امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
سرویس:گفت و گو
تاریخ خبر : دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹- ۱۲:۲۱
گفت و گو با تهیه کننده، سردبیر و مجری برنامه صبحگاهی «چاپ اول» شبکه خبر
روزنامه‌ها را در چاپ اول بخوانید
«چاپ اول» عنوان نخستین برنامه صبحگاهی شبکه خبر به تهیه کنندگی احسان فروغی و سیدمهدی حسینی و به کارگردانی مهدیار عقابی است که پخش آن از هفته اول مرداد آغاز شد و تا کنون مورد توجه مخاطبان بسیاری قرار گرفته است. روزنامه جام جم در شماره ۵۷۸۳تاریخ 28 مهر99 گفت وگویی با عوامل این برنامه کرده است که می خوانید:
 به گزارش روابط عمومی رسانه ملی به نقل از جام جم،  یک تیم کاملا جوان و حرفه ای دست به دست هم دادند تا یک ویژه برنامه صبحگاهی را در حوزه خبر تولید و با مجریان جوان روی آنتن بفرستند. هر آنچه از حوزه‌های مختلف خبری از گفت وگو و گزارش و تحلیل اخبار روز حوزه‌های مختلف در این برنامه بخواهید، می توانید در بخش های مختلف برنامه ببینید. پس در گفت وگوی ما با احسان فروغی تهیه کننده، مهدی خانعلی زاده سردبیر و امیرحسین طهماسبی مجری همراه شوید. سعی می‌کنیم سوالات مردم را از مهمان بپرسیم  مهدی خانعلی زاده، سردبیر برنامه چاپ اول درخصوص مدیریتی که در انتخاب سوژه‌های برنامه دارد، به جام جم می‌گوید: ما در این برنامه یک جدول هفتگی پخش داریم. یعنی آخر هر هفته با هم فکری تیم نویسنده و هیات تحریریه و مشورت با دوستان رسانه، کنداکتور هفتگی می نویسیم که مبنای فعالیت ما می‌شود. اما معمولا فقط ۵۰ درصد کنداکتور اجرایی می‌شود. چون به هر حال شبکه خبر است و مدام خبرها و اتفاقاتی رخ می دهد که ما مجبور می‌شویم یک شب پیش از برنامه  یا در انتهای شب جدول پخش برنامه را تغییر بدهیم. اما سعی می‌کنیم شاکله مان براساس طراحی باشد که قبلا صورت گرفته. ولی وقتی اولویت های روز مثل کرونا یا جنگی که می‌شود یا اتفاق ویژه ای می افتد که در صدر سوژه‌های ما قرار می‌گیرد؛ بنابراین کنداکتور تغییر کوچکی می‌کند. مگر این که بتوان در طول هفته هم به این سوژه‌ها پرداخت.  وی در ادامه درخصوص مدیریت سوالات از مهمان‌ها و حتی انتخاب کارشناسان و مهمان‌های برنامه نیز توضیح می دهد: بحث انتخاب مهمان بسیار کار سختی است. از آنجا که شبکه خبر شبکه رسمی و بین المللی است، از هر مهمانی نمی توانیم در برنامه دعوت کنیم و دستمان مثل برنامه‌های دیگر باز نیست. ما محدودیت سطح داریم. یعنی هر کارشناس و هر مهمانی را نمی توانیم دعوت کنیم. به عنوان مثال زمانی که می خواهیم درباره افزایش بلیت هواپیما صحبت کنیم، حتما باید از حضور یک مسوول در برنامه دعوت کنیم که صاحب یک موقعیت است. البته این موضوع باعث می‌شود تا کیفیت برنامه بالا برود اما سختی‌هایی را نیز به همراه دارد.  خانعلی زاده در پایان نیز درباره انتخاب سوالات از مهمان‌ها هم بیان می‌کند: یکی از راهکارهایی که در برنامه به آن رسیدیم و توانستیم تا حد خوبی اجرایی کنیم، این است که قبل از برنامه به مخاطب درباره سوژه اطلاع رسانی می‌کنیم و به همین دلیل مخاطبان خیلی به ما سوال و نظر می دهند.  بنابراین ما از سوالاتی که مردم می فرستند سوال برای مهمان طراحی می‌کنیم و هم من هنگام پخش برنامه در رژی می نشینم و سوالات مردم را که همان لحظه می‌پرسند مرور می‌کنم و برای مجری می فرستم تا همان لحظه از روی گوشی اش این سوالات را از مهمان بپرسد. تفاوت مهمی‌که این برنامه با سایر برنامه‌های صبحگاهی شبکه‌های دیگر دارد این است که این برنامه متعلق به شبکه خبر است و تلاش می‌کنیم تا متمایز از برنامه‌های  دیگر باشد.  شکل جدید خبرخوانی در چاپ اول  امیرحسین طهماسبی را بیشتر با اجرای برنامه عصرانه شبکه افق می‌شناسیم. او یکی از مجریان ثابت برنامه چاپ اول است که در بخش سیاست داخلی و سیاست بین الملل و اقتصادی فعالیت می‌کند و در گفت وگو با جام جم درخصوص ویژگی‌های اجرای این برنامه توضیحاتی ارائه  کرده است که در ادامه می خوانید. در مورد چاپ اول و تفاوت های آن با دیگر برنامه‌های شبکه خبر بگویید.  شکل جدیدی در شبکه خبر اتفاق افتاده. اصولا این مدل از برنامه در شبکه خبر تا به حال وجود نداشته است و این مدل جدیدی که با آیتم ها و شکل محتوایی برنامه وجود دارد، اتفاق جدیدی در شبکه خبر است. این مدل دکور و این مدل رفت و برگشت ها و آیتم ها کار نویی است که در برنامه چاپ اول اتفاق افتاده است. پیش از این صرفا سرعت و دقت ملاک شبکه خبر بود و کمتر شاهد تغییر فرم و قالب بودیم. اما با توجه به پیشنهاداتی که شد و استقبال مدیران شبکه خیلی اتفاق خوبی از آب درآمد.  می توان گفت چاپ اول انتقال خبر با رویکرد جدید است؟   بله. شکل خشک خبرخوانی اصولا تا یک جایی خوب است. اما در یک جای دیگر حالت بازدارندگی پیدا می‌کند. شاید جنبه‌های مغفولی که مخاطب منتظر است بشنود نتواند در همان شکل خبرخوانی خام اتفاق بیفتد. اما چاپ اول این فرصت را ایجاد کرده که از زوایای مختلف برای یک سوژه با چند ارتباط تلفنی یا ویدئو کنفرانس یا حضوری مخاطب این فرصت را پیدا کند تا درباره آن سوژه اطلاعات دریافت کند و این اتفاق تازه ای در شبکه خبر است و با پیام هایی که مردم در فضای مجازی می دهند، خوشبختانه بازخورد خوبی هم داشته. حتی جالب است که به ما سوژه هم پیشنهاد می دهند.  یعنی این تعامل با مخاطبان تان ایجاد شده و برنامه مورد توجه شان قرار گرفته است؟  بله برایمان فیلم ارسال می‌کنند و سوژه پیشنهاد می دهند. به عنوان مثال بحث سکه ثامن خیلی سروصدا به پا کرد و حتی در پیج شخصی من سند ارسال می‌کردند و می‌گفتند اگر امکانش هست به آن بپردازید. البته قبلا هم خصوصا در بحث سردار سلیمانی یا بحث کرونا ارتباطات خوب و عمیق تری شبکه با مردم داشت.  شما در برنامه عصرانه هم پیش از این چنین شیوه اجرایی را تجربه کرده بودید. با این حال چه وجه تمایزی را در اجرایتان در برنامه چاپ اول قائل هستید؟  در عصرانه که بخش خبری شبکه افق بود، به شدت سرعت رفت و برگشت بالا بود و شما از یک سوژه در مدت یک ربع یک گزارش می دیدید، دو گفت وگو می دیدید و مجری هم در پلاتو اطلاعاتی را می داد که شاید مخاطب کمتر شنیده بود. اما در چاپ اول با صحبت ها و تبادل نظرهایی که با دوستان و همکاران داشتیم، سعی کردیم این ویژگی را پخته تر کنیم و آن را در فرمت شبکه خبر کار کنیم که خوشبختانه هم جواب داد. اما درباره اجرای خودم باید بگویم که به هر حال هر شبکه چارچوب های خاص خودش را دارد که مجری باید خودش را با آن چارچوب ها هماهنگ کند. در عین این که در همین قالب و چارچوب مجری می تواند نوآوری‌هایی هم داشته باشد.  به نظر شما تعدد مجری‌ها در این برنامه باعث جذابیت آن برای مخاطب می‌شود یا سردرگمی؟  نظرها متفاوت است. پیش از این عده ای این انتقاد را به بعضی مجری‌ها در برخی برنامه‌ها دارند که یک مجری چطور می تواند در همه زمینه‌ها اظهارنظر کند. بنابراین من فکر می‌کنم این که هر مجری در زمینه تخصصی خودش اجرا می‌کند هم برای مخاطب این اعتماد را ایجاد می‌کند فردی که در این حوزه صحبت می‌کند اطلاعات کاملی دارد و هم برای مهمانی که مقابلش می نشیند موثر است. البته در این میان مخاطبانی هستند که به تعداد مجری‌ها انتقاد دارند و عده ای هم از این موضوع استقبال کرده اند.  گام اول در شبکه خبر  احسان فروغی یکی از تهیه کنندگان این برنامه است که در گفت وگو با جام جم به نکات مهمی درباره برنامه، محتوا، مجری‌ها و آیتم های آن اشاره کرد که می خوانید:  از ایده تا اجرا  حدود یک سال قبل طرحی از طرف بسیج صداوسیما مطرح شد که برنامه صبحگاهی برای شبکه خبر بسازیم. این برنامه کار مشترک شبکه خبر و بسیج صداوسیماست که به نوعی اولین برنامه صبحگاهی شبکه محسوب می‌شود. البته قبلا برنامه صبحگاهی در شبکه خبر بود که فقط روزنامه خوانی می‌کرد؛ بنابراین کار ما از این جهت دشوار بود که قرار شد چنین برنامه ای را برای شبکه خبر بسازیم. از طرفی ما تنها گروهی هستیم که جزو بچه‌های شبکه خبر نیستیم. البته به جز خانم شریفی مقدم و آقای سلمانی. کارگردان ما هم آقای عقابی نماآهنگ ساز است که خلاقیت های خوبی در فرم و شکل و شمایل برنامه دارند. به هر ترتیب ما آبان ۹۸ طرح را نوشتیم و مرداد ۹۹ اولین برنامه روی آنتن رفت. چاپ اول از معدود برنامه‌هایی است که قبل از پخش چند مرحله تست داشتیم؛ یعنی برنامه را به آدم های مختلف نشان دادیم و می خواستیم اولین برنامه را با کمترین ایراد روی آنتن بفرستیم. خوشبختانه تا امروز هم بازخوردهای خوبی داشته.  توجه به دغدغه‌های مردم  سعی کردیم علاوه بر این که در این برنامه اخبار دست اول به مخاطبان ارائه بدهیم و موضوعات داغ را پیگیری کنیم، باید یک برنامه صبحگاهی داشته باشیم. به همین دلیل خیلی از بخش های برنامه پرنشاط و شاداب و صبحگاهی است؛ البته دستمان شاید کمی‌به نسبت برنامه‌های صبحگاهی شبکه‌های دیگر بسته باشد، اما در حوزه خبر دستمان کاملا باز است و جایی برای خلاقیت داریم؛ البته به