موضوع اهمیت پژوهش در تولید محتوا از جمله موضوعاتی است که همواره در سازمان صدا و سیما مطرح بوده و به عنوان راهبردی اصلی برای بالا بردن غنا و جذابیت برنامهها به شمار میرود. قدمت این اهمیت شاید به بیش از پنجاه سال پیش برگردد که علت اصلی تأسیس مرکز تحقیقات در همان سالهای اول تأسیس رادیو بود.
تلاش برای کم کردن فاصله تولید و پژوهش از جمله راهبردهایی است که مرکز تحقیقات سازمان و همینطور دیگر بخشهای پژوهشی سازمان برای آن تلاش کردهاند. علی طلوعی رئیس مرکز تحقیقات سازمان از راهبردها و عملکرد این مرکز در خصوص این امر و قوی کردن پشتوانه پژوهشی برنامهها سخن گفته است: