اسم «یورمدیوم» برای توزیع طراحی کردهایم تا افراد همسو با ما از این فضا استفاده کنند و همافزایی صورت بگیرد. این بستر اصلی (پلتفرم) جدید برای اشتراکگذاری ویدئو طراحی شده است و بهزودی با کامل شدن زیرساختهای فنی آن، از این بستر اصلی جدید معاونت برونمرزی رسانهملی رونمایی خواهیم کرد.
غولهای رسانهای تحمل ندارند صدای بیصدایان را بشنوند!
حبیب عبدالحسین، مدیر وبسایت پرستیوی درباره تغییرات این وبسایت و ویژگیهایش چنین توضیح داد: با توجه به محدودیتهایی که در سالهای اخیر برای رسانههای اجتماعی شبکه پرستیوی ایجاد کردهاند و تأکید بیشتر بر تولید محتوای اختصاصی برای وبسایت، ما نیاز به بستری تازهتر داشتیم. او گفت: فضاهای مجازی ما آشکارا مورد هجمه قرار میگیرد و بر این اساس باید بستری طراحی میشد تا محتوای تولیدیمان را بهتر و آسانتر در معرض دید مخاطبانمان قرار بدهیم. لذا از یک سال پیش، بحث طراحی وبسایت جدید شبکه پرستیوی مطرح شد. مدیر وبسایت و رسانههای اجتماعی شبکه پرستیوی در ادامه با اشاره به تغییرات وبسایت جدید این شبکه گفت: ما از واحدی مصرفی تبدیل به واحدی تولیدی شدهایم. به این معنا که اگر در دورهای، تولیدات بخشهای دیگر شبکه و نیوزروم را در وبسایت منعکس و ذخیره میکردیم، اما حالا وبسایت خودش تولید محتوا میکند و با تهیه نماهنگهای تصویری و... بازدید بیشتر وبسایت را شاهدیم و در عین حال از مطالب ما در فضاهای دیگر شبکه هم استفاده میشود. عبدالحسین، ویژگی اصلی وبسایت را سادگی آن برشمرد و گفت: وبسایت مطلوب، سادهمحور است و باید مخاطب با کمتر از سه کلیک به محتوای مورد نظرش برسد. این اصول در وبسایت جدید بهطور جدی رعایت میشود. همچنین از آنجا که وبسایت یک شبکه تلویزیونی باید از عناصر بصری و تلویزیونی متناسبی برخوردار باشد، تصمیم گرفتیم که ویدئوها و کارهای تولیدی بیشتری در وبسایت قرار داده شود، اما نکته این بود که بارگذاری عکس و محصولات چندرسانهای موجب کندی سایت میشود و ما برای رفع این مشکل هم راهکارهایی پیدا کردهایم و قرار شد محتواها به صورتی باشد که هم خوب دیده شود هم در پخش مشکلی نداشته باشد. او گفت: اصلیترین مشخصه وبسایت جدید، تحلیلیتر بودن اخبار و مطالب است. ما فضا و محیط کار را از نظر ظاهری و محتوایی تغییر دادهایم. یعنی از حالت خبری صرف به سمت تحلیلی-تولیدی رفتهایم. ما قبلاً تعدادی هدلاین و چند آیتم به انتخاب سردبیر داشتیم و حالا این تعداد به 22 هدلاین افزایش یافته و چینش آنها را سردبیر طراحی میکند. ما اخبار لحظهای را نگه داشتیم و بخش تحلیلی را تقویت کردیم. تقسیمبندیهای و سهولت دیده شدن محتواها هم در وبسایت جدید به مخاطب کمک زیادی میکند. عبدالحسین افزود: در دنیای امروز، پیچیدگی جواب نمیدهد و تا میتوانیم باید همهچیز را ساده کنیم و وب سایت جدید پرس هم دارای این شاخصههاست. سایت نیز براساس اتفاقات روز چیدمان میشود. بستر اصلی اشتراکگذاری ویدئوی «یورمدیوم» نیز که در این مراسم معرفی شد، بهعنوان یک اتفاق تازه در برونمرزی سیما و پرستیوی اتفاق تازهای است و حبیب عبدالحسین درباره این امکان جدید توضیح داد: ما در بسترهای خارجی به هرحال در زمین آنها بازی میکنیم و آنها هم هرکاری دوست دارند، انجام میدهند! از سال قبل ایده یورمدیوم مطرح شد و میخواستیم بستری برای پخش ویدئو داشته باشیم. این اتفاق چند حسن دارد. اول اینکه تمام کانالهای برونمرزی و در آینده همه کانالها میتوانند وارد سایت شوند و از آنجا محتوای بدون لوگو را دریافت کنند و حتی با دستیابی به متن ویدئو، آن را زبانگردانی و استفاده کنند. از شبکههای دیگر درخواستهایی داریم که میخواهند ویدئوهایشان را در یورمدیوم قرار دهند تا اگر یوتیوب و... محدودیت ایجاد کردند مخاطبانشان جایی داشته باشند که به محتواهای موردنظرشان دست پیدا کنند.او ادامه داد: برعکس برخی بسترهای غربی، در یورمدیوم محتواهایی که آنها اجازه انتشارشان را نمیدهند، منتشر میشود. امروز هجمههای ناعادلانهای به شبکههای برونمرزی ما میشود و فقط مشکلشان محتواهای ما نیست، بلکه بهطور کلی آنها تحمل ندارند صدای بیصدایان را بشنوند! به نظر میرسد فقط میخواهند روایت خودشان شنیده شود و تاب شنیدن روایتهای حقیقی را ندارند.
