امروز سه شنبه  ۶ آبان ۱۳۹۹

نسخه آزمایشی

سرویس:یادداشت‌ها
تاریخ خبر : یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۸- ۱۳:۲۴
کرونای چینی-کرونای رسانه‌ای
سیدحمید حسینی مدیرکل بهداشت و درمان صداوسیما در یادداشتی که در نشریه هفته نامه صداوسیما چاپ شده به موضوع سوءاستفاده برخی کشورهای غربی ازجمله مقامات آمریکایی از مصیبت مردمی‌بحران‌زده که برای درمان و کنترل بیماری نیازمند عزم جهانی و کمک دیگر کشورها هستند پرداخته است.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی در این یادداشت آمده است: روزنامه دانمارکی «یولاندز پستن»  در گرماگرم بحران ویروس کرونا کاریکاتوری توهین‌آمیز از پرچم چین با پنج ویروس کرونا به‌جای پنج ستاره منتشر کرد و باعث عصبانیت دولت و ملت چین شد. پس‌ازآنکه سازمان بهداشت جهانی درباره خطر اپیدمی جهانی ویروس کرونا وضعیت اضطراری اعلام کرد و همه کشورها برای کمک به مردم بحران‌زده شهر ووهان چین از منظر انسانی اعلام آمادگی کردند، این ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا بود که در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «شیوع ویروس کشنده کرونا در چین می‌تواند برای اقتصاد آمریکا خوب باشد. فکر می‌کنم این امر به تسریع بازگشت شغل‌ها به آمریکای شمالی کمک خواهد کرد.» چندی بعد شرکت‌های بین‌المللی ازجمله غول‌های فناوری، تولیدکنندگان خودرو و خرده‌فروشان به‌طور موقت فعالیت‌های خود را در چین تعطیل کردند. اگرچه به‌زعم اقتصاددانان دنیا، ویروس جدید کرونا می‌تواند تأثیر بیشتری نسبت به ویروس «سارس» (2002) و «Mers» (2012) بر اقتصاد جهانی بگذارد، اما سوءاستفاده برخی کشورهای غربی ازجمله مقامات آمریکایی از مصیبت مردمی‌بحران‌زده که برای درمان و کنترل بیماری نیازمند عزم جهانی و کمک دیگر کشورها هستند، غیرانسانی و مغایر با همه موازین پذیرفته‌شده اخلاقی در جهان است. ویروس کرونا نخستین بار در سال 1937 کشف شد و ویروس جدید به گفته متخصصان ویروس‌شناسی در یک روز چهار بار تغییرات کدینگ ژنتیکی دارد. به همین خاطر ایمونولوژیست‌ها و فارماکولوژیست‌ها تاکنون موفق به ساخت واکسن و یا داروی مؤثر بر این ویروس نشدند. با وجود سرعت بالای انتشار ویروس کرونا، اما قدرت کشندگی آن در مقایسه با ویروس «سارس» (2002) و ویروس Mers (2012) کمتر از 3 درصد است. این بیماری علائمی‌شبیه یک سرماخوردگی معمولی و آنفلوانزایی دارد و هر 15 درصد افراد مبتلا به این ویروس در نهایت دچار سندرم حاد تنفسی می‌شوند. این روزها در شبکه‌های مجازی و رسانه‌های غربی به‌طور هماهنگ و گسترده، مرگ‌آوری این ویروس به طرز وحشتناک و رعب‌آوری تبلیغ می‌شود تا جایی که بسیاری از کشورهای غربی پروازهای خود را به تمام شهرهای چین لغو کرده‌اند و از پذیرش مسافران و گردشگران چینی نیز خودداری می‌کنند. در فضای داخل کشور نیز شبکه‌های مجازی متأثر از تبلیغات جهت‌دار رسانه‌های غربی اقدام به بازنشر خبرها، تصاویر و کلیپ‌های غیرواقعی و حتی ارائه آمار غیررسمی می‌نمایند که موجب التهاب‌آفرینی فضای آرام جامعه می‌شود؛ تا جایی که همین چند روز گذشته تصاویر سقوط و مرگ ناگهانی شهروندان چینی که به‌اصطلاح مبتلا به ویروس کرونا شدند و یا انتشار نامه‌ای منتسب به معاون وزیر بهداشت و درمان در فضای مجازی موجب نگرانی شدید مردم شد. درحالی‌که علائم ابتلا به ویروس کرونا مثل یک سرماخوردگی آنفلوانزایی است و سقوط ناگهانی افراد به‌ظاهر مبتلا روی زمین با علائم بیماری کرونا در تضاد است. آنچه مسلم است ویروسی که از طریق پروپاگاندای غربی به‌خصوص رسانه‌های آمریکایی تبلیغ و ترویج می‌شود، با ویروس عامل بیماری کرونا فاصله زیادی دارد. ویروس کرونای رسانه‌های آمریکایی به جان اقتصاد چین افتاده و آمریکا به‌واسطه آن قصد دارد تا آنجا که می‌تواند در جنگ تجاری با چین دست برتر را داشته باشد. سال 1978 زمانی که چین برنامه اصلاحات اقتصادی را آغاز کرد، رتبه نهم در تولید ناخالص داخلی (GDP) با 214 میلیارد دلار را دارا بود، اما اکنون به مقام دومی اقتصاد جهان رسیده است و در میان 10 اقتصاد بزرگ جهان جایگاه مهمی‌به خود اختصاص داده است. پیش‌بینی می‌شود با توجه به سیاست‌های ماجراجویانه، چالش‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی آمریکا و نیز سرعت رشد اقتصادی در چین جایگاه اول اقتصاد جهان در دهه آینده میلادی از آن چینی‌های  سخت‌کوش شود. آنچه امروز مردم سراسر دنیا را به وحشت انداخته همین ویروس کرونای رسانه‌ای است که غرب به آن دامن می‌زند، نه ویروس کرونای چینی. دیر یا زود اپیدمی ویروس کرونا با مشارکت و همراهی کشورهایی که «انسانیت» را به مطامع دنیایی نفروخته‌اند کنترل خواهد شد و از تب‌وتاب رسانه‌ای نیز خواهد افتاد؛ اما استفاده از ابزار بیوتروریسم چه با سلاح رسانه‌ای و یا با سلاح نظامی علیه کشورهای رقیب برای از کار انداختن ماشین اقتصادی و یا نظامی ملت‌های آزاده، اندیشه‌ای خطرناک و پلید است که با کمال تأسف از مغزهای زنگ‌زده و پلشت آمریکایی جنایتکار می‌گذرد. آمریکایی که چهره واقعی آن در رفتار و گفتار مقامات آمریکایی در سال‌های اخیر متجلی شده است.  
© 2019- pr.irib.ir - Contact us :pr@irib.ir