صورت هفتگی موضوعات و اخبار مختلف را بررسی می‌کنیم که اغلب اخباری هستند که قابلیت پی گیری را در هفته‌های آتی دارند. اما در این میان سوژه‌هایی هم هستند که یکباره اتفاق می افتند و باید به آنها بپردازیم. البته در این زمینه هم دسته بندی‌هایی داریم. بخشی از خبرها مربوط به اخباری است که در فضای مجازی نمود پیدا کرده که اگر لازم باشد به آنها دامن بزنیم، ما در بخش گفت و گوها و بخش هشتگ به آنها می‌پردازیم. بعضی مسائل هم دغدغه مردم است. مثل گرانی یا مساله هفت تپه. به خاطر وایرال شدن آن در فضای مجازی به آن نمی‌پردازیم، چون برخی موضوعات خیلی بی جهت در فضای مجازی تبدیل به موج می‌شوند.  آموزش فرهنگ ترافیک  ما بخشی را در برنامه داریم که برای نخستین بار در برنامه صبحگاهی تلویزیون و با همکاری دوستان راهبر اتفاق می افتد. آیتم آموزش فرهنگ ترافیک و بخش ارتباط زنده داریم که هر روز از یک نقطه از شهر این ارتباط را برقرار می‌کنیم که آخر هفته معمولا اخبار درباره جاده‌هاست. دکور برنامه را نیز سید امیرحسین میرطالب که پیش از این دکور برنامه‌های «اتفاق» و «عصرجدید» را طراحی کرده بود، برای برنامه ما طراحی کرده که در آن هم سعی کردیم هم حال وهوای صبحگاهی داشته باشد و هم مناسب رویکرد خبری برنامه باشد که ویدئووال دکور هم مناسب با فضای برنامه و فصل است که اتفاق خوبی را برای برنامه رقم می زند. فصل اول برنامه ۱۰۴ قسمت است که تا اواسط دی پخش خواهد شد و فصل بعدی اگر قرار باشد تولید و پخش شود، بدون وقفه روی آنتن خواهد رفت.  تعدد مجری-کارشناس در برنامه  ما برنامه را با یک تیم ۹۰ نفره آغاز کردیم که این تعداد به طور مستقیم با برنامه در ارتباط هستند؛ البته با وجود کرونا تعدادی از آنها به صورت دورکاری فعالیت می‌کنند و برخی هم در استودیو حضوری دارند. یکی از وظایف ما در برنامه این بود که از چهره‌های جوان هم دعوت به همکاری کنیم. یعنی سینا هوشمندی نژاد را در کنار محمدرضا سلمانی یا خانم شریفی مقدم قرار دادیم. ضمن این که هر بخش نیاز به کارشناس مربوط به خودش را دارد به همین دلیل ما در برنامه در کنار مجری‌های ثابت، تعدد مجری کارشناس هم داریم.  چرا چاپ اول؟  عنوان برنامه را از گزینه‌های بسیاری که داشتیم انتخاب شد که بنا به صبحگاهی بودن برنامه و اخبار دست اولی که مطرح می‌شود، این اسم را برای برنامه انتخاب کردیم. قطعا در فصل های بعدی تغییراتی در آیتم، شکل و شمایل و مجری‌ها هم خواهیم داشت؛ البته فکر می‌کنم بیننده‌ها با بخش گفت وگو بیشتر ارتباط برقرار کرده اند و این بخش بیشتر در فضای مجازی وایرال می‌شود که سعی می‌کنیم در فصل های بعدی هم به این بخش توجه بیشتری کنیم. به خصوص گفت وگوهای داغ که درباره موضوعات به روز است بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. ما شعاری هم برای برنامه انتخاب کردیم که «چاپ اول لحظه اول با خبر بودن» است.  گفت و گو: زینب علیپور طهرانی  
© 2019- pr.irib.ir - Contact us :pr@irib.ir