براساس دور اندیشی به ایده «یورمدیوم» رسیدیم
محمدرضا احمدی مدیرکل فنی معاونت برونمرزی و مدیر پروژه «یورمدیوم» نیز در ادامه این مراسم، درباره فکر اولیه شکلگیری یور مدیوم گفت: شهریور سال گذشته بود که بستن صفحات فیسبوک، یوتیوب، اکانتهای جیمیل و... شبکههای برونمرزی اتفاق افتاد و حملاتی از طرف شرکتهای بزرگ خارجی به فضای مجازی برونمرزی ما صورت گرفت. بیشتر مشکل ما در اشتراکگذاری ویدئو بود و صفحات مهمی مثل یوتیوب پرستیوی بسته شد. همانجا به این فکر کردیم که اگر این محدودیتها دائمیشود یا اجازه ندهند دیگر صفحهای در بسترهای آنها باز کنیم چه اتفاقی میافتد و چطور میتوانیم محتواهای تولیدیمان را به مخاطب برسانیم؟ او گفت: ما برای آینده نیاز به زیرساختهایی داشتیم تا جلو مشکلات بعدی را بگیریم. لذا از سال قبل بر اساس همین دوراندیشی در معاونت برونمرزی به طرح «یورمدیوم» رسیدیم. احمدی در ادامه گفت: امروز بسترهای ویدئویی زیادی در دنیا وجود دارند که مهمترینشان یوتیوب است و داخل کشور آپارات و تماشا و... وجود دارند. این بسترها از طریق فناوریهای فنی ویدئوهای کاربران را نگهداری میکنند و افراد میتوانند این ویدئوها را به اشتراک بگذارند. ایده «یورمدیوم» کمک میکند تا افراد ویدئوهای بایگانی شده خودشان را برای دیگران نمایش دهند، ضمن اینکه همین ویدئوها شاید در وبسایت آن شخص قابل بارگذاری نباشد، بنابراین نیاز است فضایی مثل «یورمدیوم» این کار را انجام دهد. او گفت: «یورمدیوم» به نشانی urmedium.com فعلاً بهصورت آزمایشی راهاندازی شده، اما به آمارهای خوبی رسیدهایم در حالی که حتی از یورمدیوم رونمایی هم نشده است! یورمدیوم دو بخش دارد: قسمت رسانههای داخلی معاونت برونمرزی اعم از شبکههای تلویزیونی و رادیویی چهل و هفتگانه این معاونت که ویدئوهای خود را با نام کاربری و رمز ورود اختصاصی با دیگر رسانههای معاونت به اشتراک میگذارند و از دستاوردهای یکدیگر به شکل همافزایانه استفاده میکنند و قسمت دیگر آن هم مربوط به دیگر شبکهها و اشخاص و ... است که میتوانند محتواهای خودشان را به اشتراک بگذارند. این بستر اصلی، از حدود دو ماه و نیم پیش به شکل آزمایشی فعال شده و در دو ماه و نیم اخیر، 242 ویدئو در یورمدیوم آپلود شده که بیشتر مربوط به پرستیوی بوده است. آمار بازدید روزانه سایت، چشمگیر است و این در حالی است که برای «یورمدیوم» حتی روی وبسایتهای خودمان هم تبلیغی صورت نگرفته است. این بستر هر روز در حال تکمیل و گسترش زیرساختهای فنی و ساختاری است و امیدواریم بهزودی امکان رونمایی و معرفی رسمی آن به فضای رسانهای کشور و جهان فراهم شود.