به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مجموعههای تلویزیونی مرتبط با انقلاب معمولا در دهه فجر پخش میشوند. اما این بار دو مناسبت هفتم تیر (انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت شهید بهشتی و یارانش) و همچنین سالگرد عملیات مرصاد در پنجم مرداد، زمان شناسی خوبی برای پخش یک سریال با داستانی مرتبط با هر دو مناسبت است.مجموعه تلویزیونی «شاهرگ» که این شبها شاهد پخش آن از شبکه دو سیما هستیم قصه پرغصه بمبگذاریهای منافقین و ترور مردم عادی بهدست این سازمان و همچنین ازخودگذشتگی گروههای خنثی کننده بمب را روایت میکند. سریال «شاهرگ» براساس اسناد واقعی ساخته شده است و در 30 قسمت، قصه تلاش یک گروه جوان امنیتی کمیتههای انقلاب و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نشان میدهد که در بحبوحه بحران بمب گذاریهای مناففین در هرلحظه و در هر مکانی به فوریت حاضر میشوند و نسبت به خنثی سازی بمبها اقدام میکنند. در این مسیر کارگردان این سریال، قصه خانواده و شخصیتی بهنام محمدعلی که از نیروهای امنیتی خنثی سازی بمب هست را روایت میکند. محمدعلی که نیما رئیسی ایفاگر کاراکتر آن است انسانی مومن، متعهد به ارزشهای انقلاب و فردی مهربان و با اخلاق و صادق است که در خانوادهای مومن و مسلمان زندگی میکند؛ با پدری سنتی و با ایمان که مرحوم سیروس گرجستانی ایفاگر نقش آن بوده و خاطره بسیار خوبی را از خود در اذهان مخاطبان برجا گذاشته است. محمدعلی که در حین عملیات خنثی سازی بمب تبحر خاصی دارد رزمندهای است که گاهی با حضورش در جبهههای جنگ تحمیلی به دفاع از خاک میهن و ارزش های اسلام مشغول است. محمدعلی به عنوان سرتیم گروه خنثی سازی بمب و مواد منفجره به همراه فرخ که عباس غزالی نقش آن را بازی میکند و از نیروهای جدا شده از سازمان منافقین است دوست قدیمی و همراه همیشگی محمدعلی است و ابراهیم که مهدی سلوکی نقشش را اجرا کرده و از نیروهای خنثی سازی بمب در بخش امنیتی است در کاراکتر ابراهیم ظاهر شده است.همچنین به همراه شاهو که عطا عمرانی نقش آن را بازی میکند، نفرات این گروه امنیتی را تشکیل میدهند و در گوشه و کنار شهر، به نجات جان مردم و خنثی کردن عملیاتهای بمبگذاری و ترور منافقین مشغول هستند. «شاهرگ» به کارگردانی سیدجلال اشکذری تولید شده است؛ فیلمساز جوانی که در آثار قبلی اش نیز به دهههای 50 و 60 شمسی پرداخته بود. وی در سریال جدید خودش به طور ویژهتری، حال و هوای جامعه شهری ایران در آن زمان را ترسیم کرده است. روزگاری که مردم ایران در دو جبهه میجنگیدند؛ از یک طرف، دشمن خارجی مرزهای کشور را هدف هجوم قرار داده بود و از طرفی، دشمن داخلی، جوخههای ترور را روانه کوچه و خیابانهای شهرها کرده بود تا هر کس را که تصور میکردند مخالف سازمان آنهاست به قتل برسانند! شاید در تاریخ کمتر کشوری بتوان چنین موقعیتی را یافت که ملتی، همزمان درگیر دو جنگ داخلی و خارجی شوند. تا به حال، اغلب فیلم و سریال های تولید شده درباره دهه 60 به هجوم خارجی توجه کرده بودند، اما «شاهرگ» به وضعیت جامعه ایران در موقعیت جنگ داخلی و اقدامات تروریستی سازمان منافقین پرداخته است. «شاهرگ» نیز مانند قهرمانانش مأموریت خنثی سازی بمب را به عهده دارد. این بمب، همان تحریف تاریخ و جنگ نرم است؛ اگر منافقین و برخی گروهکهای مسلح دیگر در دوران صدر انقلاب، اغلب افراد مذهبی و با ظاهر ریش دار را هدف ترور قرار میدادند الان ریشههای ملی و فرهنگی همه مردم را هدف گرفتهاند. اگر در آن دوران، منافقان با بمبهای جنگی جان مردم را میگرفتند، امروز با بمبهای رسانه ای، روح و فکر مردم نشانه رفتهاند. در این شرایط، پخش سریال «شاهرگ» یک واکنش به جنگ رسانهای منافقان و حامیان آنها محسوب میشود و به نسل جوان این آگاهی را میبخشد که «جلاد»ها چه کسانی بودند و شهیدانی که امنیت جامعه را تأمین کردند که بودند! در این سریال، بجای اینکه ما جنایات تروریستی را از نگاه منافقین ببینیم، این حوادث را از دریچه نگاه اعضای گروههای دفاعی و امنیتی و خانواده آنها میبینیم. اقدام هوشمندانه ای که در این سریال رخ داده این است که داستان از درون خانواده نیروهای کمیته انقلاب و اعضای یک گروه چک و خنثی سازی بمب شروع میشود. به این ترتیب، نقطه عطف این سریال، خانواده و عواطف اعضای این گروه است. مخاطب جوان این سریال میبیند که نیروهایی که در عملیات های خطرناک دفع تروریستها شرکت میکردند هم افرادی بودند که عاشق بودند و عاشق میشدند، در خانه کسانی را داشتند که منتظرشان بودند و ... اما با شجاعت، جسارت و ایمان زیاد می توانستند هر مهلکهای را خنثی کنند. از طرفی، این زمینه توانسته فضای فرهنگی و اجتماعی و سبک زندگی مردم در آن دوران را نشان دهد. مخاطب «شاهرگ» میبیند که باوجود دشواریهای فراوان و درحالی که کشورمان درگیر دو تهاجم داخلی و خارجی بود و اغلب مردم، وضعیت اقتصادی چندان مرفهی نداشتند اما به علت قوی تر بودن پیوندهای خانوادگی و جاری بودن عشق در زندگی، این مشکلات و بحرانها با ایستادگی مردم و نیروهای مدافع امنیت کشور پشت سر گذاشته شدند. بحرانهایی که نسبت به معضلات امروز، بزرگتر و خطرناک تر بودند. یکی از جذابیت های «شاهرگ» بازسازی معابر، منازل و فضاهای شهری در اوائل دهه 60 است. یکی از دشوارترین بخش های تولید یک سریال تاریخی، بازسازی زمانهای گذشته است. این حساسیت در آثاری که به تاریخ معاصر میپردازند بیشتر است، چون در این دوران، شباهت فضاها و اماکن به زمان حال بیشتر است و احتمال اشتباه بالاتر می رود. اما در سریال «شاهرگ» فضای دهه 60 تقریبا باورپذیر است.